Klumme

Ja til multikultur - nej tak til Blågård Skole

Nok er vi åbne og multikulturelle på Nørrebro. Bare ikke når kommunen vil ændre skoledistriktet for at afhjælpe problemerne på de tosprogede skoler
5. juli 2012

På min gadedør hang for to uger siden en seddel. Det gør der tit. Blandt andet fra en vinduespudser, som man kan ringe til ’24 timer i døgnet’, hvilket forekommer mig en smule uprofessionelt. Men denne seddel vakte endnu mere opsigt. Den var fra en forældregruppe, som indkaldte til protestmøde på en legeplads i Sankt Hans Gade. Jeg bor selv i Elmegade på Nørrebro, lige rundt om hjørnet. Anledningen til mødet var, at Københavns Kommune vil ændre skoledistrikterne.

Elmegade og de øvrige gader mellem Sankt Hans Torv og Nørrebrogade skal ikke længere høre til Guldberg Skole, men derimod Blågård Skole. For dem, der ikke kender Nørrebros gader og skoler indgående, er det her på sin plads med lidt baggrundsinformation: Rygtet vil vide, at Guldberg Skole er god og Blågård Skole mindre god.

Dertil kommer den lidt delikate detalje, at der på Guldberg Skole er et nogenlunde normalt antal tosprogede elever – på Blågård Skole er omkring to ud af tre elever tosprogede. Omlægningen af skoledistrikterne er et forsøg på at ændre dette. Gaderne omkring Elmegade er især befolket af ressourcestærke forældre, der kun har ét hovedsprog. Ved at lade disse gader høre til Blågård Skole, vil man ændre på sammensætningen.

Men det bryder de etsprogede forældre i Elmegade-kvarteret sig ikke om. På det principielle plan er det godt med mangfoldighed og multikultur, og de fleste stemmer sågar på Johanne – som vi kalder hende – på disse kanter. Men når det potentielt kan komme til at gå ud over lille Valdemar, Silke og Willum, ja, så indkalder man til protestmøder. Det er nemt at lave sjov med de etsprogede. Derfor er det på tide, at jeg indrømmer, at jeg ikke er det mindste bedre selv. Det første, jeg tænkte, var slet og ret »pis«. Vi var netop lykkelige for, at Elmegade hørte til Guldberg Skole, så lille Aksel, som vores helt og aldeles unikke søn hedder, kunne komme på en god folkeskole med en elevsammensætning, der nogenlunde afspejler den øvrige befolkning. Og da Guldberg Skole er overbooket, er der reelt ikke noget, der hedder frit skolevalg. Jeg kender en del lærere i København og har hørt historier om de skoler, hvor den primære opgave er at holde ro i klasserne. Og hvor de etnisk danske elever bliver mobbet alene på grund af deres hudfarve.

Det er muligt, at det kan ændres. Og det ville være genialt, hvis det kunne lykkes. Men det skal ikke være med Valdemar, Silke, Willum – og altså heller ikke Aksel – som forsøgskaniner. Det minder mig om en episode fra min skoletid i overklassekvarteret Hasseris i Aalborg. Jeg er lærersøn og opdraget til at være rummelig. Dem fra Skelagergården (det nærmeste Hasseris kommer en ghetto) var gode nok. Bøvsebanden (som vi kaldte drengene fra specialklassen) var gode nok. De havde det bare svært. Derfor var jeg på en måde også beskytter for klassens på alle niveauer tykke dreng - vi kunne kalde ham Jan. De andre – vi kunne kalde dem Thomas, Rasmus og Jacob, for det hedder de — kunne godt finde på at mobbe Jan. Jeg forsvarede ham som regel, sådan var min selvforståelse i hvert fald.

En dag skete så det forfærdelige, at Jan spurgte mig, om vi skulle lege efter skole. Jeg svarede, at jeg ikke lige kunne den dag, og han spurgte heldigvis aldrig igen. På det principielle plan ville jeg gerne forsvare og beskytte Jan, men jeg ville ikke med ham hjem til Skelagergården og lege.

Jeg ville spille fodbold med Thomas, Rasmus og Jacob, og det kunne Jan slet ikke. Af og til satte vi ham faktisk på mål i håbet om, at hans størrelse ville have en effekt.

