Læserbrev

Stop hetzen mod de ledige

Debat
6. september 2012

Man kunne få den gysende tanke, at Henrik Sass Larsens (S) seneste opsang til de ledige, om at de må søge bredere og flytte sig geografisk dækker over en panik i regeringen: Vi ved reelt ikke, hvad der skal til for at få gang i beskæftigelsen. Lad os skælde de ledige ud i stedet og flytte fokus væk fra vores egen manglende handlekraft og iderigdom!

Vi skal gerne hjælpe med konstruktive forslag fra én af de a-kasser, hvor 645 medlemmer står til at miste deres dagpengeret til nytår. Næsten 300 af dem er dimittender. De ved, de har brede akademiske kompetencer, så de bestiller ikke andet end at søge bredt både fagligt og geografisk – hver eneste dag. Der er blot ikke nok job at søge, og deres afslag fylder det samme som adskillige eksemplarer af regeringens forslag til ny finanslov.

I Politiken forleden fortalte Linda Mylius Nielsen om at miste sin selvtillid og identitet som ledig. Vi kan som opfølgning fortælle, at hun er blevet tilbudt et midlertidigt deltidsvikariat på Sydsjælland, som hun med glæde har sagt ja til, selv om hun er bosiddende i København og har to små børn.

Er du tilfreds nu, Sass Larsen? Eller har du flere opmuntrende, kollektive skideballer på bedding?

Krisen har bidt sig fast

Meget tyder på, at krisen har bidt sig så fast, at det er svært at skaffe beskæftigelse til de mange ledige hænder på kort sigt, og regeringen har ikke spillet ud med nogen jobgaranti i finanslovsforslaget.

Den forrige regering fordoblede genoptjeningskravet for at komme tilbage på dagpenge fra et halvt til et helt år. Det skal ændres tilbage til det halve år eller kortere og kombineres med en garanti: Falder den ledige trods ihærdig jobjagt i to år ud over dagpengekanten, er man garanteret et job eller en uddannelse af samme varighed som genoptjeningskravet. Uddannelsen skal på lige fod med et job tælle med i genoptjeningen af dagpengeretten.

Gevinst: De ledige opkvalificeres, så vi får det kompetenceløft i den samlede arbejdsstyrke, alle mener er nødvendigt.

Mister man dagpengeretten, mister mange kontakten til arbejdsmarkedet og kommer ikke tilbage. Det er gammel viden. Det er grusomt for den enkelte, men det er også kontraproduktivt i forhold til den megen tale om nødvendigheden af at udvide arbejdsstyrken.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Ak ja for omkring et halvt år meldte jeg mig arbejdsløs på Magistrenes A-kasse. Det skulle jeg aldrig have gjort. Vi blev tvungen til at deltage i et Karl Smart introduktions kursus, hvor en konsulent meddelte os, at hvis der ikke var et job, så skulle vi søge det alligevel – ellers var vi ikke berettet til dagpenge. I det sekund fortrød jeg, at jeg nogensinde havde betalt til Magistrenes A-kasse!!!!!!

Marianne Christensen

Maj Girl

Det nytter ikke noget at få rotterne til at slås mod hinanden. Hvis de vil overleve skal de i stedet flytte ud i rigmandsvillaerne i Hellerup og gnave løs fra kloakkerne og op i villaerne.

Christian "Løntilskud" Madsen

Tusindvis af ledige har arbejdet fuld tid for det offentlige i op til et år, imens de har tæret på deres begrænsede dagpengeperiode. Som tak for hjælpen står mange af de løntilskudsansatte nu til at miste deres forsørgelsesgrundlag.

Men der er godt nyt, for som løntilskudsansat betaler man nemlig arbejdsmarkedsbidrag. På denne måde adskiller løntilskud sig fra andre former for aktivering, som f.eks. de utallige hjemmebryggede kælderkurser.

I modsætning til anden aktivering har løntilskudsarbejde således status af at være netop arbejde. Det betyder, at de der har arbejdet i løntilskudsstillinger har genoptjent timer under ansættelsen.

Dette vil sikkert glæde mange at høre, ikke mindst vore folkevalgte, som lige nu er ude af sig selv af bekymring over de mange ledige, der må gå fra hus og hjem efter nytår.

@Claus Oreskov

- velkommen til virkeligheden. Hvis du ikke havde været medlem af MA (eller en anden a-kasse) tror du så, du ville have været bedre stillet?

Martin Haastrup

I det som i folkemunde blev døbt 'fattigfirserne' - under Schlüter, i folkemunde 'schlütter-regeringen', lød spørgsmålet mere og mere: "Kan man barbere håret af en skaldet?" Spørgsmålet, selv idag, bliver ikke besvaret...

