Hvis man ikke tweeter, eksisterer man ikke

Twitter er sindsbilledet på det 21. århundredes medieudvikling. Men hvor meget demokratisk dialog og samtale på tværs af skel er der plads til i et kvidder på 140 tegn?
18. juli 2012

Det er altid godt at blive konfronteret med sin manglende viden eller interesse. Særligt interessant bliver det, når konfrontationen mere eller mindre elegant kommer til at handle om, at man er for gammel til at forstå nye medier. Ved en større mediefest for nyligt mente en yngre kvinde, at jeg var hægtet af udviklingen, fordi jeg ikke intenst interesserede mig for eller brugte mikroblogtjenesten Twitter. En anden kritiker skrev på sin blog, at man ikke kunne tage mig alvorligt, fordi jeg kun havde sendt 10 såkaldte tweets, siden jeg for et års tid siden registrerede mig som Twitter-bruger. Hvis man ikke tweeter, eksisterer man ikke. De mere hårdkogte tweetere siger direkte, at betydningen af dette sociale medie langt overstiger de såkaldte gamle medier. Faktisk nærmest, at det kan erstatte dem

Twitter betyder at kvidre. Og et tweet er altså et enkelt kvidder. Man skal holde sin meddelelse under 140 tegn. Det giver ikke den store mulighed for dialog. Det er mere et kort salgsråb på en tæt pakket markedsplads. Ofte indeholder meddelelsen et link til noget, nogen har skrevet på nettet. Jeg får på en enkelt dag snesevis af tweets, der henviser til interessante (eller uinteressante) artikler i ’gamle’ medier som dagblade, tidsskrifter og magasiner. Der er osse mange, der kvidrer om det, de selv har skrevet, sagt eller gjort. Informationsmængden er enorm. Erfarne twitterbrugere mener, at man skal bruge et par timer om dagen for at få det fulde udbytte af den uendelige strøm af brugelig og ubrugelig information. Nogle siger ligeud, at Twitter er verdens vigtigste nyhedsmedie.

Websitet blog.overskrift.dk har lavet statistik over danske twitter-brugere: Antallet blev i 2011 fordoblet fra 28.000 til 55.000 i forhold til året før. Men kun 1,2 procent af brugerne (godt 600) står for halvdelen af alle tweets i den danske twittersfære. Blandt disse meget aktive twittere findes dog gamle medier som Børsen, epn.dk, jp.dk og DR Update, etc., der alle ’autotweeter’ deres strøm af nyheder. Og så har halvdelen af brugerne ifølge samme kilde kun skrevet 10 tweets eller færre. Vi er altså mange, der ikke føler vild trang til at kvidre om os selv eller hvad som helst hele tiden.

Hvis vi går ud fra, at brugertallet også fordobles i 2012, er omkring 100.000 danskere på Twitter. Det svarer til dagbladet Informations læsertal. Hvordan dette forholdsvis beskedne antal – hvoraf altså kun en meget lille brøkdel rent faktisk kvidrer – skal kunne erstatte ’gamle’ medier går over min forstand. Twitter er på mange måder et sindbillede af medieudviklingen. En lind strøm af alt muligt. Ind imellem faktisk en nyhed, hvis en bruger selv overværer flystyrtet på Hudson-floden i New York eller er midt i store begivenheder (som Det Arabiske Forår). Mediets hurtighed og nærhed medvirker til tilfredsstillelsen af breaking-news-behovet. Men min påstand er, at indholdskernen i høj grad stadig er gamle mediers traditionelle og solide journalistiske arbejde. Men som Facebook (der har næsten 20 gange så mange danske brugere) er Twitter baseret på den enkelte brugers vurderinger og prioriteringer. Fra billedet af den nyfødte datter, det økologisk korrekte morgenbord i sommerhuset til en vurdering af Obamas nuværende stilling i USA-valgkampen. Revl og krat. Og vi kan heldigvis helt selv bestemme, hvad der vigtigt for os og kravle ind i en isoleret, selvtilfreds puppe, hvor vi kan hygge os med ligesindede. Sammenhold, fællesskab, dialog på tværs og demokratisk samtale er svært. Og hvis man vil skaffe sig noget, der ligner overblik, skal man bruge en meget stor del af døgnets timer foran skærmen. Hvad enten det er computerskærmen eller i stigende grad skærmen på smartphonen. En kvidrende kakafoni af ord og billeder, som vi selv skal skabe en slags virkelighed ud af. Vores egen virkelighed. Helt vores egen. Fragmenteringen breder sig, fællesskabet forsvinder. Hvis det er konsekvensen, erkender jeg blankt, at jeg er blevet for gammel. Men jeg bliver på Twitter, fordi der trods alt i den uendelige strøm af informationer kommer noget, man kan bruge. Ligesom på Facebook. Og så har jeg muligheden for at promovere mig selv, hvilket man ikke skal kimse af nu, hvor vi allesammen kan komme til orde hele tiden. Der er dog en overhængende risiko for at råbe i munden på hinanden.

