Kronik

Modsvar fra skraldespanden

Vi er på vej mod et samfund, hvor mennesker, som ikke har samme vilkår og kulturelle baggrund som én selv, er legitime mobbeofre og en lovlig skydeskive. I Information bliver disse menneskers hjemsted betegnet som ’affalds-Danmark’ – der, ’hvor der er så grimt, at man ikke kan tage et billede af sine børn’
I affalds-Danmark ligger størstedelen af den materielle produktion, der finansierer vores samfund, så hvis affalds-Danmark ikke eksisterede, ville caffe latte--land være ilde stedt; for ikke at sige på røven.

I affalds-Danmark ligger størstedelen af den materielle produktion, der finansierer vores samfund, så hvis affalds-Danmark ikke eksisterede, ville caffe latte--land være ilde stedt; for ikke at sige på røven.

Jakob Dall

Debat
31. august 2012

I mere end en uge har jeg nu spændt set i Information, om der dog ikke var nogen, der kommenterede på en artikel i Moderne Tider 18.-19. august betitlet »Husk biker-brillerne«, men da ingen andre åbenbart vil, så må jeg vel selv gøre det.

Det er ikke så meget anmeldelsen af Tisvilde Bistro, der generer mig, men jeg havde dog håbet, at andre end mig ville have reageret på følgende citat:

»Sidste år på sommerferie, fandt vi os selv på et sted, der vistnok hed Bøffen. Et sted i affalds-Danmark, hvor der var så grimt, at man ikke kunne tage foto af ungerne, der spiste skod-is uden at få kæmpe plasticskraldespande eller hæslige reklamer med i billedet.« Og senere: »På Bøffen var ingen harniskklædte kæmper, men bare overvægtige danskere i løst sort nylonfritidstøj og biker-solbriller.«

Det er ikke så meget det, at skribenten åbenbart ikke kan sætte tegn, der generer mig, men snarere et ordvalg, der, hvis Dansk Folkeparti havde brugt det om vore medborgere af anden etnisk herkomst, ville have fået både lederskribenter og kommentatorer op i det røde felt.

Hvordan kan det være, at personer, om hvem man burde formode, at de havde en vis uddannelse og dermed også en vis viden, kan tillade sig at udtale sig med en sådan nedladende foragt om deres medborgere?

Hvordan i alverden kan både skribent og redaktør i deres selvvelbehagelige, selvsmagende selvfedme tillade sig at betegne deres medborgere og disses hjemsted som affald og tilmed mene, at det er acceptabelt og helt i sin orden?

Hvad er det for et menneske- og klassesyn, der stikker sit grimme hoved frem her?

Den udtalte foragt for mennesker, der ikke passer ind i det åbenbart ret indsnævrede verdensbillede og normalitetsbegreb, disse personer besidder, er mindst lige så usselt som det, de samme personer beskylder Dansk Folkeparti for at besidde.

Forskellen er bare, at medlemmerne af Dansk Folkeparti står ved deres afsky for det anderledes, mens de mennesker, der har skrevet ovenstående, sikkert bare har ment, at det var da en morsom og fiks formulering. Det er, som om foragt for mennesker med en anden social baggrund er mere legitimt end foragt for mennesker af anden etnisk herkomst.

Det er ikke, fordi jeg sympatiserer med fjendtlighed mod mennesker af anden etnisk herkomst, men at det grundlæggende skulle være værre end den stupide klasseforagt, der kommer til udtryk i den artikel, jeg nævner, har jeg svært ved at se.

Ligegyldighed over for andre

Er det nu ikke bare en storm i et glas vand?

Nej, og det er der flere grunde til.

Den første er, at jeg har det problematisk med dobbelte moralske standarder.

Det er så det mindste af det.

Den næste er meget værre. Den drejer sig om, at vi er ved at få opbygget et segregeret samfund, hvor ukendskab til og ligegyldighed over for how the other half lives har medført en ligegyldighed over for andre menneskers vilkår, der præger den politiske tænkning hos den såkaldte intelligentsia.

