Klumme

Enhedslistens bededag

Ole sad på en knold og sang,/ får og beder omkring ham sprang
Debat
8. maj 2012

Bede, kastreret vædder; udvokset handyr af fåreslægten, der, sædvanligvis som lam, har fået fjernet kønskirtlerne (testiklerne). Beder har nu til dags, hvor lam gøres færdige til slagtning i deres første leveår, kun historisk betydning.

Den store danske – Gyldendals åbne encyklopædi

Henlagde Enhedslisten sit årsmøde 2012 til netop bededagsferien, fordi mange af partiets medlemmer og vælgere betragter den nye SSFR-regering som – reverenter talt – en kastreret vædder? (Undskyld fru statsminister og fru økonomiminister). Et udvokset handyr af fåreslægten, der allerede på mindre end et år har fået fjernet kønskirtlerne (undskyld hr. udenrigsminister) og nu bare venter på at blive slagtet? Ved finanslovsafstemningen til efteråret ...

Svaret blæser i vinden.

Som det også blafrer usikkert, om det var for at udrydde just den mistanke, at Enhedslistens pæne og rare gruppeformand Per Clausen i sin åbningstale til årsmødet absolut skulle bekende noget så fromt:

»Jeg vil kæmpe til min sidste blodsdråbe for en kristen helligdag (Store Bededag)«.

Altså lade det marxistisk-revolutionære Enhedsliste-parti udtrykkeligt og erklæret slås for en religiøst begrundet fridag. Hvilket foranlediger til nok et gudeligt citat. Denne gang rettet mod de konservatives skatteordfører Brian Mikkelsen, der lige har forkyndt – i tidens generelle jagt på alle ikke pengeløn- og ikke profit-modtagende svage, syge, gamle, arbejdsløse og skæve danskere, en jagt som også SSFR-regeringen efter Enhedslistens opfattelse nu deltager alt for så engageret og forfejlet i:

»Det vil være godt og sundt at lave et regnestykke for alle danskere, så de kan se, hvad de koster.«

Hvad en bankdirektør jo ikke gør. Han koster som bekendt kun kunderne noget. En kristen Store Bededag værdig udløste Mikkelsens opråb dette gudfrygtige modstød i en af gårsdagens journalistiske udgydelser:

»At se samfundet som noget, der handler om solidaritet, gensidighed og kærlighed ligger helt uden for denne iskolde pengemaskines synsfelt.«

Kristeligt Dagblad. Aldeles ikke. Ekstra Bladet! Ekstra Bladet er det, som her minder om solidaritetens og gensidighedens, ja, kærlighedens betydning i denne ellers så iskolde pengemaskinelle verden.

Enhedslisten står ikke alene.

Ny vækstpolitik

Så »hvorfor i alverden skulle et venstrefløjsparti bringe den – på papiret – mest venstreorienterede regering nogensinde til fald?« som Informations lederskribent og chefredaktør spurgte i går. »Frem for trættekære skænderier burde Enhedslisten – og regeringen – bruge kræfterne på at opstille et kvalificeret bud på en ny vækstpolitik.«

Så meget mere, som ovennævnte Per Clausen sammen med Enhedslistens miljøpolitiske medarbejder Maria Reumert Gjerding netop kom med alle tiders og særdeles nye bud på en virkelig ny vækstpolitik i deres kronik her i bladet dagen før den – efterhånden i alle henseender – hellige og ukrænkelige Store Bededag (som den nye røde SSFR-regeringen vist vil have afskaffet):

»Her og nu befinder vi os i en absurd situation, hvor en del af befolkningen arbejder så hårdt, at de har svært ved at få hverdagslivet til at hænge sammen eller bliver decideret syge af det, mens en anden inderligt ønsker sig et job. En gruppe har med andre ord brug for fritid, mens den anden har brug for at bidrage. Så hvorfor ikke dele opgaverne imellem os? Det vil sætte tempoet ned på arbejdsmarkedet, så der bliver mere tid til omsorg på sygehuse og plejehjem. Det vil give mere fritid til at hvile ud og til at passe vores børn, så de ikke længere skal tilbringe over halvdelen af deres vågne timer i en institution. Strategien vil samtidig lette presset på Jordens stærkt udpinte ressourcer.«

Jamen, det er jo så smukt, at man må gribe tilbage til Ekstra Bladets Store Bededags-solidaritet, gensidighed og kærlighed. For det er jo, hvad der må opbydes, om vi i fællesskab skal kunne finde ud af på skikkelig vis at dele det arbejde, vores arme allerede katastrofalt overarbejdede Jord, krop og sind overhovedet kan tåle. Hvilket jo ligger helt uden for den – ellers tilsyneladende totalt dominerende – iskolde pengemaskines synsfelt.