Lasse Jensen er mediejournalist og vært på P1-programmet ’Mennesker og medier’

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Jeppe Morgenthaler

Lasse Jensen nægter at se Twitter som det internationale medie det er. Det er absurd at tale om en dansk twittersfære ud over fx til twedagsbar. Vi får - og genererer tweets fra hele verden. Vi er millioner.

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Skaarup

Jeg har heller ikke forstået hvad jeg skulle bruge twitter til.

Det virker mest som en platform for massekommunikation af ligegyldigheder, og som LJ skriver forsvinder det væsentlige i mængden for der" er dog en overhængende risiko for at råbe i munden på hinanden."

Twitter er primært forbeholdt "kendisser" så deres ivrige fans kan følge med deres "liv".

På den måde er twitter "klam", da folk nærmest anvender det til at være "venner" med "de kendte" , hvilket mest minder om en digital version af münchhausen by proxy. og dermed skaber et digitalt selv, der er i personen egen selvbevidsthed er vigtigere end personen fysiske liv og levned.

I min optik er der ikke noget der så vigtigt i DK at man behøver twitter for at kunne udbrede det. Og når revolutionen kommer til DK, så tror jeg at twitter vil være det sidste medie, der bliver anvendt. Dertil er twitter "for" offentlig og kontrolleret.

min sidste anke imod twitter er at hypen omkring twitters formidable egenskaber, kun er en hype og ikke rigtigt er andet end varm luft.
- "don't believe the hype" (public enemy)

Brugerbillede for lillian simonsen

Twitter kan noget ingen andre medier kan: Levere nyheden hurtigst.
Så kort kan formålet med Twitter udtrykkes.
Næstvigtigst: Nyheder omkring nyheden. Artikler, blogs, kommentarer m.m skrevet om nyheden.
Når man arbejder med fx kurdere er presse- og ytringsfriheden konstant under pres (100 fængslede journalister i Tyrkiet); her har Twitter en meget brugbar funktion.
Og det ved du, Lasse Jensen vist alt om (ikke mindst i din kommentar af 27. jan. om ROJ TV).
Dejligt du gider skrive om mit daglige arbejdsredskab, som jeg er kommet til at holde af på mange måder, men der er nu ikke noget værre end de profiler, der bare tweeter deres Facebook-kommentarer ud, GAAAB, dem gider jeg sjældent klikke på!

Brugerbillede for Allan Nørgaard Andersen

@lillian
Twitters centrale formål er åbenbart at levere nyheden hurtigst.
Godt at vide, for så kan jeg roligt fortsat holde mig fra det medie. Nyheder, hvis værdi afhænger af at blive modtaget hurtigt, har næppe større væsentlighed. Med mindre at det drejer sig om overhængende katastrofe i ens nærområde.

Brugerbillede for Brian Pietersen

så eksisterer jeg ikke... det kan jeg bruge på universitetet...eller....hvad nu hvis jeg lavede et bankrøveri ????

jeg hverken tweeter..bruger facebook eller lignende, jeg har rigeligt af venner irl.

hvilke nyheder har jeg brug for at vide med det samme ??.

f.eks... at DSB ikke kører rettidigt om morgenen... at der kommer voldsomt uvejr.... det har jeg rigeligt af tid til at finde ud af om morgenen....

nogle gange kan DSB komme for sent med meddelsen, men så er der et læskur.

konklusion... har ikke brug for nyheder......her og nu.

PS: hvis vi skulle blive indvaderet af marsmænd...hører jeg måske en sirene først ??

