Klumme

TV 2 i nøgen kamp for ytringsfriheden

Det var ikke kønt, da Christianias pushere for nylig ydmygede en nyhedsjournalist, der filmede i Pusher Street. Men at kalde det et angreb på ytringsfriheden er lige friskt nok
Debat
13. juni 2012

En af de værst bevarede hemmeligheder i verden er, at der handles hash i store mængder i Pusher Street på Christiania. Varerne falbydes åbent, og det er tydeligt, at politiet ikke har lyst til at gribe ind. Magtforholdet mellem hashhandlens benhårde rockerbagmænd og den omgivende fristad er måske Christianias største problem.

Skulle man være i tvivl om, at hashandelen blomstrer i Fristaden, kan man slå op på Wikipedia: »Christiania er kendt for Pusher Street, hvor hash forhandles åbenlyst.« Eller man kan bare gå derud og kigge.

Den gamle nyhed blev til en ny nyhed, da en ledende politimand fortalte Berlingske, at Pusher Street omsatte for en milliard om året. Tallet en milliard er et forsidetal, specielt i et medie, der er konsekvent kritisk over for Christiania. Folketingets Retsudvalg besøgte Christiania, og man kunne læse i dagspressen, at hashen lige den dag blev gemt af vejen. TV 2 News sendte så en reporter ud med skjult kamera for at dokumentere, at hashen selvfølgelig kom tilbage på hylderne. Men hashhandlere har sjovt nok et andet forhold til publicity end resten af landets købmænd. De har sat skilte med ’Fotografering forbudt’ op overalt. Journalisten blev afsløret, blev frataget sit tøj og sendt væk i nøgen tilstand.

Nu er skjult kamera jo ifølge Pressenævnet et middel, der skal anvendes med stor omhu. Almindelige journalistiske fremgangsmåder skal først forsøges anvendt, og kun hvis de viser sig at være forgæves, bør skjult kamera anvendes – og kun i sager af stor samfundsmæssig betydning.

Selvfølgelig har hashhandlen i Fristaden samfundsmæssig interesse, men den er i forvejen fuldt dokumenteret også billedmæssigt. TV 2 News ville selvfølgelig gerne have sine egne billeder, men at foregive at de ville kunne afsløre noget, som ikke var kendt i forvejen, er vrøvl. Og enhver, der blot overfladisk kender til rockerrelateret kriminalitet, ved, at undercoverjournalistik i det miljø er farligt.

Som Niels Riis Jeppesen skriver på journalisten. dk: »TV 2 kan i øvrigt prøve at ta’ en tur ind i Istedgade og videofilme dem, der handler med hårde stoffer, de kan også prøve med optagelser ude på Blågårds Plads eller i Mjølnerparken, i provinsen kan de prøve Gellerupparken i Aarhus og Vollsmose i Odense«.

Men tillidsmænd, chefer og kolleger på TV 2 var »dybt chokerede« over ydmygelsen af journalisten. Ankerkvinde Cecilie Beck var »rystet«, tillidsmand Lennart Steen opfordrer politikere og politi til at sikre, at journalister »kan få lov at passe deres arbejde«. Chefen for TV 2 News Mikkel Hertz, lægger ansvaret på hele Christiania. »Det er jo lovløst område,« siger han og tilføjer » … som Ukraine«. Man får næsten ondt af ham, når han fortæller, hvor svært det er at dække Christiania.

Ja, det er svært at drive opsøgende og kritisk journalistik i lukkede miljøer. Dem er der for resten uendeligt mange af: finansverdenen, for eksempel. Og ja, der er risiko forbundet med at drive journalistik. Og når TV 2 News-chefen sammenligner med krigskorrespondenter, der jo »kender risikoen og tager deres forholdsregler«, erkender han indirekte, at han har svigtet ved at sende en journalist ind i risikozonen i Pusher Street med et skjult kamera for at dokumentere noget, som til overflod er og har været dokumenteret overalt.

