Klumme

’Fuck dig!’ er pæredansk

Problemet med uopdragne børn i skolen bliver fremstillet som et indvandrerproblem. En behændig, men beskæmmende negation af et pæredansk fænomen
29. oktober 2012

Skrid nu for helvede din bitch. Du ka’ da ikke sidde her, når jeg lige har fortalt dig, at der er skidevådt og ulækkert, og vi ska’ osse hen å hente smøger NU.«

Talrige er de gange, hvor overtegnede sippet er gået i store buer rundt om unge mænd og damer af umiskendelig gammeldansk herkomst, som render mere eller mindre forvildede rundt på Strøget i København. Mange råber eller har drukket for meget. Tonen er altid direkte – in your face som englænderne kalder den meget direkte, danske facon, som også anvendes blandt pæne, veluddannede mennesker i den akademiske københavnerklasse blot i pænere indpakning:

»Nå, men du har da vel for fanden ikke tænkt dig, vi skal sidde her og glo uden et ordentligt glas rødvin?« som en dansk veninde fra det pæne Frederiksberg snerrede ad sin sagesløse mand, da jeg var på besøg med kort varsel fra USA forleden. Før han kunne nå at svare, lød den syrlige konklusion, »Nå nej, jeg havde helt glemt, at hjemmeservice ikke liiige er din spidskompetence.«

Ingen af mine amerikanske venner taler sådan. Og ingen af de middelklasseunge, jeg møder i USA, render fulde rundt på gaderne og råber fuck af ad hinanden, som danske unge gør i stor stil – og jovist gør alkoholforbuddet, at ingen unge under 21 lovligt kan købe alkohol, men tonen er under alle omstændigheder en anden.

De høfligste mennesker, jeg har mødt rundtomkring i verden, har boet i Tyrkiet eller USA. Her er det en selvfølge at sige goddag, når man kommer ind i et rum, uanset om det er et privat hjem eller et supermarked. I Danmark kan man omvendt være sikker på, at selv når man besøger mennesker, man kender godt, kommr deres børn ikke og siger goddag, giver hånd eller oplyser om deres navn.

Nuvel – der er naturligvis langt fra tavse børn med næsen i computeren til de ukvemsord, som lærere på fynske skoler har berettet om i medierne i den forgange uge.

Men en ting er i hvert fald sikker: manerer har ikke noget med religion at gøre. De har med opdragelse og kultur at gøre. De fynske frustrationer dækker over mange oplevelser: fra almindelig uhøflighed, snakken i timerne, uopmærksomhed, fødder på bordet over råben, brug af bandeord til decideret chikane med udtryk som »fuck dig din luder« liggende øverst på listen. Og medierne har ikke tøvet med at iscenesætte problemerne som indvandrerrelaterede. Det fyger med påstande om børn fra en kultur (kodeord for muslimer), hvor der er »mindre respekt for kvinder«, hvor forældrene »selv har været i koranskole og ikke kan forstå, at der ikke er den samme disciplin i de danske skoler«, akkompagneret af diskussioner om tosprogethed og ghettoer.

Men man kan roligt regne med, at der faktisk bliver talt pænere og udvises mere respekt for de voksne i mange indvandrerfamilier end hos familien Hansen. Danske forældre har i stor stil sluppet grebet om både opdragelsen af børnene og forestillingen om selv at gå forrest med det gode eksempel. Danskere bander og er rå – de kalder det selv at være »ligefremme« – og på både arbejdspladser og i familier hersker en ironisk og barsk tone, som ville være utilstedelig i f.eks. USA, hvor ironi ikke bruges andre steder end i stand-up-kredse i New York.

Det ved mange skolefolk godt. Som formanden for skoleledernes forening Anders Balle har sagt det, så handler det om »dårlig opdragelse. Hvis elever ikke har respekt for kvindelige lærere, er de dårligt opdraget, uanset om de er sorte eller hvide.« En anden skoleleder, Rani Bødstrup Hørlyck, fra den århusianske Søndervangskole, hvor 80 procent af eleverne er tosprogede, siger tilsvarende, at hun har »oplevet grænseoverskridende adfærd på flere skoler, men jeg vil ikke binde det op på, om man hedder Muhammed eller Michael.«

Derfor er det også forstemmende, når det samlede danske mediekor fremstiller uopdragne skolebørn som et indvandrerproblem. Dårlige manerer og groft sprogbrug fyldt med bandeord og fuck i hver anden sætning er pæredansk. Der skal skrides ind mod det, ja, men please angrib det konkret, og prøv så næste gang, du selv får lyst til at hvæse et skældsord på gaden, at finde din indre amerikaner frem: Smil venligt og sig »Undskyld, kan jeg komme forbi?« Man får det meget bedre med sig selv. Og hvem ved – måske de børn og unge, som krydser din vej, ligefrem lærer af det gode eksempel.

Annegrethe Rasmussen er udenrigskorrespondent og blogger på www.facebook.com/usanu.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

