Der er bogens fremtid – og så er der bogbranchens fremtid. Min første bog udkom i 2005, og siden da har jeg fået udgivet 42 bøger. Skønt jeg er en ren nybegynder i forhold til Per Kofod, deler jeg hans syn på bogbranchen. Krisen er dyb og reel. Men hvad angår bogens fremtid, er jeg optimist. Bogen skal nok overleve, men som e-bog, ikke på tryk. Det siger jeg med stort vemod, da jeg elsker papirbøger. Jon Stewart fra The Daily Show hev en bog frem og viste publikum. »Se hvad jeg så på stranden forleden – folk sad med disse her ... læseapparater. De er geniale, der er en skærm på hver side, de skal aldrig lades op og teksten kan læses i direkte solskin!« Stewarts pointe er naturligvis, at papirbogen er så god en idé, at fandtes den ikke i forvejen, var der nok nogen, som ville opfinde den. Jeg giver ham ret. Læserne af nærværende dagblad giver ham ret. Det gør vi, fordi vi som voksne mennesker har et kvalificeret forhold til teknologi – præget af et historisk overblik. Men børnene giver os næppe ret.
De historieløse børn
Med mit historiske overblik i baghovedet, konkluderer jeg, at mine vinyl-lp’er lyder bedre end Spotify, og at mit Olympus kamera tager bedre billeder end en mobiltelefon. Skønt jeg også samtidig flittigt bruger web- og touchteknologierne, har jeg et andet og mere kritisk forhold til dem, end mine børn har. I en artikel i dagbladet Sydsvenskan skrev man, at folk skulle prøve at lytte til, hvad børn siger om de nye apparater, for derved at forstå forskellen på den voksnes kontra barnets opfattelse af de nye teknologier. Et eksempel fra artiklen: Far siger til sønnike: »Da jeg var barn, havde vi ingen computere.« Sønnen svarer: »Okay, men hvordan gik I så på internettet?« Eller pigen der undrende spørger sin mor: »Mor ... da du var lille ... var mobiltelefonerne så lavet af træ?«
Slidte skolebiblioteker