Afskaffelsen af efterlønnen er et klart eksempel. Der blev sat en række myter i søen om, hvem der fik efterløn, og om hvor pinligt det var, at raske mennesker ikke kunne arbejde.

Myter, som den ene gang efter den anden blev modbevist. Og så røg efterlønnen og blev erstattet af en mulighed for førtidspension, der i realiteten bare betyder, at du får dit afslag hurtigere. De mennesker, der førte an i debatten, var mennesker, der havde deres på det tørre, var kommet sent ud på arbejdsmarkedet og ikke havde opslidende job. At ikke alle havde disse favorable vilkår, kom ikke dem ved, og at det betød, at det, der kunne have været en værdig afsked med arbejdsmarkedet efter i mange tilfælde 40-45 års arbejde, blev erstattet af en mulighed for med hatten i hånden at kunne tigge om at få lov til at træde af, inden man var helt ødelagt, fattede de slet ikke.

Jeg sidder som formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i Køge, og jeg har tidligere været socialudvalgsformand i Stevns Kommune, og jeg ved, hvor svært det er at få en førtidspension. Det aner de mennesker, der afskaffede efterlønnen intet om, og de er også ligeglade.

Det mest absurde er, at de ældre, der nu med djævlens vold og magt skal tvinges til at blive på arbejdsmarkedet, står i vejen for de unge, der så ikke kan komme ind. Det er da et generationstyveri, der vil noget.

Normalitetsbegreb indsnævres

Vi er på vej mod et samfund, hvor mennesker, som ikke har samme vilkår og kulturelle baggrund som én selv, er legitime mobbeofre og en lovlig skydeskive for ens indskrænkede menneskesyn.

I England blev der for kort tid siden lavet en undersøgelse om, hvordan underklassen blev skildret i medierne. Resultatet var nedslående. Disse mennesker blev skildret som dumme, dovne, overvægtige og fordrukne, og det var i orden at foragte dem.

Det samme ser vi tegn på herhjemme.

Når man har arbejdet med børn og unge mennesker i en menneskealder, kan man se, hvordan normalitetsbegrebet er indsnævret, og når man ser den måde, man behandler rygere på, skinner det tydeligt igennem. Det er ikke, fordi jeg synes, at man ikke skal bekæmpe rygning, men det ordvalg og den nedladenhed, der præger mange udtalelser om rygere og overvægtige, giver udtryk for en foragt og et klasse- og menneskesyn, der er særdeles utiltalende.

Det samme er brugen af au-pair-piger, der absolut ikke er ’au pair’ på nogen måde, men bare underbetalte tjenestefolk, eller brugen af underbetalte håndværkere fra andre EU-lande, hvis forhold til overenskomster, arbejdsmiljø og skattebetaling er særdeles lemfældigt.

Stupid snobisme

Jeg bor i affalds-Danmark, idet jeg bor i Køge i almennyttigt boligbyggeri, og Køge ligger nok i udkanten af caffe latte-land.

Jeg har også boet mange år på Stevns og i den del af caffe latte-land, der nok kommer nærmest på affalds-Danmark, nemlig Brøndby Strand.

I affalds-Danmark ligger størstedelen af den materielle produktion, der finansierer vores samfund, så hvis affalds-Danmark ikke eksisterede, ville caffe latteland være ilde stedt; for ikke at sige på røven.

Jeg er stolt over at være et affalds-menneske fra affalds-Danmark, hvis alternativet er en stupid snobisme, der får Rytteriet til at virke helt menneskelige. Faktisk troede jeg, at det var en parodi, men som Piet Hein skriver: »Den, der kun ta’r sjov for sjov, og alvor helt alvorligt …«

For nu dog at slutte positivt, så synes jeg, at vi skulle lægge vores mere eller mindre udtalte fordomme om hinanden væk.

Hvis det her samfund skal blive andet og mere end en række særinteressegrupper, der hakker på hinanden, må vi overveje, om ikke en vis respekt for andre mennesker og deres levevis kunne være værd at udvikle.

Vi skal måske tænke over, hvad Svend Auken engang i en debat sagde til Uffe Ellemann: »Først pisser du på mig, og så siger du, at jeg lugter.«

Det er ikke ligegyldigt, hvordan vi taler om og til hinanden, hvis det her samfund skal bevare en vis indre sammenhæng.