jens peter hansen

Anne-Grethe Rasmussen, sig mig hvem du omgås... At man hører en række rædselsfulde, fulde unge danske hælde skraldespansk ud på offentlige steder har vel ikke noget at gøre med hvordan tonen er hjemme. At voksne i din omgangskreds taler til hinanden som en forrået udgave af " Dödesdansen" har vel intet at gøre med at nogle skoler, domineret af indvandrere har en modbydelig tone ??
At børn i flok kan være hjerteløse og hårde er vist noget alle har oplevet. Ikke bare de sidste år, men altid og i den grad af danske, svenske , men ikke, kan jeg forstå, af amerikanske børn.
Den rå tone med udtrykkene, bitch, fuck dig, luder er ellers alle taget fra den amerikanske (halv)kriminelle verden, som mange unge, etniske danskere og indvandrerunge, har som deres forbillede. Når små drenge i skolen siger de drømmer om at blive en rig pimp, så er det ikke noget de har lært af deres lærer, men fra amerikanske serier og film.
Ghettoernes rå forbilleder er ikke Mellemøsten, men de amerikanske kriminelle miljøer og når nogle af eleverne vælter lort, ja undskyld mit sprog, ud så er det naturligvis også med en vis ironisk distance.
Da jeg var skoleelev bandede og svor vi, og jo jeg siger ikke luder og fuck dig, men sgu og for fanden.
Problemet med indvandrerelever der benytter sig af dette sprog ernaturligvis at de ikke opfatter ordene som såååååå hårde, men bare som almindelige skældsord med et kraftigt tryk på. En skoleleder bad en tolk oversætte til arabisk for nogle forældre, hvad deres dreng havde sagt til læreren: Din gamle luder, det ville tolken nødigt fordi det var meget sårende i deres kultur. Skolelederen kom naturligvis op i det røde felt og sagde at det var #¤%& også på dansk.
At indvandrerbørn er høflige over for deres forældre det tror jeg på. Men når mor er alene med en redefuld børn og far er forsvundet og drengene lever på gaden så tror jeg at høfligheden er til at overse.
Stængerne på bordet, ikke holde døre ikke sige goddag ser man overalt, men der er heldigvis masser af undtagelser. I sommer var jeg sammen med nogle jeg ikke havde set i mange år og hvis børn jeg aldrig havde set. De er 8 og 6 år. De sagde goddag, de spurgte om de måtte gå fra bordet, de krammede da de skulle i seng. Moren og faren er ellers begge folkeskolelærere, en gruppe der nu også af dig skal lægges for had.
Nej det er ikke kun et indvandrerfænomen det med de grimme ord, men det er sandelig også et indvandrerfænomen. Kom incognito og undervis en uge på den pågældende odensianske skole og jeg vil tro at du på godt og ondt vil blive chokeret.

Lise Lotte Rahbek

Ih guder, nu igen.

Skribentens foragt for og for og tantede fordomme om alle danskere for fuld udblæsning,
udlagt efter nogle avisskriverier og hendes bekendtes uopdragne unger.

Det er "sgu´da for fanden i helvede" meget mere udbredt blandt muslimske unge, wollabilla! Har selv været udsat for det på en muslimsk privatskole, og også oplevet en hjælpelærer, selv muslim, jeg havde, få hældt en spand verbalt lort i hovedet midt i timen. Når man henvendte sig til ledelsen,også muslim, om den slags problemer, og dem var der mange af, lød svaret, at det kunne der ikke gøres noget ved, man skulle jo gerne kunne hilse på hinanden i indkøbscentret om lørdagen.
Desuden er det vel en kendt sag, at drengene, selvfølgelig ikke alle, stort set ikke opdrages, i modsætning til pigerne, der næsten intet må. Oplevede til en afslutningsfest en stor pige bede hendes lillebror,
10 år gammel, om at lade være at sparke hende, hvortil han svarede: " Luk røven din forpulede møgluder!" og sparkede videre, mens moren smilte huldsagligt til ham. En stor del af denne sexistiske retorik, om den nu er pære dansk eller ej, stammer i høj grad fra den amerikanske rap- og ghetto kultur. Så den pæne amerikanske dame må da vist være i besiddelse af et meget selektivt sanseapparat

Lennart Kampmann

What goes around, comes around.

Hvis man accepterer en lav standard i sine omgivelser, vil man opleve en tilsvarende adfærd.

I mit virke som gymnasielærer hjælper jeg unge til at indse det fordelagtige i at deres fødder ikke hviler tungt på bordene. Jeg forklarer naturligvis sammenhængen mellem miljøet udenfor og den store mængde hundelorte på fortovene og bordenes anvendelse som horisontalt underlag for frokosttallerknen. Ofte indser de at det er ulækkert.
For de særligt uobservante elever gælder at det tager mig op til tre uger at trænge igennem med budskabet, der leveres i form af både venlig henstillinger, direkte påbud og morbid sarkastisk ironi. Men jeg trænger igennem.

Måske opfattes jeg som sur, men jeg forbedrer deres erhvervschancer betragteligt blot ved at minde dem om hensynet til andre. (Jeg underviser på HHX, så den erhvervsmæssige kobling er ganske naturlig i det miljø)

Mangel på hensyn skyldes ofte at ingen vil tage tyren ved hornene og opdrage. For mange er blevet konfliktsky og fællesskabet må leve med følgerne.

Opdragelse og dannelse kommer ikke af sig selv. Hvis man ikke insisterer på høflig adfærd forsvinder den.

Med venlig hilsen
Lennart

Inger Sundsvald

Jeg skal ikke udtale mig om hvordan det er i USA, som jeg kun kender fra film, hvor kriminalitet fra bander, uopdragenhed og banden også er associeret til visse etniske grupper og underklassen.

Her i landet er de umulige drenge muslimer, de danske er bare raske drenge, der ikke kan klare den feminiserede skole, hvor man ind imellem skal sidde stille.

Pigerne taler man ikke så meget om, men jeg kan oplyse, at når de bliver gamle, så er der en del, der bliver slemme at møde i Netto. Forleden dag kom jeg til at vende mig lidt hurtigt, så jeg kom til at skubbe lidt til en anden gammel dame, og mit: ”Åh, undskyld :-)” kom samtidig med et vredt: ”Så se dig dog for, kælling!”

Sådan har det vist altid været, men jeg kender personligt ingen uopdragne.

Nej, fuck dig er amerikansk!

Jeg vil nu give Annegrethe Ramussen delvist ret. Jeg tror bare, at der er tale om to forskellige problemkomplekser, selv om Annegrethe Rasmussen hævder det modsatte.

Og jeg forstår godt Lise Lotte Rahbeks kommentar: Åh, nej ikke nu igen.

Men som tidligere skrevet, så synes jeg, at disse forskelle i måden at opføre sig på i forskellige lande er interessante og væsentlige.

