Læserbrev

Der findes to slags prostituerede

28. november 2012

Et forbud mod købesex er lagt i mølposen. I debatten oven på beslutningen hører man igen og igen, at det stadig er nødvendigt at forhindre mænd i at købe sex hos handlede kvinder.

Men nu skal vi jo ikke starte hele debatten forfra. Politikere og organisationer, som ønskede et forbud mod købesex, har spredt en masse myter og misinformation. Bl.a. at det er meget farligt at sælge sex, at et forbud ville hjælpe sexarbejderne, samt at vi har tvangsprostitution i Danmark. Den påstand var også misinformation, som skulle få et forbud til at glide ned.

Tidligere i år påstod KFUK-Reden, at de i 2011 havde truffet 3.625 handlede kvinder (»som fastholdes i prostitution«). Men det viste sig, at de kun havde anmeldt ét potentielt tilfælde til myndighederne. Resten var fri fantasi – et led i den skræmmekampagne, som skulle få danskerne til at ønske sig et forbud mod købesex.

Kun i et par af de ca. 50 danske retssager om menneskehandel nævnes noget om tvang. Strafferammen er 10 år, og ingen har fået mere end fire års fængsel. Altså har vi ikke set slemme tilfælde af menneskehandel i Danmark.

Hvis man derfor vil genoplive panikken omkring kvindehandel, så har man et forklaringsproblem: Hvorfor er der denne enorme forskel på de mange påståede sexslaver og de meget få personer, som faktisk er blevet dømt?

Denne store forskel ser man både i USA og i EU. F.eks. påstås det, at der skulle være 264.000 sexslaver i EU, men kun 1.250 personer er dømt for trafficking.

Ingen moralsk panik

Mange af sagerne handler om migrante sexarbejdere, som blev snydt af dem, som hjalp dem illegalt ind i EU. Men de er sexarbejdere og vil gerne ind i EU for at tjene penge. Vi skal ikke straffe dem en gang til ved at skræmme mænd fra at købe sex hos alle udenlandske og derfor eventuelt handlede sexarbejdere.

Selvfølgelig kan det da tænkes, at der engang i fremtiden kommer kvinder til Danmark, som bliver tvunget til at sælge sex mod deres vilje. Men der er ingen grund til moralsk panik af den grund. Alle – også kunderne – er enige om, at hvis der er tale om handlede tvangsprostituerede, så foreligger der en meget alvorlig forbrydelse.

Hvis man følger Straffelovrådet og undlader at kriminalisere kunderne, kan man være sikker på, at kunderne vil medvirke til at afsløre og opklare den type forbrydelser.

Bo Jensen, Seksualpolitisk Forum

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hvis tallene fra reden(erne) passer, har de da et forklaringsproblem.

Hvis jeg så meget som fik mistanke om menneskehandel ville jeg da straks kontakte politiet. Ligesom ved børnemishandling ville mistanken være nok.

Så kan man selvfølgelig indvende at det er for at undgå tillidsbrud. men alligevel. hvis det kun er lykkedes at overtale een ud af 3.625 er det dælme et sølle resultat.

Så vil reden jo nærmest hjælpe bagmændene ved at sørge for overnatningsmuligheder for de handlede kvinder.

Er der iøvrigt nogen der har tal for hvor mange reden har hjulpet ud af prostitution og/eller stofmisbrug ? Det beskriver de trods alt som et af deres kerneområder !

P.S. gerne fra uafhængige kilder.

Surfede lidt rundt for selv at finde nogle tal. Det kunne jeg ikke.

Til gengæld fandt jeg ud af at SFI mener der i 2011 var 3500 prostituerede M/K. DVS. at reden efter deres egne oplysninger havde kontakt til flere handlede kvinder end der var prostituerede i hele landet. Godt gået.

Claus E. Petersen

Der findes milliarder af prostituerede, hvis der med prostitueret menes mennesker der mod kapital handler imod personlig overbevisning.

Love der beskytter et mindretal imod udnyttelse har vi i en grad så selv dem der profilerer sig selv på at beskytte mindretallet er ved at knække sig.

Det er mit indtryk at visse grupper igennem årene har arbejdet hårdt for at fremstille sex-køberen som 55-årig mand, usoigneret, småfed og alkohol lugtende, mandschauvinist, der tvinger en ung pige på 16 år, som bliver pisket af sine bagmænd hvis hun nægter, til at sutte på hans uvaskede kønsdele, mens hun med alle tegn på væmmelse blot ønsker et bedre liv.

Prostitution er et erhverv, men ikke blot et erhverv som så mange andre.
Sex er i den grad omgærdet med mystik og fordomme, lyster og følelser, og selve tanken om at kønsakten er helt fri, uden hverken religiøs eller politisk kontrol kan gøre meget ondt.. på nogle.

Claus E. Petersen

Reden er i øvrigt et mærkeligt fænomen.
Redens område er stærkt begrænset og erfaringspotentialet begrænser sig til prostituerede med, antager jeg, seriøse problemer og misbrug.
Reden har igennem årene fusket med tal og penge.
Reden er religiøst funderet.
Alligevel tager man reden som sandhedsvidne.
Ja, jeg fatter minus.
Hvis en spindoktor havde samme historie var vedkommende blevet fyret, men ikke i dette tilfælde.

