Læserbrev

Gode billeder fra Afghanistan

Debat
14. februar 2012

Informations leder 8. februar tegner et sort billede af Afghanistan og kritiserer Villy Søvndal og mig for at give et for positivt billede. Men virkeligheden i Afghanistan er ikke sort eller hvid; den rummer både dystre og opløftende nuancer og enorme udfordringer.

Jeg er helt enig i, at situationen i Afghanistan fortsat er kritisk. Der er begået fejl, og vi har på flere områder slet ikke nået de mål, der blev sat for over 10 år siden. Men der er også sket betydelige fremskridt i Afghanistan, endda i et tempo, der er uset i andre af verdens skrøbelige stater.

Et af de mest lysende eksempler er de mange nye skoler. Da krigen startede, gik kun 700.000 afghanske børn i skole, og de var alle drenge. I dag går over syv millioner børn i skole, og omkring en tredjedel af dem er piger.

For hver enkelt af de børn og piger, betyder det en verden til forskel. Samtidig er angrebene på skolerne faldet markant. Det er ikke anekdoter, som lederskribenten antyder. Det er tal og fakta.

Sundhedstilstanden er et andet eksempel. Antallet af børn, der dør inden de fylder fem, er faldet markant. Langt flere kvinder overlever i barselssengen. Og estimater viser, at op mod 10 gange flere afghanerne end før, nu har adgang til sundhedsvæsenet.

Opbakning til hæren

Det har betydet, at den gennemsnitlige forventede levealder er steget betydeligt. I en kronik i Politiken skrev jeg, at den var steget fra 44 år til 62 år på de sidste 10 år. Dengang burde jeg have taget store forbehold, da tallene vanskeligt kunne sammenlignes. Helt nye skøn viser, at levealderen i de sidste 10 år kun er steget med omkring 8 år. Men selv det er et enormt fremskridt.

Samtidig viser undersøgelser, at befolkningen bakker op om de afghanske styrker, der er i gang med at overtage ansvaret for sikkerheden. Den opbakning kan blive afgørende.

Anton Geist tager derfor fejl, når han skriver, at hvis vi »refererede tal, fakta og ekspertviden, næppe kunne fastholde, at det går fremad«. Tal, og fakta fra eksperter viser klare fremskridt.

Der venter utvivlsomt en svær, lang og sej kamp for afghanerne. Men de helt konkrete fremskridt for skoler og sundhed giver afghanerne troen på, at det betaler sig at kæmpe videre for fremskridtet og fremtiden. Det er også en del af billedet.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Hvor mange døde og lemlæstede afghanere har det kostet at nå de fremskridt, ministeren er så stolt af ???

Johan Kristensen

Det virker som om WHO ikke kan understøtte Bachs påstande. Tsk tsk. Jeg tror nu nok jeg lægger mine penge på WHO og lederens påstande, fremfor Bachs politiske dagsorden.

World Health Organisation - statistik Afghanistan
http://www.who.int/countries/afg/en/

En radikal der hellere vil krig end FN, tsk tsk.

Er det udsigten til ministerpensionen, der i den grad stiger dem til hovedet ... eller hvad ?

Undersøgelser, skøn og nyere skøn ... Kære Minister, Taleban blev fjernet fra magten for ti år siden, træningslejrene var væk for ti år siden og så ... og så ... og så ... nå ja, pigeskolerne, sundheden ... og de mange døde og lemlæstede og flygtningene.

Det går fremad ! Ja det må man sgu da håbe.

Tal, og fakta fra eksperter viser IKKE klare fremskridt:

Though school enrollment has grown by nearly seven million students over the last nine years, 58 percent of Afghan girls and 40 percent of Afghan boys are still not in school. Adult literacy training often helps build support for expanding primary school education, but adult illiteracy rates remain very high (82 percent for women; 64 percent for men).
A recent report, "High Stakes: Girls' Education in Afghanistan" (compiled by 16 Afghan and international organizations) cites obstacles to expanding educational access for girls. The biggest obstacles are poverty; early, often forced, marriages for girls. Children are part of their families' economic survival strategy--many being pressed into farm work, carpet weaving, other home-based work, or even begging. Early marriage for girls helps their families cope with poverty. "Since people are poor and bride prices are very high," a school principal noted, "girls are forced to get married when they are young." A bride price generates income but usually means that a girl stops attending school and starts having children. Girls' school enrollment is highest at age 11 and steadily declines thereafter.

