Kommentar

Dansk Folkeparti ved intet om al-Khawaja

Søren Espersens udtalelser om den sultestrejkende danskbahrainer al-Khawaja er udokumenterede og bryder med det syn, som Dansk Folkeparti traditionelt har på frihedskæmpere
18. april 2012

Søren Espersens nylige udtalelser om den sultestrejkende danskbahrainer og menneskerettighedsaktivist Abdulhadi al-Khawaja er groteske og ubegrundede. Det er tilsyneladende Espersens holdning, at den danske regering ikke bør gøre noget særligt for al-Khawaja, fordi han på forhånd kendte til risiciene.

Espersen har i den sammenhæng også henvist til, at al-Khawaja er shiamuslim, og at hans kone og døtre går med tørklæde. Derudover har han sat spørgsmålstegn ved, om al-Khawaja nu også reelt er forkæmper for demokrati.

Det er sandt, at al-Khawaja vidste, hvilke risici han løb. Det gør efter min mening kun hans arbejde endnu mere imponerende og ærværdigt. Under Anden Verdenskrig satte nogle meget modige danskere deres liv på spil for Danmarks frihed og for folkets frihed og ret til selv at vælge sin egen regering. De mennesker har Dansk Folkeparti tradition for at hylde. I Danmark har vi siden fået en tradition for at støtte mennesker, som holdes uretfærdigt fængslet, og al-Khawaja er i øjeblikket fængslet i et land, som er udemokratisk og uden et frit og uafhængigt retssystem. Derfor har han ligesom alle andre danske statsborgere ret til støtte fra den danske stat.

Demokratiforkæmper

Søren Espersens ubegrundede påstand om, at vi ikke en gang ved, om al-Khawaja går ind for demokrati, er også værd at se nærmere på. Gennem hele sit liv har Al-Khawaja kæmpet for menneskerettigheder og demokrati, og han har bl.a. været med til at oprette adskillige menneskeretsorganisationer, ligesom han bl.a. også har været ansat hos Amnesty International.

Det virker derfor helt uforståeligt, at Espersen kan betvivle hans interesse i demokrati. DF er ellers normalt fortaler for, at udlændinge tager tilbage og kæmper for demokrati og menneskerettigheder i deres hjemlande. Det fremgår tydeligt af dets partiprogram:

»Løsningen på den tredje verdens problemer findes alene i en udvikling af landene selv – de kan kun få stabile forhold ved at overtage væsentlige kulturtræk fra den vestlige verden, dvs. frihed, demokratisering, ligestilling, oplysning, økonomiske reformer og begrænsning af befolkningstilvæksten.«

Men det er måske kun spil for galleriet, og når alt kommer til alt, er DF måske alligevel ikke oprigtigt interesseret i at støtte dem, der rent faktisk sætter deres liv på spil i deres kamp for demokrati og frihed i deres land.

Espersen har til gengæld ret, når han siger, at al-Khawaja er shiamuslim. Det har formentlig betydning for hans politiske virke i Bahrain, da 70 procent af befolkningen er shiamuslimer, mens styret hovedsageligt består af sunnimuslimer.

Bahrain er et land, hvor størstedelen af befolkningen er muslimer – hvad enten de er sunni eller shia – og derfor er det kun naturligt, at religion bliver ved med at spille en vigtig rolle. Al-Khawajas religiøse overbevisning ændrer dog ikke ved, at han hele tiden har kæmpet for frihed og demokrati i sit land. Det er desuden ironisk, at DF taler så hårdt imod islamisk indflydelse i muslimske lande, mens de selv taler meget højt om vigtigheden af, at Danmark er kristent.

»Hans kone og døtre er iklædt store slør, der næsten dækker deres ansigt, så han må altså have en anden dagsorden end det, der hedder friheder, menneskerettigheder og kvinders frigørelse«.

Sådan lyder endnu en af Espersens udtalelser om al-Khawaja. For det første har hverken frihed, menneskerettigheder og kvindefrigørelse noget at gøre med, om man går med tørklæde eller ej, medmindre det er påtvunget.

Ingen af os ved, om disse kvinder er tvunget til at gå med tørklæde eller ej, så burde vi ikke i stedet lade tvivlen komme al-Khawaja til gode? De fleste muslimske kvinder vælger jo selv at gå med tørklæde, fordi de mener, det er en religiøs pligt.

For det andet er al-Khawajas døtre meget veltalende og engagerede i deres fars kamp, og det er ikke umiddelbart noget, man ville forvente af undertrykte kvinder.

Den yngste datter Maryam al-Khawaja arbejder f.eks. for Bahrain Center for Human Rights. Samtidig er både hun og søsteren, Zainab al-Khawaja, meget aktive på Twitter med henholdsvis mere end 56.000 og knap 39.000 læsere. De har begge to været aktivt engagerede i kampen for menneskerettigheder i Bahrain og under demonstrationerne igennem det seneste år.

Igennem sin beundringsværdige sultestrejke slutter al-Khawaja sig til den lang række af modige mennesker, som også kæmpede for frihed, demokrati og menneskerettigheder. Mennesker såsom Gandhi, Aung San Suu Kyi, Nelson Mandela m.fl.

Med håb om Abdulhadi al-Khawajas snarlige løsladelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Godt at Rebekka Steg i Information i dag præciserer DFs og Søren Espersens hykleri. Nu kan vi optrappe Danmarks forsøg på, i sidste øjeblik, at redde den sultestrejkende Abdulhadi al-Khawjas liv ved bl.a. at sige og kræve, som De Radikale:

Træk Dronningens orden til Kongen af Bahrain tilbage!

Se og hør tilråb til formanden for Det Udenrigspolitiske Nævn, Jeppe Kofod, fra demonstrationen der kræver frigivelse af den sultestrejkende menneskerettighedsforkæmper
- Gå 32 min. ind i TV filmen på YouTube – klik på:
http://www.youtube.com/watch?v=nkyFikMHBGY&feature=channel&list=UL .

Det voldsfascistiske kongerige Bahrain modtog Storkorset af Dannebrog. Joachim von Ribbentrop og Herman Göring Elefantordenen, men i dag kan du redde menneskerettigheds forkæmper Abdulhadi Alkhawja´s liv:
Bahrain Right Defenders og Amnesty International står dig bi.
I Solidaritet med den internationale menneskerettigheds forkæmper Abdulhadi al-Khawja afholdtes en protest den 13. april 2012, organiseret af Amnesty international og Bahrain Right Defenders.
Sted: Nytorv 1450 København K., Danmark.
"Man har tidligere haft fokus på Danmarks rolle -- og derfor mener vi man bør støtte Abdulhadi al-Khawja og at han bestemt bør frigives."

Se YouTube filmens Indholdsfortegnelse under billedet:
Talerne introduceres:
13 min. 24 sek. ind i filmen.

1. taler: Anders Jerichow, journalist, Dagbladet Politiken
16 min. 45 sek. ind i filmen.
2. taler: Henrik Nordbrandt, forfatter
22 min. 25 sek. ind i filmen.
3. taler: Bahrain Right Defenders Aktivist
24 min. 55 sek. ind i filmen.
4. taler: Jeppe Kofod, Formand for Udenrigspolitiske Nævn
28 min. ind i filmen.
5. taler: Maryyam al-Khawaja, den sultestrejkende Abdulhadis datter
32 min 30 sek. ind i filmen.

Læs mere hos: http://www.Amnesty.dk

Her vil jeg gerne gentage Rebekka Stegs afsluttende bemærkning i Information:
”Med håb om Abdulhadi al-Khawajas snarlige løsladelse.”

Troels Schmidt, forfatter, tv journalist.