Ifølge kilder sagde, nu afdøde Svend Auken, til Uffe Ellemann, omtrent: Først pisser du på mig og bagefter siger du jeg lugter.

Konstateringen, selv idag, er stadig svaret...8-)

Jens Overgaard Bjerre

Forleden gik jeg forbi et hus i Indre by og så en mindeplade for Louis Pio, en Socialdemokratiets stiftere. Han havde holdt en tale for det Københavnske folk i et vindue i bygningen. I 1884 fik partiet 5 % af vælgerne. I årerne derefter har det ligget omkring 30-40% i gennemsnitlig tilslutning. I dag, hvor man har smidt Louis Pio's ideer på lossepladsen, er partiet på vej ned hvor de startede.

Hvad mange danskere ikke kunne klare, var, at regeringen dårlig nok var dannet, før den kastede sig over kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse og førtidspensionister. Og med en omhu, som selv fik Dansk Folkeparti og Venstre til at tabe kæben og spærre øjnene op.

Er der overhovedet en ærlig socialdemokrat tilbage, eller er allesammen parat til at springe ind i Liberal Alliance og Venstre og piske mere på de 'fange borgere', for at vise deres duelighed som kommissærer?

Målet er fuldt!

@Steen Sohn. Lige præcis det argument lever pamperne højt på!

stop hetz...

@ Claus Oreskov

- du ville hellere have været på kontanthjælp, fordi din a-kasse er nogle pampere?

Jesper Bang-Udesen

Gode pointer i artiklen. Men er det ikke snart på tide, at vi holder op med at snakke om, at krisen har bidt sig fast.

Bruttoledigheden var i august 165.700 personer. I 2004 var den på 178.000, og da var der så vidt jeg husker ikke nogen, der snakkede om krise. I 1993 lå den på 394.000!!

Men, det tragiske er selvfølgelig, at titusindvis af borgere i dette land, der nød godt af 15 års fremgang for dansk økonomi, nu har mistet deres job, og at hverken regering eller opposition arbejder i døgndrift for at hjælpe disse mennesker.

@Jesper

Du skal lige huske at lægge de 60.000 job som socialdemokraterne siger at finansloven vil koste. Det var godt nok i april, men de mener det vel stadig. http://politiken.dk/politik/ECE1592653/s-venstres-nulvaekst-plan-vil-kos...

Allan Strandbygaard
Kan du overhovedet se noget godt i Danmark ??
Du er utilfreds med alt og alle der er en del af flertallet !
Brokke sig er let , men jeg laerte i skolen at hvis man ikke kan lide lugten i bageriet ja saa kan man jo bare forsvinde !
Det vil du jo heller ikke , ikke engang paa ugentlig basis , NEJ du skal have det hele serveret der hvor du er , Hvis staten ikke kan det ja saa staar din verden ikke laengere.
Der er nu engang demokrati i danmark selvom du maaske oenskede at EL og revolutions oenskerne blev til virkelighed !
Der er andre der maa betale for at du har en maengde goder , men der rager dig langsomt !!
Bare du kan blive hvor du er og bruge masser af tid paa at skrive indlaeg der kun er negative overfor det bestaaende samfund ???
Hvad med at vaere en smule positiv ind imellem ?

Venstre: De fleste finder jo et job.

Sådan er det jo.

Søren Kristensen

"Mister man dagpengeretten, mister mange kontakten til arbejdsmarkedet og kommer ikke tilbage. Det er gammel viden. Det er grusomt for den enkelte, men det er også kontraproduktivt i forhold til den megen tale om nødvendigheden af at udvide arbejdsstyrken."

Så galt behøver det ikke gå.

Det grusomme kunne jo også består i at hetzen fortsætter, bare med andre midler, når du er kommet over på kontanthjælp, for så står den på praktik eller job med løntilskud og der kan det sagtens være du må finde dig i at møde dine gamle studiekammerater i en kantine eller noget, hvor de jovialt fortæller om deres udmærkede karrierer, mens dit job er at tage imod deres beskidte tallerkener. Det eneste der nemlig ikke sker er, at du får lov til at forlade arbejdsmarkedet med mindre du selv betaler for det, og det hænger sammen med at det både i den røde og blå tilgang til arbejdsmarkedet handler om at der skal være plads til alle og selvfølgelig også magistre.

Der er sikkert flere der ser frem til, at høre om Hr. Mogensens solskins historier og positive erfaringer med den danske arbejdsløshedsindustri? Også gerne lidt om hvor gode og effektive de politiske tiltag har været på området for klientellet.
For uanset hvor meget anstrenger mig for det, kan jeg ikke komme på noget positiv, at sige om det. Hjælp?

