Klumme

Mangfoldighed, det er noget amerikanerne mestrer

Det er vi ikke så gode til i Danmark. F.eks. ønsker danske politikere tilsyneladende kun at blive rådgivet af selvbevidste yngre mænd
Debat
4. juni 2012

Jeg undskylder forlods. Det handler om køn – igen. Sig ikke, at De ikke er advaret. Men også om USA og Danmark som sædvanlig, så hæng på.

Først en tilståelse: Jeg var imponeret for to uger siden. Det sker desværre sjældnere these days – en af de triste bivirkninger af at blive ældre. Erfaringen, forklædt som kynisme, sniger sig ind på ens åbne og entusiastiske sind. Man har ligesom set det hele før, og når yngre sjæle lader sig begejstre, sidder man i baghold og gnægger noget om gammel vin på nye flasker. Eller man falder i ’hvad sagde jeg’-fælden.

Men til sagen: Jeg tilbragte for et par uger siden syv dage sammen med talentfulde kvinder i stimer, amerikanske som danske, der uden slinger i valsen analyserede den økonomiske krise, Kinas interne problemer, sociale mediers indflydelse på uddannelse og personlighed 2.0. Flere af danskerne var direktører, særlige rådgivere, advokater eller chefer i magtfulde danske organisationer, havde egen virksomhed eller havde skrevet succesrige bøger. Man bliver opmuntret af talentmassen. Der er masser af den i det danske.

I USA er den større. Og ofte i en vægtklasse, som nok kan få én fra landet (altså overtegnede, der oprindeligt er sønderjyde) til at kippe med flaget eller tabe kæben. Præsident Obama omgiver sig f.eks. med nogle af de mest intelligente og overvældende skarpe kvinder i Amerika.

Samantha Power er en af slagsen. Hun er Senior Director for Multilateral Affairs i Det Hvide Hus og medlem af det nationale sikkerhedsråd. Den 42-årige tidligere Harvardprofessor og journalist er præsident Obamas toprådgiver på bl.a. menneskerettighedsområdet. Hun er også en af verdens fremmeste tænkere på området, og Pulitzerprisvinder – og sådan kan man blive ved.

Jeg mødte Power sammen med mit danske kvindenetværk, Albrightgruppen, forrige mandag i en time og blev opmuntret over, at Obama bliver rådgivet af en kvinde som hende.

Og præsidenten har flere at byde på. F.eks. Laura Tyson, som er medlem af præsidentens Council on Jobs and Competitiveness. Obamas længst siddende personlige toprådgiver er også en kvinde, advokat Valerie Jarrett, hvis ansvarsområde er Public Engagement and Intergovernmental Affairs.

Ok, spis brød til. Danmark er ikke USA og Helle Thorning-Schmidt har muligvis ikke brug for rådgivning af den kaliber. Men jeg undrer mig konstant over, at den danske regering stort set har udelukket kvinder fra sin stab af toprådgivere. Med meget, meget få undtagelser består rådgiverne helt konsekvent af selvbevidste akademiske mænd i 30’erne. Ikke et ondt ord om dem, statsministeren ansatte for en uge siden en til af slagsen, som hun har fået af Nicolai Wammen.

De ligner hinanden, gør de. Med deres kortklippede, nydelige hår, hvide hud og stålindfattede briller ankommer de direkte fra universitetet eller de politiske sandkasser rundt om i landet. De er helt sikkert også dygtige, men det er da interessant, at danske regeringer – den tidligere var ikke bedre – simpelthen ikke magter at få øje på mængden af veluddannede, intelligente og politisk skarpe kvinder, som befolker den danske private sektor, centraladministrationen og organisationsverdenen.

Og til dem, der bliver så sure, triste og trætte af at høre om køn – Facebook flød over med spot og latterliggørelse, da nogle få vovede at sætte spørgsmålstegn ved denne ensidighed i valget af rådgivere – vil jeg bare sige: Enhver toppolitiker har brug for rådgivning. Hvis man konsekvent fravælger bestemte samfundsgrupper, får man, hvad man har bedt om: mere af det samme. Og hvis man mener, at mænd og kvinder ikke ser forskelligt på verdenen, herunder vælgerne og politik i al almindelighed, ja, så har man ikke forstået ret meget om hverken kommunikation eller politik.

Herfra skal blot lyde en opfordring: Lær af Obama, lær af USA. Amerikanerne har en anden tradition end Danmark, et langt bedre øje for minoriteter og inkludering af forskellige etniske grupper og køn. Man skal som bekendt lære så længe man lever. Det gælder også for Helle, Bjarne, Villy, Morten og Thor.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent og blogger på USAnu.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Holger Nielsen

Trænger du ikke til ferie, Annegrethe?