Jeg kom selvfølgelig ikke til protestmødet nede i Sankt Hans Gade. Jeg ville under ingen omstændigheder blive set ved det arrangement, selvom vi jo altså lige har fundet ud af, at jeg ikke er spor bedre selv. Det er de færreste nok i virkeligheden. I øvrigt skal det nævnes, at vi er så tilpas dobbeltmoralske hjemme i Elmegade, at Aksel allerede kort efter undfangelsen blev skrevet op til alle anerkendte privatskoler i området. Det var jeg naturligvis modstander af.

Altså på det principielle plan.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Måske man bare ønsker det bedste for sine børn, en god skolegang er guld værd og det jeg hører fra forældre er at deres børn kommer grædende hjem fra skole (på blågård) fordi de kaldes for danskersvin og mobbes for hoved fuld hvis de har rullepølse med på madpakken.

Uli Fahrenberg

Jeg kan sagtens genkende migselv i det her, og jeg synes (naturligvis, vil nogen sikkert mene) ikke der er tale om hykleri.

Det må være muligt både at ønske det bedste for vores egen afkom, og også for alle andre folks børn. Selvfølgelig skal mine børn gå på en god skole; hvis mine politiske holdninger er i vejen for det, må de vige.

Derfor kan jeg vel godt engagere mig for at de dårlige skoler bliver bedre: både ved at agitere for mine overbevisninger, men også ved personligt engagement på lokalt plan.

Jeg er holdt op med at kunne lide Mattias Tesfaye, men den der med at «vi skal ikke "hjælpe" de "svage": vi skal i stedet give dem muligheder for at artikulere sig og hjælpe sig selv» (noget parafraseret, sikkert) må være et godt forsvar mod hykleri.

Johannes Nielsen

Hvor er jeg glad for, at den artikel ikke er skrevet af et selvretfærdigt, barnløst menneske, som bare synes at den slags reaktioner er vildt langt ude, men af en, som selv har børn og som både synes den slags reaktioner er vildt langt ude, men som også ved præcis hvorfor og hvordan de kommer.

peter jensen

Disse idealer om integration og inklusion er så frygteligt idealistiske og urealistiske.
I et multikulturelt samfund er opdelingen et vilkår, det kan vi se på alle samfund med længere tids erfaringer med multikultur end vi.

randi christiansen

Der er virkeligheden og så er der drømmen, og børnene skal ikke være ´frontsvin´ i kampen for et bedre skolemiljø.

Henning Steen

Befriende ærlig artikel.

Lige modsat Mette Højbjergs 'signatur' i Politiken i dag, hvor hun med stor iver argumenterer mod Christine Antorinis 'ideologiske' felttog mod privatiseringerne. Og mod profitmuligheder ved privatisering af daginstitutioner.
Mens hun kun lige får nævnt at det egentlige problem ved især de københavnske privatiseringer er en øget etnisk og social opsplitning, ifølge en ny rapport.

Jon W Leonon

'er det her på sin plads med lidt baggrundsinformation: Rygtet vil vide ..'

Tja, det kan vel sagtens passere som 'baggrundsinformation' nu om dage . Rygter altså ...

Uli Fahrenberg

Peter Jensen, Kim Houmøller, Per Torbensen: Det var dog en skam at I kommer med så unuancerede og generaliserende indlæg, som desuden kun yderst perifært relaterer sig til artiklen. Jeg er ikke enig.

Uli Fahrenberg

@peter

Du stiller mig foran valget mellem at ignorere dig fordi debatten her bør handle om andet, og at svare dig fordi ja, det kan jeg rent faktisk. Frankrig f.x. (på trods af deres banlieue-problemer; ting er jo sjældent sort-hvide), eller det meste af Østrig-Ungarn før første verdenskrig. Og hvad med Sønderjylland?

Hvis nu venstrefløjen altså bare kunne udvide denne selverkendelse af eget hykleri til også at gælde andres børn - eller bare andres liv i særdeleshed.

Karsten Aaen

Uretfærdigt er det.