TV 2 gør brugen af skjult kamera til »kritisk journalistik«. Det kan derfor ikke anfægtes, uden at man nærmest anfægter ytringsfriheden. Det cementerer en faglig arrogance, der tilsiger, at journalister har en slags overordnet ret til at færdes alle steder, anvende alle midler og samtidig bør beskyttes i den ’kritiske journalistiks’ hellige navn. Og når TV 2 News-chefen og andre TV 2-folk i forsvaret af den uheldige medarbejder placerer skylden på christianitterne og ikke på den ordensmagt, der for længst har opgivet at gøre noget ved hashhandlen i den såkaldte fristad, begynder et stort medie pludselig at agere på en måde, der af svage sjæle kunne opfattes som udtryk for en politisk dagsorden.

Dette er ikke et forsvar for de bøller, der ydmygede journalisten, men en kritik af dem, der gør sagen til en stor, principiel sag om ytringsfrihed og journalistikkens vilkår. Det er den ikke.

Lasse Jensen er vært på P1-programmet Mennesker og medier.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Holger Nielsen

Hashhandel er principielt set en lyssky foreteelse under de herskende forhold, og så er historien vel egentlig ikke længere. Vi er masser af brugere, som hellere vil støtte handlen end kriminaliseringen af den. Faktisk er vi flere hundrede tusinder. Det er os, man er oppe imod, det er ikke nogle mere eller mindre tilfældige pushere på Pusherstreet. Skrid hårdt ind, sæt masser af politi på opgaven og giv os tre måneder i skyggen hver gang vi bliver taget med kontrabande. Eller hold jeres kæft, idioter.

Holger Madsen

Flot afklædt journalistik af Lasse Jensen.

Kurt Loftkjær

Kovending?

TV2 News-chef Mikkel Hertz arbejder for bedre vilkår for pressen, hvis man skal tro TV2’s egne udmeldinger.

Det er helt andre toner, end da han sad som TV2 repræsentant i Offentlighedskommissionen og var åben over for forringelser i folkets lov Offentlighedsloven – en lov som skal sikre, at borgere og presse kan få indsigt i de dispositioner landets offentlige magthaveres måtte foretage, se Åbenhedskomitéens tidligere kritik af bl.a. TV2 News chef Mikkel Hertz i fagbladet Journalisten på linket http://www.journalisten.dk/et-erhverv-i-fordaerv .

Åbenhedskomiteen
/v. Kurt Loftkjær

Lars Poulsen

Pusher street er en offentlig gade.
Man må godt filme på offentlig gade.

Man får det indtryk at de fleste folk syntes at det er i orden at banke en journalist og tage tøjet fra ham osv. blot fordi man har sat et skilt op på en, i øvrigt offentlig, gade.

Vold er ALDRIG i orden. Men skræmmende at Christianias talskvinde på TV sidder og siger at 'der er jo skiltet'.
Nå?? og?? Så hvis jeg sætter et skilt op nede på vejen om at negere ikke er velkomne, så er det i orden at jeg banker dem hvis de skulle vove sig ind på 'min' vej alligevel? nej vel?

Christiania er desværre blevet en voldelig organisation (har været det længe) så det er totalt hyklerisk af dem at prøve at lave et 'flower power' image alt imens de brutalt øver vold mod oppositionen til deres illegale foretagende, banker parkeringsvagter, osv.

Frank Hansen

Det er muligt at finansverden også er et lukket miljø, men en undercover journalist vil jo ikke blive mødt med vold, hvis han prøver at filme et lukket møde i Danske Banks bestyrelse.

Det er der kæden hopper af. Hvis man på Christiania mener at have ret til at nedlægge forbud mod fotografering, så må man jo anmelde eventuelle overtrædelser, eller anlægge et civilt søgsmål. Det er helt uacceptabelt at benytte vold.

Hanne Gregersen

Nemt at sidde med sine højttravende overordnede betragtning i Joensen & Co's tårn - straks værre for den afklædte journalist.
Fint at skulle bevare proportionerne, blot lidt overraskende, at Jensenikke kan gennemskue, at han jo netop kommer til at forsvare spaderne, som begik den vanvittige handling, uagtet at målet var et andet for Informations udsendte på Mennesker og Medier.

