Sidste sommer mødte jeg en ældre kvinde, der fortalte mig om, hvor vanskeligt det havde været for hende, at finde en bolig i Aarhus. Det var ikke, fordi hun stillede umulige krav eller var ueffen udi boligsøgning, men hver gang hun kontaktede udlejeren, gik det galt. Der opstod forvirring, fordi den ældre kvinde hed Ejler og havde et ulige tal som slutciffer i sit personnummer. Hun blev mistænkt for fusk eller opfattet som besværlig og hver gang afvist. Så hun henvendte sig pr. brev til myndighederne for at få lov at skifte navn og cpr-nummer og forhåbentlig finde en vej ud af Ringkøbing, hvor den sociale isolation nærmede sig smertegrænsen.
Hun skrev: »Jeg bor i Ringkøbing og har i de sidste to år energisk søgt efter en lejlighed i Aarhus, hvor jeg arbejdede på Universitetet i mange år og har familie og venner og føler mig hjemme. I Ringkøbing er der kun ét menneske, jeg opsøger for en beskeden privat kontakt. Og byen er lille, og mange mennesker har stor modstand mod at acceptere, at jeg lever en kvindes liv, selv om jeg nu har levet sådan i en række år. Situationen er utålelig, bl.a. fordi min søgen efter lejlighed stærkt hæmmes af, at jeg ikke uden komplikationer blot kan oplyse mit navn, når jeg henvender mig til en udlejer. Det er en voldsom belastning at skulle oplyse et mandsnavn, når jeg ganske øjensynligt præsenterer mig som en normal kvinde. Og det er utroligt frustrerende at opleve, at mit manglende held med boligsøgning synes at skyldes denne uoverensstemmelse.«
Forleden kom Radikale Venstre med et udspil, der skal gøre livet lettere for mennesker, der lever som et andet køn, end det de blev tildelt ved fødslen. Regeringspartiet vil have indført neutrale cpr-numre og pas, der ikke skelner mellem køn. Det vil gøre det muligt for mænd at tage såkaldte kvindenavne – og omvendt – uden først at skulle undersøges, diagnosticeres og have særlig tilladelse fra statens side. Forslaget har fået en blandet modtagelse. Hos regeringskollegerne S og SF mumles der om at ændre reglerne uden dog at gå så langt som til ligefrem at gøre pas og cpr-nummer kønsneutralt. Kristendemokraternes formand, Per Ørum Jørgensen, kalder Radikale Venstre »det farligste parti i Danmark med deres unaturlige og kunstige ideologi om et kønsneutralt samfund«. Hos Venstre afviser politisk ordfører Ellen Trane Nørby også det radikale udspil med henvisning til ideologien bag. Hun kalder forslaget »et ideologisk forsøg på ophæve kønsbetegnelsen i det danske samfund«. Denne beskyldning om radikal ideologi er værd at kigge nærmere på: Det er noget værre noget, forstår vi, når Radikale Venstre vil sætte sig op mod naturens orden og ved lov male med kønsløs grå hen over en verden, der nu engang er blå og lyserød.
»Lad nu kvinder være kvinder, og lad mænd være mænd,« som Ørum Jørgensen formulerer det. »Forskellen mellem kønnene giver livet dynamik.«
Hvad han og Trane Nørby og deres ideologikritiske åndsfæller har så svært ved at forstå er, at det netop er hensynet til kønnets og livets dynamik, der ligger bag de radikales udspil. Det handler ikke om at udviske kønnene. Det handler ikke om at gøre alle ens. Tværtimod. Det handler om at give en ekstremt udsat gruppe mennesker mulighed for at udfolde deres køn og leve, som de ønsker – uden at skulle skrive fuldmagter til sig selv for at hente pakker på posthuset, uden at beskyldes for at have stjålet en andens lånerkort på biblioteket, uden at blive hevet til side og gennemtjekket af sikkerhedsfolk i lufthavnen og uden at ryge bagerst i boligkøen.
Hvad går det egentlig ud på, når man pinedød vil stemple M eller F i folks pas? Australierne har indført et X uden at bryde sammen kollektivt i kønsløs depression af den grund. Og hvad er helt præcis det farlige ved at lade folk frit vælge deres eget fornavn? De fleste har vel mødt en Jo, Bo, Kim, Gerd, Robin eller et af de andre 599 godkendte unisexnavne i Danmark, uden at deres verdensbillede krakelerede.
De radikales udspil er et pragmatisk forsøg på at lette hverdagen for folk, der har det svært. Hvad skal man til gengæld kalde de skeptikere, der insisterer på, at alle mennesker skal udleve deres køn inden for statssanktionerede rammer? De fremstår vel egentlig mest som forstokkede ideologer.