Da emnet sidst var på banen, skrev jeg, at danskernes måde at være på skyldes det på mange måder ellers vellykkede ungdomsoprør, som set i bagklogskabens lys også gjorde kål på tidligere tiders konventionelle omgangsformer, og at vi danskere desværre endnu ikke har opfundet nye sociale koder eller omgangsformer.

Da nu Jens Peter Hansen bringer amerikanske film på banen, så vil jeg lige sige, at amerikanske film også kan give en anderledes inspiration. Jeg genså for nylig (en del) af filmen Tilfældige hjerter (Random Hearts), med Harrison Ford og Kristin Scott Thomas i hovedrollerne. Moderen (Kristin Scott) er på kant med politimanden (Harrison Ford), men det ved teenage-datteren ikke, og da hun kommer ind og for første gang ser politimanden, giver hun høfligt hånd til goddag og farvel og siger ”Nice to meet you!”

Sådan ville en dansk teenage-pige aldrig have optrådt. Jeg vil tro, at de fleste danske forældre vil mene, at deres børn ikke behøver gå ind i stuen og hilse høfligt på voksne gæster. Børnene er sikkert generte, og forældrene syntes derfor, at de skal have lov til at slippe.

I Frankrig går man ikke ind i en butik uden at sige ”Bonjour, Madame” eller ”Bonjour, Monsiur” til ekspedienten M/k.

Vi danskere lusker ind uden at sige noget. Vi kan ikke lide at gøre et så stort nummer ud af os selv, ved at hilse højt og tydeligt og derved markere, at vi er til stede.

Hvad vi ikke tænker på, er, at det kan udlægges som en mangel på respekt for ekspedienten som person, hvis man ikke hilser høfligt, altså at det kan opfattes som en form for ringeagt. Og den slags bryder man sig bestemt ikke om i Frankrig.

Hele denne problematik er velkendt og har været behandlet i Annegrethe Rasmussens klummer før. Men den problematik, der tales om for tiden, hvor store børn uafladeligt bruger ord som fuck og luder, er noget helt andet.

For det første tror jeg, at Jens Peter Hansen i har ret i, at disse børn ikke helt er klar over, hvor slemme disse udtryk er.

For det andet, så er det sådan, at unge mennesker færdes sammen, og de taler ret ens. Almindelige pæredanske unge taler endda også det såkaldte wallah-sprog, hvori indgår udtryk fra tyrkisk og arabisk, men de kan hurtigt skifte til almindeligt dansk, når de kommer hjem.

I en periode lavede jeg noget havearbejde i nærheden af en skolegård, og det var frygteligt, hvad man måtte lægge øre til. En dag bad en lærer en elev om et eller andet almindeligt, hvortil eleven svarede: ”Åh, gå hjem og knep din mor!”

Det siger sig selv, at læreren røg op i det røde felt. På grund af buske og træer, der spærrede for udsynet, så jeg ikke, om drengen var pæredansk eller af udenlandsk oprindelse.

Jeg har egentlig også hele tiden troet, at det sexistiske sprog skyldtes indflydelse fra Mellemøsten, hvor forskellene mellem kønnene er større end her. Men lige nu kan jeg – efter læsning af Jens Peter Hansens indlæg − ikke lade være med at tænke, at ordet ”motherfucker” vel er ærkeamerikansk!

Så jeg tror, at flere af debattørerne her i denne debat har ret: Inspirationen til det sexistiske sprog kommer fra USA. Årsagen til at den slags sprog bliver anset for sejt, kan meget vel hænge sammen med, at de muslimske drenge bliver behandlet som prinser af deres familier, mens pigerne lærer at være velopdragne og flittige.

Drengene får således et realitetschok, når de kommer ud i samfundet. De mister modet og bliver vrede på alt og alle, og for overhovedet at finde et ståsted og en identitet henter de inspiration i den amerikanske rap- og ghettokultur.

Så når Annegrethe Rasmussen siger, at denne sexistiske opførsel blandt unge mennesker er pæredansk, så må vi melde hus forbi. For den er nemlig amerikansk!

jens peter hansen

Ja amerikanske film er forskellige, men det er nok ikke den ret ligegyldige film om politimanden og kvinden der begge føler sig snydt, der går rent ind hos ret mange unge. Høflighedsfraser er netop høflighedsfraser. At sige goddag må da i første omgang være den der indbyder der siger det. Altså den går ind i en forretning er den indbudte, mens den der ringer på døren er en indbyder til et eller andet. Men i forretnigen er man jo mere eller mindre gået væk fra personlig betjening, som jo var almindelig i gamle dage hvor man sagde. Goddag er der noget jeg kan hjælpe med. Mens Røde Kors drengen høfligt siger. Goddag jeg er fra......og så siger han tak. Danskere siger tak for dejlig mad, og tak for sidst, tak for hjælpen, mange tak, selv tak, etc. Det siger franskmænd og amerikanere altså ikke hele
tiden

I love you and I'm proud of you siges det i snart amerikanske alle film og jeg er lige ved at eksplodere over at variationen er SÅ lille.
Lad os være ærlige og begræde at visse høflighedsvaner er slut, men også glæde os over at visse mindre tvungne former har overtaget. Knep din mor hører ikke til en kategori jeg sætter pris på, men motherfucker er vist som skrevet fra USA. Ja det meste af det sexistiske sprogbrug er vist derfra. Fanden og hans pumpestok er derimod arkedansk, for det er djævelen der er farlig ikke kvinden.

Lise Lotte Rahbek

Jeg var oppe i byen tidligere idag. En stor dansk provinsby.
Når man kommer ind i en butik er det da meget almindeligt at sige hej. Hvis ekspedienten står midt i en ekspedition holder man sig høfligt i baggrunden og står ikke skriger hej, indtil man er blevet hørt, vel??

