Klumme

Danmark jævnført

Trangen kommer over den kritiske for hver tur over grænsen
Debat
7. juli 2012

Et groft generaliserende kendetegn ved det danske folk har til stadighed været stammens påfaldende ringe lyst til jævnføringer med fremmede. Ægtefødte medlemmer er ikke fornøjede, hvis andre af arten drager ud i verden og vender hjem med et kritisk sammenlignende syn på fædrelandet. H.C. Andersen blev nu og da mødt af sine landsmænds nedladende forargelse og blev kanøflet, når han havde stukket hovedet udenfor. Om så bare turen gik til Sverige, og han skrev bog om rejsen hinsidan, hvor de for resten ligesom tyskerne var fulde af uforbeholden anerkendelse. Klogeligt reserverede den store digter mange af sine iagttagelser fra udlandet til dagbøgerne, som ingen dengang kendte noget til. Men rejserne var jo netop livets salt. Med det på tungen rullede blodet raskere, så levede den rastløse mand, blikket blev klart og stillede skarpt på andegården. For den side af skribentvirksomheden blev Andersen ikke elsket.

Georg Brandes fik også kam til sit hår; anklagen mod ham som fremmed fugl forstærkedes kun af hans lange ophold i Berlin – i realiteten et eksil. Den der har været ude bør hjemme tage sig i agt. Henvisningen til Jean de France falder prompte – i det omfang, de nærtagende ved hvem han er. Men Christian Wilsters bondesøn Hans fra 1840, Hans der havde været udenlands og derfor ifølge digteren pr. definition måtte være latterlig og løgnagtig, har overlevet i generationer. Det lukkede danske småbonde- og kystnære fiskersamfunds mennesker, som sådanne tekster mere eller mindre afspejler, og som hos Holberg er svært fornøjede ved at vide sig selv bedst, og at jorden er flad, har i betragteligt omfang klaret sig på selvpålagt blindhed, selvbekræftende snæversyn og distraktion over for realiteterne.

Fortidens folk er mere end tilgivet, de kom sjældent af stedet, hjulede ikke som Andersen den store europæiske verden rundt eller boede i uger og måneder i Weimar, Wien, Berlin og Paris, tog end ikke paketbåden til Malmø.

Uvurderligt dansk særpræg

Halvandet århundrede senere er det jo en anden snak med rejseriet. Man skulle tro det havde effekt ud over den individuelle dannelse ved blot at se sig omkring. Udblikket ændrer noget, men ikke så meget som man skulle tro, om end den slags urinsure betragtninger næppe gælder yngre årgange. Men et eller andet sted i den mere alderstegne danske bevidsthed, indfældet i en mentalitet der aflæses i en bredt politisk formidlet begejstring for nationale symboler, synes en overbevisning om uvurderligt dansk særpræg at mørklægge klarsynet og indforståetheden med at andre gør temmelig meget både anderledes og ofte ikke så lidt bedre. I og for sig repræsenterer selvglæden samtidig med ulideligheden den danske charme. Hvis det da er charmerende ikke at kunne sælge hverken trepattede køer eller gode idéer til den danske uflyttelighed. Uimponertheden over store armbevægelser kan være fortryllende. Men det rent ud ubærligt ucharmerende trænger sig på, når den dansk/danske tilstrækkelighed ikke alene bliver bøvet, men også truer infrastrukturen og begynder at koste unødigt mange penge og uerstattelig goodwill.

Det er skrevet før på denne plads, men igen og igen: Danmark er i forhold til det sammenlignelige et møgbeskidt land. Hvis man ikke kan se det, er det enten fordi man har fået skidtet i øjnene eller aldrig bevæger sig uden for landets grænseløse grænser.

Dyre Danmark

Tyskland og det øvrige Norden har tilsyneladende opdaget at civilisationen og glæden ved den blandt andet ligger i at kunne vise den frem for andre, vasket og strøget. Lytter man til turistfolk, der bekymrer sig om de langtfra tilfredsstilende statistikker på området, taler de gerne begejstret om oplevelsesturisme og flere vandlande, hvor projekterne i konkurrence med bedre klimaer sådan set er dødfødt. Turistbranchen tager (vist) sjældent eller aldrig fat om nældens rod, det elementære: pris og kvalitet. Man skulle tro at det danske turistværtskab i hovedstad og større byer kun interesserer sig for barnløse talblinde millionærer. Endog velhavende folk har næppe råd til Danmark i større flokke end to. Og omkostningerne skal jo helst stå mål med oplevelsen.