Riget mangler arbejdspladser og det eneste regeringen kan fortælle de arbejdsløs er hvordan de skal konkurrere om de alt for få ledige jobs.. Det kommer der f'me ikke FLERE arbejdspladser ud af !

Marie S Clausen
Jeg beklager men for mig er klokken allerede 16.00 Eftermiddag ! saa det er ikke morgen galden der er skyld !
Min skole havde ogsaa undervisningspligt ellers vankede der lussinger hvis man blev taget i at skulke.
Loesning Folke og realskole mellem horsens og vejle
Det irriterer mig bare at man kommenterer alt og alle og altid paa den negative side og/eller kraevende side . Det er saa gennemskueligt at det goer helt ondt .
Det er let at vaere i en debat hvis man ikke har nogen opponenter men bare skriver loes uden at der er logiske helt klare beviser med .
En debat skal efter min mening bruges til at laere noget og maaske faa et stoerre udsyn og en bedre viden om et emen selv om de andre er af en anden opfattelse saa kan man ALTID laere noget af en positiv debat , den negative beklagende , nedrakkende , aah det er saa slemt for mig debat har ingen vaerdi !
Den bringer ikke nogen mennesker videre i livet hvorimod hvis man er i modgang skal man laere at kaempe og ikke bare falde til jammer flokken , der er ALTID NOGEN lyspunkter selv om man naesten er helt nede paa bunden .
OG det kan man kun se hvis man kan tvinge sig til at se tingene lidt anderledes .
Jeg har boet i Litauen og naar jeg var laengst nede gik jeg ud paa gaden og saa de mennesker der tigger og ikke har noget at spise , derved blev jeg i bedre humoer og kunne se at vi danskere i bund og grund er priviligerede og boer stoppe alt for megen jammer om hvor galt det er at nu kan vi ikke faa raad til at tage paa ferie og hvd ved jeg eller jeg er saa ked af at jeg ikke kan finde arbejde i min by , jeg naegtwerv at bevaege min saakaldte .... til en anden by eller landsdel for at faa arberjde. Det er en lorte regering og det er saa synd for mig og alle de andre.

Søren Kristensen

@ Chris Jensen

Hvis konkurrencen om de få ledige jobs medfører at løn niveauet holdes i ro eller måske ligefrem falder, så styrker det jo konkurrenceevnen overfor udlandet og dermed muligheden for flere jobs i eksportsektoren. Teoretisk set og alt andet lige.

Søren Kristensen

Undskyld der skulle selvfølgelig stå @ Chris Green.

@ Søren,

Ja, eller sænk skatten... = større forbrug... = flere arbejdspladser.. = færre arbejdsløse.. = færre dagpenge der skal udbetales..

Leif Mogensen, nu er det rammer for det for bestående samfund, der har ændret sig. Indtil for ganske kort tid siden var man sikret dagpenge i fire år, dog med pligt til at hoppe og springe for et ikke specielt indsigtsfuldt bureaukrati - før det var folk sikret dagpenge i fem, syv, ni og uendeligt mange år. Det kan man synes var for meget af det gode, men i det mindste sikrede man, at staten opfyldte den eneste forpligtelse, den reelt har: det hensyn til borgerne, at de har et forsørgelsesgrundlag.
Tidligere gik man - fordi fagbevægelsen var en dejlig stærk magtfaktor for de helt almindelige lønmodtagere - langt for at sikre, at folk kunne genoptjene deres dagpengeret, fordi dagpenge og kontanthjælp er to vidt forskellige ting, og kontanthjælp betyder reelt, at man er udtrådt af arbejdsmarkedet.

Anders Reinholdt

@Søren Kristensen

Det er korrekt. Men listen over de mest konkurrencedygtige lande føres af nationer, hvor lønniveauet er relativt højt. Der er dermed adskillige andre parametre, der vægter højere. I praksis rykker det næppe ret meget ved skabelsen af nye arbejdspladser, at de danske lønninger holdes i ro et par år.

En kreds af udlandsdanske erhvervschefer har netop anbefalet noget, der på det nærmeste ligner ØD, såvidt jeg har forstået.