Niels Engelsted

Iøvrigt syntes jeg, at sammenligningen mellem Rockerne i Pusherstreet og Danske Banks bestyrelse ikke er så ueffen. I begge tilfælde stærke økonomiske aktører, som myndighederne nødigt stiller sig i vejen for.

Niels G Madsen

Der er skam også et skilt det bekendtgør forbud mod foto og lydoptagelser på Udlændingestyrelsens kontor i København, som jo ellers også er et offentligt tilgængeligt sted. Men her er der jo også foregået massiv kriminalitet i en længere årrække, så man forstår jo godt at man hellere ikke her ønsker nogen kritisk journalistik.

Hvad så straffen er for at overtræde forbuddet hos Udlændingestyrelsen ved jeg ikke. ~ Måske man bliver sendt nøgen ud af landet.

Hanne Cetkin

Frank Hansen:

»Det er muligt at finansverden også er et lukket miljø, men en undercover journalist vil jo ikke blive mødt med vold, hvis han prøver at filme et lukket møde i Danske Banks bestyrelse.«

Hvordan kan frank Hansen egentlig vide det?

Er det ikke dybt naivt at tro, at magthaverne ikke vil forsvare deres interesser, med de midler, de anser for at være mest effektive?

Er det ikke nærliggende at antage, at finansverdenen vil alliere sig med hårdhændede sikkerhedsfirmaer og privatdetektiver, hvis de nålestribede bandittter skulle få en mistanke om, at journalister skulle have planer om at udspionere dem?

Når Frank Hnasen finder denne tanke så fjerntliggende og eksotisk skyldes det sandsynligvis, at Hansen har vænnet sig til at det borgerlige Danmark har et pressemonopol, og at det derfor kun er de personer der er placeret nederst i samfundshierarkiet, der har grund til at frygte at blive udspioneret af journalister iført skæg og blå briller.

Frank Hansen

Jeg er sikker på at en journalist, der bliver banket af Danske Banks sikkerhedsvagter for at forsøge at fotografere et møde i bestyrelsen ville have et scoop uden lige. Artiklen ville blive udførligt refereret i alle landets aviser, borgerlige eller ej, og Cavling prisen ville være så godt som sikker.

Når vi ikke hører om det, er det sikkert fordi det ikke sker.

Emil Edelgart

Det minder om den famøse scene i den tredje Die Hard-film, hvor helten tvinges til at besøge Harlem, i øvrigt også i halvnøgen tilstand, iført et stort sandwichskilt med påskriften "I HATE NIGGERS".

Emil Edelgart

@Frank Hansen
Nej, han ville nemlig aldrig nå længere end indgangen, før et par velpolstrede G4S-vagter "eskorterede" ham udenfor matriklen. Prøv du at møde op sådan et sted uden aftale og begynde at filme.

Martin Hansen

Frank
"Jeg er sikker på at en journalist, der bliver banket af Danske Banks sikkerhedsvagter"

nu blev journalisten ikke banket så prøv lige at tage en slapper

Frank Hansen

@Emil Edelgart

Nemlig, det er sådan det skal gøres. Uden brug af vold. Der er i dette tilfælde også tale om privat ejendom, mens pusher street er offentlig gade.

@Martin Hansen

Jeg glæder mig over din liberale definition af vold. Jeg har også altid syntes at det er noget sludder, når kvinder, der får revet alt tøjet af, påstår at de har været udsat for vold. Det var jo kun for sjov.

Der er altså ikke lovlig grund til at på eget initiativ forbyde noget som helst på offentlig plads... så er den ikke længere.. Er det ikke på tide at lukke det parallelsamfund en gang for alle..?

@Frank Hansen:
Af to grunde sker det ikke;
1. Størstedelen af danske medier er ikke interesserede i at opponere finansverdenen.
2. Finansdrengene ville ikke nøjes med at sende journalisten nøgen ud i kulden.

...muligvis er det allerede sket adskillige gange, vi har bare aldrig hørt fra journalisterne igen?

Og m. h. t. Christiania og hashhandel:

Legaliser nu skidtet! Og alle andre stoffer med for den sags skyld.