Når man mener, ud fra rygter?, at en skole er bedre end de andre. Og når man ikke, ud fra konkrete overvejelser, vil sætte sine børn i en skole 2 ud af 3 elever er to-sprogede, eller rettere: muslimer. Altså sorthårede, brun-øjede og mørklødede. Racisme er det hvad det er - intet andet. For hvis nu de to-sprogede var amerikanerne og hvide....eller tyskere og hvide....eller franskmænd.....eller spaniere....eller grækere.....Nå nej, grækerne ligner jo muslimer lidt, så det er nok ikke så godt.... Men hvis nu de var fra Ungarn eller Irland eller England, så var jo alt godt, ikke sandt. For vi ved jo godt, hvordan de der muslimer er, ikke sandt. (ironi anvendt start) -

- De er jo fundamentalister alle sammen, deres koner skal gå med tørklæder og så må de ikke lære dansk, konerne altså for deres mænd.

- Og deres børn laver ballade og stjæler hele tiden fra os hvide danskere....og grunden til det er fordi de - muslimer - ikke fordi de er fattige....

- Og mændene går i lange kjoler og har langt skæg og beder mindst 5 gange om dagen til deres mærkelige Gud, Mohammed, æh Allah.

- Og så snyder alle muslimer forøvrigt i skat og med børnepenge mv.

For det er dog godt, at vi har en skole for os selv, så vi ikke skal lære dem at kende....

På den måde kan vi nemlig have vores mærkelige fordomme i fred, de skulle jo nemlig netop blive forstyrret.... /ironi slut.

Steffen Gliese

Det er en lidt sjov situation - en af de store borgerrettighedssejre i USA i 70erne var, da sorte børn blev transporteret i skolebus til 'hvide' skoler, under skarp protest fra de hvide børns forældre, men med en vis succes.
Jeg tror og mener, at der den vej, det gør gå. På trods af Peter Høegs fremragende "De måske egnede" mener jeg, at det er stupid politik at udsætte priviligerede børn for noget, de vil opfatte - og der er ikke sikkerhed for, at det er andet end en oplevelse - som en tvangsmæssig udsathed.
Det er langt bedre at give mindre priviligerede børn adgang til noget, der ligner bedre forhold. Og en fordeling af en lille minoritets børn, samlet på få skoler, vil give den sædvanlige virkning i en stærk fortynding, til alles fordel.
Det har yderligere det perspektiv, at også de forældre, der ikke har viden eller overskud til at tage ansvar for disse problemer, får en hjælpende hånd - og at den plagede folkeskole får et løft i sammensætningen, som letter skoledagen for alle.
Det vil imidlertid nok betyde, at nogle af Elmegade-børnene faktisk skal rykke ind på Blågård Skole, men ikke som en minoritet.

Claus Jensen

Howdy

Sjovt som folk er enige/går amok! læste at enhedslisten vill få 33% ved et valg i Kbh Kommune... sikker med en del stemmer 'fra dem børnene IKKE' gå i skole med!!

Men 'Information' - hvor tror I at resten af befolkningen stemmer når det kommer til - og det gør det - til konfrantation med 'dem'

Sjovt som 'Information' bruger Eufeismer (lykkebringende taler, formildende eller forskønnende omskrivning af noget ikke ønsker at nævne ve dets navn) for så bliver man slettet her!!

Mvh
Claus

Morten Sørensen

Her bliver jeg nødt til at blande mig og sige: Hvor er I frelste og redelige i jeres selvforherligende nedgørelse af det uundgåelige.
Ikke mindst Kim Houmøller, som åbenbart ikke aner, hvor smuk Nørrebro er ved at blive.
Og til alle andre småfrelste: Send jeres børn i privatskole og køb en beskyttet ejendom, hvor I kan dyrke jeres håbløse selvtiltrækkelighed, mens I argumenterer så "veluddannet" for integrationen - på andres vegne
Uli Fahrenberg: Hvem hulen er de svage? Dette efterhånden universelle udtryk for mennesker, der lever anderledes end køkkenmanden og karrierekællingen lyder hult.
Og til Randi: Du er næsten farlig i din småfascistiske retorik.

Per Torbensen

Uli Fahrenberg.