Torben Lindegaard

Slet ikke, Niels-Holger
Jeg føler mig godt oplyst hver gang jeg læser AnneGrethes artikler.

Annegrethe advarer i første linie, her gælder det kvindedebatten...

...og så skide være med at demokratifilteret 'lobbyisme' promoveres ukrittisk

... og nej, rigtig mange mænd gider ikke mere høre om at det feminine islæt kan ændre ved et begrebs basale natur. Det har kvindelige soldater i hvertfald så effektivt udslettet i mine få kønsspecifikke neuroner.

Albrightgruppen.

Madeleine Albright blev i 1996 på tv-programmet ’60 Minutes’ spurgt om de døde børn i Irak. Journalisten Lesley Stahl spurgte: »Vi har hørt, at op mod en halv million børn er døde. Jeg mener, det er flere døde børn end der døde i Hiroshima, og ved du, er det prisen værd?«

Ambassadør Albright svarede, at det var et svært valg, »men prisen, vi mener, det er prisen værd.«

Hende er altså et dansk kvindenetværk opkaldt efter.

Niklas Monrad

Albright has just published her memoirs, Madam Secretary, in which she clarifies her statement. Here’s what she writes:

I must have been crazy; I should have answered the question by reframing it and pointing out the inherent flaws in the premise behind it. Saddam Hussein could have prevented any child from suffering simply by meeting his obligations.... As soon as I had spoken, I wished for the power to freeze time and take back those words. My reply had been a terrible mistake, hasty, clumsy and wrong. Nothing matters more than the lives of innocent people. I had fallen into the trap and said something I simply did not mean. That was no one’s fault but my own. (p. 275)

I Danmark råder Knold & Tot effekten, man ansætter nogen som ligner en selv.

Obamas udmærkelser...
– bare nogle eksempler: Daglig brug af drone drab på mistænkte oprørere og alle civile omkring dem i lande, USA ikke er i krig med. Brug af terroriserende, natlige dræber patruljer, også drab på uskyldige civile. Trods to langtrukne, tabte krige i Irak og Afghanistan og en totalt forgældet økonomi, angler han allerede efter at fremprovokere nye krigsepisoder mod Iran, Rusland og Kina. Spredning af computervirus. Udvanding af NPT ved ikke-funderede anklager mod Iran kombineret med atomvåben til israel. Hans beskyttelse af de amerikanske storbanker mod et stigende antal bevislige anklager for storsvindel er bevægende.
Ja, Annegrethe, det er godt, at du midt i dette generalieblad kan fremhæve positive sider – hans kompetente, kvindelige rådgivere.

Det uheldige ved kønskæmpende kvinder, er at når de kommer til magt, kæmper det stadig for køn og derved kæmper de jo kun for 50 % af befolkningen, så jeg ville også fravælge dem som rådgivere.......

@ Niklas Monrad

- I sine erindringer er hun forbandet over sit svar. »I must have been crazy«, skriver hun. Hun føler, hun faldt i en fælde. Hun ville ønske, at hun havde påpeget Husseins medskyld, og at han kunne have hindret børnenes lidelser, hvis han blot opfyldte sine forpligtelser.

Sheldon Richman fra The Future of Freedom Foundation, der citerer erindringerne i artiklen ’Albright ’Apologizes’’ ... peger på, at dette ikke er korrekt. Sanktionsmyndighederne lagde gang på gang hindringer i vejen for, at Irak kunne få leverancer af nødvendige varer under påskud af at de kunne bruges til krigsformål.

Således var Irak for eksempel ikke i stand til at anvende et indkøbt og meget behøvet rensningsanlæg, fordi man ikke kunne få lov at købe den generator, der skulle drive det. Masser af børn døde, fordi de drak urenset vand.

Sanktionerne blev gennemført så nidkært og brutalt, at to af FN’s humanitære koordinatorer i Irak opsagde deres stillinger i protest. En af dem, Denis Halliday, har kaldt sanktionerne for et folkemord.

http://www.information.dk/87693

Mænd sidder på næsten alt magt i hele verden og det har de altid gjort. Det er på tide med nogle flere kvinder, som trods alt udgør halvdelen af befolkningen.

Ann Bille

Jeg er også underlagt både mænd og kvinder med magt.

Og jeg vil heller have en mand som bruger sin magt for både mænd og kvinder, end en kvinde som bruger sin magt for kvinder.......