Og den massive kulturelle imperialisme, som ’affalds-Danmark’ i de senere år har været og stadig bliver udsat for fra ’den herskende klasse’, er i hvert tilfælde ikke befordrende for noget som helst.

Mogens Møller er lærer og formand for Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget i Køge

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Carsten Mortensen

Kan ikke være mere enig! Og tak, hvor er det dejligt når nogen sætter fingeren på præcis noget der lugter fælt.

Steffen Gliese

Det er beskæmmende, og det er beskæmmende gang på gang at høre søde, begavede mennesker, der så kommer til Danmark, svare 'nej' til, at her er så fantastisk at være af præcis de grunde.
Det er svært at pege på, hvorfor det er blevet sådan - men der er udpræget noget konen i muddergrøften i over det.

»Først pisser du på mig, og så siger du, at jeg lugter.« - nu placeret i den rigtige sammenhæng ...

Salig Svend Auken var uforlignelig - denne for meget Ellemann og for lidt Jensen som eksponent for den herskende politiske tilstand, hvor det med pisseriet nu er blevet stuerent i den såkaldte nye regering, spørg bare de radikolde muldvarpe ...

Martin Madsen

Bravo Mogens Møller!

Hanne Gregersen

Ren kajeryster til de politiske korrekte skribenter med de økologiske børn og madpakker --- ikke mindst i dette organ !

Soren Andersen

Men det er ok at tale grimt i visse situation og til udvalgte målgrupper? Eller hvad?

DF`og politisk modstandere generelt, Banker, Merkel ....ja listen er lang

Hvad siger I til det?

Flemming Andersen

Endnu et stort bravor Mogens Møller

Det er dejligt at nogle mennesker endnu har evner til at bliver forarget på den gode måde og er i stand til at viderebringe deres iagttagelser til os andre i begrundet form. Det giver også nemlig grund til lidt selvransagelse. Tak

Grethe Preisler

Tak for sangen Mogens Møller. Der skal skrap lud til skurvede hoveder.

Hvis du stadigvæk er SF'er oven på trekant-regeringens skatteforlig med dem, der kun er solidariske med sig selv og hinanden, håber jeg du ikke bliver træt at af give den i reprise for dine partifæller i regeringen.

Indtil det dæmrer for dem, at deres strategi for at redde stumperne af velfærdssamfundet svarer til den crackpot realism der er indeholdt i det militære bon mot:

"For at redde byen fra at falde i fjendens hænder, må vi bombe den til skærver."

Emil Edelgart

@Søren Andersen
Den væsentlige forskel er vel, at politisk ståsted, og nok især udnyttelsen af andre for egen vinding, i en vis udstrækning er et bevidst valg—klassetilhørsforhold er noget, man bliver født ind i.

Søren Andersen:

Man kunne jo vente med at tale grimt, til folk har begået grimheder?

Og her mener jeg ikke grimheder såsom at forsage mærkevaretøjet og Torvehallerne, men grimheder såsom menneskeforagt og latterliggørelse?

Tak til Mogens Møller for at påpege en ubehagelig dobbeltmoral: det er nemt at enes om, at fx DF er intolerante og racistiske i deres menneskesyn, men noget sværere at praktisere den dér tolerance, når det gælder en selv.
Det er jo ren Bourdieu: ved at vise afsmag for andres smag kan man effektivt positionere sig selv.
Måske skal vi gøre Jacob Riis og "How the Other Half Lives" til pensum i skolerne .. og samtidigt pege på en dansk "eksportvare", som vi kan være stolte af.

Soren Andersen

"Man kunne jo vente med at tale grimt, til folk har begået grimheder?"

Men kunne også prøve at udvise lidt klasse og så bare holde kammertonen hele vejen?

Søren Andersen:

Nu forlanger du næsten det overmenneskelige.

