Klumme

Kærlighed mellem mænd

Kærlighed mellem mænd tales der ikke højt om i det danske fodboldmiljø. Til gengæld synges der fællessange om kvindelige kønsorganer
Debat
22. juni 2012

Jeg spiller på et fodboldhold, hvor vi gennem flere år havde en slagsang, der handlede om at »kneppe på det grønne lagen« og om »masser af fisse og lidt kus’«. Jeg ved ikke, hvordan den opstod, men vi sang i badet, når vi havde vundet. Så stod vi der, våde og nøgne, mens vi skrålede op om, hvor heteroseksuelle vi var. Det skulle skabe en slags fællesskabsfølelse.

I sidste uge kom det frem, at vi ikke er alene om den slags. Det danske landshold har gennem de seneste par år som fast ritual spillet en sang fra Dennis Rommedahls iPod inden kamp. Spillerne var ikke meget for at indrømme, hvad det var for en sang, da TV 2’s reporter Kathrine Krone undersøgte sagen. De store, stærke mænd lignede pludselig små, forfjamskede skoledrenge, trådte sig selv over tæerne, kiggede ned i jorden, grinede fjoget og kunne ikke få sig selv til at sætte navn på sangen. Til sidst hviskede Bendtner det i ørerne på Krone: »Fissesangen«.

Den er skrevet af danske Bulldog og går sådan her:

»Glid på en stripperpæl, smid dit tøj rør dig selv / Ingen grund til at flæbe, kan hun bløde kan hun knep / Hey vi vil ha’ fisse / Rocker 25 tommer pik, glatbarberet alt det shit / Hey vi vil ha’ fisse / Når du sluger, hvad der kommer, synger mine gutter for dig / Hey vi vil ha’ fisse – Lad mig høre jer sige / Hey vi vil ha’ fisse.«

Årsagssammenhængen fortaber sig i det dunkle, men der er tilsyneladende ikke noget som tanken om sex med kvinder, når man skal motivere en flok mænd til at stå sammen i nationens navn og skubbe, sparke og tackle sig gennem den moderne form for fredelig krig, der er en fodboldkamp.

I kulissen forsikrer DBU (Danmarks Berøringsangste Union) om, at det danske fodboldmiljø er et rummeligt sted at færdes for homoseksuelle og andre, som man ellers kunne forestille sig havde svært ved at føle sig som en del af fællesskabet, når holdkammeraterne rocker i takt til et soundtrack om kvindefjendsk heteroseksualitet.

På det italienske landshold er der knap så tavst om mænds kærlighed til mænd. Op til EM har landstræner Prandelli i forordet til en bog beklaget tabuet om homoseksualitet i den italienske fodboldverden. Han har opfordret til frihedskamp og ønsket sig spillere, der stod ved deres seksuelle præferencer, selv om de ikke var som flertallets. Og han har tilsyneladende et par stykker at sætte sin lid til. I hvert fald fortalte den populære tv-vært Alessandro Cecchi Paone for nylig under et radiointerview, at han havde haft et forhold til en af landsholdsspillerne, som fortalte om en holdkammerat på landsholdet, der også er til mænd.

Stjerneangriberen Antonio Cassano blev i sidste uge bedt om at kommentere rygtet: »Hvis jeg siger, hvad jeg tænker, bliver der kaos,« svarede han med smil på læben og diamanter glimtende fra øreflipperne. »Er der svanser i omklædningsrummet? Det håber jeg ikke. Under alle omstændigheder er det deres problem.«

Cassano fik sit kaos, udtalelserne blev fordømt fra alle sider, og han vendte straks tilbage med en officiel undskyldning. Han repræsenterede en machokultur, der ikke længere går an i det offentlige rum.

Men den går stadig an i omklædningsrummet. Man kan få fornemmelsen af, at den ligefrem bliver opdyrket i omklædningsrummet. På mit eget hold blev der hvisket i krogene om, hvor åndssvag sangen om at »kneppe på det grønne lagen« var. På samme måde var det sigende, at flere danske landsholdsspillere lagde afstand til den musikalske optakt. »Jeg vil ikke have noget med det at gøre,« sagde målmand Anders Linde-gaard.