Afghan civilian death toll reaches record high:
• UN report says 3,021 civilians killed in 2011
• 8% increase on 2010 and fifth consecutive rise
• Number of suicide bombings static but toll rises 80%

After Years of Decline, Polio Cases in Afghanistan Triple in a Year
Mohammad Qasim, a 58-year-old butcher, is traumatized, depressed and anxious -- like 50 percent of his fellow Afghans after 30 years of war, according to government figures.

It's unlikely that both the old life expectancy of 42 years and the new estimate of 62 years are correct.
Afghanistan has an infant mortality rate of an estimated 129 deaths per 1,000 births, according to statistics cited by the Afghan Ministry of Public Health. Afghan children die before reaching age 5 at a rate of 191 for every 1,000 births.

Hillary Clinton admits:
...life for many Afghan women is not that much different than it was a hundred years ago, 200 years ago.
In some parts of Afghanistan, there has been progress on women’s rights, but in reality Afghanistan remains the most dangerous country in the world to be a woman.

NATO says 80 percent of army recruits are illiterate. Most don’t even know how to drive a car.

In most areas of Afghanistan, the government has no presence whatsoever. But the Taliban do. So it’s no wonder that so many army recruits are actually Taliban plants who open fire on their supposed allies ― a problem that “may be unprecedented” in “modern military history,” said a classified U.S. military report quoted in the New York Times last month.

The army’s desertion rate remains staggering. All of that is generally known. Most Afghan soldiers are regular drug users ― even addicts.
Random drug tests in army and police units have found that drug use is rampant, pervasive. A Government Accountability Office report in 2010 found that up to 40 percent were users. The Special Investigator for Afghan Reconstruction said the number was “at least 50 percent,” and an Afghan journalist told me of one drug test that 70 percent failed.

Uncounted times, military officers, or journalists traveling with them, have reported watching soldiers light up joints before or during operations. The Daily Times, a Pakistani newspaper, quoted a U.S. Army trainer saying: “If we instituted drug testing in the Afghan army, we would lose three-quarters to 85 percent” of the troops.

Udviklingsministeren burde vide bedre - Tag nu de skyklapper af!

Blandt de mange positive historier, politikerne disker op med om situationen i Afghanistan, er jo den om, hvor godt det går og hvor parate den afghanske hær og det afghanske politi er til at tage over efter de vestlige besættelsestropper.

Oberstløjtnant Daniel Davis observerede i Afghanistan en organisation, der knapt nok fungerede – og ofte samarbejdede med oprørsstyrkerne.

Davis fortæller i en for nylig lækket rapport om en episode, hvor han besøger en afghansk politistation lige efter, at den er blevet angrebet. Han spørger politichefen, om de har sendt folk ud for at lede efter angriberne. Chefen ser først på tolken, så på Davis med et skeptisk udtryk. Så lo han:

“No! We don’t go after them,” he quotes the captain as saying. “That would be dangerous!”

Se mere om den lækkede rapport her:

http://original.antiwar.com/porter/2012/02/11/army-officers-leaked-repor...

og her: Rolling Stone: The Afghanistan Report the Pentagon Doesn’t Want You to Read

http://www.rollingstone.com/politics/blogs/national-affairs/the-afghanis...

Kan godt være, at det bare er mig der ikke forstår de rette sammenhænge her, men...danske soldater har dræbt og er blevet dræbt i en dyr krigsmission for at bygge skoler i Afghanistan mens vi herhjemme skærer ned på skoleområdet, lukker skoler, fyrer lærere i stimer...fordi der ikke er råd!! Og det kalder vi en succeshistorie?

@ johan Weltzin
Gode billeder fra forældrene og bedsteforældrenes tid.

Tja. Når jeg ser retrobillederne føler jeg ikke just at det er gået fremad. Snarere tilbage :o/

Efter at have læst Christian Friis Bach skrift var den første jeg kom til at tænke på:

http://www.youtube.com/watch?v=s27Oq5ot0ZI

Og jeg kan kun anbefale den samme artikel som Steen Sohn linker til som også er publiceret her:

http://www.armedforcesjournal.com/2012/02/8904030

Overskriften på det sidste afsnit er: TELL THE TRUTH og det kan jeg da kun opfordre udviklingsministeren til, inden han ødelægger sin egen troværdighed med sin falske skønsang.

Claus Mikkelsen

Hmm, der stod "gode billeder" i overskriften, så jeg forestillede mig selvfølgelig billeder af opiumsproduktionen. Det er da det eneste som går fremad i Afghanistan, desværre.