Når jeg f.eks. hører politikere sige fra Tingets talerstol, at FNs Menneskerettighedskonvention er 'undergravende for danskheden', ville jeg være en nidding hvis jeg lod den slags passere upåtalt. Og da bemeldte politikere ydermere er belastede af mangel på hørelse når det kommer til uenighed, skulle man være mere end almindelig langmodig for ikke at gribe til at tale rent ud af posen, nemlig at den slags holdninger er foragtelige ...

Niels Duus Nielsen

Tak for en vigtig kommentar. Jeg er selv affaldsdansker, bosiddende midt i cafe latte land, så det du beskriver, kender jeg kun alt for godt på egen krop.

For tiden er jeg aktiveret sammen med en flok ludere, lommetyve, perkere og andet godtfolk på kontanthjælp, og mine observationer blandt disse affaldsdanskere, sammenkædet med politikernes bestræbelser på at eliminere den organiserede arbejderbevægelses institutioner, siger mig, at det ender galt en dag.

Fordi: Organiseret utilfredshed fører som regel til fredelige demonstrationer og forskelige former for uvoldelig civil ulydighed. Uorganiseret utilfredshed fører til brændende biler i gaderne. Det er åbenbart det, de gerne vil have, politikerne. Brændende biler.

Claus Oreskov

Mogens Møller -Du må vende dig til at uddannelse og viden, ikke er det samme som empati og moral.

Jens Thorning

I 1950'erne bev overklassens unge skildret som farlige og degenererede, f.eks. i "Ung leg" i Danmark, hvor delinkventerne stiller sig på Kystbanen for at springe, lige inde toget kommer ligesom James Dean i sin hot rod i "Rebel Without a Cause" og "Die Halbstarken", der så vidt man kan se foregår i rigmandskvarteret Dahlem i Berlin.

Underklassen blev hyldet i adskillige film, og et enkelt bråddent kar som den kriminelle Leif i "Far til fire og Ulveungerne", blev beskrevet som skilsmissebarn, altså et fænomen, der er sivet ned fra den udartede overklasse.

Opvokset med den slags er nutiden nærmest umulig at forstå, men det må være den eftertragtede middelklasse med dens uberegnelige midtervælgere, der sparker nedad.

Kære Mogens Møller

Fantastisk artikel! Men hvordan forsvarer du dit parti - SF - når det qua sin deltagelse i regeringen - netop tager fra "affaldsdanskerne" for at give til de velbjærgede?

Flemming Andersen

Det er vel ikke Mogens Møller der skal forsvare det.

Det er vel de folketingspolitikere der har stemt på det, efter deres egen frie overbevisning??? Håber jeg så

@Flemming

Well, jeg ville ikke være medlem af et parti, hvis politik jeg ikke kunne forsvare ...

Claus Oreskov

@Jens Thorning. Middelklassens utilpassede unge som du beskriver, blev fremstillet som nogle der var farlige for dem selv. Arbejderklassens unge blev i den samme periode opfattet, som farlige for samfundet. De blev kaldt læderjakker – er der en klokke der ringer?

Johannes Nielsen

# Thomas Dalager

Jeg er selv en af de "politiske korrekte skribenter med de økologiske børn og madpakker" - hvorfor er det lige at artiklen er en "kajeryster" til mig? Er der noget galt med at lade sine børn spise ordentligt, undgå at de bruger for meget tid på TV og computerspil og kræver at de taler pænt til andre mennesker? Synes du jeg ville gøre nogen en tjeneste ved at tage "affalds"livstilen på mig - ryge Prince 100, spise matador mix, iføre mig løstsiddende fritidssæt og tilbringe dagene på sofaen foran fjernsynet i stedet for på kontoret.

Der er vel for f..... forskel på at behandle anderledes udseende, tænkende og levende mennesker ordentligt - som i følge min læsning er artiklens ærinde - og så at overtage et relativistisk/nihilistisk livssyn, hvor rygning/ikke-rygning, flid/dovenskab, haribo/gulerødder er lige godt og ligegyldigt.

Hvoraf kommer denne glæde hos vestlige uddannede mennesker ved at nedgøre sig selv og sine værdier?

Claus Piculell

Kan man anbefale en artikel flere gange ...?

