Danmark slækker på krav til kvoter

29. november 2012

Den 14. november besluttede EU-Kommissionen at sætte et måltal på 40 procent kvinder i de børsnoterede selskabers bestyrelser inden 2020. En historisk dag for Europas kvinder – ikke mindst for danske kvinder – som i dag kun udgør 6,5 procent af medlemmerne i de danske børsnoterede selskabers bestyrelser (uden medarbejderrepræsentanter).

Det er godt, at der nu i fællesskab skal arbejdes på at fremme samhørigheden på ligestillingsområdet i EU-landene. Alle kvinder, som mænd, med kompetencerne i orden, skal selvfølgelig have lige muligheder for at gøre karriere i erhvervslivet og have krav på en lige behandling, uanset hvilket EU-land, de vælger at gøre karriere i.

EU har fastlagt de overordnede rammer. Nu er det op til medlemslandene at iværksætte de nødvendige foranstaltninger, og udpege relevante sanktioner for at målet om 40 procent kvinder i de børsnoterede selskabers bestyrelser kan nås inden 2020.

Hvor efterlader det Danmark? Ligestillingsminister Manu Sareen (R) fremlagde i sidste måned et lovforslag om at fremme kvinders repræsentation i de børsnoterede danske selskabers bestyrelser, ved at pålægge de ca. 1.100 største danske virksomheder at udarbejde frivillige måltal og rapportere på disse.

Manu Sareens lovforslag om frivillige måltal lever på ingen som helst måde op til EU’s stramme krav om et mindstemål på 40 procent kvinder i 2020.

Mere end gode intentioner

Selv har Manu Sareen udtalt, at han ikke går op i måltal. Det bliver han nødt til nu. I forhold til de øvrige EU-lande, halter Danmark i forvejen bagud.

Hvis vi skal nå målet i 2020, er der ingen vej uden om end at stille dansk erhvervsliv et bindende måltal på 40 procent. Sker det ikke, kommer vi endnu en gang ud i en situation, hvor vi får en masse gode hensigtserklæringer fra erhvervslivet uden de store resultater. Det kan vi ikke bruge til noget.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at vide, om ligestillingsministeren har tænkt sig at gå videre med sit lovforslag, sådan som forslaget ser ud i dag, eller om der bliver tilføjet et nyt krav om et måltal på 40 procent med sanktioner for at sikre, at EU’s krav bliver tilgodeset?

Nicole Andersson, næstformand i Aktionærforeningen BestWomen

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

Kommentarer

Brugerbillede for Jesper Frimann

Jeg har stadig ikke forstået det. Hvad bliver det næste ? At der SKAL være 40% kvinder i folketinget ? At 40% af ministrene skal være kvinder ? At 40 %.....

Det giver efter min overbevisning, ikke rigtig mening. Det her er jo ikke ligestilling. Det er en gruppe kvinder i overklassen der har lykkedes at kapre ligestillings debatten for egen vindings skyld. Synd, for der er stadig reelle områder, hvor ligestillingen halter og hvor man måske burde gøre noget.
Placeringen af et bestyrelsesmedlems kønsorganer er har efter min mening ikke stor betydning, for ligestillingen generelt.

// Jesper

anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Ann Bille

I et samfund hvor kvinder udgør halvdelen af befolkningen er det kun rimeligt at de sidder med til bords hvor vigtige beslutninger træffes for hele befolkningen og at det ikke kun er hvide gamle mænd der sidder på toppen længere.

Desuden har der i DK i mange år været mandekvoter i børneinstitutioner fordi man ønskede flere mandlige pædagoger og ligestillingsministeren har selv via kvote 2 gjort det nemmere for drenge at komme ind på universitetsuddannelserne, det hører man bare ikke så meget om, for når der er flertal af mænd er det jo fint, men så snart kvinderne presser på er det pludselig et problem.

Brugerbillede for Peter Olesen

Har det nu også virkelig været en folkesag for mænd i Danmark, at få flere mandlige pædagoger? Jeg tvivler.

Hvad angår at få flere mænd ind på universiteterne, bør man nok starte med at lære 55 % af dem, at kunne læse. skrive og regne først.

Staten skal ikke blande sig i ledelsesretten, med kvoter af nogen art. Hvad skulle sanktionen i givet fald være? Lukning af virksomheden?

Det er jo et absurd tankespor.

