Kommentar

Danmark vil miste sin sociale naivitet

Frem til 2030 vil danskerne indse, at de ikke kan leve på andres nåde, og at det er tid til at stå på egne ben
Debat
30. juli 2012

Året er 2030. Danmark har været igennem revolutioner for at komme på ret køl efter årtiers fejlslagne politikker. Ikke socialistiske og voldelige revolutioner, men stille hverdagsrevolutioner af danskernes tankemåde og mentalitet.

De første årtier i det nye årtusind var især optaget af gældskrisen, velfærdsstaten og indvandringen. Med gældskrisen havde de vestlige lande påtvunget sig selv enorme gældsbyrder enten i de private husholdninger eller på statsligt niveau for at finansiere et godt liv. En slap administration af euro-samarbejdet havde gjort det muligt for lande at finansiere deres udgifter via den fælles kasse. Samtidig var velfærdsstaterne vokset til et tag-selv-bord for pressionsgrupper og særinteresser. Endelig mistede indvandringen og det multikulturelle sine englevinger og blev anerkendt som en økonomisk byrde, det danske samfund slet ikke var gearet eller designet til at tage højde for.

I Anders Fogh Rasmussens regeringsperiode var dansk politik havnet i en stilstand, hvor regeringen intet turde og intet ville. Status quo blev betragtet som en sejr – enhver forandring ville jo koste vælgere.

Der måtte ske forandringer, og skæbnens ironi lagde opgaven i hænderne på en rød regering.

Verden er fuld af paradokser, og et af dem er, at historiens lykkelige udvikling altid sker gennem menneskers utilsigtede virkninger, mens forsøget på at designe eller revolutionere samfundet fra oven altid ender i diktatur. Derfor betyder folks holdninger ikke så meget, de er kun til pynt på cafeen. Det afgørende bliver i stedet dagligdagens praktiske valg. At stemme med fødderne har altid været vigtigere end at krydse af på valgdagen.

Den afgørende tankerevolution kom op gennem 2010’erne med erkendelsen af, at kriserne havde fælles rødder. Både gældskrisen, velfærdsstaten og indvandringen havde rødder i utopiske ideer om at kunne leve på andres nåde. Og at der var nok at dele ud af.

Selv når den enkelte fejlede eller fuppede, fik det ingen konsekvenser.

Farvel til de blå øjne

Det blåøjede menneskesyn blev i perioden op til 2030 aflyst af mere ædruelighed. Nogle læste Nietzsche og Ayn Rand, andre gik i kirke og lærte, at vi alle er syndere, men de fleste lod sig uideologisk korrigere af virkeligheden til at forstå, at mennesker ikke bare vil det gode og oprigtige, men også er snedige og udspekulerede væsner, der altid vil benytte enhver kattelem til at løbe fra en risiko, score en gevinst, få en førtidspension eller prøve et asyl.

Godtroenheden var i velfærdsstaten blevet ophøjet til statsreligion, hvor menneskerettighederne blev katekismus og gode hensigter gav evig syndsforladelse – uanset konsekvenserne. Medlidenhed og frygtsomhed prægede også centralbanker, regeringer og EU, så ingen bank, intet land, ingen husholdning måtte gå bankerot. Det gjorde kun ondt værre. Lappeløsninger fortsatte ind i 2010’erne, men så stod det efterhånden også klart, at man måtte frem til mere sunde mekanismer. At hasard måtte ske for egen regning. Det onde er ikke så ondt, når det indkapsles og kanaliseres. Og det gode er ikke spor godt, når det for frit løb til at diktere politikken.

På egne ben

Samfundets eliter var blevet klogere på samfundets virkemåde. De havde indset, at det ikke er så ligefremt og retvendt, som det tager sig ud i menneskerettens og velfærdsstatens optik, hvor det mest drejer sig om at konstatere behovenes berettigelse og fylde op med overførsler. Mennesker er uhyggeligt tilpasningsdygtige. Nød lærer nøgen kvinde at spinde, men i en generøs stat gør det rask mand til syndromsøger og diagnosejæger. Staten belønnede svaghed og straffede foretagsomhed, og det indrettede borgerne sig naturligt nok efter over tid.