Davis' 84 sider lange rapport kan læses her:

http://www1.rollingstone.com/extras/RS_REPORT.pdf

Han indleder med:
Senior ranking US military leaders have so distorted the truth when communicating with the US Congress and American people in regards to conditions on the ground in Afghanistan that the truth has become unrecognizable.

This deception has damaged America’s credibility among both our allies and enemies, severely limiting our ability to reach a political solution to the war in Afghanistan.

It has likely cost American taxpayers hundreds of billions of dollars Congress might not otherwise have appropriated had it known the truth, and our senior leaders’ behavior has almost certainly extended the duration of this war.

The single greatest penalty our Nation has suffered, however, has been that we have lost the blood, limbs and lives of tens of thousands of American Service Members with little to no gain to our country as a consequence of this deception.

Med hensyn til troværdighed, så har udviklingsministeren gennem sit virke hidtil vist sig at være OK. ( Ret mig endelig, hvis jeg har overset en skaldale m v)

Så hvorfor skulle han lige pludselig være gået ud med noget, der ikke er rimeligt korrekt ??? (Det ville der i øvrigt ikke være nogen politisk gevinst ved.)

Taknemmeligheden bør kanaliseres til Osama bin Laden, der med sin aktion af 9-11 gav afghanerne en bedre fremtid. "Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget" (old Danish proverb).

Udviklingsministeren tegner dette billede af Afghanistan efter sin bedste overbevisning, tror jeg. Men jeg er bekymret over, at det har været tabu at debattere krigen i Danmark i modsætning til i USA, Storbritannien og Tyskland. I Frankrig har ingen politikere stort set turde berøre emnet. 82 soldater er døde siden 2001 og ingen politikere tør spørge, hvad retfærdiggør egentligt disse døde?

En tidl. oberst sagde i januar 2011, at Frankrig er i Afghanistan, fordi det er den pris, Frankrig må betale, for sin tilbagevending til NATO. Frankrig ville ellers aldrig have fået så mange poster som generaler i Alliancen, hvis soldaterne ikke var der.

Et meget stort antal danske soldater er døde, 42 i alt.

Har vi også været i Afghanistan primært af egne interesser for at få generalsekretærposten, formandsposten for NATO's militære Komité og som Canada for at have gode bilaterale forbindelser til USA?

Jeg kan anbefale to bøger:

Kai Eides "Høyt spill om Afghanistan" 2010. Eide var FN's specialudsending i Afghanistan fra 2008-10.  Det internationale samfunnet, med USA i spissen, tar mer hensyn til egne prioriteringer enn til hva som er landets beste, mener Eide. De har en manglende forståelse av kulturen og problemene i Afghanistan, og kommer dermed med enkle og ikke langsiktige forslag til løsninger. Eide beskriver et internasjonalt engasjement, både militært og sivilt, som mangler tillit blant lokalbefolkningen, og forteller om omfattende korrupsjon både i det afghanske systemet og hos de utenlandske aktørene.

Fredrik BarthAfghanistan og Taliban, 2008, Hovedland, 2010. På bogen står: "For at Danmark og det internationale samfund - skal kunne gøre en forskel, er det imidlertid afgørende, at vi forstår, hvad slags samfund Afghanistan er. Og her kniber det. Vi ved uendeligt lidt om Afghanistan eller om hvad slags samfund civilbefolkningen egentlig ønsker. Vi tror at vores trosbekendelse "DEMOKRATI" er tilstrækkelig til at forklare og motivere vores indsats.

Og denne artikel: Obama's only way out of Aghanistan is to talk

@ Robert Kroll

For nu at gøre en meget lang historie rimelig kort.

Udviklingsministerens fokus på de perifære succeshistorier i Afghanistan svarer vel til at kaptajnen på Titanic, efter at skibet havde ramt det fale isbjerg, blev ved med at gentage, hvor fint vejret var med smukke stjerner osv. og i øvrigt var totalt handlingslammet.

"...Jeg er helt enig i, at situationen i Afghanistan fortsat er kritisk. Der er begået fejl, og vi har på flere områder slet ikke nået de mål, der blev sat for over 10 år siden...."

Er alt hvad udviklingsministeren ofrer på det virkeligt interessante i forbindelse med Afghanistan. Altså hvilke fejl har man begået, hvad har man lært af det? og ikke mindst, hvordan justerer man strategien, de sidste to år, så ressourcerne anvendes bedst muligt.

Endnu en dansk minister som taler i sikkerhedspolitiske tunger og gemmer hovedet i busken. Som skiftende VK-ministre i øvrigt, men det er jo også altovervejende de samme embedsmænd som fører pennen...