Det ville lette livet meget for de stakkels mennesker, som er el. bliver narkomaner under alle omstændigheder, og det ville skaffe Danmark af med en ganske betydelig mængde kriminalitet.

Christian Harder

Så den danske journaliststand vælger simpelthen at se stiltiende til, alt imens deres kollegaer forsvinder sporløst og aldrig vender tilbage eller hur?

Emil Edelgart

@Frank Hansen
Det er med uudtalt trussel om vold, hvis personen skulle modsætte sig. Ved du ikke, hvordan sådan noget fungerer? Dør- og sikkerhedsvagter har reelt carte blanche til at slå dig fordærvet, hvis de finder det nødvendigt.

Jeg har ikke anfægtet forskellen på privat og offentlig ejendom, kun din påstand om sandsynlighed for voldsudøvelse.

Henrik Rude Hvid

Godt med kritiske journalister som Lasse Jensen. Faktum er jo at TV2 mere og mere fremstår som det borgerlige parnasses talerør, ala Fox News. Ført an af trendy journalister, for hvem al kritisk journalistik retfærdiggøres ved blindt at bruge ytringsfriheden som ideologisk prügel stok. Hvis man ikke selv ønsker at se nuanceret på en problemstilling, kan man altid slå andre mennesker oven i hovedet med lidt ytringsfrihed og et (for tiden) halv fesent demokrati.

Hvis man sætter enden i klappehøjden, ender man ofte med at få røde balder. Det lærer de fleste drenge allerede i skolegården.
Der er en del steder i Danmark, hvor man ikke bare kan tage et kamera med. Så kan man kritisere det, men sådan er virkeligheden bare mange steder.
Du kan f.eks. heller ikke uden videre gå ind på et slagteri og filme selve slagtningen. Der er nogle slagterier, hvor det slet ikke kan komme på tale.

Har selv prøvet at blive stoppet af en meget aggressiv politibetjent i Gambia for at fotografere offentligt. De ville have mig med på politistationen. Kun med de lokales Gambianeres hjælp slap jeg for videre tiltale. :-)

Hanne Cetkin

Man må i øvrigt heller ikke fotografere ved sikkerhedskontrollen i lufthavnene. Hvis TV2 forsøgte at filme med skjult kamera der, ville journalisterne formentlig også få en ublid medfart.

Martin Kristensen

Og I kan ikke se forskel på at staten ikke ønsker sikkerhedstiltagene offentligt tilgængelige og at rockere tilraner sig et offentligt område og etablerer egne regler?

Eller er det hadet til TV2 og forblændelsen af Christanias velpromoverede image der styrer automatreaktionen?

@ Hanne

Sikkerhedskontrollen i lufthavn har lovlig ret at opretholde et kameraforbud og ville helt sikkert ikke smide dig nøgen ud på gaden hvis du overtræder det..

Christian Harder

Inspireret af gangsterparadiset Christiania har jeg besluttet, at hvis nogen filmer mit hus risikerer de at blive udsat for afstripning, moderat fysisk pres eller det der er værre, jeg skilter nemlig med at det er forbudt! At det er ulovligt rører mig ikke. De kriminelle der benytter mit hus som base betaler nemlig en fyrstelig sum for at jeg stiller huset til rådighed og når det nu er sådan skal de fandme også have lov til at være i fred. Tsk tsk.

Nu venter jeg bare på, at Christinia danner grobund for at jeg kan tage skridtet videre og udvide min skiltning:
No trespassing, violators will be shot.

Peter Poulsen

@Christian Harder
...skal din bydel så også anses for medskyldig i dine gangstertiltag?

Morten Lange

Jeg væmmes vel alle de kommentarer der indirekte anderkender vold og censur.

Og flot er det da at Lasse Jensen falder en kollega i ryggen!