Det allerførste folk i bil fra sydligere lande efter Rostock-færgen ser af Danmark er indkørslen i Gedser. For tyske rejsende fra das ehemalige Ost må dette trøstesløse opbud af forfald og forladt tristesse være som et fortidschok, at DDR-regimet er genrejst i filial på Falsters sydspids.

Råd

Den næste forbløffelse rammer turisten ved sagesløst ophold på en af de ubegribeligt ringe motorvejscafeteriaer. I betragtning af at den danske befolkning svælger i kulinariske spidsfindigheder, i aviser og magasiner, tv´s højt elskede madprogrammer fylder fladerne og landet er den stolte vært for verdens bedste restaurant, oven i købet med nordiske specialiteter, må tilrejsende ansigt til ansigt med virkelighedens Danmark med hårrejsende elendig usund nitritkødpølse og fladere end flad papost tro at de indfødte er sindsyge eller dumme. Det meste af Europa er efterhånden på det globale vejnet vænnet til at spise ordentligt og gå på rent motorvejslokum uden tøjklemme på næsen. Så kommer de til et selvfornøjet højrøvet lille land der mener at have styr på det hele, men som ved de mest simple krav til ordentlig og rimelig infrastruktur afslører at påstanden jvf. den berømte replik i Hamlet om det rådne i Danmark – eller i Danmarks tilstand – skal tages bogstaveligt, og at dette kultursvigt ikke kan jævnføres med andet i den civiliserede del af Europa. Af mere end symbolsk betydning. Det koster kassen i livsværdi og tabte indtægter. Forstå det dog.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Så har klummeisten åbenbart været på endnu en dannelsesrejse syd for Skelbækken - og hvad bringer han så af ny erkendelse med hjem til almuens almindelige oplysning ...

Således skrev InterMezzo tilbage i 2002 om de danske motorvejscafeteriaer - dengang der var betydeligt mere bid i pennen. Er Metz ikke ved at blive til en tandløs Rifbjerg på sine gamle dage...

"Turister, som jo også er en slags fremmede, selv om de betaler for det, står i stimer ved motovejscafeteriadisken og anskuer vantro madudbuddet på dansk: sandwich med sursød salat i film, hele baguetter i knitterplast. Indholdet ubestemmeligt blødt som, ja man ved ikke hvad. Bitter erfaring tilsiger at skaberen af spiseligheden har spermet kolesterolmaksimalmajonæse ind mellem en håndfuld henkogt svineskulder og presset affaldsost i skiver. Ved siden af kjærgårdensmurt franskbrød med leverpostej med fedtkant og blødkogt bacon, surrogatsky og våd agurk, hvorpå man kan se bakteriekulturerne med det blotte øje. Tolv stegte knækpølser svømmer rundt på en publikumseksponeret varmeplade med daggammelt staniol som mellemlæg. Diagnosen siger, de har ligget længe, pølserne, døde som sild, sprukne og revnede, som ved uhelbredelig hudsygdom. Alt håb ude, de bliver aldrig pølser igen. Uden spytskærm er wienerbrød og kager med fyld anbragt til beskuelse på en erstatningsflødeskumsplettet tallerken minus kageske. En flok fluer har fundet sommerophold i de størknede rester og summer af velvære. Hele lokalet stinker indbydende af pomfritter fra det åbne, spruttende fritureanlæg. Motorvejscafeteriagæsten foran i køen, en sagesløs hollænder der ligner den hjemløse opposition til det nye højre dernede, får sin pølse med en ordentlig slask remoulade proppet ned i pølsebrødstarmen til majonæsen og det gule. Et midaldrende fransk ægtepar i venteposition betragter sceneriet med undren, som var de vidner til en akut nedsmeltning af livskvalitet, hvilket jo ikke er helt ved siden af"
(...)
Læs hele den læseværdige og ganske samfundskritiske InterMezzo fra dengang her

http://www.information.dk/70599

Maj-Britt Kent Hansen

Nogle temaer bliver man aldrig færdig med.

Tak for henvisningen, Erik Jensen!

Lise Lotte Rahbek

Så må man jo som næsten-hjemmeføding beskæmmet bøje nakken overfor dette klarsyn, som den udenlandsfarende anammer ved en tur til Tyskland via motorvej.