William Kvist smilede afvæbnende og refererede til holdets notoriske spasmagere Rommedahl og Bendtner: »Jeg tror måske, det er de eneste to, der kan lide det musik, men vi andre har sådan bare vænnet os til det.«

Det er ikke fordi, hver enkelt fodboldspiller i rødt og hvidt nødvendigvis synes, det er fedt at synge »Cock tease, bitch please, har ikke tid til pis«. Men de har stiltiende har accepteret det som en del af tonen i truppen. Unge spillere som Simon Kjær har aldrig oplevet andet. Rutinerede kræfter som William Kvist har gennemskuet ritualet som tåbeligt, men bakker op om det af praktiske grunde: »Så længe Romme kan løbe, og Bendtner er klar til at score nogle mål, hvis de hører det musik, er det godt for mig.«

Sådan gør vi hver vores til, at det store danske fodboldfællesskab forbliver et lille eksklusivt foretagende.

Anders Haahr Rasmussen er kulturjournalist

Ugens personlige klummer: Mandag: Derudefra Tirsdag: KampzonerOnsdag: I medierne Torsdag: I kulturen Fredag: 10’erneLørdag: Borge

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Per Jongberg

" Sådan gør vi hver vores til, at det store danske fodboldfællesskab forbliver et lille eksklusivt foretagende. "

...det store danske fodboldfællesskab. Hvad er det for et skab ?

Waammelt !

Lise Lotte Rahbek

AHA en artikel om mænd - som efterlyst?!

Tak for det. :-)

Jeg er ikke sikker på jeg forstår artiklen, men jeg vil i hvert fald hellere have flere bøsser i landskabet end hetero fyre der synger sådan nogle klamme sange.

Inger Sundsvald

Der er sguda ikke noget at sige til, at kvindehadet er så indlejret i samfundet, når drenge og unge mænd ligefrem bliver opflasket med kvindefjendsk heteroseksualitet.

Der må jo opstå en konflikt et sted i hovedet på dem, når de samtidig frejdigt kan proklamere, at de skam ELSKER og RESPEKTERER kvinder.

Men selvfølgelig anses det for et større problem, at der ikke tales højt om kærlighed mellem mænd.

Sikke noget fladpandet pis....griner

Kærlighed mellem mænd og så kopler tossen det på homoseksualitet, jeg forstår godt at han sønger fællessang....

...........men underholdningsværdien er sgu helt i top....Griner

Anne Marie Pedersen

Er det ok, at synge "kan hun bløde kan hun knep"?

Måske. Men vi skal måske lige måle det med samme målestok, som hvis de sang nedsættende om andre grupper af mennesker, som folk ikke frivilligt har meldt sig som medlem af. Ingen kvinder har selv valgt sit biologiske køn. Ligesom ingen selv har valgt at blive født mørk/lys i huden, eller som barn af en jøde, palestinenser, roma, som handicapet, psykisk syg.

Jeg er helt sikker på, at ingen af de skrålende fodboldgutter på nogen måde synger den her sang som udtryk for en general holdning til kvinder. Sangen handler udelukkende om at bekræfte deres eget indbyrdes forhold. Det er noget de har sammen, en gruppemarkør og havde de været naturfolk i junglen havde de garanteret sunget vildt om noget andet med streger malet på kroppen - måske rundt om et bål. Der foregår sgu nok ikke noget reflektion over sangen på et dybere plan; den er ikke udtryk for deres teoretiske holdning til kvinder.

Men er det ok at være ignorant?

Karen von Sydow

Sport - og i særdeleshed professionel sport - er nok den form for disciplinerende praksis, hvor den undertrykkende, hegemoniske maskulinitet klarest kommer til udtryk.

Inger Sundsvald

Jeg er helt uenig, Anne Marie. Det er ikke en harmløs mandeting. Ord skaber samfundet, og den slags ord er den berømte arsenik i små ”uskadelige” doser.