Det var en smertelig proces i 2010’erne at få ryddet op i den danske velfærdsstat og bank- og kreditsektor. For mennesker er også vanedyr, og det er smerteligt at forlade trygge rammer, lave renter og i højere grad selv bære risikoen uden at kunne tørre omkostningerne af på andre.

Men op gennem 2010’erne og især 2020’erne gennemgik det danske samfund en stille, men markant revolution, hvor borgerne blev mere klar over, at de skulle klare sig selv, og hvor forventningerne til stat og kommune blev neddroslet. Man var sluppet for at dele husholdningskasse med Europa og kunne bedre indrette sig efter at være en lille, åben økonomi i en stor international konkurrence. Landets lille størrelse og store grad af homogenitet hjalp med at gøre det nemmere at slippe staten som beskytter. Man tog hånd om hverandre.

En udvandringskrise omkring 2020, hvor veluddannede unge forlod landet, blev hurtigt imødegået med revolutionære skattenedsættelser, så Danmark kunne konkurrere med Schweiz om at blive europæisk ankerplads for kapital og arbejde.

Samtidig erkendte eliterne, at det 1.000 år gamle kongerige med gamle vaner og traditioner og folkekirke ikke var egnet som et multikulturelt samfund. Der var stadig parallelsamfund med sekulariseringsresistente kulturer, men det fik mere og mere status som et eksotisk Amish-folk.

Puslingelandet, der hyggede sig i smug, mens de andre lavede unioner og multikulturelle eksperimenter, fik ny og positiv betydning.

 

Henrik Gade Jensen er mag.art. i filosofi, projektleder i CEPOS

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels-Simon Larsen

HGJ regner med at verden består indtil 2030. Klimaforandringer med allehånde katastrofer er gået i sig selv.
Nå, jeg må hellere holde mig til sagen, den sociale, og lade de andre altafgørende forhold ligge. Det er vores naivitet, vi så siger farvel til. Jeg er nu ikke sikker på, at det er naivitet, der er problemet. Det er komplikation, det er for svært at administrere ud i de mindste detaljer. Samfundet bliver mere og mere kompliceret. Der bliver evalueret, og evalueringer får selvstændigt liv. Enhver, der får en stilling, vil sørge for, at den består, ligegyldigt hvad formålet er med denne stilling, og hvem vil ikke 1,2,3 kunne lave et udførligt program for stillingens beståen?

Man kan roligt give HGJ ret og bede ham om at vise, hvordan det samfund ser ud, som han forestiller sig. Kan det oparbejde naturen, beskytte biodiversiteten, stoppe temperaturstigningen? Jeg har aldrig hørt CEPOS-folk tale om den slags – kun at der er for lidt liberalisme, og at de nederste får for meget.

Lise Lotte Rahbek

Det var dog nogle dystre, SKRÆMMENDE forudsigelser.
(husk på, at det er moderne at styre befolkninger med frygt)

Den mand spiser så afgjort for meget hvidt brød, motionerer for lidt og skulle tage og gå sig en tur i naturen, mens vi har den endnu.

Poul Erik Hornstrup

Henrik Gade Jensen er en ideologisk propagandist og som sådan velplaceret i propagandacentralen CEPOS. Der er ingen argumenter i det, han skriver, kun retorik: "slap administration", "tag-selv bord", "blåøjet menneskesyn", "Godtroenheden var i velfærdsstaten blevet ophøjet til statsreligion".

Osv. osv. derudad på de høje propagandistiske nagler. En prædiken fra en præst for den liberalistiske religion.