Det var såmænd bare en tør konstatering,med baggrund i mine erfaringer fra USA i 70erne og intet andet.
Men hyklerriet kender ingen grænser åbenbart,dem der har været ihærdige fortalere for det multikulturrelle samfund-de skal nok sørge for at anbringe deres poder andre steder forståes.
Det er også det min hustru beretter om ,som har sin gang på Nørrebro hver dag,hun er selv udlænding.

Uli Fahrenberg

Søren: jeg sagde «"svage"», ikke «svage»; ironi kan forekomme. Og er jeg rørende enig med dig.

Ellers er diskussionen jo desværre blevet kapret af højtråbende mænd med faste holdninger, så jeg siger farvel og godnat.

Benjamin Skou

@Peter Hansen

Helt enig. I Aarhus flytter man rundt på børnene fra "ghettoen". Det er kontroversielt, det er besværligt for børnene og deres familier, de ensprogede forældre håndterer ankomsten af de nye børn vidt forskelligt, men i det store og hele er det en faglig succes. Så flyt nogle af børnene fra Blågårds Skole til Guldberg eller andre steder i stedet for at fjerne de priviligeredes børn - det vil kun medføre større segregation på privatskoler.

Desuden: Det er meget, meget let for mig, som ikke bor på Nørrebro, at sige dette, men: Det er sgu da lidt forfærdeligt, at journalister og politikere (og måske ikke mindst lærere)samt akademikere generelt bare ikke vil sende deres egne børn i folkeskolen i lokalområdet. Man bosætter sig i multikultimekka, men ønsker en skole, der afspejler den øvrige befolkningssammensætning og som minder mere om den folkeskole, man selv gik i som barn. Selvfølgelig kan man som politiker eller journalist eller lærer fortsat beskæftige sig professionelt med folkeskolen som tema, men det er en etisk udfordring, at man selv har valgt den fra. Det er i hvert fald sandsynligt, at ens vinkel på folkeskolen, ens opfattelse, mere eller mindre bevidst tager en drejning, så snart man selv har valgt den fra. Og hvis alle lærere, journalister og politikere i Kbh. gør det, vil det måske være styrende for dækningen og behandlingen af folkeskolen.

Lars Villumsen

Forløsende ærlig selverkendelse og så med et glimt i øjet.

NIMBY, som de kalder syndromet på engelsk:

Not In My Back Yard!

Ellen Mai Kjølsen

Jeg er ked af, at skribenten blot bruger sin spalteplads til bekendelse, og ikke til at finde løsninger på det problem, han erkender, der er. Erkendelsen som udgydes her, er jo næsten gratis: holdningen deles af tæm'li mange.

Dilemmaet er jo reelt nok, eksisterende, og ikke hyklerisk. Men hvad er så løsningen på Blågårds Skole, når vi nu ønsker for hele vort samfunds børn at have en god og givende (og lykkelig) skolegang?

Er de resourcestærke omkring Elmegade måske villige til at flytte resourcer over på Blågården, så skolen fx kørte med en klassekvotient på 10 elever? Eller hvad?

jasper bertrand

I pastor Manders tid var hykleriet på højrefløjen, nu er det flyttet til den anden fløj. Om artiklen er det sevfølgelig altid noget at Kristian Villesen tør berøre emnet, men det er jo ikke nok. Som minimum må han holde op med at stemme på Johanne, hvis han ikke føler for at gå til mødet og læse sit indlæg op.
Og ang USA, som nævnes i nogle indlæg, er der mange steder hvor elever busses fra "gode" kvarterer til dårlige, det er bestemt ikke kun den anden vej. Og da der intil for nylig kun var kommunale skoler, var der intet valg. Så de steder prøver man seriøst at takle problemet.

Jan Bisp Zarghami

jeg må sige at jeg endnu engang bliver ramt af oplevelsen af at leve i en anden virkelighed end den jeg læser mig til. Min snart 10 årige søn har nettop afsluttet 3. klasse på Blågård Skole, hvor han har gået siden børnehave klassen. Jeg har oplevet en skole med en professionel ledelse, motiverende lærere og ansvarsfulde forældre. Min søn går glad i skole hverdag og har opnået et alderssvarende fagligt og socialt niveau. Og ja der er en del børn med, for mig fremmedartede navne, og hvad så de vil som min søn også lærer nyt og deres forældre vil ligesom mig også dem det bedste. Jeg vil hermed gerne give Blågård Skolen min varme anbefaling.