Steffen Gliese

Wanda fra Bøssernes Befrielses Front fortæller en anekdote fra deres aktivistiske oplysningsarbejde i folkeskolerne i 70erne - nemlig at de sagde, at de drenge, der blev valgt sidst til fodbold, givetvis var bøsser. Det førte til, at en sådan dreng senere konfronterede ham med de ulykker, det havde medført i dennes sidste skoleår; omvendt kunne det jo rigtig bortfoklares, at BBF tydeligvis havde haft ret.
Da Pan Idræt blev dannet, viste det sig, at heteronormativiteten i høj grad havde holdt især bøsser væk fra sportslig aktivitet (fitness-centrene har vist undret dette afgørende), bl.a. var søgningen til noget så almindeligt som svømning ret massiv.

Hanne Gregersen

Hvis den gode skribent nogensinde havde spillet fodbold (historien om badet luger af en konstruktion), så ville han vide, at tonen i bad og omklædningsrum er rå, infantil, latterlig og dejlig vammel, men ikke har en kæft med hetero- eller homoseksualitet at gøre.

Det her er endnu et skræmmende eksempel på at intellektulisere noget, som ikke kan bære det.
Mandehørm og omklædningsrumjargon har absolut intet at gøre med sympati eller antipati overfor den ene eller anden seksuselle præference at gøre.

Der er ikke meget, der slår en kølig pils og tilhørende tilsvining af Gud og hver mand på omklædningsrummets bænk efter 90 minutter på grønsværen !

Nic Pedersen

Nu er det måske ikke alle, der som jeg, har haft lejlighed til at overhøre et let ristet kvindeligt volleyballholds sangskatte, men jeg kan så bl.a på den baggrund oplyse, at "genren" på ingen måde er forbeholdt hverken mænd eller fodboldspillere ;-)

Inger Sundsvald

Det bliver det sådan set ikke bedre af.

@Nic Pedersen: aahh det tror jeg nu ikke helt på. Mænd er nok lidt mere primitive på det område...Har selv dyrke sport (også på højere plan) og det kom der nu ikke en eneste 'piksang' ud af.

Nic Pedersen

Jo Inger,
med mindre man har det triste grundsyn, at det ene køn er engle og det andet skurke, så synes jeg faktisk, at det er ganske positivt (det kan endda være sjovt med lidt -hørm)

Op med humøret, selvom det regner! :-)

Nic Pedersen

@Ann Bille

det er synd for dig. Pigerne morede sig herligt (og jeg med)

@Nic Pedersen: Jeg morede mig skam også, jeg har bare ikke brug for nedladende sange om mænds køn, nosser og andet for at have det sjovt.

Esben Maaløe

"Mænd er nok lidt mere primitive på det område…"

Er de mere primitive, eller er de underlagt andre normer og forventninger?

@Esben Maaløe: nej I er ikke underlagt andre normer, I vælger da selv at 'te jer tossede' med bold, øl, fissesange og råbe 'patter' efter kvinderne...

Jacob Knudsen

De fodboldspillere... Ikke skribenter eller talere... Klap nu lige hesten... Desuden er der også en verden til forskel imellem hvordan mænd taler om deres forhold til kvinder og hvordan de i virkeligheden agerer, den moderne kvinde er intimiderende og de fleste mænd ville skyde sig selv i foden hvis de behandlede kvinder som hip-hop teksterne foreskriver. Jeg kan desuden godt forstå at moderne mænd laver nedladende sange om kvinde kønnet, det er resultatet 40 års feminisme-facisme - det kan man så vælge at tro, eller man kan fare frem og komme de ellers uafhængige og selvstændige kvinder til forsvar, men behøver de virkelig det?

Hvordan homoseksualitet bliver blandet ind i det her forstår jeg virkelig ikke...

@Jacon Knudsen: suk! Så på grund af at kvinder i mange år, og med rette, har kæmpet for at få de samme rettigheder som mænd og er kommet op på lige fod med jer så kan du godt forstå at moderne mænd laver nedladende sange om kvindekønnet?! Hvis det virkelig er jeres måde at reagere på så siger det jo laaaaangt mere om mænd end det gør om kvinder. SUK!

