Læserbrev

Lad kommunerne bygge – og skab job

Debat
22. september 2012

Regeringen er på rette vej, ingen tvivl om det. Finanslovssatsningerne på uddannelse, praktikpladser, forskning og skabelse af arbejdspladser er med til at føre Danmark på rette vej. Men jeg kan ikke skjule min skuffelse over ambitionsniveauet.

Beskeden til regeringen fra DSU er meget klar: 635 millioner kroner til oprettelse af 6.000-7.000 praktikpladser frem mod 2016 er langtfra nok til at dække et behov, der er nået op over 11.000. Det er decideret uambitiøst, især taget i betragtning, at en femtedel af min årgang aldrig får sig en ungdomsuddannelse efter folkeskolen.

For at sætte det afsatte beløb i perspektiv, svarer det til en tredjedel af de midler, som staten tildeler det Kongelige Teater i samme periode. Det er ikke værdigt over for min generation, og det er uanstændigt over for hele den danske befolkning, vores velfærdssamfund og vores fællesskab.

Regeringen har erkendt problemet og nu handler den, hvilket den skal have ros for. Men visionerne er for små, og handlekraften mangler. Vi kommer ikke nogen vegne med små millionbeløb. Vi skal dybere ned i Cory­dons lommer og finde milliarderne, hvis vi virkelig vil rykke ved udviklingen.

For små ambitioner

Løsningen ligger lige under vores næser: Fik kommunerne lov til, at anlægge byggerier, renovere, og bryde anlægsloftet, kunne staten nemt kræve, at firmaer og selskaber, der byder ind på projekterne, skal have en lærling. Pengene er der stort set allerede, for der er fremrykkede investeringer, som skaber arbejds- og praktikpladser og dermed vækst.

Man kan undre sig over, at de radikale har så meget magt, at vi skal lade folk miste deres dagpenge fra nytår, samtidig med at vi ikke engang skaber de arbejdspladser som ligger lige for næsen af os. Det er skuffende og uambitiøst.

Jeg savner visionerne, og at regeringen tør satse på det, den ved er rigtigt. Hvis danskerne skal kunne se forskellen på denne og den tidligere regering, er det på tide, at vi viser hvad kernesocialdemokratisk politik er.

Det er ikke at ødsle med pengene, men tværtimod at tænke stort, langsigtet og visionært. At tænke på hvordan vi gør vores befolkning endnu bedre uddannet er vejen ud af krisen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Flemming Andersen

Jamen det er da et bud mere, end bare undlade at gøre noget som vores handlingslammede regering.

Ja. Hvis det er danske håndværkere. Københavns kommune bruger for. Eks . byggefirmaer med udenlandsk arbejdskraft

John Robert Parkins

"Imagination is more important than knowledge".