Kommentar

Uddannelsessystemet dræber innovationen

De danske unge er forkælede – ingen tvivl om det. Vi er velsignede med gratis uddannelse fra statens side og ledes trygt igennem et forældet uddannelsessystem. Resultatet risikerer i sidste ende at blive, at mange unge er ude af stand til at tage initiativ og skabe den innovation, Danmark skal leve af
Debat
21. juni 2012

Internetvirksomheder var for 15 år siden innovative pionerer, og følgelig er det også her, vi finder de mest innovative ledelsesmetoder. Tag for eksempel Google. 20 procent af de ansattes arbejdstid sættes af til, at de ansatte kan gøre, hvad de vil. De kan spille bordtennis, arbejde på egne projekter eller skrive breve til deres tanter, så længe de bliver på arbejdspladsen. Hvad enten man synes, det lyder som en joke eller en genistreg, ændrer det ikke ved, at denne løsning har løst adskillige gordiske knuder internt og skabt et utal af nye initiativer eksternt. Hos Google er arbejdsglæden i top, og som følge heraf er indtægterne også steget. Hvad er det, der står i vejen for indførslen af en lignende metode i det danske uddannelsessystem?

For nyligt startede jeg sammen med tre venner onlinemagasinet Magasense, og selv om vi kun har været i gang i fire måneder, har projektet allerede lært mig en masse, som gymnasiet aldrig kunne have lært mig. For man lærer ikke ansvar og viljestyrke ved at høre en historielærer fortælle om Oktoberevolutionen i to timer.

At mange unge mangler en platform, hvorfra de kan udfolde sig kreativt uden at skulle holde sig til en opgavebeskrivelse, bliver løbende tydeliggjort gennem ansøgninger fra adskillige skribenter og fotografer fra ungdomsuddannelser landet over, der ønsker at bidrage med materiale til vores projekt. Men det er ikke alle unge, der er i stand til selv at komme op af stolen og udfolde egne projekter.

Stemples som pjækkeri

Selv har jeg ikke hentet mod og overskud til at starte et onlinemagasin fra det offentlige uddannelsessystem, men snarere fra mit frivillige engagement i organisationen Youth For Understanding. Frivilligt arbejde lærer en at tage ansvar og inspirerer en til at handle frit. Alligevel kan jeg ikke få godskrevet mit fravær fra gymnasiet, når jeg udfører frivilligt arbejde. I uddannelsessystemet er frivilligt arbejde sidestillet med pjæk!

Til trods for at uddannelsessystemet ikke anerkender frivilligt arbejde som en kilde til læring, føler jeg mig stadig privilegeret. Sandheden er nemlig, at de unge, der hives direkte igennem uddannelsessystemet uden kontakt til andre selvrealiserende aspekter, som frivilligt arbejde, risikerer ikke at blive kreativt stimuleret undervejs. Og uden kreativ stimulans af vores ungdom, hvordan kan man så forvente at leve af innovation?

Staten skal stimulere

Men er det virkelig statens ansvar at stimulere unge til kreativitet? Nej, måske ikke, men staten er den eneste instans, der kan skabe en løsning, der dækker ungdommen kollektivt, og det er netop, hvad der er brug for. Selv om det kan frustrere, at Paradise Hotel er mere populært end konstruktive projekter, er det nu engang sådan, verden ser ud, og det er den virkelighed, vi må agere ud fra. Hvis vi ikke får stimuleret de unge, der sidder fast i indholdsløs underholdning, går Danmark glip af de initiativer og ideer. Man skal ikke være geni for at fastslå, at vi lever i en tid, der udvikler sig hurtigere end nogensinde før. Der var engang, hvor man kunne lade elever lære det samme årti efter årti, men de tider er for længst forbi. Hvis uddannelsessystemet skal opretholde sin værdi, er det nødt til at skabe rum til den kreativitet, vi skal leve af. Det er nemt at stemple ungdommen som en flok forkælede, initiativforladte tanketorske, men hvis man bare nøjes med at stemple uden at gøre yderligere ved sagen, er man præcis så initiativforladt som de unge, man anklager.

Vi kan ikke forvente, at unge, der aldrig har prøvet at tage initiativ til at realisere deres ideer, pludselig skal gøre det af sig selv. Det kræver en målrettet indsats at skabe den innovation, vi så gerne vil leve af, og begynder vi ikke i uddannelsessystemet, får vores indsats ikke tilstrækkelig gennemslagskraft.

Vi må skabe og vedligeholde et fundament af viden, der stemmer overens med den tid, vi lever i, og herefter sikre os, at de unge stimuleres til at være kreative på baggrund af den tilvejebragte viden. Jo længere vi venter med handling på området, des større er konsekvenserne – konsekvenser, der ikke bare skader ungdommens sind, men også velfærdsstatens pengepung.

Bjørn Ubbe Ebbesen er gymnasieelev på Vestfyns Gymnasium, frivillig hos Youth For Understanding og desuden ansvarshavende redaktør på onlinemagasinet Magasense

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Godt indlæg. Vi ældre har et solidt greb om de unges udvikling og uddannelse. Hvad vil vi dog bruge det til? Giv dem fri, støt dem i at prøve sig selv af og udfolde fri innovation.

Lennart Kampmann

Alle generationer har opdaget at de selv skal rejse sig og tage det de vil have. Godt at artiklens forfatter har forstået at egen indsats driver værket.

Gymnasieeleverne har aldrig haft så massiv adgang til viden, adgang til at starte egen virksomhed, adgang til kommunikation med andre som i dag, hvor internet forbinder alle.

Det eneste der forhindrer gymnasieeleven i at opnå en god oplevelse er eleven selv. Kommer man forberedt til alle timer og deltager man aktivt, kan man stort set ikke undgå at blive løftet og inspireret. Fjenderne her hedder facebook og tetris.

Med venlig hilsen
Lennart

Steffen Gliese

man skal krybe, før man kan gå.

Fra gymnasium til faktura.