Læserbrev

P1 følger godt med tiden, Metz

Debat
29. maj 2012

I Information den 19. maj er savnet efter radiomontagen omdrejningspunktet, når Georg Metz under overskriften ’Det reducerede medie’ beskylder P1 for genrefattigdom.

Jeg kan forstå på Georg Metz, at P1 var meget bedre i starten af 1950’erne. Montagekunstneren Viggo Clausen lavede i 1952 en også i mine ører fantastisk udsendelse – ’Jeg tilspørger dig’ – til P1, som skabte så meget ravage i den offentlige debat, at Viggo blev truet med fyring af Radiorådet og i øvrigt blev bedt om at slette udsendelsen.

Det var farlig og prisværdig radio i de gyldne tider for P1 – og lige præcis den tid og den type udsendelser fremhæver Georg Metz.

Siden er det, ifølge Georg Metz, gået mere eller mindre støt ned ad bakke. I særdeleshed da P1 i 2007 var tvunget til at spare et betydeligt beløb og i samme ombæring gjorde det helt fornuftige at tage rutiner og produktionsvaner op til revision.

Det gjorde vi i respekt for Viggo Clausen og hans radiotradition – men naturligvis især i stor respekt for lytterne i dette årtusinde med ændrede lyttermønstre og nye mediemuligheder.

Ambitiøse mål

I Georg Metz’ frustration over manglen på den litterære og gennemarbejdede radiomontage overser han helt, at P1 i dag arbejder på en meget bred front og med mange forskellige genrer.

For eksempel radiodrama, features, reportager, dokumentar, satire, rejsebreve, samtaler, fortællinger, interviews og analyser i over 50 vidt forskellige programtyper hver eneste uge året rundt.

Og i forhold til for 50 år siden kommer vi endda meget mere ud i virkeligheden og rundt i hele verden. P1 vinder også mange priser for programmerne – forskellen er bare, at P1 i dag formentlig vinder endnu flere priser, end da Georg var dreng i 1950’erne.

Desuden oplever vi, at P1’s måde at arbejde med indhold og formidling på faktisk også inspirerer andre både herhjemme og i udlandet – og gør det i mindst lige så høj grad som i montagens storhedstid.

Så min påstand er, at P1 har særdeles ambitiøse mål i programudviklingen – og at vi også følger med tiden og udvikler kanalen i respekt for den måde, der lyttes radio på i dag.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Steffen Gliese

Sagt af manden, der står bag selvsamme mål og programudvikling; jeg kan godt undvære montagen, hvor underholdende den end kan være. Jeg er er glad for en række udsendelser på P1, men jeg er nu også meget træt af de meget magasinagtige af slagsen og savner i stedet for en uendelighed af journalister folk, der ved noget om noget, de har ekspertise i.
DR P1 eller andre DR stationer skal ikke følge efterspørgslen, de skal forme smagen og oplysningsniveauet i samfundet, alt andet er ansvarsfralæggelse, og vi har set rigeligt af det, siden TV2 udhulede de høje standarder for formidling.

Klara Liske

"....forskellen er bare, at P1 i dag formentlig vinder endnu flere priser, end da Georg var dreng i 1950’erne."

Helt i tidens ånd. Intet hviler i sig selv, før man kan sige...:

Vi har vundet!

Lotte Jørgensen

Og dette indlæg blev netop bragt i dag - den der løse helligdag efter pinse søndag hvor jeg var nødt til at finde andre kanaler to gange - både klokken 10 og klokken 16 - de der gudstjenester rykker bare såååå meget og er såååå relevant for de vedvarende lyttere. Hvilken respekt for alle os kernelyttere.

Og priser er altså ikke nødvendigvis et kvalitetsmål i sig selv. Hvis jeg nu skulle være rigtig ondskabsfuld ville jeg jo spørge hvor mange priser der egentlig var at vinde tilbage i 50-erne ;-)

Jeg har det fint med P1 - og programmerne er bredt set er formentlig den bedste kilde til indblik i både viden og forskellighed i Danmark i dag - men det betyder da ikke at der ikke er begået fejl i beslutningsprocesserne omkring programlægning i tidens løb.

Jeg er personligt fortørnet over gudstjenester på en mandag (heldigvis findes DLF - og hvorfor bliver de ikke sendt på DAB i stedet for) - og jeg forstår ikke hvorfor reportage er blevet et fyord.

Jeg kunne fortsætter - men konkluderende: Jeg synes egeligt det er interessant at Anders Kinch-Jensen kan mene det er i respekt for mig (som lytter) at der ikke længere er reportager (sic!).