Tue Christoffersen

Lige et lille hint, hvis det ikke allerede er blevet nævnt.
Når der skal linkes fakta i artikler er det en meget god idé at fortælle, hvor man finder de oplysninger henne. Ellers kan enhver person jo hive tal og påstande frem med bemærkingen; "Det er fakta"
Problemet i den her sag er måske nærmere, at de "facts" du hentyder til er ikke eksisterende, for det ser ud til at flere læsere har undersøgt sagen lidt nærmere end du selv har. No offence, just a heads up...

Rapporten High Stakes: Girls’ Education in Afghanistan
kan downloades fra Oxfams hjemmeside, published 24.2.2011

http://www.oxfam.org/en/policy/high-stakes-girls-education-afghanistan

Thomas H. Pedersen

Ja tænk hvis nu man i vesten under 2 verdenskrig gjorde krigen op i hvor mange nazister man slog ihjel eller hvor mange civile tab der kom...

Jeg syntes det er svært at sige om det går godt eller dårlig i Afghanistan da det afhænger af hvilken provins man kigger på, nogle ting får det godt andre ting går det af helvede til..

Torben Skov:

hvis du mener at det går tilbage til den tid som billederne viser er det jo en god ting, ligesom i Irak var Afghanistan et moderne land... det fik Saddam og kommunisterne sat en stopper for i hver deres land.. der kommer til at gå rigtig mange år før Afghanistan kommer helt op at kører igen.. tænk på hvor længe det gik før det gik godt i Tyskland igen...

og for der ikke kun skal være sortseere og Krigen-har-været-tabt-siden-2001-da-verden-startede-der så kommer jeg med lidt fra den anden siden:

http://atwar.blogs.nytimes.com/2012/02/13/two-officers-counter-bleak-ass...

http://www.nytimes.com/2011/09/28/opinion/this-war-can-still-be-won.html...

Både under og efter 2.verdenskrig opgjorde man tab - og forventede tab.
Det var en del af beslutningsgrundlaget.- jvfr. anvendelsen af kernevåben mod Japan.

Se i øvrigt også artiklen "Taleban nægter at mødes med 'marionetdukken' Karzai" på politiken.dk

http://politiken.dk/udland/ECE1540456/taleban-naegter-at-moedes-med-mari...

Taleban, som jo snart tager over i Afghanistan, vil forhandle direkte med USA.

Thomas H. Pedersen

Jeg tvivler stærkt på at det bliver Taleban, deres magt position er svækket. hvis der er nogen som overtager magten når vesten endnu engang forlader Afghanistan så det bliver det en blanding af krigsherrer og narkobaroner... så lad os håbe at hæren og politiet bliver stærkt nok til at bekæmpe den alle sammen..

Bo Carlsen:
Ja men jeg tvivler på at hver gang en soldat døde eller en civil blev dræbt at man overvejede at stoppe krigen, man blev ved indtil arbejdet var færdigt.

de får ham her som præsident:
http://www.youtube.com/watch?v=dv8tVxk6Nj4

Thomas: problemet er, at en del af disse krigsherrer og narkobaroner netop sidder i Karzais regering og parlament, som bl.a. Human Rights Watch har påpeget. Karzais bror Walid, som var Kandahars mægtigste gangster og heroinsælger, var kun én af dem, som nød godt af USAs støtte. Karzais kollegaer er for en dels vedkommende tidligere Nordlige Alliance krigsforbrydere, som er blevet købt til samarbejde. (Som jeg har forstået, bygger de enorme mansions i Kabul for en del af vestens penge og smugler også en del ud af landet.)

Thomas: problemet er, at en del af disse krigsherrer og narkobaroner netop sidder i Karzais regering og parlament, som bl.a. Human Rights Watch har påpeget. Karzais bror Walid, som var Kandahars mægtigste gangster og heroinsælger, var kun én af dem, som nød godt af USAs støtte. Karzais kollegaer er for en dels vedkommende tidligere Nordlige Alliance krigsforbrydere, som er blevet købt til samarbejde. (Som jeg har forstået, bygger de enorme mansions i Kabul for en del af vestens penge og smugler også en del ud af landet.)

Læs også Democracy Now!s Amy Goodman om Afghanistan-løgnen:

http://www.commondreams.org/view/2012/02/16

Tak for linket, Steen. En håbløs situation.. gad vide hvornår ISAG/NATO endelig trækker sig ud af landet. Mit gæt er, at Karzais ultrakorrupte regering falder sammen som et korthus indenfor et år efter vesten har trukket sig.

Tom,

måske går det hurtigere:

http://www.information.dk/telegram/294105