Alligevel er det ikke hovedbudskabet, som ifølge verdenspressen (herunder dens førende organ Dagbladet Information) først og fremmest udgik fra Enhedslistens bededag(e). Clausen og Gjerding sluttede ellers deres kronik med det fromme ønske:

»Lad derfor det forestående årsmøde være afsæt for en opfordring til at flytte fokus fra vækstkurve og forbrug til livskvalitet og bæredygtighed, både hvad det monetære, miljøet og menneskeliv angår. På den måde kan vi faktisk løse hele tre kriser (den økonomiske krise, jobkrisen og klimakrisen, el) på én gang. Det er den gode nyhed.«

Som Ole stadig sidder på sin knold og venter på.

Ej kan bede og får forstå

Lal-la-la-la-la-la-la-la-la-la!

Længslers tog over bølger blå.

Tral-la-la-la-la-la-la-la!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Holger Madsen

Ejvind Larsen
- Alligevel er det ikke hovedbudskabet, som ifølge verdenspressen (herunder dens førende organ Dagbladet Information) først og fremmest udgik fra Enhedslistens bededag(e).

Det er korrekt Ejvind, men det var verdenspressen (herunder den førende organ Dagbladet Information) der valgte hovedbudskabet, der skulle udgå fra Korsgadehallen i bededagene, ikke Clausen, Gjerding og deres disciple.!

John Fredsted

"Det vil være godt og sundt at lave et regnestykke for alle danskere, så de kan se, hvad de koster," udtaler Brian Mikkelsen.

Jamen, det er jo vanvittigt; ja, jeg vil endda gå så langt som til at sige, at det forekommer mig at være retarderet i en eller anden forstand. Måske samfundet ligefrem skulle udstede en recept Pentobarbital til en førtidspensionist som mig, så jeg kan ende mit liv og hermed bringe min økonomiske belastning af samfundet til ophør.

Niels-Simon Larsen

Et enkelt udfald af Frie ord i sidste uge, Ejvind, kan jeg godt acceptere, men lad det nu ikke gentage sig.

Man kan have visse forhåbninger mht. Enhedslisten, men at være i folketinget er et job, et håndværk. Der skal lovgives, så derfor skabes det nye udenfor. At et par stykker taler for, at vi skal dele arbejdet, men ikke lønnen viser problemet i en nøddeskal. Mindre indtægt for især rige er det, der skal til, men det vil ingen politikere være med til. Så skulle det indfældes i en større omstillingsplan, men hvilken politiker i folketinget taler om det og bliver ved med det? Den omtalte kronik var visionær i letvægtsklassen. Vi har brug for en sværvægter, en af de dansende.

Begrebet bæredygtighed skal have mere krop. Der er brug for en anden måde at leve liv på, og det gælder på alle områder. Skal vi dele arbejdet, skal vi dele lønnen, og så bliver vi nødt til at dele visionen om et andet samfund. Arbejdsbegrebet skal ændres, så det at bidrage med noget samfundsopbyggende er det, der tæller. Hvordan kan en forening som Aktionærforeningen (rene spekulanter) have nogen form for respekt? Hvordan kan man tillade sig at bruge et ord som ’formuepleje’, der minder om en hund, der har stjålet et ben i en slagterbutik og vogter over nedgravningsstedet? Den gode Brian skulle nok lige se sig i spejlet. Han producerer ikke selv noget og er et fordyrende mellemled, en kæmpeudgift for samfundet - og hvor mange Brian’er har vi ikke?

Det nye skal komme nedefra og udefra.

Rolf Hansen

Tja som om det ikke er hård nok at passe et fuldtidsarbejde når man lider af flere psykiske lidelser. Håber ikke at jeg kommer til at få mange flere timer om året, så ved jeg sku ikke om jeg kan holde til at arbejde mere, når man i forvejen må bruge sine 6 ugers ferie til flextid så man ind imellem kan tage en halv fridag for at hvile sit hovede.