Flemming Andersen

Marie Olesen
Det synes jeg er en ok holdning og det er jeg heller ikke, hvilket så dikvalificerer samtlige partier af een eller anden grund.
Men skulle jeg atter blive medlem af et parti, ville det jo være for at gøre det bedre end dem der sidder på tinge ikke for at gøre det samme.
Det vil jo så indebære at jeg i en periode må have nogle partifæller, der ikke gør det godt nok. Hvis jeg så i afmagt melder mig ud, får jeg jo ikke muligheden for at gøre det bedre??
Det er jo bare en grund, en anden kunne jo være at folk i samme parti ikke er helt ens og derfor kunne det tænkes at de ville stemme forskelligt efter deres overbevisning jævnfør grundloven, hvilket også sker en gang i mellem o.s.v. o.s.v.
Desuden er der så det at et enkelt menneske kun kan være ansvarlig for sine egne handlinger

@Johannes Nielsen.

Det er meget betegnende at du beskriver det saadan:
“affalds”livstilen (...) - ryge Prince 100, spise matador mix, iføre mig løstsiddende fritidssæt og tilbringe dagene på sofaen foran fjernsynet..."

Det er jo lige netop de fordomme der er grobund for foragten. Dine synspunkter til opdragelse kan sagtens kombineres med frisind og tolerance overfor det ukendte.
Hvis man vil...

Mvh

Henning Steen

Hvornår så jeg sidst et stand-up show der ikke sparkede nedad på præcis den måde, Mogens Møller beskriver?

Hvorfor synes så mange, at 'udkantshumor' og 'taber-satire' bare er så sjovt?

Angst - Henning Steen - angst ...

Enig. For at undgå det nedladende sprogbrug, der griber stadigt mere om sig, har jeg set mig nødsaget til f.eks. ikke længere at bruge ordet "fed" om tykke mennesker, fordi jeg så ofte har oplevet, hvordan ordet hvisles ud gennem tænderne som gamle dages "neger" eller "nigger" (nej, jeg er ikke selv overvægtig). Man må gøre, hvad man kan for at bekæmpe de ydre såvel som de indre mørkemænd, hvor man end finder dem, og det vigtigste sted at gøre dét, er i sproget. Det er lidt besværligt, det lyder ikke rigtigt af noget, virker vel på nogen latterligt, men det er nødvendigt. Sprogbrugen farver indholdet, lige såvel som det modsatte er tilfældet.

Jens Thorning

Claus Oreskov@

Farlige? Rok- og rul bøller? Snarere kulturfjendske anarkister uden intelligens. Dog mener jeg, at forestillingen om de øldrikkende apolitiske luddovne apatiske arbejdere opstod i 1960'erne parallelt med middelstandens triumfer.

TAK !

Mogens Møller. TAK

Det er den forråelse og totale LIGYLDIGHED, med andre, vi ser i hele vores samfund der gør det "OK" at lukke den slags UD.
OG det er hæsligt.

Desværre er det dog ikke sjældent at den form for SPROGBRUG er noget bl.a. syge udsættes for,
når de møder op og beder om hjælp, i kommunerne.
Det har jeg været vidne til MANGE gange, dels i min egen sag men også når jeg er med som bisidder.
Og det er SLET ikke til at holde UD.

ALT er efterhånden så grimt og ULÆKKERT, når vi taler om vores omgang med hinande, at det ikke er til at holde ud.

Så TAK fordi du læste artiklen OG reagerede på den.
Flere af den slags protester vil kunne hjælpe os allesammen..

Kristine Grøn Ansen

Forudsætninger for at løse sociale problemer er ikke blevet så meget nemmere af kombinationen socialpolitisk bureaukrati og off besparelser.

Jørgen Malmgren

Mod fordomme og selvfedhed er der vist ingen kur.

Men en del politikere kunne have godt af at komme ud og opleve affalds-Danmark og lære virkeligheden at kende der hvor man går i blå kanvas.

Desværre så virker en sådan opsang ikke på dem der "bestemmer".

