Interview

'Kurvede kvinder er ikke flove over deres former'

Debat
1. marts 2012

Modeindustrien har ignoreret den kurvede kvinde alt for længe, lyder det fra designeren Heidie Lykke, som sammen med kompagnonen Angelica Weiss står bag tøjmærket carmakoma, der designer tøj til kvinder i størrelse 38-54.

»Store kvinder er sat i bås og mulighederne for, at de kan købe lækkert tøj er alt for ringe,« siger Heidie Lykke.

Hendes erfaring er, at butikkerne er begyndt at udvide deres sortiment med tøj i større størrelser. Til gengæld kniber det med at få de runde former op på catwalken. Det oplevede carmakoma ved sidste års Copenhagen Fashion Week i Bella Centeret.

»Vi måtte ikke præsentere vores kollektion på en kurvet model. Vi kæmpede til det sidste, men det endte med, at vores tøj til store piger, blev vist frem på en slank model,« siger Heidie Lykke. Beslutningen blev truffet af stylister udefra, som aldrig gav Heidie Lykke en forklaring på hvorfor.

»Jeg tror, de tænker, at det er for grænseoverskridende at bruge en frodig model,« siger Heidie Lykke.

– Hvilke problemer giver den slags beslutninger?

»Ved kun at bruge slanke modeller, er modebranchen med til at sige, at store kvinder ikke skal have smart designer tøj. Og det er en skam, for store piger efterspørger også lækkert tøj. Vi ved alle, hvor dårligt, vi har det, hvis vi har fået noget forkert tøj på, som vi ikke føler os tilpas i. Sådan har de kurvede kvinder altid haft det, og det er ikke fair,« siger Heidie Lykke.

Heldigvis oplever designerne bag carmakoma, at udviklingen går i den rigtige retning:

»Vi ser en ny generation af unge, kurvede kvinder, som ikke er flove over deres former, men som står frem på blogs og sociale medier og fortæller, at de vil have lækkert tøj,« siger Heidie lykke

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her