@Allan Nørgaard Andersen, det er en sjælden opfattelse, du har af nyhedsværdien. Mon du kan forestille dig denne situation: at alle de nyheder, der drejede sig om dig, dit liv og dine kære blev forbudt. Dine venner og vigtige samfunds-resourcer blev fængslet. Du levede pludselig uden civile rettigheder. Kan du så forestille dig at "forbudte nyheder" kunne være af stor værdi for dig og for alle dem, der i uden-oms-samfundet kæmpede for jeres rettigheder?

Brugerbillede for Per Jongberg

Jeg eksisterer, og det har jeg gjort i forfærdende mange år, det er jeg rimeligt sikker på, og jeg kan ikke engang stave til twitter uden at "kigge op" på overskriften.

Er der noget galt med mig ?

Skal jeg søge hjælp ?

Skal jeg mon twitte ... og i så fald hvorfor, eller kan jeg bare blive ved med at "tale", evt. skrive, med mine venner og bekendte ?

Brugerbillede for Malte Jørstad

Kronikkens indhold - foruden den tilhørende debat - synes at være en anelse afsporet i forhold til det, der menes med 'nyheder.' Twitter er et redskab til at sende hurtige, kortfattede opdateringer - ofte med et fuldstændig ubrugeligt indhold - men det ligger jo godt i tråd med vores samtids tendenser; vi er konstant 'på' og det skal handle om mig, mig, mig. 'Nu går jeg en tur,' 'nu laver jeg mad, 'nu er jeg lige vågnet.'

Twitter gør det samtidig nemt og hurtigt at dele for eksempel virale videoer, nyheder, billeder. Disse tweets kan se 're-tweetes' og "nyheden" - som sjældent reelt set vil være en egentlig nyhed - kan sprede sig som en steppebrand på få minutter.

Personligt har jeg heller ikke Twitter og ser ingen grund til at have det medmindre man har behov for at vide hvad naboen overvejer at lave til morgenmad. Desuden er siden så ringe udbredt i Danmark, at jeg alligevel ender med at se på tweets fra Justin Bieber og Obama.

Brugerbillede for Kristina  Jensen

lillian simonsen, Facebook leverer nyheden lige så hurtigt til mig, som Twitter gør. Der er ingen forskel længere.

Twitter er med Facebooks funktionaliteter blevet overflødig. Det er kun dem, som ikke har overblik over Facebooks funktioner, som sidder fast i at tweete.

Jeg har haft en Twitter-profil i to år uden at bruge den.

@KristinaJensen, en "ægte" tweet er skrevet direkte og er ikke et tweet-klik lavet fra Facebook.
Og så er Twitter bedst til brug for klare mål og formål - individuelle.
Folk der tweeter om hvilke, hvor mange og hvornår de tager et stykke slik fra deres Haribo-pose, kan jeg ikke bruge.

Brugerbillede for Anders Thomsen

Hej Lasse, kan godt forstå din undren/bekymring, jeg bruger ikke selv twitter, og meget sjældent facebook. Jeg er selv hvad man kunne beskrive som "ung", med mine blot 23 år. Dog har jeg overhovedet ikke forstået folks fascination med twitter, for mig virker det blot som ligegyldige kommentarer og statusopdateringer.

Min opfattelse er lidt, at facebook/twitter er et spil hvor det gælder om at samle venner...

Brugerbillede for Martine Gjede

Interessant at læse i kommentarsporet at dem, som omtaler Twitter med en negativ tunge, er dem, som også siger med stolthed i stemmen: "At de ikke bruger Twitter". Twitter for mig er et kæmpe netværk. Det er ikke kun nyheder, og dem jeg taler med på Twitter skriver ikke, at de går tur med hunden. Det er en kæmpe misforståelse af mediet. Twitter handler om, at jeg taler med andre, der interesserer sig for det samme som jeg, og nu arbejder jeg indenfor marketing og sociale medier, så jeg finder en kæmpe ressource, som jeg aldrig ville kunne på Facebook - netop fordi jeg twitter med folk jeg ikke kender IRL. Jeg taler med ligesindede, bliver inspireret og videregiver viden. Jeg har dialog, jeg deler artikler, jeg synes er gode, og jeg videregiver andres guldkorn. Twitter handler ikke kun om MIG MIG MIG! Det handler om OS! Lysten til at dele, og give til andre. Derudover vil jeg også lige tilføje, at hvis man er en virksomhed, er der rigtig mange fordele ved at være på Twitter. Søgemaskineoptimering, lead generering, trafik til sit website og brand awareness er kun få eksempler herpå.