Da jeg var barn og ung førte vi et aldeles rædsomt sprogbrug, og det var pæredansk. Oftest var det noget med kønsdele og hvad man kunne stille op med dem, så vidt jeg husker. Ja, dt var altså indbyrdes at denne tale blev eksponeret, og hvis der så sad nogen ældre som kunne blive forargede i nærheden, så var det bare fedt. (dengang var alting fedt)

Om sprogbrugen er blevet værre eller den bare udvindes af amerikansk, det ved jeg ikke. Og så er der naturligvis skolelærernes manglende værktøjer udi repressalier overfor de børn, som de skal undervise, og det er faktisk - set fra mit boldhjørne - et problem.

Når jeg reagerer på Annegrethe Rasmussens blog er det fordi, hun med flid fremdrager alt muligt som er rigtig dårligt i Danmark og meget godt i Amerika.
Det oprører mig at bloggen generaliserer fra skribentens oplevelser i egen omgangskreds og ud fra hvad hun læser i aviserne, til at blive til alle danskeres problem.
Jamn du godeste, hvis jeg skulle generalisere fra de små oplevelser jeg har haft i USA og omegn til at omfatte en så kæmpe stor nations befolkning og vel at mærke foryolket i negativ forstand, så skulle jeg da være noget af et provinsielt fæhoved.
Men det er så måske også sagen her.

Det er udelukkende et spørgsmål om opdragelse/dannelse. Dannede intelligente mennesker bander simpelthen ikke, uanset konteksten. Men før nogen farer i flint over denne påstand, bedes de venligst lige sætte sig og tænke lidt over det.
Hvordan man gebærder sig ude i samfundet, burde være noget der ligger på rygraden.
At der så er mennesker der vælger anderledes, er blot et symptom på en dybere funderet krise. Meget politisk ukorrekt er det simpelthen en generel udbredt lavere intelligens i befolkningen. Der behøves blot at se på litteraturen der udgives i disse år. Næppe nogen gymnasium elever har haft fingrene i en bog af Thomas Mann eller ved hvem Bartok eller Mircea Eliade var.

Sprog er vigtigt,men det som samtidig er vigtig er at det at hilse,tage hensyn m.v. bør være ægte,fraser som siges pr automatik er ligegyldig,vigtigt er at det er handlingen.blikket og adfærden der fortæller hvem man er og hvorfor.
Diskussionen om de ikke etnisk danskere børn er vigtig, men igen ødelægges diskussionen med det at presse og andre stadig skelner:dem og os og os: vi er dem som har ret,tror vi.

Christel Larsen

problemet med sproget er ikke at børnene kender de ord, men at de får lov at bruge dem åbent i skolerne uden at der fra de voksnes side sættes en stopper for det,

De fleste ved at ord som børn kender , bruges forskelligt hvor de er. De færreste børn får lov at bruge det sprog hjemme. Altså de ved godt forskel på hvor det kan bruges.

Men i folkeskoler virker det som ,at de tillader det, det overhøres , men påtales ikke. Det er med til at lave en glidebane.

Det er ikke at lærerne skal opdrage, men ledelsen skal sætte regler for hvordan man opfører sig i skolen og lærene medvirke til de regler holdes.

At tillade elever uanset etnicitet at skrige luder efter andre åbenlyst , ja sågar til lærere , er da en skole uden kontrol med situationen.

Danskere taler utroligt grimt. Når jeg er tilbage i Danmark på ferie er jeg altid chokeret over de mange bandeord og mangel på høflighedsord. Her I london bruges the F word ikke (fuck). Hvis min nevø ellers niece bruger det i skolen er det bortvisning for dagen. Når Danskere så taler engelsk og bruger the F word i ny og næ må jeg forklare min engelsk venner at ordet ikke har samme betydning på dansk som på engelsk. Den råhed i tonen som vi finder i Danmark er noget vi taler og griner over i hele familien: har det altid været sådan fordi det er et bondeland eller er det en konskvens af 68 generationen.

- Danskere taler utroligt grimt...
... og nogen af os opfører sig utroligt hensynsløst.
Min erfaring er, at det sådan set ikke har noget med alder at gøre: Søde/pæne/nydelige gamle damer og herrer stiller sig med rollator eller el-scooter bardus lige præcis i indgangen til forretninger - Goddag ELSE! - og opfatter ikke, at de spærrer for alt og alle.

Så er det bare et spørgsmål om øvrige handlendes pli og tålmodighed, før anmodninger om at humme sig efterkommes.

Måske handler det om, at rum-retningssansen svækkes med alderen?
Og måske handler det om, at børn og unges sociale rum-retningssans har brug for hjælp til at udvikles?

Vibeke Rasmussen

Jesusfuckingchrist!

Ja, undskyld mit franske, men må jeg foreslå Annegrethe Rasmussen, at hun bare engang imellem kravler ud af sin åbenbart meget beskyttede Washington osteklokke og f.eks. bevæger sig lidt ud i den amerikanske virkelighed? Så vil hun få lejlighed til at bemærke, at hverken amerikanere eller danskere har noget at lade 'de andre' høre, hvad angår groft, direkte eller ligefrem beskidt sprog.

Eventuelt kan hun 'nøjes' med at bevæge sig ind i kommentarfelterne i amerikanske! avisers netudgaver og på amerikanske blogs. Fra venstre til højre af det politiske spektrum forekommer sprog, dér hverken er for børn, sarte sjæle eller let anstødelige mimoser.

Og undskyld mig, men ironi – derovre kaldet 'snark' – lever da i allerbedste velgående i USA. Sågu' da også uden for "stand-up-kredse i New York."

Dette er i sandhed – endnu – en omgang generalisering, der vil noget!

Vil nu ikke mene at have stængerne oppe på bordet er decideret farligt for samfundet. Det er nærmest peanuts i forhold til de skader bandeord kan gøre.
Vi kan desværre ikke forbyde amerikanske film. Måske burde man derimod "undervise" børn i sober tone og at nogle film generelt har dårligt sprogbrug, som kan give konsekvenser i det senere forløb, hvis man vel at mærke tager ordene til sig.