Steffen Gliese

Problemet er vel i sin enkelhed, at vi havde 00erne, hvor nogle troede, at de kunne distancere sig, fordi de på papiret blev vældig velhavende; men sandhedens time har i mellemtiden indfundet sig, klokken er faldet i slag, og de samme mennesker må indse, at de må finde en placering hernede mellem os andre for at få tingene til at fungere - og det er ikke ved at svinge dankortet, men ved at finde løsninger på de nødvendige opgaver i samfundet og samtidig sikre alle en rimelig indtægt, så de kan fungere i samfundet.
Det betyder dog også farvel til nogle af de ting, vi nu tager for givet, f.eks. den sygelige dyrkelse af mode og uhyrligt kostbare statussymboler. De hedder statussymboler, fordi deres eneste formål er at demonstrere overfor andre, at man har magt over det. Magt over det har dog meget lidt at gøre med et fornuftigt arbejdsliv.

Michael Kongstad Nielsen

Peter Hansen er inde på noget af det rigtige. Der er sket en mental glidning i retning af småborgerlig afstandtagen fra dem, der der ikke hoppede med på låneræset, samtalekøkkenerne og de store biler. Men dem, der ikke hoppede med, er mindst ligeså værdifulde, og kan trække på skuldrene af lånernes "statussymboler".

Niklas Monrad

- "Vi er på vej mod et samfund, hvor mennesker, som ikke har samme vilkår og kulturelle baggrund som én selv, er legitime mobbeofre og en lovlig skydeskive for ens indskrænkede menneskesyn."

Denne udtalelse er desværre sand. At den så gælder flere veje, altså ikke kun "oppefra og ned" som det antydes i artiklen, gør slet ikke sagen bedre.

Lykke Johansen

Apropos!

Her er et afskyeligt eksempel på en ekstremt rig kvindes afstumpede mening om fattige mennesker, der må kæmpeøkonomisk for tilværelsen:
http://jyllands-posten.dk/international/article4826905.ece

Lone Christensen

Jeg tror det med at grine af udkants-affalds-Danmark startede dengang reklamerne om 'Polle fra Snave' og senere er der dukket flere karakterer op i diverse shows som f.eks Linda P.

@ Mette Dalby, måske vi ikke bare skal være stolte af Jacob Riis' billedserie 'How the other half lives' men også Jacob Holdt's 'Amerikanske billeder', som jeg så i folkeskolen? Vi kunne måske godt trænge til en ny fotograf tog på tur og denne gang i udkants-danmark....

Lone Christensen

@ Mogens Møller, jeg vil gerne have mig frabedt at du kategoriserer mig og hele København og omegn som Caffe Latte-land, som om vi alle er ens bare fordi vi bor i samme område!
- ellers en meget velformuleret og strålende artikel.

Lennart Kampmann

Ideen med at kontrastille Cafe-Latte land med affaldsdanmark er søgt. Dernæst er offermentaliteten i artiklen tyk.

Nogle skribenter har oplevet Tisvilde og fundet det æstetisk problematisk. Fem fjer og tre høns senere er det DF og overklassen der tramper.

Verden er mere nuanceret. Skal der spys galde så spy det dog uden at stille stråmænd op.

Med venlig hilsen
Lennart

Egentlig er "affaldsdanmark" en interesant nyskabelse, blot kedeligt at den kom fra en caffelattelandsborger. Hvis nu den var kommet fra én med et kritisk blik på situationen ville det jo have været i plet. Danmark har været et relativt homogent og pænt sted, ja relativt, jeg har færdedes på fortidens mindre pæne steder osse, men med nyliberalismen ser man en tiltagende stratificering i samfundet, og en tiltagende adskillelse af pæne nabolag og affaldsnabolag. Det er en af de nødvendigheder, som krisen medfører, hvis vel at mærke de relativt velbjærgede skal være i stand til at fortsætte deres livsstil som om intet var hændt, mens de andre skal betale så meget desto mere for strukturelle samfundsfejl, som de ikke havde nogen væsentlig del i at forårsage, hvorimod de velbjergede har.
Endnu en import fra USA, selv om det er værre dér.

Jeg maa sige at Lennart har en pointe.