Lars Peter Simonsen

Hallo! Det handler jo ikke om Albright, dette her - men om Danmark, og hun har absolut en pointe. AG Rasmussen altså...

@ Lars P. Simonsen

Nu har artiklen jo udgangspunkt i et møde i den danske kvindegruppe - Albrightgruppen.

Inger Sundsvald

Når man tænker på hvor meget hån, spot og latterliggørelse kvinder kommer ud for her i landet, og hvor meget statsministeren selv må stå model til, så er der nok grænser for, hvor meget yderligere man kan klare ved ligefrem at vælge flere kvinder ind.

Sjovt nok bliver Margrethe Vestager ikke udsat for den slags i samme grad, og derfor er det også mærkeligt, at netop hun i så høj grad har fravalgt kvinder på sin ministerliste og rådgivningsliste.

Her bliver hun heller ikke nævnt sammen med Helle, Bjarne, Villy, Morten og Thor, selvom hun vel var det mest oplagte eksempel.

Bortset fra det, så er det en udmærket klumme i dag.

Jens Overgaard Bjerre

Kvinder som mænd. Kunne de ikke antage nogen som har lidt erfaring som menneske og som ikke komme fra den højere middelklasse. Og så er det noget nyt og ikke særligt brugbart. Men sikkert skidesmart for ego'et.

Inger Sundsvald

Jens Overgaard Bjerre

Mener du sådan nogle som Matthias Tesfaye?

Anne Albinus

Jeg er enig med Steen Sohn i at tage dyb afstand fra Albright's udtalelser i 1996 i TV-programmet vedr. de døde irakiske børn.

Men netværket er jo opkaldt efter Albright, fordi hun opfordrede en gruppe danske kvinder til at oprette netværk.

Jeg synes, det er en god idé med netværk for kvinder, men havde personligt valgt et andet navn.

John W Larsen

Imponerende liste Kvindeklubben har der .
Der er kun kvinder på listen så det kan ikke være der 'mangfoldigheden' kommer ind . Der er også kun akademikere, direktører og den slags, så det er altså heller social 'mangfoldighed' vi snakker om ..

Så må det jo være det der med hudfarven og DER er
Albrightgruppen virkelig mangfoldig,
de har BÅDE Shabana Motlani OG Yildiz Akdogan !!

Anne Albinus

Jeg må tilføje, at jeg mener, at rådgivere af begge køn giver den bedste balance. I denne bog af David Corns fremgår det, at det var to kvindelige rådgivere, der var mest agressive mht. Libyen, Og t.o. var Condolezza Rice den, der ikke troede på det, som John O'Neill, der jagtede Bin Laden, briefede hende om. Han måtte så ikke længere rapportere direkte til hende iflg. denne bog.

John W Larsen

Nej, og nu kan O'Neill slet ikke rapportere til nogen som
helst eftersom han blev Sikkerhedschef i WTC August 23, 2001 og døde samme sted 19 dage senere .
Condi kunne heller ikke forestille sig at nogen ville flyve ind i bygninger, selv om det faktisk er et scenarie Pentagon har trænet i !

Lad os dog få Sarah Palin som POTUS så vi kan få aflivet den her latterlige køns-diskussion en gang for alle !

Inger Sundsvald

Hvori består det latterlige?

Maya Nielsen

Lidt storhedsvanvid kan man jo godt have selv om man lever i et ganske lille land ;-) jeg bilder mig da ind at de /politikkerne ind i mellem lytter til mine gode råd, men gør de ikke er det jo også bare spildte havregryn på gulv-kalven.....

Mangfoldighed er sgu ikke det der præger politik derovre og da overhovedet ikke når det kommer til præsident propaganda-valgflosklerne og de manipulerende løgne og rygter,fordrejninger og forsimplinger, mage til stupidt niveau i en politisk debat finder man snart kun tilsvarende i Rusland .... God shave America !

Henrik Bjerre

George Bernard Shaw har jo forlaengst defineret at en gentleman siger aldrig: "Hvad sagde jeg!" Glaedeligt at hoere, det nu ogsaa er under udbredelse hos noble kvinder. Det maa da hjaelpe med til at oege deres repraesentation.