Jeg ser det snarere som et symptom på at DR ikke kan lide "vilde" og forholdsmæssigt dyre programmer.

Niels-Holger Nielsen

P1 - 'ufarlig' og reaktionær radio.

Steffen Gliese

Nu skal man så heller ikke forveksle sine egne krav til radio med mangfoldighed, Lotte Jørgensen. Blot fordi du ikke vil høre gudstjenester, er det ikke ensbetydende med, at en stor del af befolkningen ikke vil. Mange ældre, der ikke længere kan komme i kirke, serviceres af DR som en grundlæggende del af public service. Det står stadig i grundloven, at den luthersk-evangeliske folkekirke understøttes af staten.

Steffen Gliese

Jeg synes, at det værste ved radio og tv er, at de i stedet for at programsætte enkeltudsendelser, konstant udvikler serier. Allerede dér kan man sige, at kun en el af befolkningen tilgodeses.

Lotte Jørgensen

Peter Hansen - to gudstjenester på en dag, det er i min bog mere end servicering. Og hvorfor ikke sende det kirkelige indhold på P4 - så kommer det da ud til mange flere :-)

steen ingvard nielsen

Jeg hører til en af dem der har siddet i timevis og gumlet på hvert et ord i den trykte udgave af Information og også alle artikler af Georg Metz, til lyden af P1. Som jo ofte er lødig snak. Jeg hører til dem der er dybt taknemmelig for at sådan noget stadigt eksisterer, i disse mainstream tider.

Rasmus Knus

Uanset - hvor meget røg Anders Kinch-Jensen puster op i luften, så er KVALITETEN af de enkelte udsendelser faldet markant de senere år.

At man kan ride på en gris og slå på tromme samtidigt er en kuriositet.

steen ingvard nielsen

@Rasmus Knus

Rasmus, du kandiderer til DR`s sprogpris;

Citat;"At man kan ride på en gris og slå på tromme samtidigt er en kuriositet".

Kasper Hviid

Jeg er helt holdt op med at høre P1. Først skal man høre en reklame for kanalen selv. Dernæst skal man hører et klip fra noget de sender i næste uge. Først derefter får man allernådigst lov at høre en genudsendelse at et tidligere program.

P1 er blevet voldsomt forringet under netop Anders Kinch-Jensen.

Men det nytter ikke at klage til ham. Jeg fik at vide at målgruppen for de nye tiltag med ulidelig og fjollet snakkeri på eksempelvis morgenfladen er de 30-50 årige. Den gruppe falder jeg udenfor.

For bare 5 år siden hørte jeg P1 det meste af tiden. Nu er det sjældent jeg åbner for en kanal hvor seriøsiteten næsten er forsvundet.

Dorte Sørensen

Jeg har hørt P! i mange år. Heldigvis har P1 i dag fået flere gode programmer tilbage - Fx er litteraturen nu igen fået et ugentlig program med 2 vidende værter.

Desværre har den borgerlige vinkling fået overtaget, Fx er Niels Krause-Kjær meget borgerlig i sin vinkling. Dog er det ikke alle han kan latterliggjort .
Ligeledes er Detektor også noget overfladisk. Fx i dag blev JB Olsen ikke pilet ned med hans udtalelse om at en industriarbejder har en betydelig højere løn og velstand i USA end i Danmark. Her blev længere arbejdstid betragtet som bedre velstand og alt det der i Danmark betales over skatten blev heller ikke lagt til de danske industriarbejdere. PS det kom frem at JB Olsens kilder var bøger af Martin Ågerup og Henrik Fogh Rasmussen, men hvor objektiv disse herre er blev der ikke stillet spørgsmålstegn ved

Hanne Gregersen

@Sørensen
Til gengæld er den gode Lasse Jensen jo nærmest blevet en del af Informerens markedsføringsapparat i Mennesker og Medier, hvilket nærmer sig det pinagtige efterhånden.

P1 er stadig på mange måder befriende med programmer, hvor 2 mennesker kan tale sammen i en hel time, hvilket giver mulighed for fordybelse, som efterhånden er en raritet i det danske mediebillede.

Steffen Gliese

Jamen, da kun, Thomas Dalager, hvis de fordyber sig! Og det synes jeg, at de gør i mindre og mindre grad.
Jeg kom til at tænke på morgenfladen i en del af 90erne, den havde et flertimers program, der hed "Krydsfeltet" (som Koplev overtog titlen fra og gjorde til sit eget, ganske grundige to-timers program). Det var nogle af de skrappeste DR medarbejdere, der var på dér.
I begyndelsen af 00erne var der også gode, samfundsrelevante programmer, som f.eks. Mette Starchs om retsvæsenet.