Undskyld.

Niklas Monrad

Stakkels Metz, han har fuldstændig mistet grebet.

Inger Sundsvald

Jeg forstår det heller ikke. Alt her i landet er blevet mere beskidt og elendigt i de sidste 10-20 år, og det fortsætter og fortsætter. Folk dør på hospitalerne af decideret svineri, og der spares på renholdning og vedligeholdelse af offentlige områder og veje.

Ispapir og tomme cigaretpakninger flyder i min forhave og elendige fødevarer fylder supermarkederne. Og hvis man tror at man kan få en ordentlig kvalitet ved at købe fra økologiske butikker på nettet, så tror man fejl. Her kan man åbenbart tillade sig at sælge det værste møg til dobbelt pris. Tre forskellige netbutikker har jeg prøvet – den ene værre end den anden.

Om det så er ”tonen”, er den blevet så beskidt, at man fristes til at tro, at det er denne forurening af sproget, der har smittet af på den generelle opfattelse af hygiejne og kvalitetsbevidsthed.

Maj-Britt Kent Hansen

For nogle år siden fik jeg ved at henvende mig til kommunen (tror jeg) opsat en affaldsspand ved busstoppestedet tæt på min gadedør. Den tidligere var forsvundet ved en modernisering af busskiltet.

Lidt har det da hjulpet, men der er stadig mange, der dropper affald i mine og andres cykelkurve. Og der er tale om et rigt udbud af affald.

Det er da besynderligt. Man vil åbenbart ikke direkte smide affaldet på fortovet. Så bevidst er man dog, men man gider ikke bevæge sig 10 meter fremad til affaldsspanden.

Og man synes åbenbart at cykelejerne er ansat til at rydde op efter én.

randi christiansen

Der er ikke længere noget fælles projekt - det fik dødsstødet under Fogh regeringen, men vejen var ham beredt med deregulerede finansmarkeder. Sos´erne var faldet i søvn foran fladskærmene, Christianitter og de berømte hårdtsmørende danskere kæmper fra dag til dag, og HA´ere og 2 G´ere slås om resten.

En regering i splid med sig selv prøver nu at samle stumperne af noget, der fortaber sig i tågerne og i spidsen for en befolkning, som enten er i overhalingsbanen eller i koma - i den situation er det svært at koncentrere sig om rengøring og madlavning - det billige skidt.

Michael Kongstad Nielsen

Den klumme var sej at komme igennem. Man får fornemmelsen, at Metz hader danskerne. Helt ærlig, kom nu Metz!. Danskerne har da altid rejst. Lige fra vikingernes hærgen og handel helt til Miklagård. Der blev drevet stude på hærvejen til Altona handelssamkvem med hansestederne, skipperne i Marstal og Søndeho var altid på langfart, vi havde handelsstationer i Indien, Østasiatisk Kompagni, DFDS havde ruter til USA og Sydamerka., ja man kunne blive ved.

Jeg har da aldrig hørt, at danske kunstneres og andres dannelsesrejser eller længerevarende ophold til Italien eller Tyskland eller andre steder skulle være miskendt eller nedvurderet. Tværtimod. Alle vores kendte guldaldermalere og billedhuggere rejste ud for at lære og blive inspireret. Det gøede man da ikke af. Og at Brandes blev kritiseret var nok bare fordi han i forvejen var en torn i øjet på establishmentet. Nej, jeg forstå ikke Georg Metz´ generaliseringer.

I dag elsker Danmark alt, der kommer fra USA, særligt tv-serier og film, samt at rejse til NY. Når det er sagt er der dog en lille hærdet skare, der prøver at opponere mod denne hæmningsløse kasten sig i favnen US, idet man mærker domænetabet. Men den skare er så forsvindende lille, at Metz kan skrive en generaliserende klumme om dem næste gang.

Jævnfør betyder "sammenlign", men ikke nødvendigvis "gør ens". Der er forskel på folk, og andre nationaliteter kan faktisk godt se noget charmerende i lille Danmark og dets danskere, hvilket jo altså må falde Georg Metz umuligt at forstå, men de kommer faktisk rejsende i hobetal for at iagtage og beundre disse letsindige, lyse, frejdige danskere, der har så rædselsfulde motorvejsrestauranter.

Inger Sundsvald

Der er sikkert ikke mange lande, der har så righoldigt et udvalg af gode tv-programmer at vælge imellem, som vi har her i lille Danmark.