Benjamin Bach

@Chris Green
Kameraforbuddet er ikke resultatet af en offentlig, demokratisk proces. Sikkerhedsreglerne i lufthavnene vedtages i EU, og derudover opretholder lufthavnene regler for at please deres destinationers krav, f.eks. USA. Der foregår dagligt kropsvisitationer af 2-årige, folk i rullestol, gamle damer osv. Folk får beslaglagt deres vin, hummus, solcreme etc. Dette cirkus ønsker man ikke filmet. Det havde været flot journalistik at få dokumenteret noget af al det spild og krænkelse, der foregår i verdens lufthavne.

@ Benjamin,

Jeg kommer i stort set hver uge som passager i lufthavn og har så gjort i over 20 år. Personalet i CPH's sikkerhedskontrol er noget af det høflige jeg kan tænke mig. Fotoforbudet er fuldt ud lovlig vare sig du kan lide det eller ej. Hvis noget får lyst til at fotografere det er det et lovbrud med de følger der nu er. Men du bliver ikke smid ud nøgen på gaden..

David Stray Jørgensen

Jeg passerer Christania et par gange om ugen på vej til kløvermarken og jeg synes det er fantastisk at se en folk fra hele verden, unge, som gamle, fulde som ædru, skæve som ikke skæve leve i fredelig sameksistens.

Paradoksalt nok i et af de eneste steder i den vestlige verden, hvor der ikke kommer politi

Og jeg ved godt at nogle af pusherne har dummet sig med nogle parkeringsvagter etc. men det er en total politisk skabt situation, og har intet med ytringsfrihed at gøre.

Vi har et Folketing, som ikke en gang tør lade København køre et eksperiment med salg af hash, selvom alle også ytringsfriheden ville have godt af det, og indtægterne rigeligt ville kunne dække de problemer, der opstår, set i forhold til dranker Danmark i øvrigt

Brian Klysner

Jamen er det ikke tv2 i en nøddeskal, under cop 15 mødet valgte de at stille deres journalister i forreste række af en demonstrationen foran bellacenteret. og efterfølgende valgte de at brokke sig over politiet ikke tog hensyn til at der journalister i blandt..

Man kunne også i den forbindelse også undre sig lidt over hvor tv2 dækning af efterspillet omring de 900 der frihedsberøvet ulovligt blev af, nu når de påstår de går meget op det ytringsfrihed.. For det er jo heller ikke ulovligt at en demostation har kurs mod Mcdonalds, der er bare ikke penge i det for tv2 at forklare hvorfor det ikke er.

Så er det ikke bare typisk tv2 de beder deres journalist om noget de godt ved kan have konsekvenser, og når det så gør, så har de en masse for- fabrikeret undskyldninger heriblandt krænkelser på ytringsfriheden, og i dette tilfælde at kalde christiania hash salg for undersøgende kritisk journalistik.

Desuden ligger der tonsvis af videoer på youtube hvor folk bliver anholdt voldeligt fordi de står og filmer, demonstrere eller på anden måde bare ytre sig ude foran butikker, ved ambassader, ved demostrationer..

I englang valgte man i forbindelse med det royale bryllup at præventive anholde folk som Charlie Vietch fra "the lovepolice", hvis eneste forbrydelse er at han render rundt i gaderne (for det meste foran butikker) udstyret med kamara og megafon og siger sin mening.

Martin Hansen

hvad jeg har hørt fra christianitter er at journalisten var for nem at spotte det var som om han vil opdages.

så mon ik at det hele er en del af planen. som Carina sagen også viste så er der ikke noget der er tilfældigt i politik, spin og tv2 fox .

Hanne Cetkin

Chris Green:

»Sikkerhedskontrollen i lufthavn har lovlig ret at opretholde et kameraforbud og ville helt sikkert ikke smide dig nøgen ud på gaden hvis du overtræder det..«

Er det noget du ved eller noget du tror?

Hvis en mørklødet person med et kamera indbygget i et ur filmer sikkerhedskontrollen i Kastrup Lufthavn, kan jeg sagtens forestille mig, at denne person risikerer at få en endog meget hård medfart, af alle de hemmelige tjenester vi efterhånden har fået opbygget inde for de seneste ti år.

Vedkommende vil blive udsat for en serie tredjegradsforhør, der vil få det der skete på Christiania til at ligne en ren skovtur.