Apropos bandeord, paradoksalt nok sidder jeg og hører Eminem . :)

Omgangsformerne i landet er ikke "afslappet uformelle" - de er udtryk for selvoptagethed, parader, og facade.

Det meget sexistiske sprog stammer fra Hiphop - om en pendant til udtrykkende findes i div. indvandrersprog aner jeg ikke, men der er iflg mit indtryk masser af 'gammeldansk' hiphop der benytter sig af samme hjernedøde og åndløse metaforer.

Kan man i øvrigt køre en hetz som den der blev kørt i medierne i nullerne, og så forvente at den ungdom der er født eller vokset op under 00'erne skal opføre sig ordentligt?

Ja, vil mange danskere mene; "tonen er underordnet"

Nej vil denne dansker mene - det er fuldstændig hul i hovedet at tro.

Jeg tog metroen hjem kl. 4 fre-lør nat stanghamrende ædru som man siger ... hold op et abebur! Jeg har selv været der som protagonist, men har af overrislede årsager aldrig set det udefra ... opkast og underligt handicappede mennesker på den tidlige side af 25 der vælter rundt og ærgrer sig over de ikke fik scoret og formentlig synes det er døduretfærdigt mens de opretholder en 'ihhh hvor vi morer os' facade der tydeligt ikke stemmer helt overens med hvordan de har det.

Naturligvis kan jeg ikke rigtigt bedømme hvad der sker i skolerne fra den observation, men det er klart at et land hvor store dele af ungdommen ikke kan finde ud af at drikke og ikke finde ud af at kommunikere verbalt, og som ingen sans har for omgang med andre mennesker (ja, også når de ikke er fulde) har et kultur-problem.

Og når man tænker på hvad alkohol gør ved hjernen, ikke langsigtet, men ganske ambulant ... de mennesker er uanset det er fredag, ikke ordentligt klar om mandagen - det er helt sikkert ...

Jeg stod og så på de mennesker der i fremtiden skal skrive artikler, køre bus, male huse, administrere projekter, behandle sager, programmere osv osv osv ... og det eneste jeg havde lyst til var at komme hjem i en fart. Fest og farver ... men ingen glæde i ansigterne.

Vi mister i højere og højere grad kultur. De økonomiske modeller er baseret på egennytte, konsekvenserne af disse modeller skaber et samfund hvor egennytte kommer til at se ud som den eneste måde at klare sig på ...

Værdikampen er det allervigtigste - vi savner et ordentligt skud ægte neo-kulturradikalisme ... ikke nødvendigvis som løsning, men som modgift.

Tak for den artikel AG

AG rapporterer om forskellen på to verdener hun har oplevet.

Det er ganske givet fejlagtigt at mene at indtrykket er gyldigt for hele USA og hele Danmark.

Men det interessante for os er vel ikke om alternativet til en dårlig omgangsform ses i dette eller hin økonomisk/nationale enhed? Det interessante må være rapportens påstand om, at der er andre måder at omgås på end den pt. ret gængse i DK, og at man kunne høste fordele ved at lade sig inspirere?

At hele USA ikke er sådan er efter min mening en empirisk sandhed hævet over diskussion, men også en sandhed der er artiklens hovedbudskab aldeles uvedkommende ...

Robert Ørsted-Jensen

Ell - jegf må erkende at også jeg bliver ofte chokeret når jeg er på besøg hjemme i dannevang - og det er bestemt også min oplevelse at man har en væsentlig pænere omgangstone o angelsaxiske lande.

De yngre generationer i Danmark har tilsynelandende i yderst mange tilfælde deres oplevelse af det engelske sprog fra rappere fra Harlem eller amerikanske spillefilm og krimier der skildrer bande opgør og lignende i tilsvarende miljøer - men det har ikke meget at gøre med almen omgangstone i den angelsaxiske verden.

Robert Ørsted-Jensen

Ikke mindst det vi i8 den angelsaxiske verden ofte kun omtaler for 'the F-word' b ruges mere flittigt af unge danskere fra alle klasser - end det er tilfældet i engelstalende lande. De synes nærmest at mene at det er smart og alment engelsk, men på os der ikke er vandt og har været væk fra Danmark i en periode virker det sgu chokerende både fordi det bruges mindre flittigt og i reglen kun af unge frea de lavere sociale lag her hvor vi bor, hvor det bruges flittigere og også af bedre uddannede unge, som nærmest synes det er smart, i Danmark. Uden at oiptræde alt for prudent så synes jeg måske nok der er grund til at prøve at holde bare lidt fast i den del af den almene høflighed der handler om at udvise respekt over for sine medmennesker..

jens peter hansen

Fuck dig,fuck you er gode eksempler på at ord er afsvækkede når de ikke fra begyndelsen er tabubelagte. Knep dig og knep din mor er langt værre end de engelske udtryk idet de udtrykker noget tabuiseret, mens de engelske udtryk nærmest har aføst andre udtryk på dansk som almindeligvis har noget med fordøjesen eller forplantningen at gøre. Fuck dig tror jeg betyder: Dumme svin, op i r... osv. At man ikke siger det i artige kredse i den angelsaksiske verden og at det der er meget slemt er vel logik for dværghøns. Der er det jo et tabu. Grimme ord på udenlandsk siger jo ikke én en pind. Sally Bowles der i Cabaret siger bumsen for at forklare sin fine jødiske veninde, hvad det er der hun foretager sig med mænd, giver den fine pige et chok, men er jo ikke chokerende for den søde Sally.
På fransk siger de i de krimier jeg har set pute, putain til hvert andet ord. Altså luder. Det siger vi trods alt ikke i DK endnu. Bon jour eller som vi siger i Danmark God Morgen. Det siger det heller ikke i Frankrig. Ak ja.

Robert Ørsted-Jensen

"Grimme ord på udenlandsk siger jo ikke én en pind." Nu er engelsk jo nærmest second language i Danmark og deer er menge engelsprogede turister - de forstå sproget - sommetider bedre end godt er.