martine
**Interessant at læse i kommentarsporet at dem, som omtaler Twitter med en negativ tunge, er dem, som også siger med stolthed i stemmen: “At de ikke bruger Twitter**

jep, men når i sætter det på dagsordenen, så kommenterer jeg hva jeg synes.

Brian Pedersen, der er vist heller ingen der forsøger at fornægte dig retten til at sige din mening. Martine Gjedes bemærkning er absolut berettiget, men når hun skriver, at det er en forkert opfattelse af mediet, at folk bruger det til at fortælle, at de "går tur med hunden," så er det på sin plads at bemærke, at det ikke desto mindre er med det formål Twitter bliver (om ikke andet blev) promoveret efter lanceringen.

Det er helt naturligt at man opfatter Twitter som en selvbestaltet selvpromoverende værktøjskasse. Især fordi Facebook også blev opfattet sådan. (Nogle bruger stadig Facebook således, men heldigvis er der kommet så mange funktioner på Facebook, at man for det første kan anvende Facebook til så mange andre ting og for det andet undgå at se de "kedelige egocentrede statusopdateringer" hvis man ikke vil se dem.) Når man støder på Twitter, er det derfor naturligt at man sætter det ind i en sammenlignelig kasse. Vi bliver nødt til at have noget vi kan forholde os til. Jeg skriver ikke at det er en forkert opfattelse af mediet - jeg skriver at det er en misforståelse. Og det er ærgerligt, fordi Twitter har så meget andet og mere at byde på. Men det er jo desværre kun noget, ligesom så mange andre ting, man vil erfare, når man tilbringer lidt tid med det.

Brugerbillede for Lars  Poulsen

Twitter er kun vigtigt for 'breaking news' narkomanerne. Ligesom TV2News og DR update er det.

Hvis man mener at det er enormt vigtigt at vide med det samme at en eller anden har lavet et bankrøveri i jylland, i samme øjeblik nyheden bliver tilgængelig, ja så er det måske et vigtigt medie.
Ud over det er det en fløjtende ligegyldig tidsrøver.

Måske er man snarere 'gammeldags' i og med at man ikke har dette behov for 'breaking news'? Måske bliver man mere og mere ligeglad med den slags ligegyldigheder som årene går?

Jeg havde engang en periode på 1.5 år hvor jeg ikke så TV/radio og var isoleret i et 3de land. Da jeg kom tilbage til 'civilisationen' opdagede jeg at intet havde ændret sig, nyhederne var de samme som før: et jordskælv her, en flyulykke der, en ligegyldig politiker udtalte et eller andet ligegyldigt osv.
Jeg var ikke gået glip at noget.

Er det vigtigt at vide at der er sket et jordskælv på den anden side af planeten? næh. Hvis jeg havde haft familie/venner der (og det dermed er vigtigt) så havde jeg nok hørt om det alligevel.

Martine Gjede, jeg kan sagtens følge dig og giver dig først og fremmest ret. Jeg har en lille teori i forbindelse med noget af det, du siger: at Facebooks anvendelighed i mange forskellige sammenhænge gør, at man ikke længere ser meget til "kedelige egocentrede statusopdateringer.” Teorien går på, at det i højere grad hænger sammen med individets behov for bekræftelse - på Facebook i form af 'synes godt om' tilkendegivelser, som sjældent gives til ligegyldige fortællinger om morgenmads-overvejelser. Men Twitter har vel ikke en lignende "synes godt om"-funktion?

Brugerbillede for Astrid Rasmussen

22. juli sidste år kunne jeg på twitter læse advarsler mod at ringe til de unge på Utøya, samt opfordringer til bådejere i nærheden. Imens fedtede danske og internationale medier rundt i Al-Queda konspirationer og andre opfindsomme teorier i mange, mange timer. Og jeg tvivler på, at Information var nogen undtagelse..