Lise Lotte Rahbek

Hvis man bliver i godt humør af at se folk tigge og sulte på gaden,
så.. nej, jeg løber tom for ord. :-|

Jens Kofoed
Nej jeg kan ikke give dig nogen gode raad om den danske "arbejdsloeshedsindustri" som du kalder det !
Da jeg ikke har vaeret bosat i Danmark snart 20 aar udover et par maaneder om aaret hvor jeg har vaeret i Danmark .
Men masske skulle danskerne kigge lidt mere paa ikke at vaerdsatte materiel;le goder saa hoejt at de glemmer hvad livet i virkeligheden er !
Fladskaerm , sommerhus , dyre ferierejser , oel paa pubben , moebler der koster en formue , det kunne vaere at man kunne vaere mere lykkelig hvis man levede lidt mere for hinanden end bare at skubbe alt ansvar over paa STATEN .
En litauer har INGEN social sikkerhed men hvis han bare har samme sum som SU per maaned kan han leve bedre end en dansker , hvis han vel at maerke ikke skifter moebler eller andet ud hver andet eller tredie aar men bruger tingene til de ikke kan anvendes laengere.
Her paa Philippinerne ville det vaere et paradis at have bare 3 -4000 kr om maaneden - saa kunne man faa sig et lille hus - leve virkeligt bekvemt - betale skolegang for sine boern - have sin kone gaaende hjemme glad og tilfreds - maaske i stedet for 2 boern havde man raad til 3-5 .
Ryge det man ville , drikke den alkohol man nu gerne ville , spise ude 4 -8 gange om maaneden , ja i det hele taget have et virkeligt bekvemt liv .

Mon ikke danskere skulle taenke lidt mere over hvorfor det gaar ad h.. til , mon ikke det kunne skyldes at man kraever alt for meget og samtidig vaelter hele ansvaret over paa det offentlige ???
Man behoever ikke det smide vaek samfund man lever i .

Det er til mennesker som her paa Philippinerne man taber arbejdspladser , hvor der her foer var ubegribeligt fattigt er det nu paa vej fremad . men vi i Danmark jamrer os over at vi ikke laengere kan profitere paa at udviklings;landene ikke kommer i gang.
Er det forkert at de mennesker her faar et liv der bare er lidt bedre end det var foerhen ??
Mon ikke vi skulle gribe i egen barm i Danmark og forstaa at vi kan ikke hele tiden flyde ovenpaa og tro at staten kan have penge nok til at 1/3 af befolkningen skal lave pengerne til resten !!

Lise Lotte Rahbek
Nej man bliver IKKE i godt humoer af at se folk tigge paa gaden , MEN man kunne jo filosofere lidt over hvor priviligeret man er og glemme ens egne problemer og maaske se at man boer tage sig lidt sammen ofg finde ud af hvordan man kommer videre , uden bare al skaelde systemet ud !!
Det er alt andet lige et af de bedste i verden og det burde man sige tak for !!

Peter Hansen

"men i det mindste sikrede man, at staten opfyldte den eneste forpligtelse, den reelt har: det hensyn til borgerne, at de har et forsørgelsesgrundlag."

Sig mig lige engang hvornaar er det blevet statens pligt at forsoerge alle ???
Jeg troede at det var borgernes pligt at bidrage med midler til staten saa den kunne hjaelpe alle der ikke kan forsoerge sig selv .
Samtidig troede jeg ogsaa at det er den enkelte borgers opgave at forsoege at komme ud af en situation hvor han/hun er afhaengig af hjaelp fra Staten .
Hvis det er statens pligt hvorfor saa i det hele taget arbejde ???
Naa ja staten er jo alle Danskere uden undtagelse saa maaske skulle alle deltage ???
eller hvad ???

Lise Lotte Rahbek

Jeg kan læse hvad du skriver, Leif Mogensen,
og når du skriver at du bliver i godt humør af at se på tiggere, så må jeg tage dine ord for gode varer.

Jeg har kendt en del udenlandsdanskere, som alle har haft travlt med at fortælle om, hvor taknemmelig man skal være over at være dansk.
Det er jeg skam også taknemmelig for, for i Danmark MÅ og KAN man kritisere de ting, som ikke fungerer ordentligt. Derfor gør vi det.

i lande hvor det pr. definition er uklogt at udtrykke sig imod regimet, er kritikken lavmælt af gode grunde.
det er da ikke fordi folk ikke kan se fejlene og manglerne. Nej, det er fordi det går dem ilde, hvis de lukker munden op og så er de lykkeligere længere, hvis de tier og blander sig udenom politikken.