Jacob Knudsen

"nej I er ikke underlagt andre normer, I vælger da selv at ‘te jer tossede’ med bold, øl, fissesange og råbe ‘patter’ efter kvinderne…"

Er det hvad du forstår som "primitivt"? Jeg synes det er mindst ligeså primitivt at bagtale, sprede rygter, sladre samt at give mænd falske forhåbninger bare for opmærksomhedens skyld.

Skal vi ikke droppe generaliseringer og stereotypier? Det eneste formål de tjener er en yderligere splittelse af kønnene...

Jeg drikker i ny og næ et krus rom med en gammel stålsat skipper på den lokale havneknejpe. Han er en berejst herre der gerne fortæller frivole historier om stort og småt fra hans færden på de mange have og om pigerne i de mange havne. Der bandes og sværges og svovles og males med sprog i en sådan grad at kinderne blusser op hos selv de mest uforfærdede og hærdede søulke der ofte lytter med når skipperens gane er blevet smurt med god rom. Det er ikke for hverken sarte sjæle, børn eller kvindfolk.

Møder man imidlertid skipperen uden for knejpen er historien en helt anden. Kun smiger og venlighed fra det gråhvide fuldskæg. Han bukker og nejer for de unge fruentimmere der finder vej til kajen og ve den slubbert der i deres nærvær opfører sig utilstedeligt eller kantet. De får med skipperen at bestille.

Knejpen er et fristed. På samme måde som omklædningsrummet kan være det. Og skurvognen. Her åbnes der for ventilerne og kaos sætter ind. Der brydes med de sædvanlige konventioner og kulturens spændetrøje. Blot for et øjeblik. Det gør ikke mænd til afstumpede kvindehadere eller homofober. Blot til mænd der har det sjovt.

Skål!

Trist at der i lille DK i år 2012 findes mænd med så nedladende holdninger. 'Uha der er kvinder der kæmper for deres og andres rettigheder, hvad bilder de sig ind, nu må vi hellere lave en nedladende sang om dem og deres køn'
Gad vide om de også har de holdninger over for deres mor, søster, datter... Men måske skal man som kvinde holde kæft og se godt ud? Godt jeg nu skal hjem til min mand der er noget mere moden end det.

Andreas Trägårdh

Fo'boll er en homoseksuel kultur, men eksklusionen af kvinder kan spillerne så åbenbart ikke finde ud af at stå ved, uden at de samtidig formentlig i nødværge netop sætter sig for at nedgøre disse.

@Jacob Knudsen: Nu stopper du!! 'Giver mænd falske forhåbninger for opmærksomhedens skyld?' Det er da jeres problem, ikke vores. Hvordan giver vi falske forhåbninger? Ved at tage imod en drink I SELV vælger at give? Ved at vise for meget kavalergang? Skal vi ikke bare lave en lov om hvordan piger må té sig, så det stakkels mænd ikke får falske forhåbninger? Det er da jer der er problemet. Hvor er du altså barnlig at høre på. Det er sikkert også kvinders skyld de bliver voldtaget. Alt er kvinders skyld, ikke?

Jacob Knudsen

@Ann Bille: Nej, ikke på grund af kvinder har kæmpet for de samme rettigheder - men at de igen og igen bliver ved med foreslå positive frihedsidealer som skal sætte kvinden fri som f.eks. kvoter for antal kvinder i en bestyrelse - kvinden har haft de samme rettigheder som manden i MANGE år nu, men siden aktiv feminisme åbenbart ikke lige er noget man lægger fra sig, er der kvinder der bliver ved med at kæmpe. De kæmper for at der skal tages særhensyn til kvinder som der ellers ikke bliver taget for mænd - og det er dømt til at give en reaktion... Jeg siger ikke, at jeg synes der er noget gavnligt eller sandt om kønsnedladende sange - jeg siger bare at jeg mener at forstå en del af motiverne bag...

Hvorfor er der i øvrigt så sjældent nogen mænd der brokker sig over feministisk kunst der er nedladende overfor manden? Jeg mener da at der findes en hel del af det...

Jacob Knudsen

"Nu stopper du!! ‘Giver mænd falske forhåbninger for opmærksomhedens skyld?’ " Slap af, det var for at sætte tingene på spidsen ok?