I øvrigt mener jeg at christianitterne kunne have opnået en langt bedre stilkarakter, hvis de havde husket at dyppe journalisten fra TV2 i tjære og rullet ham i fjer.

Kim Andersen

@David Stray Jørgensen

"Og jeg ved godt at nogle af pusherne har dummet sig med nogle parkeringsvagter etc. men det er en total politisk skabt situation, og har intet med ytringsfrihed
at gøre."

"Dummet sig"?
Smadrer man en sten i hoedet på en anden, og har man tilsigtet handlingen har man som regel forsæt i Straffelovens forstand.

En sådan person er ikke kun dum men kriminel.

Sjovt at Information flyder over med mennesker, der relativiserer vold og overgreb på ytringsfriheden.

Det er lovligt at filme med skjult kamera, og hvis politiet eller nynazister havde givet en journalist kneppelsuppe i en lignende situation, er jeg ikke i tvivl om at venstrefløjen (med rette) vil skrige op om overgreb på ytringsfriheden.

David Stray Jørgensen

@ Kim Andersen

Ja, Undskyld, du har ret. Tak:-)

Det var mest i samlet kontekst. Jeg mener at enhver form for vold, som som folk, der passer deres arbejde for er totalt uacceptabelt.

Men alle ved at der foregår ulovlige ting i pusherstreet og alle danske journalister ved man ikke må tage billeder.

Der er ting man ikke gør, selvom man føler man har en ret til det i rigtig mange af livets sammenhæng.

Jeg har også ret til at tage en FCK trøje på og tage ud på Brøndby fanatiker tribune og håne dem. Og det selvfølgelig ikke i orden, jeg får nogle på hovedet, men egen skyld begrebet ville nok blive vurderet......

jasper bertrand

Lasse Jensen tager fejl mht til det med nyheden.

Gå en tur derud og se hvor etableret handelen nu er igen. Hvis det blev fuldt ud vist i en TV nyhedsudsendelse, ville det åbne for en større debat og optage en meget stor del af befolkningen, hvad enten folk var for eller imod fri hash.

og det er jo nyhedsrelevant nok at man åbenbart havde pakket det meste væk da folketinget kom forbi.

Det er journalisters opgave at vise/fortælle hvad der foregår, men Lasse har jo også arbejdet en del på et sted der helst vil censurere virkeligheden lidt. Og hvor man mere går op i at komme med egne og meningsfællers meninger, end at fremlægge fakta.

Der en nyhed her, og den fik vi ikke, pga vold.

@ Hanne Cetkin

Ja, CPH har lovlig ret at opretholde et kameraforbud. En tilladelse kræver godkendelse af den lokale politidirektør.

http://secubi.dk/artikler/lovgivning.html

Har Pusher street det?

Man kan godt nok løfte ikke så lidt på øjnebrynene over din begejstring for selvjustits...

jasper bertrand

så angrebet på ytringsfriheden kommer faktisk fra Lasse Jensen!

Kim Andersen

@Henrik Rude Hvid
"Du kan f.eks. heller ikke uden videre gå ind på et slagteri og filme selve slagtningen. Der er nogle slagterier, hvor det slet ikke kan komme på tale.

Har selv prøvet at blive stoppet af en meget aggressiv politibetjent i Gambia for at fotografere offentligt. De ville have mig med på politistationen. Kun
med de lokales Gambianeres hjælp slap jeg for videre tiltale. :-)"

Og synes du, at disse eksempler retfærdiggør det skete i
den sag?
Hvis jeg nu var forstokket politistatstilhænger ville jeg bare række tunge og sige øvbøv det gør de også på Christinia så det er også i orden politiet gør det samme.

Kim Andersen

@Niels-Holger Nielsen

"Hashhandel er principielt set en lyssky foreteelse under de herskende forhold, og så er historien vel egentlig ikke længere. "

Næh, det eneste lyssky er maksimalsstatens undertrykkelse af personlig frihed.

Det er en menneskeret at ryge og drikke hvad man vil, og staten kan og bør ikke undertrykke offerløs indtagelse af rusmidler.

Rockerne og banderne opfylder et behov, som det legale markede ikke kan opfylde.

