Læserbrev

Har højrefløjen en trafikplan?

9. februar 2012

To tidligere københavnske Venstre-borgmestre er ude af fodslaw i spørgsmålet om trængselsringen omkring København. I efteråret forsikrede Søren Pind, at ringen vil blive fjernet, hvis blå blok får flertal efter næste valg. Nu siger Martin Geertsen»Hvad der vil ske med den ring, beslutter vi til den tid. Vi kan og vil ikke sige noget om det nu.«

Forvirringen bliver ikke mindre af, at den nuværende Venstre-borgmester, Pia Allerslev, inkvisitorisk spørger overborgmester Frank Jensens, om han fortsat vil kræve, at provenuet fra trængselsringen bruges til gennemførelse af havnetunnelen. Venstre-borgmesteren mener nemlig, at tunnelen er meget betydningsfuld for at bekæmpelsen ikke bare af trængslen men også af forureningen.

Til gengæld er hun modstander af trængselsringen, hvis provenu hun altså efterlyser hos Frank Jensen uden selv at røbe, hvordan tunnelen ellers skal finansieres. Midt i Venstre-forvirringen kommer OECD med nye tal, der viser, at københavnernes luftveje udsættes for et større bombardement af dødelige partikler end indbyggerne i storbyer som Rom, Barcelona og Los Angeles.

Hvad vil Venstre?

Den tvivlsomme placering blandt verdens storbyer overrasker ikke. Undersøgelser viser, at partikelforurening er skyld i omkring 500 for tidlige dødsfald i København hvert eneste år. Det problem har Venstre intet svar på, heller ikke på det daglige spild af 130.000 timer, som folk bruger i køerne på vejene til og fra København.

Nu truer Konservative også med, at undlade at støtte eller deltage i en evt. kommende Venstre-regering, hvis ikke den øjeblikkelig fjerner trængselsringen.

De Konservative vrider nok hjernen for at finde ud af, hvordan de ved næste valg undgår spærregrænsen. Mere nyttigt ville det nok være, om Lars Barfoed søgte inspiration i lande med store konservative partier, England, Norge og Sverige. Og ikke mindst i de landes hovedstæder, London, Oslo og Stockholm, hvor de konservative har overborgmesterposten og trængselsringen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jesper Frimann Ljungberg

Lars Weiss
Venstre og konservative vil bare lave nogle flere motorveje. Så skal den nok gå.

Men når det så er sagt, så eksisterer der ingen gyldne løsninger. Og betalings/trængsels what ever you wanna call it ringen heller ikke nogen gylden løsning.

Problemet med politikere er at der ikke rigtig er nogen der har en naturvidenskabelig baggrund. Der lærer man nemlig, at der er mange løsninger på problemerne. Det gælder bare om vælge den, eller rettere de rigtige løsninger.

Det der skal til i københavn er at den offentlige trafik ses efter, og reformeres. DSB gør mange gode ting, cyklen gratis med S-toget testen her til frederikssund var guld.. det var virkelig noget der lettede og skar 10-15 min af min transport tid, hver vej.
Og det nytter ikke noget at man har 4-5 offentlige traffik systemer der dækker samme opgave.. Det går bare ikke. Og alt skal ikke gå over hovedbanen.. etc etc..

// Jesper er træt