Læsetid 3 min.

Bryster, bleer, børnepasning

Kvindelig seksualitet og reproduktion ophidser sindene kloden over. Uanset at gestaltningen af moderskabet er radikalt forskellig rundt omkring i verden, er fascinationen universel
21. maj 2012

»Er du mor nok?« Det bevidst provokerende spørgsmål blev smækket i synet på Time Magazines amerikanske læsere i sidste uge. Hvorefter det gik verden rundt, fordi billedet, der ledsagede spørgsmålet, viste en tre år gammel dreng, der stående på en stol blev ammet af sin mor.

Jamie Lynne Grumet fra Californien mener ifølge artiklen, at den forlængede amning vil resultere i at sønnike vil blive mere tryg og få højere selvtillid.

De fleste reaktioner var negative, en del var hadske og kaldte billedet for »ulækkert«.

Ulækkert eller ej – et er sikkert: det ammende barn er fremmed for amerikanerne. Børn ammes generelt ikke særlig lang tid i USA. Sammen med Liberia, Papua Ny Guinea og Swaziland er USA det eneste land i verden uden en eller anden form for national ret til (betalt) barselsorlov.

Denne manglende orlov er den egentlige skandale. Den velkendte amerikanske antipati over for ’barnepigestaten’ og den lige så velkendte forkærlighed for individuelle løsninger på de fleste problemer – især dem, der ligger inden for familiesfæren – bevirker, at man skal et godt stykke ud på den beskedne amerikanske venstrefløj for at finde politikere, der ønsker at gøre noget ved miseren.

Men uanset om forholdene i USA og i Danmark, hvor vi kan bryste os af en af verdens mest generøse ordninger med betalt barsel, er radikalt forskellige, deler vi fascinationen af moderskabet. Tværs over Atlanten kører diskussionen om curlingmødre, helikoptermødre, karrieremødre, speltmødre, soccer moms, enlige mødre, teenagemødre, barnebrude, tvangsgiftede, ældre førstegangsfødende, cougar moms (kvinder, der har affærer med eller gifter sig med langt yngre mænd) eller MILF’er – ty til Google for hjælp til ordforklaringen ... Information er jo en pæn avis.

Vinklerne skifter fra land til land, men lysten til at kaste sig over kvinders seksualitet synes fælles. For lad os bare sige det som det er. Det er sex, det handler om. Man kan sukke af kedsomhed (og Deres klummeskriver gaber allerede selv ved tanken om at skulle citere Simone de Beauvoir), men det er et faktum: Kvinden er og bliver ’det andet køn’ og derfor endeløst interessant som minoritet og fænomen. Svag på den ene side og meget, meget farlig på den anden.

Den aktuelle danske vinkel på ammedebatten kom prompte, da en hovedløs formand for BUPL straks gik ud og advarede mod, hvad han kaldte »overdreven amning«. Mødre, der ammer deres børn i flere år, og forældre, som generelt yder stor omsorg for deres børn, opleves som problematiske i den pædagogiske verden, sagde Lars Redder Jakobsen fra BUPL i Midt- og Vestjylland til DR.

Han mener, at der går en lige linje fra forlænget amning og pylrede forældre til uselvstændige børn, der ikke kan klokken eller binde deres sko. Og han brokkede sig over, at pædagogerne forventes at fortsætte denne linje. Institutionerne skal overtage, hvor forældrene slipper, lød det.

Og den forkætrede middelklasse er den værste til at plage personalet med uhæmmede forlangender.

»De bredeste skuldre stiller størst krav,« lød det fra Jakobsen, som man uforbeholdent må rose for at have opfundet et mundret og effektivt slogan i kampen mod middelklassens ustoppelige krævementalitet.

Men fra en moder, der selv har ammet sine fire poder i henholdsvis et, to gange halvandet og tæt på to år, men mirakuløst nok samtidig har magtet fuldtidsjob og er endt med at producere teenagere, der både kan binde sko og købe ind og gøre rent, skal der blot lyde en bøn: Hvor ville det være skønt og befriende, hvis vi kunne tale noget mindre om bryster, moderskab og ditto bindinger samt klistre færre etiketter på de arme mødre.

