Læserbrev

Unge udeboende er helt ’normale’

Debat
24. august 2012

Som udeboende under 18 år bliver man mødt med mange fordomme, og det er da heller ikke unormalt, at vi som mennesker putter folk i bokse for at bevare overblikket. Men når man som ung har taget et valg om at flytte hjemmefra, så er man altså ikke pr. definition psykisk syg, som mange har en tendens til at tro.

Jeg er personligt flyttet hjemmefra for et halvt år siden. Dengang jeg var 16 år, og jeg lider bestemt ikke af en psykisk sygdom. Alligevel bliver jeg tit og ofte konfronteret med, at jeg min boligsituation taget i betragtning ikke kan være helt normal i hovedet. Men hvad vil det sige at være normal? Ifølge Danmarks statistik flytter over 2000 unge hjemmefra før de fylder 18 år, så helt unormalt kan det ikke være. At jeg skulle være den eneste uden mentale problemer, har jeg svært ved at tro på.

For nylig var jeg alligevel ude for netop den type fordom. Jeg var til samtale med en studievejleder i sammenhæng med min start på et privatgymnasium. Efter vi havde siddet og sludret i nogle minutter, begyndte vi at tale økonomi. Da jeg sagde, at jeg var udeboende, blev han meget alvorlig. »Nu bliver jeg nødt til at spørge dig om noget personligt. Er du rask?«

Hva’beha’r? Pludselig, mens vi sad med skoleskema og oversigten over valgfag, havde han lavet en delkonklusion om, at jeg måtte være psykisk syg, fordi jeg ikke er hjemmeboende.

»Kan du uddybe det? Jeg er ikke psykisk syg,« svarede jeg.

»Det var ikke hans mening«, forklarede han, hvorefter han spurgte, om jeg var i en form for behandling.

Vi er helt ’normale’

Chokeret fortalte jeg ham, at jeg gik til psykolog, men at jeg sagtens kunne passe min skole. Jeg skulle naturligvis have gjort ham opmærksom på, at et psykologforløb ikke er det samme som en behandling for en psykisk sygdom. Men jeg fandt hans spørgsmål så malplaceret, at jeg ikke sagde mere. Jeg fik en plads på skolen, men hvem i alverden var han til at vurdere min, eller nogen anden elevs, psykiske tilstand? Hvis han var bekymret, så kunne han havde spurgt: »Hvordan har du det for tiden?«

Så for at opsummere: Vi er helt ’normale’, os, som er flyttet hjemmefra, før vi rammer den myndige alder. Hvis der da findes noget, som er normalt i denne forskruede fantastiske verden.

Asta Feilberg, København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henrik Jensen

Asta: Godt fanget.

Der er desværre en allerhelvedes stærk tendens, blandt visse lærere, til at hæfte diagnoser på alt og alle.

Og lad os lige gøre det helt klart for alle: Der er INTET i læreruddannelsen, som gør dem kompetente til at diagnosticere nogen som helst for noget.

Det skal de lære - og det skal alle os forældre og elever også lære...

Andy Johansen

"Chokeret fortalte jeg ham, at jeg gik til psykolog, men at jeg sagtens kunne passe min skole."
Den sætning underminerer da nærmest en del af pointen for hele artiklen, men forstår selvfølgelig stadig godt hvad hun mener.

Skal dog siges at jeg ofte oplever det helt modsatte, at mange i Danmark mener fol der stadig bor hjemme når de er over 25 er syge eller har problemer. I store dele af verden regnes det måske som underligt, eller ihvertfald uden for normerne at flytte ud tidligt, men synes absolut ikke det er tilfældet i Danmark.

Kristine Grøn Ansen

Måske helt normale, men hvis man som ung udeboende er socialt marginaliseret, har man ikke helt normale forudsætninger for forsat normal udvikling.

Lykke Johansen

Jeg fatter ikke, hvordan den studievejleder bærer sig ad med at tro, at unge under 18 skulle være psykisk syge, fordi de er udeboende. I min optik er det STÆRKT at flytte hjemmefra og klare sig selv - både mentalt, psykisk og økonomisk.

Iøvrigt er der mange unge studerende (især kvinder), derfinder det nødvendigt at gå til psykolig. Ikke fordi de fejler noget, men fordi presset på dem er så stort, at det påvirker deres dagligdag og overskud til at klare studierne. Og der kan en psykolog måske være en god ide.

Anders Sørensen

Det må være fedt at gå til psykolog bare for motionens skyld.

Jonas Nielsen

@Anders Sørensen

Hvad for en psykolog går du til? o_O ????

Jette Abildgaard

Asta Feilberg,

Hvis du taler med den studie ''vejleder'' igen, synes jeg du skal bede ham selv gaa til psykolog!!!

DU lyder som et RIGTIGT menneske.....saa derfor, goer hvad DU bestemmer er rigtigt for dig og, - undsyld udtrykket, men fuck ham!!!

God vind!!!