Lad os se engang, hvad er der i tv i aften på de forskellige kanaler?

Mr. Bean, og Huset på Christianshavn, Fodbold fra 1992 og svensk krimi, er noget af det man får virkelig svært ved at vælge imellem.

Så kom ikke her og tal nedsættende om den danske kultur!

Niels-Holger Nielsen

Lige en lederartikel til Motor (FDMs medlemsblad). Hvad fanden gør den i Information?

Maya Nielsen

Den var nu meget sjov den skøre kampagne reklame for Danmark hvor den unge kvinde efterlyser sit barns far fra en one-night-stand med en turist.... Og ikke helt urealistisk endda... MON ikke der bliver smuttet et par hovsaer på Roskilde i branderternes og ekstasyens ekstaser... Rave on !

Hvordan Danmark er eller ikke er ,hvordan omverdenen oplever Danskerne... ? Det jeg oftest har hørt er at det er påfaldende så varme og åbne og kærlige Danskere er under påvirkning af alkohol, men når det kommer til dagligdagen og hjertevarmen, så er det nærmest lukket for det varme vand over for turister og mennesker fra andre lande... Hvor det at blive spontant hjem til en middag af en dansker nærmest svarer til det held man har om man vinder i lotto !
Om dansken på visit i udlandet ... Ja det mest gentagne udsagn jeg har hørt er at Danskerne tæller småpenge når de betaler på restauranter, de sidder og holder fællesmøde om hvem,der skal betale hvor meget og sidder helt åbenlyst og diskuterer. Hvor mjange eller hvor få drikkepenge de vil lægge på bordet som om det var en almisse og ikke en del af lønnen, som det er rigtigt mange steder uden for andedammen .

randi christiansen

Ja tænk, nu hvor det alligevel ikke er os allesammen men kun nogen få, der kan købe hele verden, så skal femøren jo vendes

Hanne Cetkin

Det er altid en fornøjelse at se, hvordan Metz kan få nationalisterne op i det røde felt. Det er ofte weekendens billigste grin.

Michael Kongstad Nielsen

Statistikkerne i denne piece fra VisitDenmark (tidl. Danmarks Turistråd) giver desværre Georg Metz delvist ret i sine vrisne synspunkter.
http://www.svuf.dk/filer/Faktaomdanskturisme.pdf

Antallet af turister i Danmark er over de sidste 10 år nogenlunde konstant, men - der er blevet flere danske turister og færre udenlandske. Når udlændingene svigter os, kan det skyldes nogen af de ting, Metz nævner. Jeg vil dog straks mene, at det er den gamle regerings skyld.

Nordmænd og svenskere er i følge statistik og undersøgelser stadig glade for at komme til Danmark. Der scorer vi positive karakterer, også tildels fra tyskerne. Der er små 100.000 fuldtidsansatte i turismen, og den bidrager med 3 % af BNP. Ikke noget prangende tal, men alligevel.
Om danskerne opleves som selvtilstrækkelige, og landet som beskidt, ved jeg ikke. Metz mener, man har fået skidt i øjnene, hvis man ikke kan se det. Jeg vil sige, man kan også få skidt på hjernen.

Men selvtilstrækkeligheden synes i givet fald at være af nyere dato, derfor henvisningen til den foregående regering. Der har udviklet sig en egoisme, der godt have udslag i form af flabet højrøvethed og ligegylgig ignorence. Et udslag er tendensen til at se stort på færdselsreglerne, når man cykler. Og den med affald i andre menneskers cykelkurve, er et andet. Her kommer jeg, og jeg skider på alle de andre. Ikke nogen rar drejning af nationalkarakteren.

Men stadig kommer nordmændene hertil, og de skal være så hjerteligt velkomne. Dem kan vi lide, når bare de taler engelsk. Nej, vi forstår dem godt, når vi giver os tid til det, og det kan anbefales.

I øvrigt bliver det endnu et rekordår for krydstogtskibes anløb af Københavns Havn. Det gider de altså stadig.
http://www.nordhavnen.dk/PresseOgNyheder/Nyheder/2011/nyhed.aspx?newsid=...

Jesper Wendt

Nå men så kan vi jo godt afblæse konjunktur nedgangen, og gå hjem igen. Som jo ellers er kendt for at sætte fut i det samme, men det er nok bare en irriterende detalje.