Finn Thøgersen

@Uli Fahrenberg:

Østrig-Ungarn, virkelig - mener du det seriøst ?

Bedre kendt som folkenes fængsel.

Udbredt censur, snesevis af opstande, både før og efter århundredeskiftet, almindelig praksis at udstationere soldater langt væk fra den eng hvor de var hvervet (gæt selv hvorfor)...

I den ungarske del kørte de lokale baroner et regime, der fint kunne konkurere med Rusland om titlen som Europas mest middelalderlige.

Under første verdenskrig valgte i titusindvis af krigsfanger at vise deres loyalitet mod regimet ved at gå i russisk tjeneste (søg på Czech Legion, det er en historie for sig).

Det faldt sammen endnu hurtigere end Jugoslavien og USSR, ligeså snart centralmagten ikke længere rådede over/ kunne stole på den militære magt.

Wien omkring århundredeskiftet var da et charmerende sted, men ganske urepresentativt for resten af riget.

Jeg ville nok finde et bedre eksempel

Stig Rasmussen

Det må være skrevet af en Socialdemokrat eller SFer..., det er som at høre Mette Frederiksen, bare uden filter.

Folk der ikke sender deres børn i folkeskolen er asociale og usolidariske , men MIT barn skal have det bedste lad det være privat skole eller flytning- på trods af at jeg så modsiger mig selv.

Stop med at vær så berøringsangste og jævn skoleklasserne ud ud fra etnicitet, beboelse og indkomst, så repræsentatione er mere lige fordelt.

Det nytter ikke at forsøge via soldiarisk skyldfølelse at få os forældre til at være forsøgskaniner og sende vores børn på Rådmandsgade skole med en fuldstændig skæv social og etnisk fordeling, for det sker aldrig, specielt ikke når dem der skulle repræsentere og opfordre til et mere lige Danmark opfører sig langt værre end V og K.

Rådmandsgade skole har en fordeling på 70 % to sprogede, for Danmark er den som helhed 10 %, før dette ændres til at nærme sig landsgennemsnittet får vi aldrig integration eller multikultur.

Benjamin Skou

@ Finn Thøgersen m.fl.

I peger fingre, ser konstaterende på historien, og afviser integration. Det mest fornuftige er i stedet at udjævne forskellene mellem skolerne og TVINGE integration igennem. For I har selvfølgelig ret i, at tingene ikke sker af sig selv. Men bare at afvise integration er en politisk, stærkt højredrejet holdning, som godt nok er underbygget med historiske facts, men ikke desto mindre bare er en politisk holdning. Hvor der er vilje til at finde løsninger på integrationsproblemer, er der vej. Og I har ingen vilje. Anerkend det som det første.

Benjamin Bach

Børn skal naturligvis ikke tvinges over i en ny skole midt i deres skolegang, hvis dette kan undgås. Man kan evt. starte ordningen for børnehaveklassen.

Ting tager tid.

Eventuelle problemer på Blågårds Skole løses ikke ved blot at flytte danske børn ind. Sikke en arrogance. Hvad end det er, man forsøger at løse, så får man det ikke med integration for integrationens skyld... der skal nogle konkrete mål på bordet. Desuden er der vel dårligt tale om integration, hvis man skal invadere en skole med de ressourcestærkes danskhed for at redde den... det er jo snarere noget, som Søren Pind kunne have fundet på.

randi christiansen

Søren Mortensen - ikke mere farlig end det kan være for et barn i en skolegård domineret af børn med en meget anderledes og meget voldelig adfærd.

I øvrigt tilslutter jeg mig Peter Hansens kommentar 5/7 kl. 19.18

peter jensen

benjamin schou skriver :
"Men bare at afvise integration er en politisk, stærkt højredrejet holdning".

Aj det er noget vrøvl.
Det jeg mener man kan konstatere i multikulturelle smfund er at folk faktisk vil beholde deres forskellige kulturbaggrunde og det skal de da have lov til i et frit samfund.
Indtil en gang i fremtiden hvor der måske skabes en universel kultur, bliver det et vilkår at leve i et fragmenteret verden, et fragmenteret Danmark.