Det begynder med sproget og forplanter sig videre i opførslen-går begge veje.
Derfor start med sproget som rette snor for opdragelsen.

Lise Lotte Rahbek

Det er nu da godt,
at der er noget som udenlandsdanskerne kan blive forargede over, når de er i Danmark og lede efter noget, de kan misbillige.
En slags udenlandsdanskerservice og AR er supergod til at ramme hovedet på sømmet, dér.

Det er ikke så længe siden, at jeg læste en person bosiddende i Tyskland brokke sig højlydt over, at da hun var barn i Dk, da stod alle hoveddørene ulåst og det var nu også alle de indvandrede udlændinges skyld, at hendes gamle fædreland med de åbne lyse sind og velopdragenheden, var blevet fordærvet.

Mit forslag til en løsning:
Lad være at tage tilbage til Dk.
Det er et forfærdeligt land med en forfærdelig befolkning og det bliver bare værre og værre, og dovne er vi og ineffektive, sproget lyder rædsomt, og her er udlændinge og problemer og konflikter og her er slet ikke lige så rart, som i de lande i er flyttet til.
Befolkningen er sure og tager ikke imod pæne formaninger, OG Klimaet er også alt for koldt.

Man må simpelthen tage de politisk korrekter handsker af og gennemføre sanktioner, når eleverne sviner lærerne til. Det er bare ikke i orden. Hverken for de andre elever og især ikke læreren.

"Lad være at tage tilbage til Dk.
Det er et forfærdeligt land med en forfærdelig befolkning og det bliver bare værre og værre, og dovne er vi og ineffektive, sproget lyder rædsomt, og her er udlændinge og problemer og konflikter"

Sgu' en meget god beskrivelse.

Landet er rigt og velstruktureret, og så begynder vi allerede at skulle skrabe grydens kanter for at finde på mere.

Kulturfalskhed rider landet som en amerikansk mare ...

Dårlig og indholdsløs musik tilbedes, og bliver sat i system som konkurrence, for der skal jo også være lidt spænding - og den kan musikken alene ikke levere.

Vi har masser af højtuddannede, men få ser ret meget mere end det der umiddelbart er i deres synsfelt. En ægte dannelse er der ikke meget af.

Alle er 'meget dygtige' og får 12 hvis de tager en eksamen, alligevel er inkompetencen udbredt, og evnen til selvransagelse fraværende.

Resultatet af Foghs værdikamp er at solidt forankrede indre værdier bevæger sig på "av jeg betaler alt alt for meget skat" planet, og enhver tale om noget dybere foregår på et merkantilt "10 ting du kan gøre for at ... hvis du køber dette kursus ..." plan.

Vi er åbenbart i gang med en spark-nedad rotationsordning, før var det indvandrere, nu er det arbejdsløse (altså dem der er på dagpenge)

Mange tror at vi har verdens bedste demokrati, men ingen forstår rigtigt at statsløsesag, fangeoverlevering osv ... har meget videre konsekvenser for landet end blot ry-pletten fra nogle få brunes ulykke.

Eliten isolerer sig, samtidig med at den insisterer på at bestemme. En fremtrædende erhvervsmand foreslår i ramme alvor at vi suspenderer demokratiet 'for en tid' og indfører en direktion "så vi ikke risikere at dem der ikke arbejder stemmer sig til andre folks penge", uagtet at erhvervsfrekvensen i Danmark ikke afviger synderligt fra hvad den altid har været - også dengang vi havde fattighjælp. Forslaget vækker ikke videre forargelse, og det har på ingen måder plettet denne mands ry og ære. Det var så synd for ham da han mistede alle sine millioner under krisen ...

Fuglen kvidrer og så fucking videre.

er det ikke ligegyldigt hvor udtryk kommer fra? Debatten handler om god opdragelse og dannelse, ikke om kulturens indvirkning på sproget, den kan alligevel ikke censureres. Vores sprog kan derimod formes så vi både kommer af med frustrationer, får sagt det vi vil og ikke træder nogen over tæerne - men det kræver at man arbejder med det, og så er det sgu nemmere bare fyre en fucking sviner af som tjener det formål som er det vigtigste, at komme ud med sine følelser.
Problemet med denne her slags sprog, er at kommunikationen let bryder sammen, når den ene part (læreren) konstant skal holde sig neutral overfor den unge fyldt med konflikter og følelsesudbrud, samtalen bliver hurtig for uligevægtig og en af parterne giver op.
Jeg tror forråelsen af det danske sprog er udløst af 3 faktorer, ungdomsoprøret (antiautoritære tendenser), den økonomiske krise (utryghed skaber aggressivitet) og sidst, men ikke mindst, kulturel arv - den pølsegnaskende middelklasses reality horror shows har langt om længe fundet vej til den virkelige virkelighed og folk som Amalie, Gustav og Linse er dem som sætter standarden i det danske sprog.

Sagt med andre ord, vi er helt selv skyld i det og det giver ingen mening at finde udefrakommende forklaringsårsager for et internt problem...

Det er da rigtigt, at vi kunne være godt tjente ved at opføre os meget pænere over for hinanden.

Men så slemt som skildret i artiklen er det nu ikke i almindelighed.

Det er rigtigt, at man opfører sig pænere i USA , men på den anden side, så færdes man vel mere sikkert i f eks København end i Los Angeles , New York ,Boston m v, hvor der er kvarterer , hvor man ikke skal regne med at komme hjem med tegnebogen i behold.

Så er der dog også byer i USA, hvor man uden risiko kan glemme at låse bilen eller indgangsdøren til huset - USA er mindst lige så forskelligt fra delstat til delstat som EU staterne er det ( - det glemmer man næsten altid i den danske debat.).

De udenlandske gloser, der så fremragende udtrykker danskernes bevidsthedniveau, er vi blevet velsignet med af vore vore alsidige pubic-service medier fra amerikanske forbilleder i hollywood.
Et andet stærkt bevidsthedudvidende ord er 'terror' der har fået et 'make over' af de samme kanaler.
Vi skal være glade for den slags præcise udtryk, da de gør det lettere at tænke, og giver meget større udtryksmuligheder. Desuden lyder det sejt på tv, meget sejere end f.eks. prut.