Malte Jørstad:

Nej Twitter har ikke lignende funktion. Du kan retweete (altså kopiere andres retweet og sende den ud i dit eget netværk) og du kan give tweets en favoritstjerne. (Dette betyder at du bogmærker tweetet). Begge funktioner indikerer en form for anerkendelse hos forfatteren, som betyder at indholdet er godt, og man ønsker at videregive det eller gemme den til senere.

Vdr Facebook, de statusopdateringer eksisterer stadig, men jeg tror man er blevet bedre til at filtrere fra ved for eksempel at gemme de venner der gør det, fra sit news feed. Der er mange grunde til at man skriver "kedelige egocentriske statusopdateringer". At få bekræftelse (af forskellige grunde) er en af dem. At understøtte og deltage i et specifikt netværk er et andet - nogle er gode til at segmentere og kun sende ud til de specifikke mennesker der indgår i netværket, andre sender statusopdateringer ud til hele venneskaren, hvilket gør det jævnt kedeligt for en hel del.

Brugerbillede for Peter B. Jensen

Jeg kan sagtens se et formål med tweets. Der er mange af dagens nyheder, politiske udmeldinger og statusopdateringer på udviklingen der sagtens kan klares med 140 tegn. Twitter er ikke et supplement til de af os der starter dagen med avisen eller besøger mediernes netsider, men nok mere henvendt til dem der gerne vil følge med, men ikke kerer sig om alle detaljerne.

Twitter virker også fint professionelt. En virksomhed kan sende korte beskeder som driftsforstyrrelser, slagtilbud eller andet relevant for deres interessenter. Hvis man vil følge med i sportsresultaterne, men er optaget andet steds kan man sikkert få et mål-tweet. Og som sagt med det politiske, så kan vi for det meste regne resten ud når vi kender overskrift og afsender, så her virker tweet også fint.

Det er ikke en konkurrent til eller afløser for dybdeborende journalistik. Det er korte informationer, distribueret til dem der har meldt sig til feedet. En pendant til sms-er, der også er populære trods deres åbenlyse begrænsninger.

Det er nyt, og derfor er vi eksperimenterende med mediet. Det bliver hypet som et modefænomen og fordømt som samme, den del vil nok dø ud når nyhedens interesse fortager sig. Men det er en glimrende kommunikationsform, der vil supplere de traditionelle - når vi har afdækket styrker og svagheder.

Brugerbillede for Kristina  Jensen

lillian simonsen

Det var ikke hvad jeg skrev. Facebook og Twitter har ingen sammenhæng og det nyheder, der konstant opdateres på Facebook sker lige så hurtigt, som de præcis samme nyheder kommer på Twitter, TV2 News og hvad vi ellers har af nyhedsmedier.

Hvad du anser for bedst brug af et medie, er kun korrekt bedst brug for DIG.

Brugerbillede for Maria Guldager

- God klumme, og jeg eksisterer ellers både som ung og spændstig, men rækker armene op i afmagt ift. tweeter, for lige så gerne jeg vil være med der hvor det sner, lige så lidt er der i mig fugleoverblik nok til den tillidsudvælgelse det nødvendigvis må koste, at følge netop de brugere, der ikke belaster ens system men beriger det.
#Toomuchofeverythingcanmakeyousick!

Brugerbillede for Martin Skov

Det er som MySpace.. man sælger brugernavnene før eller siden og derefter smutter de videre til den næste forelskelse til stor frustration for investorerne :-)

Det kan jo også være et perspektiv man ofte glemmer i hele diskussionen om værdien af sociale medier.

det jeg synes er mest mærkværdigt er den trang disse brugere har for at alle andre skal kunne li det.

det er ligegyldigt om det er datingsider, facebook etc.

hvis man ville bruge tid og penge på dette, så havde man vel gjort det.

Brugerbillede for Jeppe Morgenthaler

Det er ikke LJs mening om Twitter i sig selv der er angribelig. Bare at han udtaler sig lidt firkantet i sit radioprogram om noget han angiveligt kun har et overfladisk kendskab til. Lige som mange af kommentarskribenterne her. Her er i øvrigt mit blogindlæg som han henviser til:

http://www.jeppemorgenthaler.com/om-medierne-og-demokratiet-pa-p1

Twitter er dét stærkeste netværk jeg har, både socialt, kulturelt og fagligt.