Jeg vil helst ikke sidestilles med det billede af en primitiv mand som DU fremstiller, jeg ser mig selv som langt mere sofistikeret end "ØL, FISSE OG HORNMUSIK!!!" Men det betyder da ikke at jeg ikke kan fyre nogle nedladende fordomme af engang imellem for sjovs skyld uden at selv at stå inde for de ting jeg siger. Mænd kan være nogle svin, især når de er blandt mænd - men det er fåtallet der lukker det svin ud i kvindeligt selskab og sådan burde det blive ved med at være...

Nu tror jeg ikke at bøsser gider høre sange om deres kønsorganer for ligebettigelsens skyld. Så jeg kan ikke se sangen som en diskrimination overfor bøsser, men jeg kan godt se at det kan blive sværere at springe ud af skabet under sådanne omstændigheder..

Jeg synes sangen er klam, ulækker og især menneskefjendsk, men passer godt til rapper-standardens kvindesyn der har været på fremmarch siden 90èrne og nu er blevet et anerkendt fænomen. Det er meget muligt at kvinderne i det små også er begyndt på at gøre det samme og det gør kun det hele meget værre.

Vi tør ikke længere at udgive os for at være mennesker, men drukner os i klicheer for at få anerkendelse, uden at andre kommer os for tæt på. Den profitorieterede seksualisering af samfundet har sin pris.

Seksualiteten er igen begyndt at blive aggressiv, det mærkes i de ord der bliver brugt. Samtidig hører jeg voksne der siger; "Arhh, de mener ikke så meget med det, det er kun ord". Men en luder er en luder og ord HAR betydning. Når drenge møder piger med en så aggressiv og nedværdigende adfærd reagerer de ved enten at nedvurdere sig selv eller ved at blive aggressive og slå tilbage, for eksempeæ som pigebander.

Desværre tror jeg ikke der er så meget at gøre ved det, for der er ingen der mere gider og folk under tredive er blevet præget i den måde at udtrykke sin seksualitet selv at de opfatter det som normalt. Måske er der det håb at det hjælper hvis de får en datter, men det kan også være at de ærgrer sig over at det ikke blev en søn,,,,et rigtigt menneske.

@Jakob Knudsen: Du beviser netop nu at du ikke ved hvad feminisme er. Det handler nemlig ikke om særhensyn og kvinder har ikke i DK de samme rettigheder alle steder som mænd. Det har de heller ikke i landene omkring os. Desuden er topstillinger, bestyrelser mm. meget mandsdomineret og man ved fra undersøgelser lavet af erhvervscoaches at bla pga forældede samfundstraditioner ansætter mænd mænd der så igen ansætter mænd. Også fordi de ansætter dem der ligner dem selv, men også fordi der er en kæmpe disrimination af kvinder i den fødedygtige alder og kvinder med børn generelt, selvom disse mænd også har børn. Og det er et problem at dem der tager de vigtige beslutninger for alle i samfundet primært er mænd når kvinder udgør halvdelen af befolknignen. Feminisme handler også om kvindehandel, ligeløn for lige arbejde, sexchikane, sexovergreb og meget andet. Du ville også vide noget om dette hvis du have hørt en tale eller to på kvindernes kampdag.
Og nej, der findes ikke meget feministisk kunst. Det meste kunst er lavet af mænd for mænd, en artikel om dette emne blev skrevet her på information for cirka to uger siden.
Hav en god dag, du har meget at lære endnu...Og så vil jeg bevæge mig ud i 'a mans world' og håbe på jeg ikke giver en mand 'falske forhåbninger'. Skal jeg mon iklæde mig en burka?

Inger Sundsvald

”40 års feminisme-facisme” – så er niveauet ligesom lagt.

Men jeg fik mig da lige en griner, da udsagnet blev fulgt op med:

”Skal vi ikke droppe generaliseringer og stereotypier? Det eneste formål de tjener er en yderligere splittelse af kønnene…”

@ Dilbert Hansen

Jeg synes at din dobbltmoralske sømand skulle få sig en ordentlig snak med sin mor, hvis hun lever endnu. Der er INGEN undskyldning for at være så grov i munden og at påstå at det ikke har nogen betydning for hans menneskesyn er direkte latterligt. Ord betyder noget, det er en måde at udtrykke os til hinanden på.