Steffen Gliese

Tværtimod begyndte det først at gå ad helvede til, da vi begyndte at udregne og kontrollere i begge ender. Naivitet - som ikke er naivitet, men almindelig respekt mellem borgere i et demokrati - bragte det bedste frem i folk, men da Isdronningen alias Anders Fogh Rasmussen lod sin trold alias Claus Hjort Frederiksen sprede troldsplinter i øjnene på folk, så de kun så efter, hvor meget de andre fik, gik det galt. Danmark ophørte med ét som det land, vi i jævnt og muntert dagligliv nød at leve i.

Henrik Gade Jensen har jo ret, folk vil finde ud af at de ikke vil lade sig udbytte af Henrik Gade Jensen og hans venner.

Hanne Christensen

Det positive i artiklen er, at CEPOS her fuldstændig lader masken falde og udstiller på så tydelig vis, hvad de egentlig står for.

Det negative er så selvfølgelig, den fremtid de arbejder for. Det er ganske skræmmende, såvel i hensigter som i retorikken.

Peter Jensen

"Det blåøjede menneskesyn blev i perioden op til 2030 aflyst af mere ædruelighed. Nogle læste Nietzsche og Ayn Rand, andre gik i kirke og lærte, at vi alle er syndere, men de fleste lod sig uideologisk korrigere af virkeligheden til at forstå, at mennesker ikke bare vil det gode og oprigtige, men også er snedige og udspekulerede væsner, der altid vil benytte enhver kattelem til at løbe fra en risiko, score en gevinst, få en førtidspension eller prøve et asyl.

Henrik Gade Jensen er åbenbart ikke klar over at den 'virkelighed', som 'de fleste' angiveligt har ladet sig 'korrigere af' udgår fra naturtilstandsfilosofien, som denne formuleredes af Hobbes og siden raffineredes af Locke. Forestillingen om det beregnende, ærekære og egocentriske menneske præsenteres af Henrik Gade Jensen som et realt faktum - en art menneskelig, naturlig oprindelighed ... men snarere har vi at gøre med en (på mange måder kulturelt genereret) idiosynkrasi. For under bestemte omstændigheder kan og vil ethvert menneske tage ansvar, indgå redeligt i sociale sammenhænge og bidrage til fælles(skabernes) rigdom og liv. Henrik Gade Jensen har blot misforstået situationen og søger nu, på en i høj grad ideologisk platform, at ophøje periodiske fejl til stabil viden.

Grethe Preisler

Gud Fader i Skuret.

Hvis ovenstående studentikose fristil om årsagerne til og vejen ud af den p.t. grasserende moralske og økonomiske krise i lille Dannevang og resten af den postindustrielle vestlige hemisfære, er det bedste "tænkerne" i Cepos kan præstere, så siger jeg velbekomme.

Og det må man vel næsten gå ud fra, at det er, når ophavsmanden til våset ud over at at være mag. art. i filosofi også er projektleder i den Saxo Bank-finansierede neoliberalistiske propagandasvikmølle, der kalder sig Tænketanken Cepos.

Nice try, Pinocchio - your nose is growing.

" der altid vil benytte enhver kattelem til at løbe fra en risiko, score en gevinst, få en førtidspension eller prøve et asyl"

...det lyder jo som om at et eller andet sted i krigshærgede områder er der en eller anden som kender hele den Danske lov uden af, og han underviser kommende asylansøgere i hvordan de kan snyde sig til en førtidspension i Danmark???. LOL

Den må han længere ud på landet med.

Det er utroligt hvordan de her højredrejede elementer i samfundet tror selv de har vind i sejlene, kan vi ikke få anstændigheden tilbage?.

MVH

Henrik Darlie

HGJ vil nok gå over i historien som en af danmarks store profeter. Han skuer jo ind i fremtiden. Jeg forstår bare ikke helt det der med den 'sociale naivitet' - hvordan adskiller den sig fra f.eks 'politisk naivitet' ?
Hvor mange slags naiviteter findes der mon?
Man skulle have været profet fra CEPOS, for så er man tydeligvis fri for at spekulere over den slags petitesser.