Bare fordi folk kan lide cafe latte er de ikke noedvendigvis fortalere for Polle-humor... Se det var noget andet med de Nattergale og Borris Naerradio. For selvironien kan vaere befriende at grine ad.

I hvert fald bedre end "dem eller os"-mentaliteten (ligegyldigt hvilket politisk, socialt eller geografisk synspunkt det kommer fra). Den bliver aldrig rigtig sjov i mine oejne.

Mvh

Jens Overgaard Bjerre

Når den højere middelklasse sidder på medierne - i sær hovedmediet tv - skal det gå galt,
1) den højere middelklasse aner ikke hvad det vil sige, at bo til leje i et alment kompleks af boligbyggeri.Som regel i udkanten af København,
2) Socialdemokratiet og fagforeningerne har svigtet totalt. Når formanden for LO Harald Børsting, ser så træt ud, er det ikke på grund af spekulationer om de fattige i Danmark. Det er sandsynligvis mere om problemerne med at holde tilbage med indtaget ved frokosterne,
3) man skal have syndebukke som man kan give skylden for elendigheden i landet. Før var det de "fremmede", nu er det de hvide fattige danskere, især førtidspensionister og bistandsmodtagere,
4) en demokratisk vej vil være, at sætte lønningerne i medierne ned, således, at der også vil kunne skabes plads til mennesker, som kender forholdene for "The White Trash". Hvorfor skal gennemsnitslønnen for en journalist være det dobbelte af den svenske?
5) Socialdemokratiet har smidt ideen om at hjælpe de svageste i landet på lossepladsen sammen med 3-partsforhandlinger og 70'ernes velfærdssamfund om lige ret og muligheder for alle,

Gid Enhedslidten også fik øjnene op for for denne store gruppe af mennesker som hulter sig igennem. Men man læser måske bare Politikens restaurentanmeldelse af vor tids Folkekøkken (billigere kan man altså ikke få det, som der står), hvor man til ingen penge kan få 2 retters mad og vin ad libitum for 800 kr. Og kaffe. Og kage.
Det er til at skizofren over.
Stakkels hvide skidtfolk; uden tænder, uden bolig, uden forståelse.

Hanne Gregersen

@Johannes

Jeg er blot så træt af denne politiske korrekthed overfor alt fra cykelhjelme til indholdet af madpakker.

Eksempel:
Jeg har ingen restriktioner haft overfor, hvor meget ungerne så tv eller spillede computerspil - blot appeleret til almindelig sund fornuft. De har altid valgt den fysiske aktivitet fremfor farvealteret, hvis der bød sig en mulighed for at spille lidt bold.....og det var/er sandt for dyden tit.

Jeg har heller ikke deltaget i madpakkehysteriet, hvor en figenstang eller en chokolademad kunne sætte alle de rettroende bedrevidende forældre på den anden ende ---- her klarede vi os også med sund fornuft og almindelig pragmatik.
Cykelhjelmskampen tabte jeg også hurtigt. (blev de hjelme overhovedet brugt !!??) ..... og jeg kunne blive ved.

Ergo: jeg har været uartig og helt uansvarlig overfor mine børn......... de ser dog i deres fremskredne alder ikke ud til at have lidt nævneværdig overlast.

At man skal snakke ordentligt til hinanden er en gammel god borgerlig værdi, som står øverst på listen ---også hjemme hos mig.

.....det var blot det jeg mente i al venskabelighed :o)

De bliver aldrig 'stuerene'.
Siden har dette jollet lystigt derudaf.

Mogens Stig Møller

Tak for jeres kommentarer. det ser ud til, at jeg har ramt et ømt punkt. Med hensyn til offermentaliteten, som Lennart Kampmann skriver lige 2 ting. For det første opfatter jeg ikke mig selv som offer, tværtimod, og det tror jeg heller ikke ret mange andre gør, og for det andet er jeg dødtræt af, at hver gang nogle påpeger de velbjærgedes ragen til sig på andres bekostning, bliver der råbt "offermentalitet" efter dem. Det er en bekvem etiket at hæfte på folk, der har brug for lidt solidaritet, hvis man bare vil blæse på dem og beholde alle goderne for sig selv. Vi er ikke ofre. De egentlige ofre i den proces er de mennesker, der låser sig selv ind i en lille osteklokke i stedet for at komme ud i det rigtige samfund med al dets forskellighed sammen med os andre, men de skulle måske lige have et kursus i, hvordan man omtaler andre mennesker først.
Til sidst. Caffe-latteland er ikke et sted, men en tilstand. At der er flest af dem i Hovedstadsregionen er der nok ikke noget at gøre ved, men der er da heldigvis også mange andre samme sted.