Anders Haahr Rasmussen er kulturjounalist
OM jeg begriber at man ikke bare kan få ændret et navn eller et nummer.
Hvorfor i alverden er det vigtigt at dele numre op i han- og hunkøn?
Jeg begriber bestemt altså helle ikke, hvorfor det skal være så svært at ændre - men samtidig begriber jeg heller ikke, hvorfor jeg i den samfundsmæssige registrering skal kønsneutraliseres for at løse et problem for et lille mindretal - jeg har godt læst nogle ikke mener, min identit ikke også er at være kvinde, og hvis den er det, så er jeg forskruet eller noget - ok, så lad mig være det. Men jeg er altså kvinde, født som det og har det godt med at være det. Min identitet er bestemt også formet af at have være en datter til nogen, en lille pige engang og nu en kvinde - jeg er helt klart ret bevidst om, at jeg af verden ses og opfattes som en kvinde - og det er jeg helt ok med - og på juridiske samfundsmæssige plan. Dermed ikke sagt min identitet er i mit pas - ingenlunde. Men jeg har ikke lyst til at leve i en kønsneutra verden - jeg kan godt li' køn, og de forskelle det giver osv. Det ikke man ad anden vej rundt burde kunne lette denne minoritet vej i verden.
Lad os hellere gøre det nemt at skifte køn, hvis individet ønsker dette.
"Hvad skal man til gengæld kalde de skeptikere, der insisterer på, at alle mennesker skal udleve deres køn inden for statssanktionerede rammer?"
Bangebukse?
Jeg synes både der skal være mulighed for at få M, K og X i sit pas, på den måde tager vi hensyn til alle grupper, også dem der død og pine skal have en stat til at definere hvilket køn de er...
Spørger man diverse evolutionsbiologer er der eget der tyder på, at vi alligevel en dag ender som androgyne skabninger - kærlighed skelner ikke mellem køn...
Når der eksempelvis skal indkaldes til session eller vaccine mod livmoderhalskræft, så er det altså noget lettere at lave et udtræk fra folkeregisteret på baggrund af personnumre end at en ansat skal sidde og gennemgå tusindvis af navne og vurdere om det er en mand eller kvinde.
Det samme gælder når der laves statistiker.
Der ville ellers være god grund til at vaccinerer drenge mod papilloma virus.
Der kan også være store fordele i at man ikke kan skelne mellem kvinder og mænd hvis man får hacket en persons adresse og personnummer, fordi kvinderne der bor alene så ikke umiddelbart kan afsløres som kvinder... Og nu da navneloven er lavet om kan man jo hedde hvadsomhelst og ikke nødvendigtvis et decideret mande eller kvinde navn... For øvrigt er der i Nordøst Grønland mange mænd, der hedder Anna ...og i Norge hedder mænd Inge... , egentligt er det jo også ligegyldigt om der står om man er mand eller kvinde, men vil alle øvrige lande acceptere at det ikke er en oplysning i passet, der er jo ikke meget ved at have et pas, der forhindrer en i at komme ind i et andet land vel ?
Pas uden billeder ?
Ellers er det jo meningsløst.
Eller uden skæg og tørklæder måske ;-)
Eller med en sæk over hovedet allesammen ?
Politisk korrekthed sure is crazy.
@Odd
Der skal ikke være pas uden billeder, det er jo netop pga. billedet man vil have passet kønsneutralt, når Kurt nu kalder sig Kirsten og har bryster og læbestift, men der står M i passet.
Kan ikke forstå, at det kræver debat; det da bare at få det lavet om også komme videre med noget mere presserende.
Mvh..
Personligt er jeg uendeligt ligeglad med hvordan CPR-numre konstrueres. For min skyld kan nummeret bestå af en kode der tæller pico-sekunder fra jesus eller muhammeds fødsel.
Hvad pas angår er det lidt anderledes, alene af den grund at dokumentet skal kunne anvendes uden for rigets grænser, hvilket den radikale superhumanist godt ved, ligesom der vel ikke for nogen er tvivl om at dette er endnu en ideologisk prøveballon i sommervarmen.
Problemet som jeg ser det, er at ønsket om kønsneutrale CPR-numre og pas ikke begrundes med omlægning af computer systemer, men derimod med den sædvanlige radikale humanisme, der skal redde minoriteter, om det så er fra dem selv.