Heinrich R. Jørgensen

Poul Erik Hornstrup:
"Der er ingen argumenter i det, han skriver, kun retorik"

Det må være "tom retorik" i så fald. Artiklen er kendetegnet ved et notorik fravær af retorik. Retorik handler om at kunne forstå hvad man observerer, at kunne sætte dette i logisk sammenhæng, og præsentere sin forståelse, handlingsforslag eller tilsvarende, på sammenhængende vis.

Artiklen er tom buldren og irriterende støj, der intet bidrager med.

Lise Lotte Rahbek

Er kynisme altid at at foretrække fremfor naivitet i CEPOS-filosofien,
eller er det kun når sagen angår de lavere samfundsklasser?

Henrik Darlie

Heinrich R. Jørgensen Abonnent siger:

"Det må være “tom retorik” i så fald."

Måske kan vi blive enige om at kalde det for 'floskler'.

Niels Engelsted

En klimakatastrofe er det nok for sent at undgå, men en ting kan endnu nås. Et opgør med den parasitære elite, som filosof-Jensen fra Cepos er betalt klakør for.

Det anslås, at der befinder sig 21 billioner dollars i skattely rundt omkring i verden, hvilket svarer til det amerikanske og det japanske bruttonationalprodukt tilsammen. Mere end halvdelen er gemt væk af ca. 92.000 megarige mennesker, hvilket svarer til 0.001 percent af verdensbefolkningen.
http://www.guardian.co.uk/business/2012/jul/21/offshore-wealth-global-ec...

Lad os få fat i de penge, så vi hurtigst muligt kan begynde at udbedre samfundets huller og forsvarsværker. Brug terrorlovgivningen og sæt droner og specialtropper ind, hvis det er nødvendigt,

Og stop så med at give al den plads til den ulidelige Cepos-propaganda, der i realiteten er en grov krænkelse af vores fælles ret til liv og velfærd.

Heinrich R. Jørgensen

'Floskler' er OK med mig, og 'ordgejl, 'polemik', 'demagogi' og flere andre ligeså.

Men (klassisk) 'retorik' er det ikke. Det er dets modsætning.

Jon W Leonon

Kære Henrik Gade Jensen ..
Hvad har DU nogensinde produceret til gavn for landets finanser ??
Er der overhovedet nogen i CEPOS der nogensinde har lavet Dagens gerning ?
I snakker og røven går, betalt af fodbold (Laudrup)og underholdnings-penge (Bent Fabrik) .
I PRODUCERER INTET AF VÆRDI !!

Morten Kjeldgaard

Højrefløjens dystopier har altid været mere fantasifulde og farverige end venstrefløjens! Herligt sci-fi fra yderste højre! Interessant at få indblik i Henrik Gade Jensens ønsketænkningsunivers, hvor de gode ler og de onde græder. Men en ting kan alle tilsyneladende være enige om: Det hele er Anders Fogh Rasmussens skyld.

randi christiansen

Man kan også spørge sig selv, hvordan i al verden det er lykkedes nogen at få ovenikøbet veluddannede tilhængere til den slags vås.

Og her bærer fagbevægelsen, Socialdemokraterne og resten af venstrefløjens ringe indsats for bæredygtige visioner og løsninger ifht den store omstilling en stor del af skylden.

Nicolai Knudsen

"Året er 2030."

Skribenten tager tydeligvis fejl.

Esben Maaløe

Det morsomme ved ideen om det egennyttige menneske er at den bl. a. blev udviklet på noget der hedder RAND instituttet. De underkastede deres sekretærer forskellige 'lege' (forsøg) der skulle vise at de havde ret. Desværre var sekretærerne alt for søde, og udviste empati, omtanke og hensyn og ødelagde dermed præmissen. Den slags småting .... empiriske data ... har dog aldrig stået i vejen for en sand liberalist.

Jeg kan anbefale Adam Curtis BBC dokumentar 'The Trap' der handler om hvordan neo-liberalismen blev til

http://www.youtube.com/watch?v=gZt2HhFXB3M (der er tre dele)