Leif Mogensen, du siger to forskellige ting - som i og for sig hver for sig er interessante nok, men som sammen stritter lidt.
Dansk materialisme er et uhyggeligt monster, der er blevet fodret i de sidste ti-femten år, og som betyder et brud med den kultur, der gjorde Danmark til et meget dejligt land at bo i. Naiv ubekymrethed hører barndommen til, men bliver nu udstrakt til de kortsigtede fornøjelser i voksenlivet, hvor man hele tiden vil have - kan nogen overhovedet længere glæde sig til at få råd til noget? Hvis ikke, er det et kæmpetab, som bekendt var det en kierkegaardsk indsigt, at forventningens glæde er den største, og det passer stadig. Ydermere er det eneste, der har givet danskerne de uhyrlige forbrugsmuligheder, lån og spekulation, ikke noget, der efterspørges og er brugbart for en masse mennesker, når bortses fra ganske få virksomheder.
Hvad der forsømmes, er den sikkerhed, vi så forudseende spændte ud under borgerne i dette land, og som var og er mere værd end noget afsindigt privatforbrug. Så selvom folk må opleve ikke længere at kunne få, hvad de peger på - og de, der mest kan det, skal bøde mest - så er den grundlæggende tilfredshed i Danmark bundet til, at man sikrer alle imod at gå til bunds. Det er den fælles solidaritet i Danmark, der har gjort os rige, og når den svigter, kommer fattigdommen.

Ja, Leif Mogensen, hvorfor vil folk gerne arbejde?

Saaden lige for at goere en ting helt klart !
Ja jeg er udenlandsdansker , men ikke pga jeg har tjent for mange penge NEJ .
Jeg lever af ca. 3 -5.000 kr om maaneden med lejet hus og diverse , samt jeg understoetter en famile paa ca 22 medlemmer her paa philippinerne saa det er ikke pga penge !!!

Lise lotte Rahbek ja man SKAL vaere glad for at man er dansk , selvfoelgelig har man ret til at kritisere og med andre ord PLIGT men altid nuanceret og ikke bare bla bla det er saa daarligt !!
Fakta er bare at uanset om vi vil eller ej er verden skrumpet ind , hvis vi vil have export er der kun et sted vi kan expandere - udviklingsalaNDENE - SAA VI RAABER OM EXPORT TIL DEM , MEN NAAR DE SAA BEGYNDER AT KOMME PAA FODE OG DET NATURLIGT KOSTER ARBEJDSPLADSER , JA SAA JAMRER VI OS. dET SKULLE MAN HAVE SET FOR 15 -20 AAR SIDEN OG HAVE BEGYNDT AT FAA ALLE UFAGLAERTE GIVET EN BEDRE UDDANNELSE , I DAG ER DET MIDDLEKLASSENS TYRANNI I DANMARK , ALLE POLITIKERE ER FRA AKADEMISKE KREDSE , ALLE DER HAR NOGET AT SIGE ER AKADEMIKERE , HVOR ER DER FOLK DER KOMMER FRA ET LAVERE SOCIALT BAGGRUNDSLAG ??
vI HAR ET VOKSENDE ANTAL UFAGLAERTE , VI "IMPORTERER" UFAGLAERTE INDVANDRERE I STORT TAL ELLER FLYGTNINGE DER OGSAA FOR FLERTALLET ER UFAGLAERTE .
ALLE VED AT INDUSTRIARBEJDSPLADSER BLIVER DER IKKE RET MANGE FLERE AF , SAA HVORFOR BEGYNDER MAN IKKE AT TAGE KONSEKVENSEN OG FRIVILLIGT UANSET OM DET ER SVAERT AT UDDANNE SIG ???

Lise Lotte Rahbek

Jamn Leif Mogensen dog - jeg synes det ser ud til, at du beklager og brokker dig.
Jeg troede netop du var fortaler for, at vi skulle være mere positive og taknemmelige. ;-)

Lars Kristensen

Havde vi alle fra fødslen af, brugsmulighed til et stykke jord, uden at det kostede noget, ville den socialøkonomiske del af befolkningen stå langt bedre end den gør i dag.

I dag skal alle have penge for at kunne få føden, havde vi brugsmulighed til jord, kunne vi selv dyrke den.

Det mest interessante med måden vi har indrettet vort samfund på i dag, det er at alle bliver forsørget.

Ingen kan forsørge sig selv i vort moderne socialliberale kapitalistiske samfund, for ligegyldig om man er mange millionær, milliardær eller ludfattig hjemløs, så får alle og enhver penge af andre til at forsørge sig med.

Der er ikke et eneste menneske i vort samfund der skider penge ud af røven, nej, alle får pengene fra andre end sig selv.

Vi er alle slavebundet til hinanden ved pengenes guldlænker.

Først den dag, hvor menneskene begynder at indse, at jord er det eneste der kan fravriste dem pengenes guldlænker, vil menneskene blive frie.

Marianne Christensen

I "søren Juuls: Modernitet, velfærd, solidaritet. En undersøgelse af danskernes moralske forpligtelser " tager han tager han temperaturen på danskernes tilslutning til velfærdsstaten

Han definerer solidaritet som en moralsk forpligtethed mellem mennesker, der er afhængige af hinanden, knyttede til hinanden eller identificerer sig med hinanden.