Brugerbillede for Jens Sørensen

Ann Bille

Alle kan søge ind på kvote 2.

Kvote 2 studerende er efter universiteternes eget udsagn bedre end kvote 1 studerende.

Derfor burde kvote 2 andelen logisk øges og kvote 1 delen formindskes.

Hvor mange virksomheder ansætter iøvrigt alene på baggrund af karakterer.

Kom ind in kampen med relle argumenter

@Jens Sørensen: jeg synes det er et argument at flere kvinder kommer ind i toppen når de udgør halvdelen af befolkningen, så den hvide mand ikke sidder på alle de vigtige beslutninger.
Man ved fx også at mænd ansætter mænd fordi de vælger dem de ser og omgås igennem deres netværk, og deres netværk består ofte af mænd og fordi man pga gamle samfundstraditioner helst ser at det også er en mand der ligesom tager over.

Og ps: selvom mange mænd tror det, er det ikke en kamp.

"Ligestillingsminister vil lave mandekvote 2"
Ligestillingsminister Manu Sareen vil lave om på, at 57 procent af de videregående uddannelser i dag opnås af kvinder. Han foreslår, at man kan rette op på kønsskævheden ved at kigge på optaget i kvote 2, skriver Information. Manu Sareen mener, at det handler om mændenes holdning til uddannelse, og at man er nødt til at koncentrere sig om at få drengene med langt tidligere. Lektor og ligestillingsforsker Karen Sjørup, RUC, er bekymret for signalværdien i Manu Sareens forslag. Hun spørger, om ligestillingsministeren mener, at mænds ligestilling er mere værd end kvinders, selvom vi stadig lever i et patriarkalsk samfund.

- Ja uha 57% kvinder, det går jo virkelig ikke. Sjovt nok var der ingen der gjorde noget for kvinderne da mændene var i overtal på uddannelserne, da var det ikke et problem. Dobbeltmoral er dobbelt så godt.

Brugerbillede for Bo Carlsen

Vi skal åbenbart have genindført de gammeldags onkel- og tante- bestyrelser, hvor ukvalificerede personer sidder, fordi de er i familie.

Det er tydeligvis vigtigere, at bestyrelsesmedlemmerne er kvinder, end at de er kvalificerede.

Brugerbillede for Emil Ole William Kirkegaard

Nogle gange undres man som logiker over, at folk kan bruge et argument hvor præmissen leder til den modsatte konklusion end den som personen slutter sig til.

Det kræver lidt tolkning, men overvej: "Alle kvinder, som mænd, med kompetencerne i orden, skal selvfølgelig have lige muligheder for at gøre karriere i erhvervslivet og have krav på en lige behandling, uanset hvilket EU-land, de vælger at gøre karriere i."

Tolkning:
(1) Ingen skal ansættes fordi at de tilhører en speciel gruppe.

Derefter: "EU har fastlagt de overordnede rammer. Nu er det op til medlemslandene at iværksætte de nødvendige foranstaltninger, og udpege relevante sanktioner for at målet om 40 procent kvinder i de børsnoterede selskabers bestyrelser kan nås inden 2020."

Tolkning: (2) Der skal være minimum 40% kvinder i bestyrelserne.

Med nogle andre baggrundspræmisser, så følger ¬(2) af (1).

Jeg ved ikke helt hvad man skal sige til den type personer. Måske de skulle overveje et elementært kursus i logik? Jeg kan anbefale lærebogen Meaning and Argument (Ernest LePore)

Brugerbillede for Hugo Pieterse

@Ann Bille - Her kom du vist utilsigtet at afsløre hele den ideologiske baggrund for dine argumenter:

Du skrev: "jeg synes det er et argument at flere kvinder kommer ind i toppen når de udgør halvdelen af befolkningen, så den HVIDE mand ikke sidder på alle de vigtige beslutninger."

Her har vi det. For dig er feminisme og kønskamp åbenbart del af en endnu større pakke som omfatter et ubændigt had til netop "HVIDE mænd".

Skulle det være mere kvindevenligt eller retfærdigt (ja der er jo en vis forskel) at lade "sorte mænd" sidde på nogle flere beslutninger også? Og hvordan tror du det vil gå med Jeres kvinderettigheder og lighedstanker?