Jeg kender godt de mænd der så fidele, mens de inderst inde tænker sit om kvinder og også omvendt. Uærlig hed er der meget af i denne verden.

@ Jacob Knudsen

Den type mænd der kan være nogle svin sammen med mænd, må efter min opfattelse være nogle svin når de forlader det glade selskab, ellers må de vøre nogle kujoner. Jeg har prøvet at der i en kvindeforsamling blev talt for nedværdigende om mænd og det fandt jeg mig ikke i. Sangen her overskrider helt tydeligt mine grænser.

En skam at der ikke er et begreb som maskulisme, som vi kan putte de værste mænd ind under. Nej måske er det meget godt ikke at putte folk i kasser, som forsvar mod det vi ikke vil høre, for så HØRER vi jo ikke noget.

Jeg er ikke feminist og har nogle dejlige brødre og en søn son jeg elsker meget højt. De er dejlige og menneskevarme og derfor har jeg et lille håb om en bedre verden.

I "gamle" dage gjorde mænd nar af kvindens væsen og morede sig over forskellighederne, nu er det hendes krop de gør nar af. Og sikkert også visa versa, desværre

Henrik Bjerre

Kvinder, hvis I nu faar forbudt eller stigmatiseret enhver boelleopfoersel - selv i lukkede mandemiljoer - risikerer I saa ikke at de sande Gentlemen ender i det sleske, naar de skal positionere sig i forhold til de nyfriserede boeller?

Anders Haahr Rasmussen

@Thomas Dalager:
Uden yderligere kommentarer til lugtesansen, ingen konstruktioner her: http://partizankaukasus.boldnettet.dk/?pid=11&hid=7&stid=493&sid=78

@ Henrik Brøndum

Jeg forstår ikke dit indlæg. De sleske må være dem der synger med, men ikke selv mener det, En brav ridder er en der siger stop for dette menneskesyn, fordi han opfatter det som mennskeforagt. Ham ville jeg beundre, ikke medløberne.

Så hvis du vil beundres af mig, må du tale dem midt imod. Smiler

Karsten Aaen

Og nej, det er bestemt ikke i orden at synge 'kan hun bløde, kan hun knep' - for det handler alene om en ting, mænds seksuelle magt over kvinder. Og om at en kvinde godt må kneppes, selv når hun bløder - og hvorfor bløder hun så? Måske fordi manden har slået hende? Så nej, det er bestemt ikke i orden, dette her.

Og landsholdets ledelse, Morten Olsen og DBU burde have skredet ind og forbudt denne her kvinde-nedværdigende sang - aldeles og totalt.

Ang. Cassanos udtalelser om bøsser var de vist ment humoristiske, men det var der vist ingen der lagde mærke til. Italiensk humor kan ofte svært at oversætte korrekt, synes det.

Når det sagt, så handler det om at alle synes at lægge under for gruppe-pres her - og hvis bare William Kvist gad gøre indsigelser mod sangen, ville mange sikkert følge trop. Måske er det Bendner? der har indført sangen? Og her mener jeg igen igen at N.Bendtner får al for lang snor af M. Olsen - ingen kan vel forestille sig, at dette var gået på det tyske, det spanske eller italienske hold...

Nu hvor vi taler om dette her, så nyder jeg hver aften at DR's sketch med de bøvede herrer og den vidende kvinde om fodbold....

Ja, det kan godt være at mænd ansætter mænd i det private erhvervsliv, men min erfaring som mand er, i det offentlige ansætter kvinder altså kvinder.... Og dette er blot min erfaring, intet generelt her...

For at vende tilbage til sangen så bør DBU altså forbyde den - og det gør de, fordi den netop indeholder en u-udtalt forventning om at kvinder netop er det ord som begynder med l.....og som forventes at stå til rådighed seksuelt for mænd.....på alle tidspunkter af døgnet og selv når hun bløder...

Og jeg skal på det kraftigste tage afstand fra denne her ulækre sang...