Hans konklusion er at danskerne i den grad har vænnet sig til velfærdsstaten.
Vi føler derfor intet personligt ansvar over for udsatte grupper. Den generelle holdning er, at det må staten tage sig af.
Han mener det er statens opgave aktivt at sørge for at der skabes en stærkere medborgerlig solidaritet over for de svageste i samfundet.

Man kan sige at Nyrup &CO, Hjorten&co og Frederiksen&co
har gjor og gør det stik modsatte ved at hetze mod og mistænkeliggøre folk uden arbejde.

Søren Juuls undersøgelse kom i 2002 efter Nyrup og Jelved havde sine spor i dansk politik- og det er kun blevet værre siden.

Peter Hansen
Du loeber udenom Du svarer ikke paa mit spoergsmaal om staten !!
Det overdrevne forbrug er nu ikke kun for de faa ,det ved du jo godt ikke passer , Hvorfor har de fleste unge en stor gaeld ??
Ogsaa fra andet end middelkalssen og op !
Mon ikke sandheden er at alle stort set har overforbrugt og ikke taenkt over at man kan ikke bare bruge loes af statens penge - de skal komme et sted fra !
Lukket oejnene og klappet orerne i !!
Nu er regninger der lige som Graekenland , gud skelov dog ikke saa slemt men alligevel !
Skatte skruen KAN ikke strammes mere , saa flytter virksomhederne foerst ud af danmark , loenningerne kan heller ikke haeves pga konkurrencen , saa hvad saa ??
Nationalisere alt ? saa det kan gaa helt af h.. til eller gribe i egen barm og forstaa at man er NOEDT til at vaere flexibel , verden bevaeger sig og man gaar baglaens selv om man tror man bare holder stille lidt !
Der er masser af arbejde ude i verden for veluddannede baade akademikerte og teknikere eller for den sags skyld ogsaa haandvaerkere men man maa altsaa rejse ud ellers sker der ikke noget !
Man kan ogsaa sagtens have en hoej levestandard ude i verden selv om man har mindre i loen end i Danmark - det er ikke pengene der taeller numerisk men hvad du kan faa for dem og hvordan du kaN LEVE .
Hvorfor gaa i aarevis i Danmark uden arbejde , hvorfor ikke benytte lejligheden til at laere noget og demre hvis man kommer hjem igen er mere attaktiv som ny arbejdskraft ???

Nej alle hyler kun op om hvor daarlig regeringen er og hvor forfaerdelig den forrige regering var men hvad hjaelper det DIG ?????

Kom ud proev noget nyt laer noget , find ud af hvordan verden er skruet sammen .

Lise Lotte Rahbek
Nej jeg har og har haft et fantastisk liv !!! jeg beklager mig ikke , i en alder af 62 at begynde et helt nyt liv.
Men jeg bliver arrig over at hoere den samme sang fra de varme lande uden at der ar bare lidt positivt tilstede !
Man KAN HVAD MAN VIL men kun hvis man toer proeve det ,

Lise Lotte Rahbek

Nejnej, når man bliver arrig så er man positiv og taknemmelig. Det er klart.
Jeg retter flux henvendelse til Dansk Sprognævn, så vi kan får opslagsværkerne rettet til.

Leif Mogensen, hvis der er noget, Danmark ikke mangler, er det penge.

Det er særdeles uklogt at føre hetz imod den hurtigst voksende vælgergruppe i Danmark.

Særdeles uklogt.

LK har forøvrigt en god pointe.

Var der rigeligt med ressourcer i naturen, kunne alle med god samvittighed være liberalister.

Bryder man sig ikke om naboerne, kan man bare rejse mod vest. Hamre en pæl i jorden og forkynde: "Dette er mit land" og med flid og dygtighed opdyrke jorden til velstand for sig selv og sin familie.

Liberalismens tid er desværre for længst forbi. Al jord og alle ressourcer er allerede optaget.

Derfor må der laves politiske systemer, hvor alle tager hensyn til hinanden.

En tætbefolket planet har således brug for helt andre politiske systemer end en tyndtbefolket.

Systemerne må omtrent være hinandens modsætninger.

Marianne Christensen

Oh Danmark:

"Danmark har i de senere år fået en stigende gruppe, især af yngre mænd i de sydlige og vestlige udkantskommuner, der lever afkoblet fra både arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet. Danmark har fået en ny etnisk underklasse af ’white trash’-tabere – eller ’det hvidt skidt’ i en direkte oversættelse til hverdagsdansk. "
Trier Mogensen i Politiken

Det er en højst fejlagtig analyse - og da arbejdsløsheden ikke er større, end den faktisk er, kan det jo heller ikke dreje sig om andre end de få individer, der altid har siddet på torvet og drukket.
Men mange unge mænd har formodentlig svært ved at danne familier, fordi pigerne flygter ind til byerne.

