Interview

Morten Messerschmidt: ’Man kan ikke være demokratisk forkæmper og samtidig anonym’

Morten Messerschmidts hjemmeside er blevet udsat for et af Anonymous’ overbelastningsangreb. Han mener, at man er en kryster, hvis man ikke vil lægge ansigt til sine synspunkter
4. september 2012

Det er usympatisk at blokere folks hjemmesider for at komme ud med sine egne budskaber,« lyder det fra Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt, hvis hjemmeside tidligere på året blev udsat for et af Anonymous’ overbelastningsangreb i forbindelse med debatten om ACTA.

»Jeg synes, der er alle mulige måder, hvorpå man kan fremføre sine egne synspunkter inden for en ramme, hvor man også respekterer, at andre kan have modsatrettede synspunkter.« Han ser det desuden som et demokratisk problem, at Anonymous agerer anonymt.

»Hvis man ikke kan lægge ansigt til sine synspunkter, så er man bare en kryster, og jeg synes, det svækker budskabet. Hvis man virkelig mener, at man har et stærkt og validt synspunkt, må man også stille sig op og stå på mål for det. Det er klart, at man skal være anonym som vælger, men hvis man ønsker at være aktiv deltager i et demokrati, kan man ikke være anonym. Og hvorfor skulle man i øvrigt også det? Man har jo kun brug for anonymitet, hvis man foretager sig noget lyssky, som man ikke vil stilles til regnskab for. Jeg synes, det må være krystere og bangebukse, der har brug for den slags. Det, der er relevant her, er, at man kompromitterer nogle grundprincipper i samfundet, fordi man føler sig hævet over dem, og det har intet med demokrati at gøre – det er anarkisme, og det bryder jeg mig ikke om.«

Frygter du, at Anonymous i fremtiden finder på at angribe vigtige hjemmesider?

»Det er klart. Med den nye teknologi følger jo også en række svagheder, og en ting er at få hacket et partis hjemmeside, men det åbner et skræmmende perspektiv for, hvad der kan ske, hvis man begynder at hacke andre sider med personfølsomme data.«

Hvordan bør man forholde sig til Anonymous i fremtiden?

»Jeg håber, der kan være konsensus blandt de demokratiske partier og blandt alle på Christiansborg om at fordømme den her form for overtrædelser af privatretten, og man således ikke på nogen måde giver legitimitet til noget, der minder mere om anarkisme end om demokrati,« slutter han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

• Allan Ⓐ Anarchos
Allan Ⓐ Anarchos anbefalede denne artikel

Kommentarer

Christian Andersen

Underligt at Anonymous hackede Morten Messerschmidts hjemmeside i forbindelse med ACTA debatten.

Det er da Trine Bramsen og Pia Olsen Dyhr som i den forbindelse kæmper indædt for et mere lukket og overvåget internet.

Messerschmidt er faktisk på den "rigtige" side i den sag.

Sludder , selvfølgeligt kan man det ! Jeg stemmer også med et gardin imellem dig og mig, og det er selvfølgeligt for at undgå din hetz Messerschmidt... Og for at sikre at jeg har ægte frihed til at sætte mine krydser hvor jeg vil !

Statsbetalte politikere og statsbetalte spindoktorere kan åbenbart sagtens udtale sig anonymt til pressen - og stadig være demokratiske.

Jeg er heller ikke helt sikker på at det er anonymiteten Messerschmidt har det væsrt med, mere at han ikk kan få fingre I personen og udstille personen for andet end de rene og skære ytrede holdninger og ruske dem I den symbolske verden som en kamphund ryster sit offer !