Laura spørger, om jeg ikke giver en drink. En ladies drink, som det hedder. Sådan en koster 200 kroner, næsten ti gange så meget som den fadøl, jeg står med i hånden. Det er prisen, i camoufleret form, for Lauras fortsatte selskab. Jeg beklager, men Laura griber afvisningen med et smil. Hun rykker nærmere og siger selvsikkert, mens hun langsomt lader en finger løbe langs min nakke: »Glem drinken, jeg har et bedre forslag.«
Det begyndte ellers ganske uskyldigt for bare et par minutter siden. Laura kom op til mig, smilede og spurgte på formfuldendt engelsk: »Hej, hvor kommer du fra?«
Jeg kommer fra Danmark. Laura er fra Ungarn. Vi er på Cabaret Atlas i Prag, en natklub på den livlige sidegade Ve Smeckach. Det er et elegant sted. Velassorterede barer og antikke lædersofaer fordeler sig over tre etager holdt i mørkt træ og med dæmpet belysning. Her har Laura arbejdet, siden hun flyttede fra Budapest for et års tid siden. Der er flere turister, mere arbejde og bedre penge at tjene i Prag, som hun siger. Sammen med godt og vel 50 kolleger sørger hun for nogenlunde balance i kønsfordelingen på Cabaret Atlas, hvor klientellet stort set kun består af mænd.
Hun er smuk, 25-årige Laura. De store, brune øjne er indrammet af mørkt pandehår a la Cleopatra, og hendes slanke 180 centimeter kurver lige, hvor de skal. Der er noget fascinerende overlegent over hendes attitude, og det er ikke fordi, jeg ikke godt kunne tænke mig at se hende tage sin polkaprikkede bikini af, men jeg takker alligevel nej til tilbuddet om at gå med ovenpå.
Cabaret Atlas minder mest af alt om virkeliggørelsen af en drengedrøm. Et slaraffenland med billige øl og smukke kvinder, letpåklædte, nærgående og velvillige. Der er naboens datter i uskyldsren, hvid nattrøje; badenymfen i g-strengsbikini; piercet goth-tøs med ravnesort hår og tung mascara; den afrikanske diva i glimtende gule pailletter. Vandrende frem og tilbage, på udkig efter interesserede gæster.
En britisk polterabend har slået sig ned i sofaerne foran scenen, hvor russiske Natalia vrider sin spændstige krop om messingstangen. De nikker anerkendende. Hendes speciale er erotisk dans, fortæller hun mig efterfølgende oppe i baren. 20 minutter for 350 kroner. For 500 kan jeg få lov til at røre.
Et par svenske fyre i begyndelsen af 30’erne – blå skjorter, hornbriller og nøjsomt pjusket hår – bestiller et par Budvar-øl hos bartenderen. En pakistansk mand med nydeligt overskæg og habit, sikkert forretningsrejsende, sætter sig til rette ved et bord nede bagi sammen med sine to kolleger. I sofaen foran mig læner en ung fyr sig veltilpas tilbage, mens en pige i knæstrømper, kort skotskternet nederdel og hvid skjorte bundet i en knude på navlen sidder overskrævs på ham og vedblivende hvisker et og andet i hans øre.
»Er du impotent?« spørger Silvija, der ikke kan forstå, hvorfor jeg ikke er med på noget sjov. Hun foretrækker at få den bagfra, fortæller hun. Som en hund. Jeg smiler. Jeg er ikke impotent, konstaterer jeg.
Ude på herretoilettet hilser en ung mand fra England, mens jeg står og vasker hænder. »How are you,« svarer jeg høfligt. Han har det godt:
»Jeg har allerede ramt plet to gange,« siger han stolt, inden han forsvinder ind i en af båsene.
»Imponerende,« svarer jeg. Han stikker hovedet ud og smiler:
»Natten er stadig ung!«
Pamela fra Colombia synes, jeg er en frækkert. Det har hun fortalt mig et par gange i løbet af aftenen, og nu er hun der igen. Jeg står oppe ved scenen, hvor to langbenede blondiner ligger og slikker på hinanden.
Pamela vurderer, at jeg er klar til at gå med hende ovenpå. Hun er charmerende. Vel omkring de 30, et par år ældre end de fleste andre piger herinde, fin lysebrun hud og flotte former.
»Ellers tak,« siger jeg.
»Hvorfor ikke?« spørger hun.
Jeg smiler.
»Hvad med en lille privat dans,« foreslår hun.
»Nej tak, ikke i aften,« svarer jeg.
»Dit svin,« siger hun og går.
»Hvorfor?« spørger jeg undrende.
»Fordi!« siger hun og forsvinder i mængden.
Hvis jeg havde en enlig mandlig ven, der kom og fortalte mig den historie, så ville jeg sige at han var fuld af løgn, medmindre han var bøsse og helt uimodtagelig for de kvindelige lokketoner. Og jeg ville nok forhøre ham om, hvorfor i alverden han var gået ind i en sexklub for at drikke en fadøl og sidde og smile.