Der spildes mange skønne kræfter på integration i Dk udfra forældede idealer og urealistiske betragtninger.

Majbritt Nielsen

Apropos ¨vinsduepudseren.

Det kunne være han/hun havde en telefonsvare, som fortravlede danskere kunne ligge besked på i aften/natte-timerne, når de havde tid til sådanne sysler.

LOL

Jeg har en tosproget søn på to år og bor i socialt boligbyggeri i Blågård skoledstrikt, hvor han højst sandsynligt skal gå i skole. Min søn er dansk-brasiliansk, min (brasilianske) mand er Cand. Tech. Soc. og jeg er specialestuderende. Lige så vel som tosprogethed dækker over et bredt spektrum af kombinationer af to sprog, bor der i socialt boligbyggeri mange forskellige mennesker.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i skribentens dilemma. Selv har jeg stadig store tvivl om, hvorvidt min søn kan "være tjent" med Blågård Skole. Denne tvivl er udelukkende bygget på rygter. Jeg har altid ment, at man bør give folkeskolen en chance - principielt. Da jeg læste, at man overvejede at omlægge skoledistrikterne, var min første tanke "Yes", så kunne der måske blive tilføjet nogle flere ressourcer i form af børn fra "pæne" hjem. Men jeg kan jo godt fornemme, at disse børns forældre ikke har nogen som helst interesse i at blande sig med os fra den "forkerte" side af Nørrebrogade. Og selv om jeg ville ønske, at det ikke var sådan, så forstår jeg det samtidig godt.

Jeg ved ikke, hvor min søn ender med at gå i skole - måske bor vi slet ikke her mere til den tid. Men jeg er ret overbevist om, at vi, når det endelige skolevalg skal træffes, ville være langt mere tilbøjelige til at give Blågård Skole en chance, hvis skoledistrikterne var blevet omlagt. Og måske vi ikke ville være de eneste, på denne side af "gaden".

randi christiansen

Signe Signe - For 15 år siden, da jeg skulle finde skole til min søn, undersøgte jeg alle relevante privatskoler og folkeskoler, og jeg endte med at synes bedst om Blågårds skolen. Indskolingsfaciliteterne var meget fine og lærerpanel og skoleleder meget sympatiske. Hele skolen har en fin og rolig beliggenhed, og der var fordelen ved lokalmiljøet, som var en god blanding af mange forskellige mennesker.

For min families vedkommende begyndte problemerne i 4 klasse, da klasselæreren forlod skolen, og nye uerfarne lærere måtte prøve kræfter med en klasse, som også havde uregerlige elever. Min søn ville ikke flytte skole, da han pga de første 4 år følte sig stærkt knyttet til klassen, men forløbet blev desværre ringere og flere elever flyttede skole. Skolen kom ind i en omskiftelig periode med ringe overskud til at håndtere ´uregerlige´ elever.

Det er som at vinde i lotto, at finde en god skole til sine børn. Man kan kun vurdere på de synlige parametre, og jeg mener, at ét af dem er, om der er en balanceret elevsammensætning, så der ikke skal bruges alt for mange kræfter på kulturelle forskelle.

Behzad Aryaee

Jeg forstår ikke helt konceptet hvor man ønsker mere integration, samt accept og forståelse af Dansk kultur og livsstil, når man ikke lader fremmede tæt på... Det er godt nok lidt firkantet beskrevet, men der er så mange eksempler på at man, som etnisk Dansker, helst vil være adskilt fra de "fremmede borgere" og se til fra sidelinien, hvor man kan komme med sine "gode råd", kritik og bemærkninger...

randi christiansen

Behzad Aryaee - Udfordringen kan være så stor, at man personligt er nødt til at trække sig tilbage, for ikke at ´gå i stykker´ - og det gælder jo begge veje. Der er desværre også rigtig mange eksempler på, at ´fremmede borgere´, som du skriver, ikke respekterer ´dansk kultur og livsstil´.

Det er en proces, hvor gensidig respekt må være omdrejningspunkt for godt naboskab.