Brugerbillede for Mads Petersson

LJ er, sammen med resten af den intellektuelle elite; fra målgruppen i kartoffelrækkerne til vennerne på Deadline, ved at misforstå deres egen generations væsentlighed. Ingenpeger fingre af traditionelle medier, vi peger finger af jer, som insistere på at benytte halvdelen af deres potentiale.
Og vi forsvarer os, fordi vi gang på gang bliver sat i bås, som en flok latterligt overfladiske narcisister, naivt til falds for ethvert nyt selvbekræftende tiltag. Det må du gerne mene om mig Lasse, jeg kan hverken tvinge dig og Knud Romer til at have ret.

http://mcvrk.dk/alkohol-onani-og-sociale-medier/

Brugerbillede for Claus Piculell

Tak til Lasse Jensen for en nødvendig kommentar.
Som ikke-eksisterende individ - men dog til tider 'Facebooker' - tillader jeg mig at henvise til en nyåbnet blog og dens første indslag, der forekommer relevant her.
Indslaget hedder:
"Dear Diary, my Facebook doesn't Understand Me!"
http://alittledanesenglishblob.blogspot.dk/2012/07/dear-diary-my-faceboo...
Bloggen hedder
"A Little Dane's English Blob"
http://alittledanesenglishblob.blogspot.dk/2012/07/
vh CP

Brugerbillede for Martin Haastrup

Hvis man ikke tweeter, eksisterer man ikke
Twitter er sindsbilledet på det 21. århundredes medieudvikling...

Hvis man tweeter og sindbilledet på det 21. århundredes medieudviklings-mani er :

En person, som tror det er nødvendigt, at iføre sig redningsvest pga stormtrusler, mens vedkommende med hånden nede i et glas vand forsøger at piske vandet til skum. = Opreklameret storm i et glas vand.

Det siges at alle mennesker laver luftkasteller, men kun tweeter'er og andre internet-surfere-manikere flytter ind i dem.

Mani. Medie-mani og intetsomhelst andet. En hån mod al virkelig social kommunikation. En illusion om magt, betydning, værdi, kontrol, kontakt.

Udhulet, medie-masturbation. Ego-onani.

Beklager de hårde ord. Men man er nu engang nødt til at skære igennem en gang for alle i denne vanvittige og perfide medie-mani.

Påtalerne, kritikken af det, skepsissen mod det imødekommes på metaforisk lignende vis, som den som afslører en fordrukken alkoholiker i sin urinal-stinkende mørklagte lejlighed, en stank af pis og bræk, tomme flasker overalt klirrer, mens alkoholikeren hæst skriger: I kan ikke bevise jeg har et problem med alkohol, alle flaskerne er jo tomme.

Kapitalistisk konkurrence-kommunikation - kommunikations-konkurrence...Tomme tønder...buldrer som bekendt mest.

I er slaver og I elsker og at være slaver. Slaver af en surreal og total forvrænget kommunikations-escapisme. Virkelighedsflugt.

AE - Anonyme Escapister. Twitter-twister. Twitter-sister. Twitter-fister... 8-)

Adrenalin-junk.

Jeg slutter som jeg begyndte: Du har nu også sat dig i en robåd, iført dig redningvest, og pisker løs med hånden i dit vandglas - for at bevare illusionen om den storm af social kommunikation som hersker omkring dig...

Kære ven, jeg mener det jo godt: Du er betalende offer for et bedrag af dimensioner. Vi savner dig herude i det virkelige liv. Vi savner at du bidrager med noget af dig selv, for du bestiller jo ikke andet end at forsøge at overbevise hele verden om hvor betydningsfuld du er, dine evner osv.

Kom ud af ægget. Vi savner dig. Kom og vær med i virkeligheden, istedet for at pine dig selv sådan. Som en anden børsmægler med 14 telefoner i forskellige fladskærmsfarver foran sig der ringer hele tiden. Hånden der pisker vandet til skum...

Vidunderlige virkelighed... 8-)

Tak. Fortsat god sommer og god debat.

