Klumme

Enhedslisten henter sin succes i tøjskabet

Hemmeligheden bag Enhedslistens succes er ikke, at danskerne sympatiserer med partiets politik Nej, man skal se helt andre steder hen. Man skal åbne lågen til tøjskabet
Debat
9. juni 2012

I hvert fald hvis man skal tro partiets populære politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen. Forleden var hun gæst ved Dansk Journalistforbunds kommunikationskonference, DEL12. Her forklarede hun ifølge forbundets hjemmeside, hvordan partiet systematisk har arbejdet på at ændre opfattelsen af dets profil blandt vælgerne fra at være et – med hendes egne ord – »småkonfrontatorisk nej-siger-parti« iført alt for meget hjemmestrik til at være et parti, der signalerer klare budskaber, forhandlingsvillighed – og tjekket tøj.

Jo, tjekket tøj. Den er god nok. Det sagde Johanne Schmidt-Nielsen. Hvem husker ikke Keld Albrechtsens striktrøjer eller Frank Aaens maosko? Det er der ifølge den politiske ordfører taget hånd om nu.

På konferencen fortalte Johanne Schmidt-Nielsen om, hvordan hun sammen med Frank Aaens kone har forsøgt at »forbedre« hans tøj-stil. Samme »eksperiment« har Per Clausen angiveligt også været udsat for, men ifølge den politiske ordfører er missionen om at ændre gruppeformandens nonverbale udtryk ikke lykkedes – endnu.

Om det er, fordi partiet efter folketingsvalget oftere bliver inviteret på kaffe på ministerkontorerne, at det har været nødvendigt at skifte ud i garderoben, skal være usagt. Men jeg forstår godt, hvis man kan føle sig lidt underdressed på finansministerens kontor.

»Vi har en aftale med finansministeren om en halv time. Kan du det?,« spurgte avisens politiske redaktør mig for nogle uger siden. Nu er journalister jo kendt for at være en af landets dårligst klædte faggrupper, men blandt Christiansborg-journalister er der flere habitjakker og spadseredragter, end man normalt finder på redaktionerne. Selv har jeg stadig ikke fået placeret en habitjakke på Borgen til særlige nødstilfælde, så ni ud af ti dage ser man mig i skjorte (ofte sort), jeans og sneakers. Mødet på finansministerens kontor faldt på den tiende dag.

Så iført hættetrøje med neongule snore troppede jeg op i Finansministeriet til en snak om regeringens 2020-plan. Der kunne man vist tale om at være underdressed.

Finansministeren skal dog heller ikke forvente, at Frank Aaen pludselig en dag tropper op på ministerkontoret iført jakkesæt.

»Faktisk er jeg ret bevidst om, hvad jeg har på. Jeg vil gerne signalere, at jeg ligesom de øvrige medlemmer af Enhedslisten står for det stort set modsatte af Folketingets øvrige partier, altså jakkesæts-partierne. Selv SF’erne går jo rundt i jakkesæt nu. Derfor har jeg altid et par cowboybukser og en T-shirt på, og skal jeg i tv, tager jeg gerne en rød, gul eller grøn skjorte på. En med en markant farve. Folk skal kunne huske mig,« fortalte Frank Aaen til Kristeligt Dagblad for nogle år siden.

Johanne Schmidt-Nielsen har ikke kun haft fokus på sine partifællers tøjvalg. På kommunikationskonferencen fortalte hun også om, hvordan hun selv er bevidst om sit eget udtryk.

»Det er noget, man skal være opmærksom på som ung kvinde. Jeg viser ikke kavalergang, for så kommer der bare fokus på det. Da jeg var ny i politik, sagde mange kommentatorer, at jeg så rigtig sød ud. Det var bestemt et problem. Det er forbundet med mindre autoritet at være ung kvinde i politik.«

En ting har Johanne Schmidt-Nielsen dog fortrudt. I efteråret 2010 åbnede hun døren til DR’s Kender du typen, hvor to livsstilseksperter skal gætte, hvem de er på besøg hos.

»Mange vælgere opfattede os som dybt underlige dengang, og jeg ville gerne vise, at jeg boede helt normalt. Det var med stor modvilje, at jeg stillede op, men det var for at modvirke tossepartiopfattelsen. Bagefter var det mærkeligt, at folk kom hen og fortalte, at de syntes, at jeg havde nogle pæne puder i mit hjem.«

Puder eller ej – tror man på, at klæder skaber folk og måske også trækker vælgere til, er der håb for statsminister Helle Thorning-Schmidt. Ifølge en rundspørge blandt 8.000 kunder i Magasin fra sidste år, er statsministeren den mest velklædte kvinde i dansk politik. Hele 23 procent deler den opfattelse. Kun otte procent stemte på Johanne Schmidt-Nielsen – dengang.

Casper Dall er journalist på Informations Christiansborg-redaktion

Ugens personlige klummer: Mandag: Derudefra Tirsdag: I medierneOnsdag: Kampzoner Torsdag: I kulturen Fredag: 10’erne Lørdag: Borgen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Er pointen at kvinder går op deres udseende og tøj? wow

Emil Erik Pula Bellamy Begtrup-Bright

Latterlig overskrift, der taler ned til de 400.000 mennesker der stemte Enhedslisten ved sidste valg. Og fuldstændig misser pointen i "hemmeligheden" bag partiets succes. Hvorfor skriver Information den ene intetsigende artikel om Enhedslisten efter den anden for tiden?

En journalist der ikke kan forstå en joke skal man ikke tage alvorlig.

Michael Guderup

Emil Begtrup-Bright:

"Latterlig overskrift, der taler ned til de 400.000 mennesker der stemte Enhedslisten ved sidste valg."

Dit tal er en anelse ved siden af. EL fik 236.860 stemmer i 2011.