Henrik Darlie

Luk TV2, det er dyrt og dårligt - en parodi på en virksomhed, der kæfter op i tide og utide om de andres dårligdomme og nasseri. Uden bistandshjælp fra folk der hjertensgerne havde været foruden tv2, havde misfostret aldrig eksisteret, og vi havde sikkert haft langt bedre tv i danmark.
Bevar Christiania - luk TV2

Henrik Rude Hvid

Kim Andersen:

Hvor der handles med stoffer af den ene eller anden art kan du forvente, at du ikke er velkommen med et kamera.
Når dit ærinde så ydermere er at køre en ensidig skræmmekampagne om et sted, der passer ind i den borgerlige presses agenda om at Christiania er noget skidt, efter Pia Kjærsgaard har været ude og bese "kvæget." Ja, så er det naivt at tro, at du slipper afsted med et skjult kamera.
Jeg taler ikke om retfærdighed, men om realiteter.

Og hvis den retfærdighed du hentyder til er den borgerlige en af slagsen, hvor det handler om at hetze minoriteter på enhver "legal" måde, og for enhver pris, så man kan køre endnu en "se nu hvad jeg sagde historie," så har det i mine øjne ikke meget med retfærdighed at gøre. Hvis man vil forarges, ja så bliver man forarget.

Niels G Madsen

Kim Andersen,
Nu er det springende punkt, i det her tilfælde, bare at journalisten medvirker til at gøre det, som du selv mener er en hver borgers ret, mere risikabelt. Det kan koste folk deres job m.m at blive ufrivilligt udstillet på tv som køber.

Derfor finder jeg det uacceptabelt at TV2 bruger skjult kamera for at dokumentere offerløse forbrydelser uden nyhedsværdi, udelukkende for at tjene penge til tv stationen.

Verner Nielsen

Er politiet ikke imod lukning af Pusher Street? Det er jo der de træner uddeling af knippelsuppe og nedrivning.

Breaking news!

TV2 news journalist taget til fange af pirater i Aden-bugten. Chefen for TV2 news udtaler til samme "Det er en krænkelse af bevægelsesfriheden, at journalisten ikke kunne ro en tur i en robåd uden at blive bordet af pirater. Søværnet må omgående tage affære".

Etc...etc...

jasper bertrand

@Niels G
TV stationer slører jo altid folks ansigter i den slags tilfælde. Og uanset din personlige mening om hash lovlighed eller ikke, er det forkert at du prøver at undertrykke befolkningens ret til at vide hvad der foregår. Og at nyheder spredes af folk der vil tjene penge på dem, har vel historisk vist sig at være nogenlunde den eneste måde at undgå diktatur og samfundsnedbrud på.

Niels G Madsen

Jasper bertrandt,
diktaturer er også blevet modarbejdet af civil ulydighed. Jeg kunne dog have ønsket at de havde nøjedes med at smadre journalistens kamara i dette tilfælde.

Men at dette har noget at gøre med folkeoplysning køber jeg ikke, lige så lidt som nå papartzi fotografer stikker deres kamara op i kendte folks trusser. Som sagt: der var ingen nyhed.

Emil Edelgart

@Jaspar Bertrand
"Gå en tur derud og se hvor etableret handelen nu er igen."

Nu? Igen? Hashhandlen har ikke været fraværende i årtier, den har stået på i omtrent samme omfang hele tiden, og det ved alle som har bare en smule begreb om, hvad der foregår omkring dem. Der er ingen, absolut INGEN nyhedsværdi i at filme Pusher Street.

@ Emil,

Hvis der nu ikke er nogen nyhedsværdi i at filem Pusher Srteet.. hvorfor så meget ballade om det...? Det er offentlig plads og der er ikke en gang nogen der har søgt om tillade til et kamera forbud..

Emil Edelgart

@Chris Green
Fordi TV2 lagde op til et tåbeligt mediestunt og scorede kegler. Der er ingen nyhedsværdi i hashhandlen eller dens omfang, da den har været konstant i årtier og alle tænkende individer er klar over dette.

Sider