PS.: Måske er det ikke en robåd, men en tømmerflåde: Sidder på en tømmerflåde, iført redningsvest, pisker løs med den ene hånd i et glas vand, det stormer af skumsprøjt - højt-råbende mens den anden hånd vinker og signalerer livs-eksistens: SE MIG! SE MIG!! - RED MIG! RED MIG... 8-)

Brugerbillede for Genha Faldtstein

De nye medier skal blot bruges korrekt, så er de faktisk et ganske glimrende supplement til vores eksisterende medier.

Twitter er genialt til korte, løbende opdateringer (fx live-journalistik i et fjernt land) og der er mulighed for at melde tilbage på disse opdateringer (fx kan der stilles spørgsmål undervejs). I et arbejdsmiljø er Twitter ligeledes genialt til at holde styr på trådende, hvis brugt korrekt.

Facebook er nærmere en skuffe i dit skrivebord (fotoalbum, kalender og kontaktbog). Vi ved vel alle, at Facebook's originale funktionalitet ikke var designet til forretningsformål, så derfor er der mange ubrugelige (det er jo en smagssag) "privat-funktioner", fx spil, o.s.v. Men Facebook er også et smart sted at håndtere fx kundeservice. Din gode service kan ses af tusindvis af andre potentielle købere. Dine reklamer på Facebook rammer i øvrigt oftest den helt rigtige målgruppe. Service-/restauration-branchen kan ligeledes nyde godt af Facebook's funktioner. Det giver din virksomhed et ansigt, og det kan folk forholde sig til.

Indholdsdeling kan også være med til at sikre fri viden verden over, tag Wikipedia som eksempel. Det er blot ét af de nye medier med potentialet til en rigtig positiv effekt.

Brugerbillede for Martin Haastrup

Hvis så folk bare kunne holde deres Fjæsbof og Twitter-fritter for dem selv. Nej, det der irriterer mig mest at jeg gudhjælpemig gudødemig skal udsættes for selv mine bedste venner, som gør sig til smilende satiriske -markeds-menings-manneqinner for det sidste nye skrig på IT-kommunikationsfronten. Gratis frivillige salgs-agenter.

Det er denne form for apresning som jeg protesterer imod. Det er det som virker frastødende på mig, som får det til at virke som om folk bliver fuldstændig hjernevaskede: De kan ikke se skoven for bar twitter. Det er denne form for sekterisme, som jeg føler mig frastødt af.

Ingen skal afpresse mig, ingen skal tvinge mig!

Ingen skal komme her og lege twitter-markedsførings-agenter overfor mig når jeg ikke har bedt om det! Der er en grund til at jeg har mit skilt på min postkasse REKLAMER - NEJ TAK.

Hold jeres Twitter-spam for jer selv. Tak.

Brugerbillede for Tino Rozzo

Kære Christiane Vejlø!

Tak for linket til din blog, hvor du på forbilledlig vis opremser alle Twitters fordele og velsignelser.

Beklager, jeg kan STADIG ikke se, hvad jeg skal bruge det til.

Brugerbillede for Marie Holdt

Hold da op en debat.

Interessant at de fleste er imod Twitter og mener det bare handler om de individuelle Twittere - jeg arbejder for en organisation som bruger Twitter til at fortaelle om det vi laver - men det bliver mere brugt af vores frivillige paa at oplyse andre om hvad vores organisation laver.

Det er en fantastisk maaade for os at 'snakke' med vores 6000 frivillige som bor rundt om i landet, og som gerne vil fortaelle andre om hvor fantastisk vores organisation er.

Jeg tror samme diskussion om et aar eller to i Danmark vil vaere helt anderledes, og mon ikke nogen af skeptikerne ovenfor er kommet med, mens de andre der holder fast i det ikke er for dem for laengst er faldet af vognen?

Brugerbillede for Karsten Aaen

Og? Hvad er formålet med Twitter - andet end at fortælle andre om hvor god man til dette eller hint? Eller hvor man er henne? Eller hvad man laver lige p.t?

Er det interessant at få vide nu har ef mine venner lige købt en dejlig el-kedel både her og der eller en lækker kaffe-maskine ller kaffekværn i Bilka, Inspiration, eller Imerco? Nej, det er det aldeles ikke - for mig.

Og hvorfor er alle så opsatte på at fortælle om sig selv i denne her tid? Og sikkert prale med at de kan noget som de aldeles ikke kan når push comes to show? som det hedder på udenlandsk...