De arbejdsløse der vender deres vrede mod de sagesløse - som middelklassen lige har gjort mod anklagedes segment - gør jo bare hvad de har lært fra overklassen. At sparke nedad er en kunst, måske kulturstøtte er på sin plads her?

Så fik vi adresse på det at være dansk.

Marianne Mandoe

Metz har jo ret.

Hanne Gregersen

Agurketiden fik så Metz til at hive den nationalhadende krikke af stalden igen igen...... lidt trivielt og noget fordrukkent sludder.
I øvrigt kan han bare pakke sydfrugterne og drible af, hvis her er så forfærdligt, men så langt rækker modet ikke.

....den journalistiske deroute fortsætter......

Marianne Mandoe

Danmark er beskidt. Når man har vænnet sig til at bo andetsted så er Danmark beskidt.

Jeg tænker sommetider når jeg kommer til landet at folk der sviner og acceptere at leve med svineri ikke har meget selvrespekt.
Det er selvfølgeligt let at sige når man har vænnet sig til at skraldespande rent faktisk BLIVER brugt, og at service og god råvare-kvalitet er en selvfølgelighed.

Inger Sundsvald

Engang var Danmark rent. En kampagne om "skovsvin" havde virkning, og alle lærte deres børn ikke at smide affald i hverken skov eller by.

Michael Kongstad Nielsen

Altså, jeg kan slet ikke følge jeres snak om, at Danmark er så beskidt. Det er lige før, det lyder som noget i overført betydning, hvad der også har været eksempler på.

Jeg kan ved gud ikke se beskidtheden. Danmark står lige nu i sit flotteste flor, med en grøn friskhed, med løvet fuldt foldet ud. Solen blinker i fjorden, "hvor smiler fager, den danske kyst".

Vi har fejemaskiner fra kommunen, der kører rundt med små sirlige koste og tager rendestenen, vi har ugentlige afhentninger af storskrald (så det ikke havner i det nærmeste mosehul) og grønt affald fra haverne, vi har genbrugsstationer og afspulede facader - hvad er problemet?

I forhold til Italien, Spanien og. ligesindede steder, er Danmark i top 10. Vi kan ikke matche alpelandene, der går de rundt med små børster og børster bjergene rene, men ok., vi kan blive bedre her i landet ingen tvivl om det, bare ro på, så finder vi nok ud af det.

Inger Sundsvald

Se:
# 7. juli 2012 kl. 12:24

'Et groft generaliserende kendetegn ' ved Metz' skriverier er, at de trænger til en omgang sproglig sanering.
Kan Information ikke sende manden på en form for verbal slankekur eller - endnu bedre - en journalistisk tarmskylning?

PS. Hvad betyder 'Et groft generaliserende kendetegn' på dansk?

Inger Sundsvald

Prøv med at forstå "et kendetegn", og derefter hvad der menes med at det er "groft generaliserende".

Anne Albinus

Mht. guldaldermalere var der "ingen der gøede af dem", som en debattør skrev. Ja, Danmark har kunnet rumme folk som den fremragende maler og pædagog, Kristian Zahrtmann, der nøjedes med at kritisere i et brev til en ven:

“Jeg filosoferer, prøver mig selv. Jeg er på det rene med at det er meget daarligt bevendt med min Kristendom – ja jeg tør aldeles ikke mere regne mig iblandt de Kristne. Det er en Følge af den megen Rejsen."

Metz har ret, når han skriver: "Den der har været ude bør hjemme tage sig i agt". Man kan blot læse de hadske kommentarer og læserbreve, som en journalist som Per Nyholm har forårsaget med sine artikler fra verden uden for Jyllandsposten.

En af verdens dygtigste sølvsmede, danskeren Christian Fjerdingstad, der deltog i Første Verdenskrig som frivillig på fransk side og fik en kugle i knæet, valgte at bosætte sig i Frankrig efter krigen. Han fortalte i 1961 til Erling Bjøl i Politiken:

“Så en dag  jeg sad i en sporvogn i København, var der en kone, som var ved at falde over det. Hun blev arrig. Hvorfor sidder han og stritter med benet? Så sagde jeg til mig selv. Du må vist hellere rejse til Frankrig igen, dér ved folk, hvad en krigsinvalid er. Det var i 1918. Siden er jeg blevet her”.