Sprogets forargelse og brug samt kvaliteten af det er jo i bund og grund et æstetisk spørgsmål, vi vælger hver især selv vore følelser overfor det. Nu er jeg 67 opvokset i et missionsk område i Vestjyland, i en periode i studier via en flippet højskole, ,pædagogssudier m.v. ærlig talt,sproget forandrer sig over tid påvirkningen kommer via USA,vores ven og beskytter, (hum) og så kommer der sørme også nogle hfremedarbejdere samt flygtninge som tror på en Gud,ikke gider drikke bajere, men sproget uha da,de skriger fuck,kalder kvinder ludere,men de er ædru og iøvrigt må deres piger ikke smide tøjet,Grundtvig er en by i Rusland, men selve volden tryghedens i dagligdagen har den forandret sig eller blevet værrre? nej vist ikke synderligt.Lige nu har vi krise fordi pengefolket i vores elskede foregangsland ikke kunne få nok. Men høflige er de så måske over there.

Problemet er folkeskolen der ikke har nogen sanktionsmuligheder når en unge ikke opfører sig ordentligt.

Giv dem eftersidninger (dvs. de skal blive 1 time efter skoletid og side og lave lektier), og/eller find på andre muligheder.
Et 'fuck dig' i klasseværelset skal automatisk udløse en eftersidning og en note til forældrene.

Der har altid eksisteret "bandeord", og de er altid blevet brugt.

For mig er det dog klart at for 30 aar siden var det utaenkeligt at visse ord blev udtalt i en dansk gymnasieklasse eller i andre sammenhaeng (foran aeldre og/eller ukendte mennesker, eller foran mennesker med en vis autoritet...).

Jeg synes det er OK at man i visse sammenhaeng kan drysse nogle faa stoedende ord i sine saetninger, med et mere eller mindre ubevidst formaal med at understrege pointen i det man udtrykker.

Derimod er det skraemmende hvad der sker nutildags, og ikke kun i Danmark: folk (og ja, specielt unge) udtrykker hvad som helst ved sparsom brug af ca. 10-12 ord, hvoraf halvdelen er fuck, roevhul, og saa videre. Det er den vaerste form for fattigdom vi kan levere dem.

Kristian, dit link er skidegodt.

Det beviser at det rent faktisk KAN lade sig goere at udtrykke en masse ting med meget faa ord.

Men hvor er det dog fattigt!

Hvad bilder folk sig ind at kalde "fuck" for et bandeord?

Det er en typisk lavpandet dansk reaktion, der vel mest kan ses som et udtryk for mødet mellem den moderne danskheds iboende kropsangst og totale kulturelle fremmedgørelse og den vesteuropæiske dannelsestraditions velkendte idioti, arrogance og selvtilfredshed.

Når "fuck" ses som et bandeord, imodsætning til f.eks "møj", så må den manglende logik i danskernes primitive tankevæsen være tydelig selv for jyder.

Sandheden er jo at "Fuck" er et yderst dannet og ophøjet ord, med en lang og ærefuld historie. Det er uden tvivl et af de fineste og mest fremmelige fremmedord der er kommet ind i det danske sprog, i moderne tid.

Ordet "Fuck" har den store ære at være både free speech-bevægelsens og ytringsfrihedens slagord.

"Fuck dig din luder" er derfor en ærbødig hyldest til samhørigheden og den højhellige frihed, man ikke behøver at gå på kompromis med.

Det er et udtryk for den højeste dannelse at stå fast på sine sprogprincipper, og hver gang der er skolelærere eller andre fucking ludere, der påstår at ordet "fuck" er et uhøfligt ord, et bandeord, "slang" eller lignende, bør man lige huske at råbe "fuck dig din luder " i endnu højere grad, ikke mindst i de finere kredse.

Årsagen er selvfølgelig at det danske sprog, mestendels defineres ved sædvane, ifølge dansk sprognævn. Det handler altså om at gøre "fuck" endnu mere sædvanligt, hvilket også kunne tænkes at have en opbyggelig og opdragende effekt på danskerne.

Det var udfra præcis samme logik at Country Joe McDonald fra scenen råbte "Gi' mig et F, gi' mig et U, gi' mig et C, gi' mig et K" dengang i '69, hvor man faktisk stadig kunne komme i fængsel for at sige "fuck" i USA

Country Joe var naturligvis klog nok til ikke at sige ordet "fuck", men råbte i stedet til publikum "...hvad siger det?"

Hvortil man kunne høre Woodstock-festivallens 300.000 dannede tilskuere samhørigt råbe tilbage: FUUUUUUUUUUUCK!

Venlig hilsen og fuck til alle!

Simon Olmo Larsen

ku man ikke bare forbyde visse ord så behøves forældrene heller ikke bruge tid på at forklare hvilke ord ikke er så heldige at bruge i større forsamlinger.

Penge som man så får ind fra bøderne kan bruges til at hjælpe dem der har fået psykiske men af grimt sprog.

Simon Olmo Larsen

Nu findes der steder i samfundet hvor det er svært at overleve hvis man ikke kan snakke grimt, hvor det giver status. Har arbejderen ikke altid snakket grimt, har de unge ikke altid snakket grimt, har den hjemløse ikke altid snakket grimt, har den kriminelle ikke altid snakket grimt.
Snakker vi ikke hele tiden om det
samme bare set fra forskellige vinkler
Den eneste måde mennesker i de laveste sociale lag føler at de kan lave oprør mod det samfund som definere dem og som de oplever som uretfærdigt.
Det er ved at skille sig ud fra dem som definere dem, dem som de ikke selv kan definere sig med.
Det gør de ved at tale provokerende, klæde sig udfordrene, blive mere religiøse. En såkaldt Rasmus Modsat. Der definere sig selv som værende uden for samfundet og derfor har brug for værdier der viser dette tydeligt.

