Læserbrev

Hvad laver lærere egentlig?

Christian Langballe, gymnasielærer
Debat
11. juni 2012

Som lærerbarn lærte jeg tidligt, at en lærers arbejdsdag ikke stopper, når klokken ringer ud, men skam fortsætter i Brugsen i ulvetimen.

Forældre skelner ikke mellem arbejdstid og privat tid, når de lige skal have at vide, hvordan det går med lille Laura. Heller ikke selvom lærerens unger står og venter.

Jeg er gymnasielærer. Hvis folk tilfældigvis ser mit skema, som jo blot viser de, i mangel af bedre ord, konfrontationstimer, jeg har med eleverne, så får de opfattelsen af, at jeg ikke laver en skid.

Det er jo svært at forstå, at man faktisk skal rette de forbandede stile og læse Kongens Fald igen, hvis man har tænkt sig at undervise i Jensens mesterværk.

Det er næsten umuligt at gennemskue hvordan andre arbejdsområder fungerer. Man kunne spørge, hvad journalister egentligt laver for deres klækkelige hyre?

Det kan sgu da ikke tage mange minutter om dagen at kopiere en historie fra Reuters? Jamen man arbejder jo også på andre historier samtidig. Det er jo ligeså vigtigt. Lidt på samme måde som lærernes forberedelse er det.

Der bliver talt meget om, at gymnasielærerne kun underviser 25 procent af deres arbejdstid. Undervisningsminister Christine Antorini (S) er åben overfor at kigge på lærernes forberedelsestid. Altså mindre forberedelse og mere tid sammen med eleverne.

Mere tid til forberedelse

Jeg ved, at veltilrettelagte timer, hvor undervisningen er præget af vekslende arbejdsformer, temposkift, forskellige medier og elevinddragelse er vejen til god læring. Den slags nye tanker, har bare utrolig svært ved at nå ind på Christiansborg. Undervisning er åbenbart lig med 28 elever, der lytter til lærerens visdomsord. Sådan fungerer det altså ikke.

Hvis der bliver pillet ved forberedelsestiden, så bliver undervisningen ringere. Så kan man kun nå at forberede halvdelen af Kongens Fald, og så må eleverne nøjes med det. Det giver indlysende ringere undervisning.