Nyhed

Duellen: Reform skal styrke kristendom

Når regeringen vil afskaffe seminariefaget KLM, er det for at styrke kristendoms-undervisningen i folkeskolen, siger uddannelsesminister Morten Østergaard
10. maj 2012

Der er ikke tale om, at indholdet i faget KLM udvandes i en ny læreruddannelse. Tværtimod skal en reform af uddannelsen netop sikre, at f.eks. kristendomsundervisningen i folkeskolen styrkes, siger uddannelsesminister Morten Østergaard (R).

»I stedet for at prioritere obligatorisk kristendom til alle, vil vi hellere sikre, at når der er religion eller kristendom på skemaet i folkeskolen, er det rent faktisk en lærer, der er ekspert i det fag, der står bag kateteret.«

Samtidig påpeger ministeren, at den nye reform bygger på de råd, som er kommet fra en ekspertgruppe, der har evalueret læreruddannelsen.

»Vi ønsker at styrke den generelle lærerfaglighed i overensstemmelse med den anbefaling, vi har fået fra ekspertgruppen, som har evalueret læreruddannelsen. I dag klares mange timer i folkeskolen af lærere, der ikke er eksperter i det, som er på skemaet. Det står værst til bl.a. i et fag som kristendom, hvor kun hver femte time undervises af en religionslærer,« siger Morten Østergaard.

Indholdet bevares

Morten Østergaard tilføjer, at de alment dannende elementer i KLM som f.eks. medborgerskab i stedet flyttes til andre dele af uddannelsen.

»I det fag, der hedder ’lærerfaglighed og pædagogik’, bliver der et tema, som hedder ’skolen i samfundet’. Det vil i høj grad integrere de elementer fra KLM. Derudover vil vi bringe det ind i fagdidaktikken. Når en studerende har besluttet sig for, at han f.eks. vil have undervisningskompetence i matematik, så skal han der få konkrete redskaber til, hvordan man får alment dannende elementer ind i undervisningen,« siger uddannelsesministeren og tilføjer, at det afgørende ikke er, om lærerne kan vinde i Trivial Pursuit, fordi de har en stor grundviden. For ham er målet, at de alment dannende elementer bliver en del af undervisningen, og det bliver de ifølge ham kun, hvis de er en del af fagdidaktikken.

– Både de lærerstuderende og Danmarks Lærerforening beklager, at KLM afskaffes. Hvorfor afskaffe noget, de involverede er glade for?

»Det er der to grunde til. Det ene er, at det er en anbefaling fra den ekspertgruppe, som har fulgt uddannelsen. Det andet er, at vi synes, det er afgørende for elevernes udbytte af både religions-, historie- og samfundsundervisningen samt andre fag, at det er en kompetent lærer, der står bag kateteret,« siger ministeren og fortsætter:

»Jeg tror ikke, at vores civilisation og den almene dannelse afhænger af, at vi har et halvt semester med KLM i læreruddannelsen. Til gengæld er jeg helt overbevist om, at elevernes udbytte af undervisningen, uanset fag, står og falder med, hvilke kompetencer læreren har. Det er det, der er sigtet med vores reform: at øge kompetencen i alle fag.«

 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Irene Larsen

Men fællesfaget KLM og linjefaget kristendomskundskab/religion har to helt forskellige mål. Så der er ingen logik i at sære det ene bort for at styrke det andet. Jeg opfordrer til, at man læser bekendtgørelserne om de to fag.

Hans Jørgen Lassen

Fra artiklen:

"en lærer, der er ekspert i det fag, der står bag kateteret ..."

Det er vel også en fordel, at vedkommende kan stave?

Eller ved, at der er forskel, væsentlig forskel, på et kateder og et kateter.

Niels-Simon Larsen

Kristendom, i den grad den overhovedet findes, er noget der skal vises. Man kan så undervise i noget som ’andre’ viser, men hvorfor det? Det er da bedre som elev eller studerende at blive stillet over for nogle fundamentale livsspørgsmål, om hvad der er ret eller uret, og hvad der taler for eller imod, at der skulle være en kærlig, universel guddom. På den måde tager man stilling og producerer selv livsvisdom her og nu, i stedet for hele tiden at skulle referere til andres mere eller mindre tvivlsomme visdom.
Jeg kan varmt anbefale at læse dagens kronik på foregående side.