Læserbrev

Hvad vil Thorning med EU?

Debat
3. juli 2012

Helle Thorning-Schmidt slutter det danske EU-formandskab med på den ene side at erklære sig skeptisk over for dansk deltagelse i en EU-finansunion, samtidig med at hun roser den vækstpakke, som netop er blevet vedtaget på EU-topmødet.

Selv om jeg bifalder Helle Thornings skepsis over for finansunionen og delvise anerkendelse af, at EU’s økonomiske politik spiller fallit, bør opsplitningen af EU give hende anledning til at forholde sig langt mere eksplicit til den nuværende integrationsproces og med langt større diskussionslyst. For hvad ønsker statsministeren sig egentlig for fremtidens EU?

Siden Helle Thorning stadig går ind for, at vi skal være en del af euroen, mener hun så også, at vi skal være med i en finanspolitisk union i fremtiden?

Optakten til yderligere økonomisk integration i EU bør i hvert fald være startskuddet til en diskussion af, hvorvidt EU skal fortsætte som hidtil, eller om det er på tide at overveje nye muligheder for det europæiske samarbejde. Vækstpakken indeholder for mig at se meget lidt vækst og mange flere af de nedskæringer og stramninger, som vi har set hidtil – senest med finanspagten.

Og ideen om en decideret finansunion er den seneste udvikling i EU’s velfærds- og lønmodtagerfjendtlige politik, hvor eurolandene skal centralisere deres beslutninger om skatter og sociale ydelser i Bruxelles og sættes under endnu strammere kontrol ind med deres finanslove.

Bankpakker og løndumping

Hverken en finansunion eller fortsættelsen af den hidtidige nedskæringspolitik kan sikre vækst og arbejdspladser i EU.

Til gengæld sikrer begge dele løndumping og bankpakker, som indeholder langt, langt flere penge end dem, der er sat af til vækst.

En socialdemokratisk ledet regering kunne med fordel vælge at agere bannerførere for de, som ønsker et europæisk samarbejde, som respekterer folkestyre og prioriterer velfærd.

Men det kræver selvfølgelig, at man vil et mere socialt Europa.

Uanset hvad Helle Thornings vision for Europa er, bør hun stille den vision til skue og til diskussion.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Jeg synes, at Statsminister Helle Thorning først skal stille til skue og diskutere hvad hun egentlig vil med Danmark.

Mange danskere vil sikkert mene, at der ligesom mangler et eller andet, i forhold til det projekt hun blev valgt til at stå i spidsen for...

Hun vil have et job.

Michael Kongstad Nielsen

Hvad vil EL med EU?

Skaffe et job til Helle.

Maya Nielsen

Jeg synes en afventende aTtitude er det klogeste lige for tiden, netop som Helle vælger , og det fordi hele EUs fremtid lige pt. Afgøres af udelukkende de,der er med I Euroen, som let kan kollaps om ikke de både er heldige og temmeligt dygtige og forpligtede I et tilstrækkeligt omfang, disse problemstillinger kan Danmark ikke gøre meget for at løse, og det vil også være dumt at kaste sig ind I et korthus, der står så svagt som Eurosamarbejdet jo også gør pt. På kanten af flere mulige fallitscenarier kommende fra alle øvrige Euro-lande næsten end Tyskland...

Hvorfor sige noget endegyldigt nu I en totalt uafklaret dramatisk problemstilling, det mest fornuftige er at støtte der hvor vi kan uden at blive trukket fuldt med ned I faldet. OG MÅSKE ER DET NØDVENDIGT MED ET UNITED STATES OF EUROPE, MED ET CENTRALT STYRE AF ALLE LANDENES ØKONOMI....

OG så må vi jo se om vi overhovedet vil det til den tid...det helt samme valg har jo Euro-landene ikke da de ikke kan bære om økonomien imploderer....

Og derfor kan ende med at vælge langt mere vidtgående løsninger end de ville have gjort om ikke de havde slagtekniven stramt mod struben.