I stedet kunne vi så tale dels om forældre i flertal, dels om nogle, indrømmet, mindre sexede, men noget mere relevante emner såsom en social- og arbejdsmarkedspolitik, der sætter rammerne for såvel forældreskabet som børnepasningen. Så ville en del være nået, både i Danmark og i Amerika.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent og blogger på USAnu.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Kaspar Olsen
Kaspar Olsen

Nu er artiklens medfølgende billede - "stridens æble" - ikke helt rent i mælet.
Moderen ser ud til at være lige så dedikeret til opgaven som en eldreven cappuccino maskine og knægten er gammel nok til at optræde i militær -bukser.
Billedets miksede budskaber udgør således en cocktail der hvis ikke af den ene årsag - så af en anden årsag kan vække ramaskrig.
Begivenheden der falder på stridens mark er selvfølgelig selve "amningen" der dømmes ude.

Men ellers et interessant tidsbillede af et USA der bliver stadig mere alienated i ordets værste betydning.
Interessante, men også rystende TV-dokumentarer har herhjemme dokumenteret landets forvandling.
F.eks den glimrende TV-dokumentar om tre ejendomsmæglere i USA som kun solgte milliondollar huse.
Og i den anden ende af den sociale skala - TV- dokumentaren REPO om et hold bil-inkasatorer og hvad de så kom ud for når de skulle hente biler der ofte på grund af div. kriser ikke var blevet betalt !

En anden begivenhed der fik sat USA i relief som en stærkt fremadskridende alienated nation - var
da Filminstruktøren Michael Moore indtog Oscar-scenen i 2003 for at modtage en Oscar for dokumentaren Bowling From Columbine. Med sig havde han de andre nominerede instruktører. De gik derop i solidaritet med Moore, som nu holdt en flammende tale mod Bush og Irakkrigen. Talen fik folk til at gispe og bu'he i salen, og bandet fik ordre til at spille, før den frygtløse Moore havde talt færdig til disse skuespilere hvoraf flere af havde fundet deres ellers fiktive aktionfigureres mest vrede og hadske ansigter frem.

Tilbage er at huske at kvinder over hele verden - bortset altså fra snart de amerikanske "mødre" VED at menneskeracen og de selv tilhører pattedyrenes art.
Man kunne så forsøge at få noget positivt ud af det faktum. Modsat USA der sikkert ligesom i deres mange SF-film helt hemmeligt og strengt fortroligt udfører forsøg med at skabe mennesker / supersoldater i glastubes - uden navle og efterfølgende behov for modermælk.

Brugerbillede for Majbritt Nielsen
Majbritt Nielsen

Jeg kan så heller ikke se problemmet eller det odeiøse i at amme op til en vis alder.
Børn har brug for andet end den mælk der kommer af at amme. De har lige så meget brug for det nørvør der komer mellem forældre og barn. Det er lige så vigtigt om nok nørmest livsvitgit. Plus forældre nok selv kan hælde det faste føde i dem de også har brug.

Men jeg er vel også undskyldt. Jeg har hverken børn eller gider få det
. Min fornemmelse siger mig bare at det er klamme(for at citere min et ord fra min nevøs ordforråd) der har travlt med at sætte et lighedstegn mellem sex og amning.

Brugerbillede for Ann Bille

En baby skal ammes eller have flaske; ikke et barn. Fatter ikke kvinder der gider amme deres barn til de er 3-4 år, jeg forstår ikke pointen og der er absolut ingen grund til det.

(Men de må jo selv om hvis de vil have nogle meget lange hængepa....

- for det må man da seriøst få hvis man ammer alle sine børn i op til 4 år:-)

Brugerbillede for Robert  Kroll
Robert Kroll

Billedet på forsiden af TIME er vel bevidst iscenesat for at provokere - fred med det.

Jeg synes kvinder selv skal bestemme hvor længe de vil amme - ny viden viser, at modermælk faktisk har en masse"skræddersyede" egenskaber , som ikke uden videre kan findes i andre mælketyper.

At det i vores tid må være upraktisk/kedsommeligt for de fleste at amme mere end de første måneder forstår sig - men lad dog folk gøre hvad finder bedst - og så skal pædagogerne i børnehaven bare blande sig udenom .

Børnene er forældrenes - ikke pædagogernes.

Brugerbillede for Leo Nygaard
Leo Nygaard

Det er værre at "amningen" fortsætter efter, at amningen er slut.
Det er endnu værre, at manden følger med i den tendens.
Altså for børnene.
Forleden hjalp jeg en stor solsorteunge op i reden igen til de andre. Dagen efter var de alle væk !
Jeg idiot.

Brugerbillede for Grethe Preisler
Grethe Preisler

I stedet for at diskutere hængepatter og silikonebryster kunne vi tale om nogle mere relevante emner. Såsom den social- og arbejdsmarkedspolitik, der sætter rammerne for såvel forældreskab som børnepasning.

Godt brølt Annegrethe, dér ligger der nemlig en hund begravet.