Torsten Jacobsen

@Mogens Stig Møller

Jeg finder din kronik sympatisk, men som Lennart Kampmann peger på, så er dit udgangspunkt en stråmand.

Når madskribenten Børge skriver om 'Affalds-Danmark', så beskriver han netop en tilstand, og ikke et sted. Der er tale om en æstetisk bedømmelse, ikke en social.

Affald-Danmark findes - jeg kommer der dagligt. Heldigvis ligger det smukke Danmark altid kun et øjekast derfra.

Mogens Stig Møller

Der er mange måder at beskrive ting på, og det at bruge termen "affald" er yderst nedladende.
Det har desværre følger for den måde, vi betragter andre mennesker på, nemlig med disrespekt og foragt.
Ord er ikke ligegyldige - de afspejler tanker, og de tanker, der følger af associationen affald er, at det er noget (eller nogen) vi godt kan undvære og som ikke er "rigtige" mennesker, og hvor ender det? Social apardheid?
Havde man skrevet racistiske udtryk, som er lige så nedladende. så havde fanden været løs.

Disrespekten udmærker sig på mange måder - også i forhold til f.eks. udtale af andre menneskers navne, hvor selv radio- og tv-journalister, der burde være troværdige, undlader den simple forberedelse at sætte sig ind i, hvordan folks navne udtales.
Det gælder også andre, der omgås udlændinge, og som frækt påstår, at de ikke kan udtale de fremmede navne.

Måske
er folks lunter bare kortere
i kronisk krigsførende kongeriger?

Tak til Mogens Møller for artiklen.
Den bør læses af alle `navlepillere´
i øst såvel som i vest...:-)

Mvh Th

Lennart Kampmann

Informations læsere klapper begejstret når en artikel kan bestyrke dem i opfattelsen af Danmark som en kampplads mellem affald og cafe-latte. Se de riges onde æstetiske mobning af jævne klassefrænder.

Men det billede er lige så falsk som fx. det opstillede rød-blå. Det er unuanceret, forenklet, forsimplet.

Svaret er nærmest pistol aftrækker automatisk; at klassekampen skal føres igennem og alle skal være lige. Flotte ord, men tomt. Jeg genser for mit indre scenerne fra "Life of Brian" hvor Judæas befrielseshær bedriver polemik.

Vi har allerede et samfund, hvor flere modtager end bidrager. Det er en stråmand at kaste denne kontrastilling af affald og cafe latte op, for derefter at benytte den til afløb for sin galde.

Det må også være legitimt at give udtryk for sin personlige smag. Tænk på den debat der rasede om den sorte busterminal på Rådhuspladsen (og jeg har ikke noget mod jyder, men I ved hvilken terminal jeg taler om). Nogle steder er der måske grimt?

Frisind er lettest blandt ligesindede, og min oplevelse er at Informations læsere i høj grad kan lide at høre om kontrastillinger som denne artikel indeholder. Der anbefales i hvert fald flittigt.

Pludselig bliver kampråbet at man er stolt af at bo i affaldsdanmark, og så er kæden ikke bare faldet af, den er knækket.

Med venlig hilsen
Lennart

Lennart:

Man skal passe på med at kalde andres argumentation for stråmænd, for dernæst selv at stille en af slagsen op.

Vi har stadig, selv om mange er faldet for Hjortens "der er flere der yder end nyder"-retorik, en af Europas højeste erhvervsfrekvenser. Kun overgået af Sverige, faktisk.

Kom igen, når du har noget reel modargumentation.

Sider