Kristian Rikard

Jeg mener, at Nikolaj Villumsens appel i høj grad er relevant - omend ikke ligefrem genialt timet, som Maya Nielsen skriver. MEN jeg mener slet ikke,
at det er HTS alene, der skylder os et svar, det gør Venstre i høj grad også. De har jo siddet i regering i 10 år, hvor emnet var tabu, og samtidigt påstår de, at repræsentere hovedparten af danske vælgere ifølge meningsmålingerne.

Vækstfanatikeren fra EL.

Kristian Rikard

Suz Skov,
Jeg kender ikke Villumsens eller for den sags skyld dine holdninger. Men jeg er enig med Villumsen i, at det forekommer ikke så lidt besynderligt, at man i Luxembourg for 8 dage siden, stille og roligt rangerede Danmark og en række andre lande - herunder UK ind på et rangerspor, uden at det har påvirket den danske debat synderligt.
Der er ikke noget specielt nyt i, at vi kører på et parallelspor eller rangespor i forhold til EU. Det nye er, at der ikke var nogen der spurgte os om, hvad vi havde lyst til!
En noget uvant situation for os danskere, som synes at mene, at verdens centrum ligger i København K.

randi christiansen

Såvidt jeg har ´læst´HTS, så er hun supereuropæer. Hun ved bare også godt, at det er de fleste danskere ikke, og en tid, hvor europrojektet udstilles med alle sine svagheder, er selvfølgelig ikke den rette til at advokere for yderligere integration.

Selv supereuropæere må kunne se, at det er tid til eftertanke, og ikke til panikløsninger ?

Selvfølgelig skal Europa samarbejde. Det gode spørgsmål er stadig : hvordan?

Den førte økonomiske politik overbeviser ikke om sin fortræffelighed. De nødvendige forandringer - den store omstilling - er så omfattende, at der skal møbleres så meget om inden i hovederne, at en timeout er en god ide.

I spørgsmålet ligger den antagelse, at Thorning vil noget med EU. Snarere får man fornemmelsen af et menneske, der har nogle af de samme træk som (ny)religiøse ledere og selvbestaltede guruer, tilhængerne kan tillægge motiver og holdninger efter ønske og behov. Henrik Dahls "blanke person" er i virkeligheden et spejl. Hun udtaler sig ofte i generelle vendinger, floskler og fraser i et fleksibelt sprog, så hendes opfattelse kan veksle efter den sammenhæng, hvori hun befinder sig. Venter man sig noget konkret og substantielt derfra, vil man uvægerligt blive skuffet.

Peter Günther

Det er tænkevækkende at se de 2 fløje i dansk politik kappes om at svine alle anderledes tænkende til.

Det er også ulige nemmere at sige at kilden til alle problemer vi møder, er de andres skyld (læs ansvar).

Det vil være forfriskende at se EL og DF springe hinanden i møde ligesom i størmfulde højder... in our dreams!!!

Claus E. Petersen

Måske ikke helt on-topic, men jeg faldt over dette link til Nigel Farage i EU-parlamentet.
Et meget sarkastisk og, syntes jeg, underholdende indlæg.

http://www.youtube.com/watch?v=VdGShE3Ku7k&feature=player_embedded#!

Kristian Rikard

Ja det er da sjovt nok, det hr. Farage siger. Men det har sin egen ironi, at det netop skulle komme fra en englænder fra England, som har fulgt en helt særegen besynderlig viljestærk og vedholdende dødsdrift siden slaget ved Jylland (1. Verdenskirg).

Claus E. Petersen

@Kristian Rikard

Når du taler om englændernes dødsdrift, kan du næsten kun tænke på deres politik i forhold til indvandrere, asylansøgere og dem der kræver familiesammenføring?

Kristian Rikard

Claus Petersen,
Det var faktisk det eneste, jeg ikke tænkte på.