Erling Jensen

Interessant at man helt forbigår det faktum at lederne, af de regeringsbærende partier i DK, er kvinder (+ feministen Søvndal). Dette med hovedparten af mandlige rådgivere.
Kunne man formode at de er valgt p.g.a. intelligens -.og ikke kun fordi de har hvid hud, er mænd eller har stålbriller. Istedet burde man altså have ansat nogle mindre egnede kvinder - blot p.g.a. køn. ?
Modsat den amerikanske administration med en overvægt af kvindelige. (underligt at ingen kommentatorer har påpeget mangel af mangfoldigheden i dette set-up ?). Iøvrigt syntes Obamas (feminine-)rådgivning ikke at have styrket U.S.A. generelt.
Blot kedeligt at man ikke kan slippe det forslidte dogme at alt feminint=positivt mens alt maskulint=negativt.
Det begrænser ligesom debatten. Ikke at kunne se ud over sit eget køn og se at det er en fælles opgave.
"....Jeg tilbragte for et par uger siden syv dage sammen med talentfulde kvinder i stimer, amerikanske som danske, der uden slinger i valsen analyserede den økonomiske krise, Kinas interne problemer, sociale mediers indflydelse på uddannelse og personlighed 2.0. Flere af danskerne var direktører, særlige rådgivere, advokater eller chefer i magtfulde danske organisationer, havde egen virksomhed eller havde skrevet succesrige bøger." - Og ? - Skal man græde eller le ?
Flere kvinder i Jord- og Beton sjakket !!!!

Marianne Mandoe

Der bliver nævnt i en kommentar at personen hellere vil have en mandlig rådgiver der rådgiver på vegne af hele befolkningen, end en kvindelig der kun rådgiver på vegne af 50 % af befolkningen.

Så er det at nogen af os der tilhører de 50% af befokningen som ikke er repræsenteret i gruppen af rådgivere tænker:
"Manden ved ikke hvad han taler om. Han KAN ikke vide hvad han taler om, da han ikke tilhører de 50% af befolkningen der ikke er repræsenteret i gruppen af rådgivere. For der bliver i den grad ikke rådgivet eller kæmpet for vores 50% af befokningen."

John W Larsen

Inger Sundsvald, det latterlige består i at der er nogen der tror 'Magt' har et køn .
Den korrumperer kvinder nøjagtigt lige så meget som den gør mænd .

Tror I virkelig det hele bliver bedre af at vi afløser
magt-liderlige mænd med magt-liderlige kvinder eller
laver køns-kvoter der sikrer 50-50 fordeling ??

Inger Sundsvald

Hvem har dog bildt dig ind at kvinder tror det, John
W. Larsen?
Det latterlige skulle da lige være det bizarre ved at begynde at tale om Sarah Palin, WTC og navnet på en gruppe, uden et øjeblik at forholde sig til teksten i klummen.

Georg Christensen

Jeg kan kun give "tanten" ret, "mangfoldigheden", er en mangelvare i amerikansk politik.

De forskellige folkeslag, bliver issoleret, i deres egen amerikanske selvbedrag.

Se blot, overalt i amerika, et land i forfald, hvordan "folket", (det amerikanske) bliver behandlet?. Kun fordi "illusionen", har overtaget, og selv de ihærdige, ingen muligheder får.

Mit svar må være: Nej tak til Amerika, hos Kineserne, ser jeg store muligheder åbne sig, et rige så stort, og vidensbegærligt, så det næsten gør ondt.

NB: Se og lyt til de Amerikanere, som lever i teltlejre,under broerne og i kloarkerne. En "trøstesløs" tilstand, som også mange kinesere endnu lever under, men som "VI" Europæerne, ønsker at afhjælpe,
Det nuværende amerikanske "system", er fuldstændig uholdbart.

Kapitalismen fremmer standardiserede monokulture på ethvert niveau i vores liv og virkelighed.

Martin Kristensen

Man må rose Annegrethe Rasmussen for at rejse en debat der kommer vist omkring - fra Madeleine Albright over WTC til kinesere under broer...

Men on-topic rejser klummen alvorligt problem - vi får politikere med akademiske, samfundsfaglige uddannelser der bliver rådgivet af akademisk, samfundsfagligt uddannede for at bestemme over alle andre. Det er en opskrift på problemer, og jeg vil opfordre alle, uanset parti, til at gøre reel erhverserfaring til et væsentligt kriterie når stemmen placeres. Om erfaringen er som tømrer (Mathias Tesfaye blev nævnt) eller som direktør er i denne forbindelse mindre relevant.

Man kan i sagens natur ikke bestemme hvem folk vælger at lade sig rådgive af (man kan uddele stillinger og lønchecks, men ikke troværdighed - politikerne vælger selv hvem de tror på) men man kan sikre at de forskellige typer personer der ville kunne rådgive politikerne bliver fremhævet. Her er køn for mig uendelig ligegyldigt i forhold til at sikre forskellig erfaringsbaggrund, men lad os endelig få nogle af de dygtige kvinder frem i lyset også. Jo flere forskellige at vælge imellem, jo bedre.