Ikke fordi minoriteterne egentlig selv mener at der er et problem, men simpelthen fordi politikere i det radikale venstre med vold og magt skal frelse NOGEN!
man skal i min verden ha det køn man biologisk tilhører….. på sit pas…
man skal kunne identificeres af andre, ikke en selv.
alt andet er i min verden helt skudt ved siden af….
I den kulturradikale verden er alle mennesker sociale konstruktioner, og biologiske særpræg er uønskede bieffekter af en biologisk fødsel.
Kønsdele og dele af hjernen der udløser kønshormoner er også ganske uønskede i den sammenhæng, så mon ikke der om føje tid bliver tilbudt medicin mod den slags, med statsstøtte på initiativ af det radikale venstre.
Vi skal jo alle finde "det rigtige menneske inden i os selv".
Så når rygning er totalforbudt, og fedme, intolerance, lystfiskeri osv. bliver gjort strafbart med nye paragraffer, vil det kønsløse ideal blive fremført, og gradvist vil "fagre nye Verden" blive et politisk understøttet ideal.
Forhåbentligt først når jeg er skredet permanent, men jeg fornemmer at defunkte vælgere ikke har det fjerneste mod at vælge den form for politikere der har et positivt syn på den nye generation af vanvittige raceideologer.
,I en ikke så fjern fremtid bliver det nu nok folks genetiske kode,der kommer til at stå i passet, så det ikke kan forflaskes, og så er de transsexuelle lige vidt i en intolerant verden, til den tid vil det nok nærmest være en fordel at der desideret står at vedkommende er transsexuelt med kønsskifte operationer, så der er en reel forklaring på disharmonien på den genetiske kode og fremtoningen, personligt er jeg ligeglad, menjeg forstår godt at man ikke er det som transsexuel. Mendet bliver nok desværre aldrig 100% muligt at skjule at ens genetiske kode er en imod, eller at omvende den ganske verden til tolerence inden for den næste genneration... Så fra mig glæd dig over det der er opnået i vores lille land ind til nu trods alt..og pas på ude i den store verden hvor tolerencen ikke altid omfatter andre end de mest sædvanlige...
Ups forfalskes naturligvis..!
@Mascha Madsen
I mit mareridt om de Radikale Venstres utopiske fremtidige verden er køn ikke en del af et menneskes identitet.
Seksuelt køn eksisterer ganske simpelt ikke som andet end parykker og anden udklædning.
Man har så tilgengæld fjernet evt. disharmonier mellem mænd og kvinder, og naturligvis er der også kun een "race", så man heller ikke på det punkt oplever konflikter.
Børn der opfører sig "anderledes" bliver naturligvis gasset uden smerter, og da alle undfangelser sker via reagensglas, er der ingen forældre, søskende eller andre familiemedlemmer der klynker og forstyrrer harmonien.
Søren Lom : ...
just joking ...;-)
Pas uden billeder er naturligis ubrugelige udenfor andedammen.
Men det er forestillinger om kønsløshed også.
Hvad er et kønsneutralt CPR-nr? Er det fx. 1455,5?
Er det en ny jødekode, der skal indføres?
Trans'er med gult armbind, eller hvad med en rosa trekant?
Men i øvrigt, så må jeg da beundre de radikale for deres sans for væsentlige politiske kampe:
homobryllupper, kønsneutrale pas, kunstfondsstøtte til tegneserier osv.
Skal alt dette dække over partiets neoliberale politik, og at der dybest set ikke er så stor forskel på de radikale og Team Saxo Bank. At de radikale er Friedmann ligth. Måske er den eneste forskel, at Anders Samuelsen er mere ærlig end überstats-
ministerinden.
Lad os nu ikke glemme hvor mange radikale, der gik med bet' Anders over i Team Saxo Bank-partiet.
Billede af kønsdelene i pas - NU!
/O
Det er fantastisk som nogle mennesker har behov for at begrænse alle andre mennesker med deres snævre livssyn.
Artiklen dokumenterer et problem, som er dybt diskriminerende for de der rammes af det. Der er ikke nogen der bliver mindre mand eller kvinde af at andre får lov at leve deres liv som de ønsker.
Er modstanderne af regnbuefamilier, kønsneutrale pas og homevielser så bange for at deres kernefamileideal krakelerer, fordi alle andre mennesker ikke presses ned i de rammer I har valgt at leve jeres liv efter?
@Henrik Strøm
Det er sgu da dybt diskriminerende at jeg ikke længere er en mand i mit pas, fordi et lille lallehumanistisk og ultraliberalt parti ønsker at "fjerne" den såkaldte diskriminering som de mener findes, uden at der, som sædvanligt når det er de radikale, er nogen basis for det hos de stakkels diskriminerede.