At der tilsyneladende kommer flere og flere der ikke føler sig inkluderede kan da ikke undre.

Simon Olmo Larsen

Men heller ikke i sproget skal vi vise følelser, følelser er farlige og skal kontroleres. At snakke grimt er faktisk en diagnose der kan behandles med adfærdsændrene medicin. Så der er masser af arbejde til ungdomspsykiatrien fremover. Hyperaktive børn som viser følelser og siger fra bliver sygeliggjort i tusindvis og i har ondt i røven over hvor grimt de snakker. Så det jo godt det sikkert kan behandles..

Steffen Nielsen

Den person jeg kender der bander allermest er min mormor på 80 år, som stort set aldrig har været uden for landets grænser.

Slettet Profil

Hey Miguel. Til et forældre-møde blev det engang bragt op, at mit sprog havde forvandlet sig til noget, der burde ha' været uhørt. Det varede et lille års tid. Der var for lang mellem, hvad jeg følte inden i og, hvad jeg evnede at udtrykke, men jeg havde virkelig brug for at udtrykke mig, så det gjorde jeg som jeg kunne og når jeg ville.... Så jo sproget kan også være fattigt, og isolerende.

Men generelt ER ordet fattigt – Det indre Liv er en uendelig gang mere rig end kan sættes ord på.

Uden ”kunsten” ville jeg nok regresser ret hurtigt.

Forargelsen over de lavtuddannedes sprogbrug er mærkværdig, eftersom det jo faktisk er de højtuddannede, der suverænt fører an i nedbrydningen af det danske sprog.

De mest dræbende dolkestød mod sproget er historisk set blevet ført af sprogvidenskaben og det akademiske miljø, - folk der formodes at skulle værne om sproget.

F.eks har både retskrivningseksperter, filologer, etymologer, runologer, fonologer osv. holdt stædigt fast på at føre en helt igennem falsk og respektløs leksikal integretet ned over det danske sprog, ifølge hvilken, de logisk set må mene, at vi udtaler et ord som "seksten" helt forkert.

Vores forfædres sprog må heller ikke længere hedde det, vores forfædre selv kaldte det: Danske Tunge eller Jy(di)sk. Nej, ifølge Instittut for Nordiske Studier skal det hele pludselig benævnes oldnordisk, selvom det etymologisk er næsten umuligt at forene de to sprogs grammatik i et "oldnordisk", med den forhåndenværende viden.

Derfor påstår de også gerne at jydske vendinger som "at snakke" og "at angive" er tyske låneord, selvom konstruktionerne slet ikke kan forklares udfra de europæiske sprogs teser om leksikal integritet og selvom jydsk er et meget ældre sprog end tysk. Sådan udvisker man lige oldjydsk, - et sprog der engang var blandt de mest udbredte i europa.

Nu er turen kommet til det danske sprog. I realiteten har sprogvidenskaben længe ført en voldsom kamp for at udrydde det danske sprog totalt. En kamp de nu ser ud til at vinde, fordi det åbenbart er lykkedes dem at dreje borgernes opmærksomhed i en hel anden retning.

Sprogvidenskabens dolkestød mod det danske sprog har medført at mange af de fineste danske ord som eksempelvis led-betegnelserne, er næsten helt ude af sproget til fordel for de tvetydige fremmedbetegnelser som "substantiv", "adjektiv" osv. som man hårdnakket forsøger at hente ind fra fremmede og laverestående sprog.

Selvom det faktisk er et udtryk for en latterlig mangel på respekt for vores sprog, og reelt et tegn på manglende viden og dannelse fortsætter de højtuddanede sprogfolk deres uhæderlige dolkestød mod det danske sprog. Det må heller ikke hedde ejefald mere, nej nu skal det pludselig hedde "possesiv genetiv".

Sprogvidenskaben må stoppes nu - koste hvad det vil. Ellers er der snart ingen oprindelige ord tilbage i vores ellers så smukke sprog.

Merete von Eyben

"Let's cut to the chase" for nu at bruge et engelsk udtryk, der ikke begynder med F og hverken handler om at bolle sin mor, sig selv eller nogen andre. På originalsproget skal man vide hvor, hvornår og sammen med hvem, man bruger det, hvis man ikke vil skide kraftigt i nælderne. På dansk er der frit slag, fordi det er blevet et uskyldigt dansk bandeord. Det virker naturligvis chokerende på engelsktalende sprogbrugere, hvadenten de er indfødte eller immigranter. Men efter at have boet næsten halvdelen af mit liv i USA, fik jeg altså min cafe latte galt i halsen, da jeg så det på de københavnske bybusser i en reklame med påbud om at "f- fremtiden."
Og danskerne bander altså meget mere end amerikanerne. Da jeg så Festen med undertitler herovre, manglede sådan cirka hvert andet bandeord, fordi der simpelthen ikke var plads til dem alle sammen. Og ja, amerikanerne er faktisk meget mere høflige end danskerne, hvilket er uhyre behageligt. Og hvad galt er der så i det? Vi udlandsdanskere kommer jo ikke hjem og forlange, at nu skal i derhjemme fanme holde op med det fucking banderi, vel? Vi kommer bare med nogle fredsommelige forslag til en lidt blidere omgangstone. Det behøver der vel ikke at gå Erasmus Montanus i. For ikke at tale om dem, der mener, at hvis vi tror, at vi sådan kan komme hjem med forslag til forbedringer, så kan vi sørme også bare blive ude i det fremmede, hvor vi hører til. "Skrub over i din egen gård," som vi sagde i min bardom, når vi var sure på en legekammerat.
Vi udlandsdanskere skal simpelthen ikke komme her og være kålhøgne og tro, vi er noget, bare fordi vi er flersprogede og multikulturelle. Vi har at spise vores rugbrød og holde en lav profil. F- you!

Sider