Hvad der antages at være bedst for kvinder og børn, er til enhver tid og i alle samfund et socioøkonomisk anliggende. Det er markedsmekanismerne, der regulerer udbud og efterspørgsel, når det drejer sig om brysternæring eller ej.

Når markedets efterspørgsel efter kvindelig arbejdskraft stiger, er det en hæmsko for kvinderne og skadeligt for deres deres børn, hvis de går hjem og ammer.

Og når efterspørgslen efter kvindernes arbejdskraft falder som nu, tager ungerne skade af at blive opflasket med modermælkserstatning i dertil indrettede institutioner.

Markedsmekanismen fungerer nemlig kun optimalt, hvor der findes en stor fleksibel arbejdskraftreserve af kvinder, der kan hales ud på arbejdsmarkedet og sendes hjem til "kødgryderne" i takt med konjunktursvingningerne.

Brugerbillede for Marianne Mandoe
Marianne Mandoe

Hvad er problemet???

Am dog for pokker din unge til enten du eller ungen ikke gider længere.
Det skal ikke være en forpligtelse lige så snart barnet er gammelt nok til at klare sig ude.

Selv opgav jeg da min var omkring 7 måneder.
Han GAD ikke. Det gik for langsomt. Han var en slughals der oven i købet skreg til vi gjorde hullet i sutteflasken størrer.
Min svigerinde ammede begge sine til de var omkring de 2.
Sådan er vi, og vores børn, så forskellige.

Så længe barn OG mor har det godt med det, så lad dog være med at diskutere det.

Noget andet er den nærmest kult-agtige amme-filosofi der var fremherskende i de kredse jeg kom i da min søn var spæd.
Det var lige før jeg var landsforrædder, eller mindst en ravnemor, da jeg opgav amningen, der gav både mig og sønnike stress og fik sønnikke til at tabe sig fordi han ikke havde tålmodighed til en "amme-session".

Vorherretilhestaltså.....
At mit barn var både mindre fed, tidligere udviklet (gang, tale, motorik) end de hellige mødres blev der ikke så meget som skelet til.
Vi havde jo oceaner af tid mellem flaskerne til at lege og nusse og læse og og og..... ;-)

Brugerbillede for Bob Jensen

nu var noget af alt postyret vel osse at drengen er omkring 6, ikke 3?
ikke at jeg kan se så meget grund til postyr alligevel

Brugerbillede for Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér
Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

"Kvindelig seksualitet og reproduktion ophidser sindene kloden over."
Nej. Denne skribent er den første dansker, jeg har oplevet, der ikke er kommet med en reaktion svarende til et skuldertræk.

Brugerbillede for steen nielsen
steen nielsen

Helt ærligt venner, hvad fanden er meningen med sådan et billede af en dreng der er alt for gammel til at få bryst, er det sådan en bred opfordring til incest.

Hvad pokker er meningen?

Brugerbillede for Philip C Stone
Philip C Stone

When writer Florence Williams was nursing her second child, she read a research study about toxins found in human breast milk. She decided to test her own breast milk and shipped a sample to a lab in Germany.

What came back surprised her.

Trace amounts of pesticides, dioxin and a jet fuel ingredient — as well as high to average levels of flame retardants — were all found in her breast milk. How could something like this happen?

"It turns out that our breasts are almost like sponges, the way they can soak up some of these chemicals, especially the ones that are fat-loving — the ones [that] tend to accumulate in fat tissue," Williams tells Fresh Air's Terry Gross. "Unfortunately, the breast is also masterful at converting these molecules into food in the way of breast milk."
https://www.npr.org/2012/05/16/152818798/breasts-bigger-and-more-vulnera...

Mulighed for at høre interviewet og/eller læse udskriftet.

Brugerbillede for Marianne Mandoe
Marianne Mandoe

Så er jeg ligefrem lykkelig for at måtte opgive så tidligt.

@ Phillip
Måske også en årsag til det store antal brystkræft-tilfælde.

Brugerbillede for steen nielsen
steen nielsen

Kære venner

kan vi ikke snart blive fri for, at se på det usmagelige billede af en alt for stor dreng der får bryst. Der er ikke særligt meget der kan forarge mig, men hvis en moder får smag for den slags og barnet typisk ikke kan sige fra, begynder det at lugte af incest.

Brugerbillede for steen jensen
steen jensen

Marianne Mondoe - Steeen Ingvard Nielsens er bekymret for barnet.. Det påvirker en dreng at skulle drikke mælk af sin mors bryster som 3 årig når det ikke er normen i samfundet. Hvorfor gør du det til et spørgsmål om at han vil have brysterne for sig selv ?