Inger: Adskillelige mænd sidder og drikker øl på stripklubber uden at gøre andet end at kigge. Kvinder voldtager vel heller ikke Chippendales hvis de ser deres show?
At sex er en salgsvare er vel ikke anderledes end når Ole tager til Thailand eller Laura tager til Gambia for at finde noget nyt ungt kød.
Det er jo billigere at rejse til et østland, end til traditionelle sexsteder som for eksempel Thailand.
Så længe der er kvinder til salg, vil der altid være kunder.
Lidt refleksion udover underoverskriften havde været rart. Det virker meget personligt og samtidigt meget overfladisk, en underlig kombination for journalistisk efter min mening.
Jeg synes desuden det er morsomt at AHR skal have verbale tæsk for at gå på bordel uden at bruge det sådan som det er hensigten, men det er vel sarkasme... håber jeg.
Jeg reflekterer personligt over det forløjede i tvivlen over/om at ”beskytte” nogen. Var det en antropologisk undersøgelse?
Man kan jo næsten få det til at se ud som ren og skær godgørenhed og beskyttelse, at ofre sig på bordellet.
Kaninknepperne får taget trykket og gud fri os vel... gid det igen hørte privatlivet til .....
Fnis og fordi en promille af en promille af kvinder dyrker sex når de rejser til Afrika, så har vi vupti pludselig påstået ligelig udnyttelse af sexuelle handler, sig mig er det jer der argumenterer dette der er idioter, eller tror I at jeg er det.... sikke et bullshit løgnagtigt synspunkt og hvis man indførte at en mand først skulle overtale sin datter til at være prostitueret før han måtte købe sex , så skulle I se hvor antallet af prostituerede på dobbeltmoralsk vis ville styrtdykke overnight..... og nej kvinder nyder det sjældent, men det er hurtige penge, så længe hun er smuk og endnu ikke brudt psykisk ned over den barriere hun bygger kronisk ind i sin psyke om ikke hun brydder helt sammen..... må fandme også være klamt at huske tilbage på alle de ...... ! Resten af livet...
Ja, men det skal helst gøres til en helt naturlig ting i lighed med personlig pleje i ældreplejen at købe sex.
Selvfølgelig er sex en naturlig ting, men det er ikke en helt naturlig ting at vise sig nøgen for vildt fremmede mennesker og have sex med dem. Hvis det var så naturligt, så ville slagteren i Kvickly nok rende splitterfornøjet rundt i butikken om sommeren.
romed bucher
Min respons til dit første indlæg kan desværre godt misforstås derhen, at jeg tillægger dig den klassiske 'prostituerede kvinder er stakler'-synsvinkel. Dette var dog ingenlunde min intention.
Min intention med kommentaren var at sige, at Anders Haahr Rasmussens motiv for ikke at give kvinden drinken ikke nødvendigvis har været nærighed (et træk, der nemlig stemmer dårligt overens med det indtryk af AHR, som jeg fået af ham gennem hans skriverier på Information), men noget andet. Jeg gav så mit bud på dette andet.
Kommentaren var klodset formuleret - hvilket formentlig også var medvirkende til, at Peter Nygaard og jeg senere gik så meget fejl af hinanden - og det beklager jeg.
Hvor kommer det had fra! At tiltrække det modsatte køn er ingen selvfølge og bliver aldrig en selvfølge. Måske er det en selvfølge for Maya og Inger. Men langt fra muligt for alle, uanset hvad de gør.
Hvad skaber had mod mænd, som har svært ved at tiltrække en kvinde og opleve kærtegn og sex? At dem som har let ved det, hjælper andre i et behandler/kunde lignede forhold, hjælper mange.
Det er svært at se alternativer. Meget tyder på, at kærtegn, sex og kærlig opmærksomhed øger livskvaliteten og hindrer depressioner. Kunne der skabes lige muligheder for kvinder og mænd til, at tiltrække hinanden, ville prostituerede være lige fordelt mellem kvinder og mænd.
Som det er nu, betyder kvinder mere for mænd end omvendt.
Anders Haahrs spørgsmål om, hvem som har fordel af det, er relevant. Er kvinden offer, fordi hun kan tjene penge på, at give en oplevelse med kærtegn og sex? Eller er manden offer, fordi han er nødt til at betale for, at opleve det?
Det er mærkeligt at kvinder skal stemples som "hadefulde" hver gang de protesterer mod noget der vitterligt er krænkende og undertrykkende mod dem som køn. Men det er nok lettere på den måde. Hvis vi får stemplet dem som "hadefulde hysteriske kællinger" så er der frit slag på frikadellen for os andre. Alle handlinger der i deres øjne ikke er acceptable vil med et slag være sanktionerede.