Mht. "selvpålagt blindhed" har Metz også ret: forherligelsen gennem mange år af f.eks. det danske sundhedsvæsen, det danske uddannelsessystem, vores deltagelse i Irak og Afghanistan-krigene, vores optræden i international sammenhæng og vores evne til at organisere.

Der er meget godt i Danmark, og vi er dygtige til meget, men visdom er også at kunne rette blikket indad og reflektere for at forberede fremtiden.

Erik Dalgaard

Så hvis vi får bedre motorvejs restauranter vil billedet ændre sig totalt.

Mange steder hvor vi danskere tager på ferie har man tit indtryk af at det eneste det går ud på at tage turister penge. Der bliver taget penge for ALT

I det mindste her i dk får du altid rigtige byttepenge tilbage og folk her er mere ærlige.

Desuden er der folk der gerne betaler for at kunne opholde sig i et trygt land uden at koge ihjel i høje temperaturer.

@Sundsvald

Hvis noget er et 'kendetegn' ved en gruppe, så er det noget faktuelt - en kendsgerning.

Og så kan det ikke samtidig være 'groft generaliserende'!

Der er tale om Metziansk vås/ sprogforbistring.

mvh

Hanne Christensen

Er det vigtigere, end humanismens forfald i Danmark?

Jeg efterlyser fortsat en analyse af De Radikales opblomstrende kynisme. Den er meget beskidt!

Michael Kongstad Nielsen

Mange tak til Anne Albinus for indlæg.

Men jeg forstår stadig ikke denne idé om, at Danmark og danskerne skulle nedvurdere de udlandsrejsende. Tværtimod har vi ikke haft andet end godt ud af dem.

Med hensyn til guldaldermalerne, rejste de alle ud. Eckersberg, Skovgård, Marstrand, og ikke mindst billedhuggeren Bertel Thorvaldsen. Se f. eks billedet af Blunck fra osteriet i La Gensola i Trastevera:
http://tilbygningen.dk/arkivet/artikel/64

Særligt interesserede kan kigge på Hans Edvard Nørre-Nielsens:
Dansk guldalderkunst - fra Abildgaard til Hammershøi - dansk kunst fra 1800-tallet i Aarhus Kunstmuseums samlinger, 1999, ISBN 9788788575439

Senere rejste en kunstner som P. S. Krøyer også ud, og han er jo nærmest forgudet den dag idag:
http://da.wikipedia.org/wiki/P.S._Kr%C3%B8yer

Nej, danskerne har som jeg prøver at gøre opmærksom på altid rejst ud, og ingen, absolut ingen har set ned på det, før åbenbart nu, hvor nogen kan finde små historier frem om, at danskerne tager afstand fra alt det rejseri. Og særligt Georg Metz´ afstandstagen er mærkelig, da han plejer at give indtryk af selv at være besjælet med et betydeligt udsyn.

Albinus og Metz: - det nytter ikke noget at tørre ærgelse over de senere års dansk politik og behandling af sundhedsvæsen og beskidthed i motorvejscafeerne af på en hel dansk folkesjæl eller mentalitet. Sådan nogle samlende kategorier findes slet ikke, med nu generaliserer Metz, så gør jeg også. De sidste 10 års udskejelser kan ikke ødelægge danskheden i den grundvold. Kan ikke ændre på vores styrker og svagheder, kan ikke give os ny identitet, kan ikke gøre vores kyster mindre fagre, for at blive i Johannes V. Jensens sprogbrug.

Ja, visdom er også at rette blikket indad og reflektere for at forberede fremtiden, som du så rigtigt skriver. Og til det får vi brug for al den kraft, der kan samles. Jeg ved ikke hvor vi finder den kraft idag. Det er stadig overfladiskhed og materialisme, det er i førersædet.Og det kommercielle har stadig grebet om vores kultur og uddannelse. Hvor finder vi det nye? Det er spørgsmålet.

