Klumme

Borgen: »Af banen, jeg skal forbi!«

Ofte er det en udfordring at komme forbi horderne af 9. klasse-elever og pensionister på Christiansborgs gange. Men skal Christiansborg lukkes for almindelige mennesker?
Debat
19. maj 2012

Spørgsmålet bliver i øjeblikket diskuteret heftigt i Folketingets Præsidium. Mens de seneste formænd for Folketinget, venstremændene Thor Pedersen og Christian Mejdahl, tilsyneladende har været meget håndfaste i deres afvisning af PET’s ønske om større sikkerhed på Christiansborg, ser det anderledes ud med Mogens Lykketoft (S) i formandsstolen.

PET har foreslået Præsidiet, at bænke, træer og pullerter – en elektronisk afspærringssøjle, som kan køres op og ned i jorden – skal indhegne Borgen og lukke for trafikken gennem gården ved slottet.

Kun bilister med adgangskort skal have mulighed for at bippe sig ind gennem pullerterne, mens der for varebiler skal etableres et samtaleanlæg, hvor chaufføren skal forklare sit ærinde for at få adgang til området. Pris: 15 millioner kroner.

Efter godt tre måneder med Christiansborg som min faste arbejdsplads, er jeg positivt overrasket over den store interesse, der er for at besøge det danske demokratis højborg. Ca. 65.000 mennesker besøger hvert år Folketinget. Og ja, det er nogle gange nødvendigt at zigzagge gennem vandrehallen, mens man hører brudstykker af anekdoterne om grundlovens tilblivelse og Anders Foghs spøjse valg af kunstner til sit statsministerportræt. Men det er nu alligevel charmerende at opleve den entusiasme, pensionistforeninger (det er mest dem, folkeskoleteenagerne ligner tit nogle, der hellere ville en tur en Tivoli) udstråler.

Venstres nuværende medlem af Folketingets Præsidium, Bertel Haarder (V), er modstander af PET’s forslag til at gøre det sværere at komme helt ind til Christiansborg. Det er dog Venstres gruppeformand, Kristian Jensen, som kæmper for partiets synspunkt:

»På den ene side skal vi lytte til PET. Men som politikere skal vi også overveje, hvordan vi vil have Folketinget til at fremstå: Skal Christiansborg fremstå afsondret og lukket eller som et åbent sted, hvor man er velkommen til at komme ind og se og lytte og få en rundtur? Vi er meget tilhængere af, at folkestyret rent faktisk er et åbent styre med folket som aktiv deltager,« siger Kristian Jensen til Jyllands-Posten.

PET’s bekymring er tilsyneladende, at potentielle terrorister har alt for nem adgang til Christiansborg. Det er ganske enkelt for nemt at køre en bil helt frem til trappen, der fører ind til landets beslutningstagere. Derfor skal der stilles forhindringer i vejen, så eventuelle bilbomber eller lignende kommer på behørig afstand. Den logik kan de godt følge i Dansk Folkeparti, som har svært ved at forstå, hvorfor Venstre er imod nogle pullerter.

»Jeg mener, at det er det rene vanvid, hvis Danmarks største parti ikke vil være med, og jeg er bange for, at det bare er det sædvanlige drilleri af Socialdemokraterne,« siger Søren Espersen til Jyllands-Posten.

Vi, der har vores daglige gang på Christiansborg, mærker ikke det høje sikkerhedsniveau, der allerede er i dag. Når man først er godkendt og udstyret med et adgangskort, er det blot at nikke til de venlige og smilende folketingsbetjente, og så er man inde. Anderledes kontrol er der med de almindelige besøgende, som skal igennem et lufthavnslignende tjek af tasker, jakker og krop. Her overlades intet til tilfældighederne.

Men kan et par pullerter, bænke og nogle træer forhindre almindelige danskeres adgang til Christiansborg, sådan som Kristian Jensen hævder?

For et par måneder siden fik jeg mulighed for at smutte en tur over den dansk-tyske grænse og fylde bagagerummet med diverse afgiftsfrie øl og sodavand og opdagede her, hvor meget der skal til for at forhindre de ældste folkeskoleelever og pensionisterne i at kæmpe sig forrest i køen og kaste sig over de billige varer. Hvis de lægger samme energi i et besøg i Folketinget, skal der langt mere end et par pullerter til at stoppe dem. Derfor virker det oppe fra mit kontor under taget i den såkaldte ’Ridebanebygning’ som en absurd tanke, at Christiansborg skulle blive »afsondret« af et par pullerter eller tre. Så jeg glæder mig til, at jeg forhåbentlig kan fortsætte med at møve mig frem gennem Borgens besøgende – bare i lidt sikrere omgivelser.

Casper Dall er journalist ved Informations Christiansborgredaktion

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Der må være en grænse et sted internt i bygningen.
Begynd med journalister og fotografer og flyt grænsen et stykke væk fra de døre, vi altid ser.
Tænk hvis private arbejdspladser blev overfaldet på samme måde.

Hanne Christensen

Lidt beskæftigelsesterapi for PET. Måske tænker man på yderligere bevillinger??

Lennart Kampmann

Måske er det vigtigt at politikerne ved at folket kan komme og besøge dem. Det er jo folket de repræsenterer.

En forskanset elite er ikke til folkets fordel.

Med venlig hilsen
Lennart