Kristina Jensen

Dette sætter blot streg under mine fordomme om mænd, der er til fodbold og mandehørm. Har en mand brug for den slags, kan han virkelig ikke hvile meget i hans maskulinitet. Hvis en mand gider deltage i den slags mandehørm, kan han virkelig ikke have meget hjerne, hjerte eller værdighed. Om han så var den sidste på jorden... .... ....

Henrik Bjerre

@Ellen Kjaer

jeg tror du misforstaar mig - og argumentet er jo mest humoristisk: Hvis boellerne bliver velopdragne - hvordan skal du saa kunne kende dem fra os andre?

Trådens oprørte kvindelige debatører forstår ikke at sangene fra omklædningsrummet omhandler tilbedelse af kvinder, mand og mand imellem, og skal ses som et kompliment. Nok ikke rettet imod nettop dem, men imod deres hetroseksuelle medsøstre.

Inger Sundsvald

@Karsten Aaen
Tak fordi du tager afstand fra den sang.

Meningen i den kan muligvis tolkes forskelligt, men så snart jeg læste den, tænkte jeg på blod som menstruation. Og så bliver det straks en anden sag, for hvis en pige har menstruation, så er tidspunktet åbenbart kommet hvor hun kan bruges til sex.
I dag får 10-årige piger menstruation.

Anne Marie Pedersen

Inger, læs mit indlæg igen.

@ Henrik Brøndum

OK, nu forstår jeg. Men problemet er at man ved første øjekast ikke kan vide hvad de indeholder og hvordan de respekterer en som menneske, fordi de ikke står ved det og derfor kan blive fanget i nedgørelser der starter i de små.

Inderst inde ved de typer mænd godt, at en kvinde ikke bryder sig om den måde de tænker på kvindekønnet på og derfor prøver de at gemme det væk, både for sig selv og for kvinden. Men ved første konflikt bryder det frem,.

Så det er nok bedre at undgå at sådan syn på det modsatte køn breder sig. Derfor siger jeg fra og det synes jeg at der skal være flere der gør, mænd såvel som kvinder.

Inger Sundsvald

Jeg forstod det sådan set godt første gang.

Inger Sundsvald

Og det var i øvrigt en kommentar til Karsten Aaens tolkning om vold som årsag til blødning.

Anne Marie Pedersen

Du får det bare til at fremstå som om jeg mener, at det er en hamløs mandeting. Det er ikke det jeg har skrevet.

Henrik Rude Hvid

Det er problem, at et helt landshold skråler med på en sang, som mange ingen gang bryder sig om. Kunne det tænkes at problemet med fodboldverdenen er, at den blindt viderefører holdninger til mænd og kvinder og seksualitet, der er lige så forstokkede som mennesker, der ser sig i stand til at bedømme andre menneskers habitus ud fra en enkelt sang.

Når det så er sagt, så mener jeg, at det er drøn vigtigt, at vi som mennesker har nogle frirum, hvor vi kan koble helt af. Selv kobler jeg af ved at læse en masse filosofi eller male, og en gang imellem drikke hjernen ud sammen med drengene. Når flaskerne så bliver tomme, så hænder det, at vi råber FISSE!
Men ikke fordi vi skal (meget vigtigt), men fordi det bare er sjovt, når promillen har serveret en IQ på minus 145.

Mvh
Den sidste mand på jorden. ;-)

Henrik Bjerre

@Ellen og Inger

Selvom det er fredag maa I ikke begynde og slaas! Jeg er jo allerede godt gift!

Og mere stuerent: Jamen pointen - som det fremgaar af Thomas Dalagers udmaerkede kommentar - det er meget nemmere at vaere en gentleman hvis man har en urskov at rase ud i nu og da.

@ Martin Lund
"Trådens oprørte kvindelige debatører forstår ikke at sangene fra omklædningsrummet omhandler tilbedelse af kvinder, mand og mand imellem, og skal ses som et kompliment. Nok ikke rettet imod nettop dem, men imod deres hetroseksuelle medsøstre".

Nej nu må du dæleme holde op. Jeg føler mig bestemt ikke komplimenteret. Ha ha ha ha ha.

Det må være dagens indlæg.

@ Karsten Aaen

Jeg elsker dig

Inger Sundsvald

Det gør jeg også, Ellen ;-)

Sider