Metz har jo ret. Michael Kongstad Nielsen behøver jo ikke andet end at sætte sig på sin cykel og rulle rundt til de nærmeste cafeterier - landevejs-slagsene. Det er dem mange turister tyr til, når de besøger landet.
Jeg har selv besøgt - mange sgu - og de er beskidte. Medarbejdernes tøj er beskidt.
Jeg tror randi har ret i, at det er det fælles projekt, der er kollapset. Mandøe skriver, at selvrespekten måske er røget. Jeg tror der er noget om snakken.
Desværre, tror jeg, at disse - lad os da kalde dem afsløringer af hvor beskidt her er - former for selvindsigt sjældent kommer ud over branchebladene (FDM's Motor f.eks.). Det er en skam, og jeg mener en skam, at vi ikke har et fælles projekt, hvor sådanne simple ting som værdighed spiller en rolle.
Og Kongstad: Lad nu være med at forsøge at knytte påpegningen af kendsgerninger i Metz' indlæg af på en påstand om politisk skuffelse. Det er for ringe.
Det er beskidt her. Det værste er, at vi nægter at indrømme det. Og skulle nogen formaste sig til at sige noget højt om det, så skal de kanøfles.
Nej do. Spaniolere, spagettier og andre kanakker - de er noen svin, do. Vi her til lands er Luther rene.

Brian Pietersen

er danmark ikke beskidt... så er i blinde... ... og vi er det også i vores fremtoning....så i må også være døve..'

hvad forurening angår....så flyder det med kort overalt ude i naturen... men.. jeg har godt lagt mærke til at folk ignorerer det.... men, det gør noget ved jer alligevel, og det rammer os alle...os mig.

Erik Dalgaard

At kalde dem restauranter er nok en kæmpe overdrivelse. At kalde dem cafeteria er måske også en overdrivelse. Det er nok snarere i de fleste tilfælde en grillbar med sandvich og kaffe.
Okay så.

Hvordan kan så lige opgraderer dem???

Nok ikke nemt med de regler vi har i Danmark

De har fået en tilladelse til at drive det på den måde de gør.

Såvidt jeg ved er den internationale motorvejs restaurant kæde Monaco i danmark kun tilstede hvor de har lejet sig ind på tankstationer områder.(stort set)

Tror elles de ville have penge nok til at etablerer sig selv.

Tankevækkende.

Michael Kongstad Nielsen

Lars Dahl;
- det skulle ligne Georg Metz dårligt, om ikke der var var både over- og undertoner i hans indlæg. Jeg kan ikke se, at det han skriver alene er et klinisk spørgsmål om renlighed. Hvorfor skulle han ellers blande Georg Brandes og dansk charme ind i griseridabatten. Hvis kun motorvejscafeer og ringe madstandard var på menuen, havde det jo netop været til FDM´s blad Motor, som nogle debattører nævner. Nej, Metz har altid mere i ærmet, men i dette tilfælde har jeg tilladt mig at påstå politisk skuffelse. Det står for egen regning, men er udledt af, hvad Metz har skrevet i tidligere klummer.

Christel Gruner-Olesen

...kritik og selvkritik - hvor er den blevet af ? Du har ret, Lars Dahl

Thorsten Lind

Ha ha;
det må booste BNP´et
koloenormt meget,
at Danmark er et sandt Mekka
for "barnløse talblinde millionærer".

Jeg tror sgu´ Metz er blevet lobbyist
for Brian Arthur Mikkelsens (K)
hjertebarn "Branding Denmark"...?
Tak for klummen!
Mvh Th

Michael Kongstad Nielsen

I denne tråd er der en Inger og en Lene, en Marianne og en Hannne, en Randi og Lars - alle lyder de til at være af dansk herkomst, og dog vil de skide i egen rede.

Niels Kristensen

Et rengjort lokum er billigere i Tyskland. Eller mere præcist, et lokum er intet sted dyrere at rengøre end i Danmark. Ikke nødvendigvis en dårlig ting.
Og det samme gælder når kartoflen skal skrælles.

Nic Pedersen

@Michael

Jeg skider nødig i egen rede, men jeg skider også nødig på lokummet på en dansk rasteplads (i særdeleshed ikke efter at have været i Tyskland)

Metz har ganske enkelt ret på hver eneste linje her (og det plejer jeg ellers sjældent at give ham)

Michael Kongstad Nielsen

Nej Nic, man bør ikke gøre det i egen rede, og måske heller ikke på en dansk rasteplads, men som du nok fornemmer, mener jeg det i overført betydning. Og jeg er altså underlig uenig med Metz.

Nic Pedersen

Ja, jeg forstår godt det brugte udtryk, Michael.
Og jeg er altså underlig enig med Metz her.