Marianne Christensen

Peter Hansen.

Ud over kvaliteten af analysen er der to ting galt i indlægget.

Dels at man udgrænser en bestemt gruppe borgere.
Dels at man indfører betegnelsen affald om mennesker.

Hvad har hetzen fra politikere og medier i mod de ledige, at gøre med overforbrug? - Frygten for, at kontanthjælpsmodtageren pludseligt har adgang til en større bil end sin lønmodtager-nabo, eller hvad? Den borgelige merkantile fascistoide tankegang, der er ved at føre os alle udover afgrunden?

At tro, at arbejdsløse hvis eneste problem er, at de ikke kan finde et job, skulle have et specielt overforbrug og en udpræget krævementalitet, emmer langt væk af personlige fordomme og det skygger tydeligvis for en dybere forståelse for tingenes tilstand og måden hvorpå vi behandler hinanden.

Langt de fleste mennesker kan ikke holde ud at være "arbejdsfri" - det er i sig selv nok til, at de bliver sindssyge af det.
Herudover er arbejdsløshedsindustrien og antallet af personer der er beskæftiget heri eksploderet de sidste 10-15år. Oveni kommer alle pligterne klienten nu skal leve op til samt tilhørende ydmygelser, i form af ren spild af tid og skattekroner på komplet latterlige og uduelige kurser. Hverken klienten eller det resterende samfund får noget som helst ud af det udover, at der blive skabt større skel og splid og flere depressive mennesker. Det system er så uendeligt dumt at man tror det er løgn. Men det er det ikke, det er som et uhyggeligt mareridt.

Problemet er tydeligvis helt grundlæggende, at vi er blevet ude af stand til at forholde os til indholdssiden og alene ser på strukturerne, Marianne Christensen! Ingen overvejer længere, om det er godt og nødvendigt, hvad der bliver gjort - eller udtryk for overskud til at gøre noget, der ellers ikke er personalemæssige ressourcer til, som det i høj grad var tilfældet for mange aktiverede i firserne, når deres fagforening bestemte, hvor de kunne blive tidsbestemt ansat og optjene ny dagpengeret.
Det vigtige ved den konstruktion var, at politikerne rent faktisk tog et ansvar for at løse et problem, som de ganske vist selv havde skabt ved at begrænse dagpengeperioden; men det var det kærlige skub til det politiske system, der gjorde, at man sætte noget i værk for at holde folk på arbejdsmarkedet væk fra kontanthjælp og sagsbehandling i et helt andet system.
Samtidig respekterede man, at folk, der arbejder, har krav på løn! Efter at aktiveringen blev noget særskilt, udenfor arbejdsmarkedet, undergravede man i realiteten den respekt, som arbejder ellers har haft som skabende og drivende kraft i samfundet - det blev langt mindre interessant at yde på sit arbejde af virkelyst og interesse, fordi blot det at have et arbejde kom til at betyde langt mere.
Her begynder fagforeningernes opløsning, for her stopper den hægen om faglighed og arbejdsglæde, fordi arbejdets indhold fordufter som den enkeltes naturlige ret til at vælge selv.
Det bliver værre under OVK, hvor arbejde kommer til at gå frem for alt i livet, så retten og muligheden for at tage egne, positive valg viskes ud.
Alt hvad man i sit arbejdsliv har bidraget med i samfundet, fratager en svinsk retorik den enkelte arbejdsløse for at profitere af - man lever nu ikke for de penge, man selv har indbetalt til a-kassen og i skat, nej, nu lever man af 'skatteborgernes penge¨, hvilket jo er ganske fejlagtigt, eftersom man lever af skattepenge: det, som man selv og andre har indbetalt til fælleskassen, og som man derfor ikke længere kan påstå er ens eget.

Marianne Christensen

Jens Kofoed

Lige som i alle andre situationer, hvor mennesker ydmyges, og hvor man ingen chancer har for at vinde over overmagten, er der kun en måde at overleve på.

- At distancere sig.

Chikanen af ledige kan på visse måder sammenlignes med at være prostitueret.

- i begge situationer ydmyger man sig for at få penge.
- ydmygelsen er i modsætning til mobning ikke rettet mod dig fordi du er den du er, men fordi du er i den situation du er i.