Behzad Aryaee

Randi Christiansen - Jeg kan give dig ret i at det er en stor udfordring, men behøver det nødvendigvis at forstås som en negativ ting, til et punkt at man skal trække sig tilbage for ikke at "gå i stykker"? Hvor der er vilje er der vej!

Jeg er klar over at der er mange som ikke har viljen til at integrere sig, men der er heldigvis rigtig mange som gerne vil, lysten til dette forsvinder desværre i takt med en stadig stigende negativitet omkring ethvert emne der omhandler indvandrere.

For at vende lidt tilbage til artiklen, er det jo oplagt at starte denne gensidige respekt og naboskab i folkeskolen hvor man stadig kan påvirke den næste generation. Det eneste disse protester og utilfredshed viser, er at folk med anden etnisk baggrund ikke er gode nok til at gå i samme gode skoler og være på lige fod med Danske børn, det gør afstanden mellem etniske og ikke etniske større, det er ærgeligt...

randi christiansen

Behzad Aryaee - du må forstå, at udfordringen kan være så stor, at man f.eks. ikke kan byde sit barn de betingelser.

Det er overhovedet ikke noget med at "folk med anden etnisk baggrund ikke er gode nok til at gå i samme gode skoler og være på lige fod med danske børn" - problemet opstår, når forskellene er så store, at rettigheder ikke bliver respekteret - og som sagt, det gælder begge veje.

Behzad Aryaee

Randi Christiansen - Jeg vil nødig give udtryk for at det er et lille problem og der er ikke en nem løsning, jeg kender til udfordringen og har stor forståelse og sympati for disse forældre, de vil give deres børn de bedste muligheder og ikke udsætte dem for "uheldige" forhold. Men udfordringerne bliver ikke løst ved at trække sig, men ved at engagere sig og nærme sig hinanden, det er jo derfor disse ændringer overhovedet er på tale. For det andet, udsender disse utilfredsheder et meget negativt signal, som gør det endnu vanskelligere at løse de sociale udfordringer på området.

randi christiansen

Behzad Aryaee - Det er klart, at det er nødvendigt at engagere sig i den samtale, men man kan ikke byde børnene at være i frontlinjen for utålelige forhold.

Asger Trier Engberg

Hold da kæft. Nu har jeg skulle høre fra den ene, og den anden, jeg er blevet sammenlignet med nazister, jeg er ond, jeg er ikke stueren.

Hvad var det reelle motiv for at stille sig kritisk overfor mine, reelt humane og demokratiske diskussioner af islam, islamisme, Iran og hvad har vi?

Fejhed. Ikke noget som helst andet, alle er sådan set enige med mig. Men fordi folk er sådan nogle feje hyklere, så er det lettere at forfølge mig, lade som om jeg ikke eksistere. Og så videre.

Jeg var den ENESTE der stod op for København efter Mohammedkrisen. DEN ENESTE.

Havde vi bare været fire, fem stærke intellektuelle mere (ikke af Lars Hedegaard støbningen), men de ægte Københavnske intellektuelle, så havde det set helt anderledes ud.

Nu skal man høre på sådan en gang svagpisseri som ovenstående. Så tag dig dog sammen, og vis dig som en mand. Hvis du ikke bryder dig om racismen, forfølgelsen af anderledestænkende og så videre som kommer fra de indvandrere, så gør dog noget ved det, i stedet for at opføre dig som gulvmåtte andre skal træde på.

København har brug for at Københavnerne træder i karakter og kæmper for deres by. Det skete under besættelsen, hvad alverden var det lige der skete der imellem?

København er summen af de Københavnere der tør at være den ved. Det er os der ejer dens sjæl.

Hyklere.

Robert Ørsted-Jensen

Det lyder meget smukt Peter Hansen - men er det ikke yderst nærliggnende at vi om føje år vil skulle opleve at man netop i Danmark er tvunget til at anvende 'bussing' - fuldkommen som i de amerikanske systrater i 1960erne - for dermed at gennemtvinge opbrydningen af en gettoisering som netop især EL vælgere og medlemmers fodarbejde på afgørende vis har været med til at skabe?

Torbensen mener at alle multikulturelle samfund er gettoiserede - jeg bor idag i netop sådan et samfund og kan fortælle ham at det ingenlunde er tilfældet.