Jeg kunne så tilføje at netop det, at enighed og uenighed veksler så meget i forskellige sammenhænge på disse spalter, gør det så interessant at "færdes" her- :-)

Metz: Brok dig over dårlige tog, metro og cykelstier. Klap i hænderne hver gang rastepladser falder bag af dansen. Vi har ikke brug for fuldautomatiske rastepladstoiletter vi har brug højhastighedstog i Danmark. Hvor er ambitionen!

Inger Sundsvald

Jeg prøver én gang til for Bo Carlsen:

Et kendetegn ved det danske folk har til stadighed været stammens påfaldende ringe lyst til jævnføringer med fremmede.

Dette udsagn er ”groft generaliserende”, men en kendsgerning.

Det eneste man kan bebrejde korrekturen er, at der ikke er sat komma om den indskudte sætning: ”groft generaliserende”.

Metz’ klumme har aldrig været egnet til at skimme. Den skal nydes ord for ord, og, for mit vedkommende, via papirudgaven, liggende på sofaen med benene oppe på ryglænet.

randi christiansen

MKN - Én - jeg husker ikke hvem - har sagt : ´Al kritik er selvkritik´. Man kunne også huske, at når man peger fingre ad andre, peger resten af fingrene mod én selv.

Når det er sagt, så synes jeg ikke, at du selv i øvrigt holder dig tilbage mht at kritisere. Er det ikke også en vigtig aktivitet : kritik og selvkritik ? Og ligefrem at kalde det ´at skide i egen rede´, synes jeg, er for grov en kritik af de bidrag, som beskriver vores subjektive oplevelse - som, du altså synes, er for grove. Ok så - lad os være enige om at gøre vores yderste for at tale pænt ...

Inger Sundsvald

Han har bare et problem med kvinder, tror jeg.

Inger Sundsvald

Er der nogen der har set pladsen ved Roskilde efter festen er slut?

Nic Pedersen

Ikke lige i år, men jeg vil gætte på, at den er lige så velgødet som min økologiske hønsegård ;-D

Michael Kongstad Nielsen

Randi Christensen (13.25) - når jeg blev lidt skarp i min kommentar ved at påpege, at flere debattører har et tvivlsomt forhold til deres egen rede, så skyldes det, at det har de i følge deres egne indlæg her i tråden. Hvad skal man gøre ved folks egne indlæg? Nej, dem må man nok tage ad notam.

Begrebet " -at skide i egen rede" forklares sådan i Den Danske Ordbog:

"det er en dårlig fugl der skider i sin egen rede.
talemåde - man skal ikke skade eller tale nedsættende om sin egen familie eller det miljø man selv tilhører eller kommer fra"

Og til Inger Sundsvalds reaktion:
"Han har bare et problem med kvinder, tror jeg." må jeg sige, at det ligner rockermentalitet i skolegården. At smække med kønskortet, ligeså snart man føler sig lidt trængt, fremmer ikke forståelse eller gode følelser.

randi christiansen

MKN - Det er også en ´dårlig fugl´, der ikke tør sige, hvis kejseren ikke har noget tøj på. Det er vigtigt med konstruktiv kritik, så magten ikke bliver ureflekteret. Der må skarp lud til skurvede hoveder. Behøver man, hver gang man skælder ud, at nævne det, der -. stadig - virker ?

Det danske socialdemokratiske velfærdsmodel er under nedbrydning. Indefra, fordi de oprindelige socialdemokrater nu nærmere er venstrefolk og udefra pga de siden murens faldt vildt hærgende, uregulerede finansmarkeder.

Den splittelse ødelægger det fælles projekt og medfører manglende omsorg for resterne. Flere er i fuld gang med at redde deres egen røv, med forfaldet som eneste sikre resultat. Det er ikke for sent at ændre adfærd. Dét, synes jeg, er vigtigt at sige.

Hvad man kunne ønske fra Georg Metz, var et forsøg på at beskrive en større sammenhæng.

randi christiansen

Det var Oscar Wilde, som sagde : "Al kritik er selvbiografi" og så kan man jo reflektere lidt over den.
Is the dirt in the eye of the beholder ... ?

Man må vel påberåbe sig evnen til et objektivt synspunkt, ihvertfald retten til at ytre sig - og dermed invitere til udveksling af synspunkter

Nicholas Christian Langkjær Ipsen

Bravo Metz. Jeg er selv begyndt at væmmes ved vores elendige renlighed og infrastruktur siden et års ophold i Japan. Det er simpelthen en deprimerende oplevelse at vende hjem til.

Sider