Maj Girl
Hvad er nu det ???
Jeg hjaelper naturligvis min nye familie !!
De arbejder haardt dem der har arbejde , og de andre hjaelper paa det faelles stykke jord med RIs !!
Jeg er tilfaeldigvis gift med en af dem saa mon ikke det er normalt at hjaelpe hvor man kan ??
Bare til din orientering min kone har arbejdes 15 aar i kina hvor hun har sendt naesten alle pengene hjem saa hendes soeskende kunne faa en udddannelse og hendes far der var syg kunne faa medicin !
Hun har fuldstaendig ofret sig for sin familie , og mon ikke hun fortjener at vaere hjemme hvis jeg kan goere noget ??
Hvad er det for noget pladder du kommer med ?
Hvad har du selv gjort for din familie ??
Og i sidste ende maa det vel vaere min beslutning om jeg vil hjaelpe eller ej .
Vi er trods alt gift !!

Søren Kristensen

White trash bliver aldrig det nye sort.

Peter Hansen
Du har stadig ikke svaret paa om det er statens pligt at forsoerge alle eller alle har pligt til at bidrage til at staten kan hjaelpe hvor det er noedvendigt !

Der kommer IKKE flere produktionsjob til Danmark hvor der er plads til en masse ufaglaerte , det kan man lige saa godt glemme . Der er kun tale om service job og dem er de fleste danskere ikke saerlig glade for .
Ideologi eller ej verden er forandret og der skal anderledes midler til for at loese problemet , man kan IKKE malke mere ud af systemet end der kommer ind , saa hvis ikke der kommer mere ind bliver der heller ikke noget udbetalt .
Al snakken om byggearbejder for kommune og stat samt brobygning hjaelper i virkeligheden ikke - det er alt sammen betalt af den faelles kasse .
Der er KUN en vej og det er indtjening til Danmark fra export enten af viden , groen teknologi men ikke den tilskuds financierede kun ren export .
Det betyder at den ufaglaerte er ladt tilbage med sorteper ,kun yderligere uddannelse kan afhjaelpe dette .
Om regeringen er blaa eller roed er det samme , kassen skal stemme .
Der er masser af omraader hvor den almindelige dansker ikke ved hvad pengene bruges til eller de bliver ikke kaedet sammen saa man kan se det !
Den offentlige sektor er en magt i sig selv , der er nu saa mange her at det praktisk ikke er muligt politisk at aendre noget fordi ingen stemmer for et parti der vil afskaffe diverse offentlige arbejdspladser selv om de ikke er en doejt bevendte !
Skatten er naesten verdens hoejeste , okay du kan haeve skattern for toppen men saa flygter skatteyderne i denne gruppe ud af landet og du har endnu flere problemer .
Dem der har arbejde vil ikke give 10 minutter om ugen uden ekstra loen for at hjaelpe dem der ikke har !
Man kan godt gaa ud og ryge en cigaret flere gange om dagen men give 30 minutter vaek uden loen NEJ
Det er arbejderne selv der kan loese det ogsaa de offentlige ansatte men igen NEJ solidariteten som var der i 50erne 60erne findes ikke mere .
Man kan kun pukke paa det offentlige !!
En feriedag om aaret givet vaek uden loen NEJ det er for meget !!!
Man holder med naeb og kloer fast i det man har og er ikke villig til at give noget som helst ekstra.
OG det er de arbejdsloese og kontanthjelp modtagere der maa betale for det !

Marianne Christensen

Peter Hansen.

Du her ret.

De tiltag, der blev lavet var af en helt anden kvalitet i firserne.

For det første - det system for langtidsledigesom du beskriver. Arbejdets indhold, det blev betragtet som arbejde - og det gav optjeningsret.

Herudover blev der indført sabbatorlov - så folk i arbejde kunne rejse et års tid.

Der blev indført forældreorlov.
- og uddannelsesorlov.

Derudover havde blandt andet min fagforening taget kontakt til en masse arbejdspladser og formidlede en lang række vikariater under parolen: længst ledig - først i arbejde.
Det vil sige at både arbejdsgivere og fagforeninger påtog sig et langt større samfundsansvar ed i dag.

Desuden blev hjemmeserviceordningen indført, så vinduespudsning, havearbejde og andet kunne udføres med tilskud fra staten.

Hvorfor er fagforeningerne ikke mere solidariske og kræver løsninger for deres ledige medlemmer??

Maj Girl
Du har selv vaeret med ti l at lave det system !
Det er noget vroevl du kommer med , du kan selv vaere med til at aendre det , og jeg toerrer ikke noget af paa nogen !!!
Den struktur som er i Danmark har alle danskere selv vaeret med til at skabe .
Mit frie valg kommer ikke dig ved og du har ingen ret til at kritisere mit valg .
Jeg beder ikke om noget som helst jeg har kun fortalt om mig selv og min familie , og jeg proever ikke paa at rakke din familie eller dig ned !!
Du peger selv paa at ansvarsfoelelsen overfor andre er for lille hvorfor kommer du saa med saadanne kommentarer ???

Sider