At sammenligne forholdet mellem prostitueret og kunde som den mellem behandler og patient er fuldstændigt absurd og trækekr en kølvandsstribe af afledte argumentationer efter sig. Blandt andet så sygeliggør det mandlige sexkøbere. Hvis ikke de var syge ville de jo ikke have brug for behandling. Og mangel på sex er mig bekendt ikke en sygdom. Det kan muligvis være en konsekvens af en ikke hensigtmæssig adfærd, men næppe en sygdom.
Men egentlig er hele denne postulerede del af diskussionen bare fnidder. Kernen er om vi har ret til at ødelægge andres liv for selv at få det bedre. For mig er svaret et helt klart nej. Jeg arbejder med økologisk landbrug og prøver på så mange måder jeg orker at leve bevidst og samvittighedfuldt. Måden at tænke på bliver en integreret del af ens liv. Lenin talte en hel del om prostitution og om hvordan man kunne bekæmpe den. Desværre har kapitalistiske egeninteresser og egoistiske behov blokeret for denne kamp.
Alle I som sidder og romantiserer de prostitueredes forhold kan nemt og enkelt søge oplysning i aviserne og f.eks. gennem diverse foredrag online. At fortsætte en diskussion med folk der behandler emnet som om det var lille Erna fra kæret der blev lystig og fik sig et dejligt ekstrajob er fuldstændigt meningsløst.
De eneste i stikker blår i øjnene på er jer selv.
Gert!
Man kan stille spørgsmål ved om det ikke er mest krænkende og undertrykkende for mænd, som er nødt til at betale for at opleve kærtegn og sex med en kvinde!
Jeg er sikker på, at de fleste mænd gør hvad de kan for, at tiltrække en kvinde. Mennesker er meget forskellige. Nogen har meget let ved det. Andre har rigtig svært ved det og søger de muligheder de har. Savner kærtegn og sex.
At betale for at opleve kærtegn og sex, kan virke nedværdigende. Specielt når andre har let ved det.
Hvordan man forholder sig til andre mennesker, der ikke har samme muligheder, som en selv, er en personlig sag.
Der er mennesker, som har svært ved, at forsørge sig selv uden offentlig hjælp eller har brug for hjælp fra andre.
Personligt er jeg stor tilhænger af, at dem, som har let ved noget, hjælper dem, som har svært ved det.
Nogen har andre holdning som f.eks. ”Når jeg kan, kan alle andre også”. Jeg vil kalde det ”egoisme”.
Jeg kunne aldrig finde på, at nedgøre og krænke andre, som er nødt til at betale andre for noget, som de har svært ved. Når man ønsker at kriminalisere og udstøde mennesker for det, har jeg svært ved at betegne det anderledes en had.
Ingen har påstået, at mangel på mulighed for at opleve kærtegn og sex er en sygdom. Heller ikke hjælp fra det offentlige.
Om kærtegn og sex er skadeligt og ødelæggende, har jeg ikke forudsætningerne for at vurdere. Jeg har aldrig set dokumentation for, at kærtegn og sex skulle være skadeligt.
Grundlægende tror jeg et samfund trives bedst, hvis vi hjælper hinanden. Individualisme, egoisme, og hån/had mod andre, som har svært ved noget, hjælper næppe meget.
Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, er det uacceptabelt, at der ikke gøres mere for, at sikre ordentlige arbejdsforhold og trykke ramme for prostituerede.
Der er jo ingen der har sagt at adgang til kærlighed, kærtegn og sex er en menneskeret- Det er muligt at det burde være det, men din argumentation viser os jo nogle af grundene til at det er svært at gennemføre. Hvis vi nu ikke var så sippede, så ville det jo være mere nærliggende at de som savner kærtegn og sex mødes og deler det med hinanden, det er bare den der gammeldags homofobi der spænder ben der.
Ingen har ret til kærtegn eller sex, uden begge parter er fuldstændig indforstået med det. Det gælder også indenfor ægteskab. Ellers er det kriminelt overgreb. Det er de fleste enige om. Prostituerede er kun en mulighed, hvis begge er indforstået med hinanden og under hvilke forudsætninger.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener med homofobi (sygelig skræk for homoseksualitet eller homoseksuelle). Homoseksuelle er ikke homoseksuelle, fordi de ikke kan tiltrække en kvinde. De tiltrækkes bare mere af mænd og trives bedre i forhold med mænd. Jeg kan ikke se noget unaturligt ved det.
Kan ikke lige se, hvad det har med kvindelige prostituerede at gøre?
Efter mange afvisninger og mislykkede forsøg på at tiltrække en kvinde, kan mænd godt tvivle på om det er muligt. Begynder måske at fokusere på afsavn efter kærtegn og sex, når de møder en kvinde, frem for at have det godt sammen. Prostituerede kan fjerne dette afsavn, så de bevare troen på det lykkedes. Ingen ønske situation, men bestemt ikke unormalt. Det er et kæmpe tabu emne, som næsten ingen mænd ønsker at tale om, da det ofte kan medføre mindreværd.
Sider