Jeg kvalmes atter og atter over det parti og alle dem der stemmer for det.
Bvaddr..! sgu!
Men jeg skal nok opføre mig pænt og civiliseret, og trykke hånd med dem, for i Danmark gælder jo netop retten og pligten til at være venner med dem hvis politiske holdninger man afskyr.
@arne lund
Et CPR-nummer uden politisk fikumdik, kunne være antal milliard dele af sekunder der er henrundet siden et defineret punkt i tiden.. det kunne være en antagelse om BigBang's fødselsdag eller den dato månen bandt sig til jorden.
Det vigtigste er at ingen, overhovedet, kan påstå at have den fjerneste ide om det helt præcise tidspunkt man definerer som 0
Allerede her render vi ind i problemer.. både muslimer og hinduer vil af religiøse årsager nægte at acceptere nogen af de 2 foreslåede datoer, dels fordi jorden og universet blev skabt af den ene eller anden gud på et helt andet tidspunkt og dels fordi at den ene vil forkaste den andens forslag, alene grundet religiøs intolerance.
Men hvad så med 1 januar, 1970.. perfekt, bortset fra at den ide for år tilbagte blev brugt i AMERIKANSKE computere, og hvis mellemøsten gør oprindelse eller anvendelse af et forslag til udelukkelsesgrund vil jeg næsten garantere for at andre følger med.
Vi kunne på verdensplan starte et præcist ur, på en dato alle på forhånd er enige om, men hvis nogen har set EU parlamentet når de er allerbedst, så forestil jer FN..
Personligt ser jeg ikke en fremtid for kønsneutrale eller politisk uangribelige CPR numre i min levetid, men det er måske bare mig der er blevet for gammel.
Det kan være at en app til en iPod skaber en defacto verdensomspændende standard om et par måneder eller år.
Jeg har været en del i tvivl hvor jeg stod, men efter at have læst Helge Andersens indlæg, kunne jeg vælge side så tak for det!
Helge A: "Når der eksempelvis skal indkaldes til session eller vaccine mod livmoderhalskræft, så er det altså noget lettere at lave et udtræk fra folkeregisteret på baggrund af personnumre end at en ansat skal sidde og gennemgå tusindvis af navne og vurdere om det er en mand eller kvinde.
Det samme gælder når der laves statistiker."
- men nok meget sigende om hvor den poltiiske korrekthed har lagt sig, at det noget irrelevante svar til ham har fået flere anbefalinger.
Der er ikke nogen saglig grund til at man kan aflæse kønnet ud fra CPR nummeret, ideen stammer tydeligvis fra tiden før EDB. CPR nummeret burde faktisk heller ikke indeholde følelsesdata, det er alt for nemt at rekonstruere de sidste tre cifre.
Vi kunne lære noget af progressive Argentina i det katolskkonservative Sydamerika når det kommet til LGBT-rettigheder.
I år vedtog det argentisnke senat enstemmigt 'Gender Identity Law', der vil inkludere sexskifteoperation og hormonbehandling i offentlige og private sygeforsikringer. Loven tillader også ændring af navn, køn og image uden en læge eller dommers accept.
Sådan.
Endnu et post-feministisk bidrag til teaterløjerne fra dette latterlige parti med egen manglende kønskvotering i dameledelsen - her midt i denne post-moderne domina-tidsalder på vej hen imod det hermafrodittiske paradis (Peter Sloterdijk) – håber ikke ironien er for hysterisk …
Jeg tror nu at en transseksuel kvinde, hellere vil have et F end et X og en transseksuel mand hellere vil have et M end et X. For det er henholdsvis Mand og Kvinde de vil være.
Historien om boligsøgningen lyder noget konstrueret.
Jeg vil gerne tilføje som pre-op TS, at vi kan føle os en smule diskrimineret ikke kun i lufthavne, men bestemt også på offenlige kontorer osv.
Jeg ser gerne man får styr på det "3-køn"... som eksistere i alle kulturer verden over.
Om det bliver markeret med et x-y-z i passet er ligegyldig.
Hvorfor overhovedet give nyfødte et køn før at de er fyldt 18.
Det må føles SÅ krænkende og SÅ traumatisk at være en 7 årig pige i en drengs krop, og så, som barn at få et pas og se sin profil afspejle et fremmed køn.
Regeringen må indkalde både dronning og rigsraad for at sikre at denne uhyggelige og inhumane praksis standses før Danmark for evigt er kendt som landet hvor intolerancen har frie kår.