Jo da - gettorisering er en tendens overalt - men de store multikulturelle samfund har brugt mange år siden borgerrettighedsbevægelserne i 60erne på aktivt at modvirke den segregeruing som I i jeres enestående uforstand nu aktivt arbejder med fødderne for at skabe i Danmark.

Mine børn går i public schools - det gør de her og det gjorde de (med en enkelt undtagelse grundet på et handikap) også i Danmark. De problemer der så opstår med 'proletarunger' og 'muslimer' (sidstnævnte er en stor gruppe i form af Somaliere på mine børns high school) dem gør vi som forældrer en aktiv indsats for at løse.

Jeg gjorde næsten hele min skolegang i Danmarks folkeskole - det var ikke nogen dans på roser - men de skoler jeg menneskeligt set lærte mest af var de overbefolkede af slagsen på Nørrebrro og i NV hvor drengende var i vane med at drille pigerne og slås, og vidste hvordan man tøæmte en trækautomat for penge på hjemvejen fra skole. Det er nemlig menneskeligt berigende for børn at være omgivet af og være tvunget til at deale med de relle sociale- og klasseforskelle der nu engang er i det samfund de nu engang lever i.

Segregeringe og 'mine børn skal beskyttes' ved vi hvad fører til - hvis ikke man ved det så kan man læse nogle bøger om de amerikanske sydstater i perioden fra 1860erne og frem til 1965 - der er meget at lære her -

De argumenter der går på at 'mine børn tager skade' ved at skulle lære at deale med muslimer og proletarer ligner de argumenter man anvendte da man planlagde store forstæder i Albertslund og andre steder - sådan at ingen børn nogensinde skulle behøve at gå over en trafikeret vej - eller bevæge sig på cykel i nærheden af en. Det lød sgu skide smart Egon - ingen børn ville fra nu af kunne blive kørt ned - for de var aldrig i nærheden af biltrafik og toge.

I virkelighedens verden var der nok en hel generation af børn i de der kvarterer som ikke lærte at omgås biltrafik - de havde ingen erfaring i at krydse en befærdet vej - var det nu også en genial løsning?

Er det en god løsning at hele generationer af middelklasse og overklassebørn i Danmark (flere af dem pæne venstrefløjsforældre med de helt rigtige anti-blå meninger og krydset ved Johanne) segregeres fra det virkelige liv og dermed aldrig oplever, lærer at omgås og forholde sig til - en vaskeægte Hassan og Muhamed med ortodokse antihomofile forældre og piger i lagener - eller en ægte Johnny og Brian der stjæler pigernes hue og siger fisse til dem?

Robert Ørsted-Jensen

I er godt på vej til at genskabe det britiske og angelsaksiske klasseopdelte undervisningssystem - hvor I burde have kæmpet for folkeskolen - som hele folkets skole - og måske evnet at gøre op med jeres egen klasse - de offentligt ansatte og deres fagforeningers alt for stive greb om bl.a. folkeskolen.

Robert Ørsted-Jensen

Det var yderst tankevækkende at se og lkæse reaktionen på Astrid Krags ide om indførelse af netop 'bussing' princippet i danske privatskoler - lærerig læsning indeed - har var damen alle ELere elsker at hade pludselig på barikaden for socialisme - og så var det sgu også forkert - http://www.information.dk/telegram/313117

Robert Ørsted-Jensen

Og her er man også fristet til at sige - and trhe answer my friend - i blowing in the wind -

Der er slet skjult dårlig samvittighed hos en masse mennesker af den slags der selv mener at - de er venstreorienterede.

Flemming Nielsen

Børn er sgu stadig "farveblinde". De er, hvad forældrene putter i dem.
Netop VORES børn skal være frontløbere for det samfund, de af af naturlige grunde selv skal håndtere om føje år.
Derfor skal vi uden stupide fordomme sende dem ud i mangfoldigheden med risiko for at miste.
Lidt som da flere millioner mødre og fædre sendte deres sønner ud i to håbløse og ulidelige krige, som trods alt endte med, at vi nu kan tale frit sammen i bl.a. dette forum.
Det koster at forandre verden. Også for denne historisk ignorante luksusgeneration af velformulerede hyklere.

Sider