Må jeg lige gøre opmærksom på, at "den hvide mand" står for 90% af alle de store opfindelser som de fleste mennesker, gule, røde og sorte i dag nyder godt af, og at den hvide mand de seneste flere hundrede år ikke har lidt under nogen særlig konkurrence fra hverken afrikanere, eller asiater er nogen som helst andre på dette område.

Må den hvide mand lige være her?

Og har den hvide kvinde ikke bidraget? Ja da, der er mange fremragende kvinder som har bidraget, og bidraget bliver ikke mindre af, at kvinderne samlet set har født og passet mændenes børn, og at det samlet set er det vigtigste bidrag kvinderne har leveret.

I feminister og ligestillingsvanvittige vil i virkeligheden slagte gåsen som lægger de gyldne æg; Den Hvide Mand, snart "ære være hans minde", hvis vi lader Jer få magt som I har agt.

Jeg kender en gammel historie om en mand som ved mystiske magters mellemkomst blev lovet at han altid ville være én skilling rigere end den rigeste mand i landet. Manden befandt sig godt med den pludselige rigdom, men efter et stykke tid fik han den ide, at han gerne ville have mere, og begyndte derfor at spille hasard med den rigeste mand i verden. Slutningen på historien var, at da vores antihelt havde vundet hele spillet, og så på sin formue, da opdagede han at der lige nøjagtigt lå én skilling tilbage, der hvor hans pengebunker havde ligget før.

Har du i øvrigt set den video jeg linkede til Ann Bille? Den forklarer mere på en halv time med fine eksempler og personer fra det virkelige liv end jeg vil kunne gøre i flere helsides posteringer her. Jeg kunne godt tænke mig at høre din mening om den.

Hugo Pieterse siger:

Må jeg lige gøre opmærksom på, at “den hvide mand” står for 90% af alle de store opfindelser som de fleste mennesker, gule, røde og sorte i dag nyder godt af, og at den hvide mand de seneste flere hundrede år ikke har lidt under nogen særlig konkurrence fra hverken afrikanere, eller asiater er nogen som helst andre på dette område.

-

Det tal er ikke rigtigt, men det er nok ikke så langt fra. Man har faktisk undersøgt det systematisk. Hvide og gule mænd står for stort set alle opfindelser som er lavet. Præcis hvad man skulle forvente ud fra IQ og opfinderlyst. De andre racer er for dumme og kvinder for uinteresserede i den slags.

Jf. Charles Murray - Human Accomplishment: The Pursuit of Excellence in the Arts and Sciences, 800 B.C. to 1950. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Accomplishment

@Emil Ole William Kirkegaard: nu mener jeg ikke opfindelser og intelligens nødvendigvis hører sammen. Vil det så sige at man er dum hvis man ikke har opfundet noget?

Desuden er grunden til at mænd har opfundet det meste (inkl krig, våben og voldtægter) fordi de har haft adgang til tingene. Kvinder skulle jo holdes derhjemme. Kvinder havde i mange år ikke adgang til bibiloteker, uddannelser som fx medicinstudiet og måtte heller ikke blive forskere, så måske der har du forklaringen.

Brugerbillede for Martin Stanjiok

@ Ann Bille

Er det ikke bare en jævn hævnaktion du efterlyser?

Du har da ret i, at kvinder har været behandlet dårligt ned gennem historien, men er det virkelig noget jeg, som mand, skal betale for i dag?

Ikke for at lægge ord i munden på dig, men jeg vil dog forsigtigt påstå, at du generelt bare har et had mod mænd. Måske ikke individer, men som i relation til kvinder.

Ann,

Du må forstå at korrelationer ikke altid er -1, 0, eller 1. Der er ingen som påstår at intelligens og opfindsomhed korrelerer med 1. Men korrelationen er i mellem 0 og 1 et sted. En uperfekt men vigtig sammenhæng.

De der sociale teorier er stort set aldrig i stand til at forklare al variationen. Efter at kvinderne blev frigjorte og fik uddannelser, så opfinder de stadig ikke lige så meget som mænd. Kønnene bliver aldrig ens uanset hvor ens man behandler dem. Det er jo fordi at de er naturligt forskellige, præcis som hos vores nærmeste slægtninge (de store aber) og hos andre arter som har flere køn.

Du kan jo se dokumentaren som blev postet tidligere. Ellers så kan du læse bogen som dokumentarserien er lavet efter, nemlig Steven Pinker's The Blank Slate. Du kan også læse den forskning som bliver nævnt i dokumentaren.