Jens Overgaard Bjerre

"Det er mit indtryk at visse grupper igennem årene har arbejdet hårdt for at fremstille sex-køberen som 55-årig mand, usoigneret, småfed og alkohol lugtende, mandschauvinist, der tvinger en ung pige på 16 år, som bliver pisket af sine bagmænd hvis hun nægter, til at sutte på hans uvaskede kønsdele, mens hun med alle tegn på væmmelse blot ønsker et bedre liv." (Claus Petersen).

Det er sgu noget af det sjoveste jeg længe har læst. Og så i disse snerpede og ny-moralske tider, hvor selv Enhedslistens kønne borger-piger, græder krokodille tårer over alle de stakler, som bliver misbrugt på den ene og så på den anden perverse måde, af alle de stygge gamle og ildelugtende mænd.

Og pengene til at hjælpe de prostituerede fra bundklassen ud af deres pinsler som sexslaver i mørke kældre, bliver brugt til at nedsætte grupper med middelklassekvinder. Som læser "Fifty Shades of Grey" og bliver så stangliderlige, at de tømmer isenkræmmeren for kæder og reb. Staklerne af narkoprostituerede fra bundklassen, får som sædvanlig ikke en skid, mens middelklassens kvinder får pudset både glorien og de nye fjer i hatten.

@Claus Petersen: kan du dokumentere at Reden fusker med tal? Det er personer der har arbejdet med prostituerede i over 30 år, mon ikke de har lidt forstand på det miljø?

Men du kan også gå ind og læse lidt på tagstillingmand.dk eller læse på kvindecentrenes hjemmesider om alle de rapporter der er lavet, der viser de prostitueredes elendige arbejds- og levevilkår og viser hvor meget det arbejde skader kvinderne for livet, hvor mange voldtægter og overgreb de udsættes for.

@Torben Nielsen: men det er der ikke bevis for at kvindecentrene gør. Købesex bør stadig være forbudt. At mænd vil købe sex hos kvinder er med til at der overhoved er handel med kvinder, fordi der er kunder og fordi bagmændene kan se der er penge i 'branchen'.

Temmelig enfoldigt indlæg fra Seksualpolitisk Forums Bo Jensen.
For det første kan man jo ikke afgøre omfanget af menneskehandel på prostituionsmarkedet ved, at se på antallet af domfældelser for menneskehandel. Politi og retsvæsen er desværre ikke så effektivt, at de formår simpelthen, at opklare alle forbrydelser, der finder sted, så uopklaret menneskehandel kan sagtens finde sted. Man kan nok heller ikke afgøre hvor mange overtrædelser der dagligt sker af f.eks færdselsolven ved, at kigge på antallet af domfældelser.
For det andet er der forskel på juridisk sprog og dagligdags sprog, så fordi ordet "tvang" ifølge Bo Jensen kun er blevet brugt et par gange i de 50 sager der har været om menneskehandel, er det ikke det samme som, at der ikke kan være forekommet det, vi i dagligdags forstand forstår som tvang eller grov udnyttelse.
At Bo Jensen mener, at fordi der kun er afsagt domme for menneskehandel på op til fire år, så betyder det, at der ikke har været slemme tilfælde af menneskehandel er temmelig absurd, jeg tror de fleste vil mene, at menneskehandel i sig selv er slemt nok uanset graden.

Ann Bille. Det her er lidt morsomt.
Kvindehuset Kolding Krisecenter er medlem af LOKK (Landsorganisation for KvindeKrisecentre). Og det er faktisk LOKK, som spreder påstanden om, at Reden i 2011 havde mødt 3625 handlede kvinder. Nemlig her:
http://www.lokk.dk/Viden-om-vold/Nyheder-fra-LOKK/Flere-handlede-kvinder...

Efter at dette seneste eksempel på talfusk er blevet afsløret, har de andre, som havde medvirket til at sprede nyheden, trukket oplysningen tilbage eller undskyldt. Undtagen, altså LOKK, som stadig frejdigt misinformerer.

mvh. Bo Jensen

Jeg har nu altid ment at der var 3 slags prostituerede.

1. Narko-prostituerede. De skal hjælpes så godt vi kan. Mange vil sikkert gerne ud af deres misbrug og få et bedre liv. Dette løses ikke ved forbud.

2. Sexslaver. Disse skal ligeledes hjælpes ud af deres miserable liv, hvor det eneste de selv tjener kun er lige er til dagen og vejen. Bagmændene/kvinderne skal straffet hårdt. Et forbud findes allerede.

3. Luksus-prostituerede. Kvinder der tjener kassen. Hvorfor skal det forbydes ?. Hvis de vil ud af det, så har de snildt råd til det.

Per Holm Knudsen

@ Ann Bille

Der er flere mænd end kvinder der har prostitueret sig, så ud fra din logik, så passede sammensætningen af Straffelovsrådet vist ganske godt.

En mand, vi ikke taler om, Information, 23. oktober 2008

Personligt går jeg nu ind for en passende fordeling af alle de forskellige køn.

Majbritt Nielsen

Jeg har nu altid ment at der var 3 slags prostituerede.

1. Narko-prostituerede..

2. Sexslaver.

3. Luksus-prostituerede. Kvinder der tjener kassen. Hvorfor skal det forbydes ?. Hvis de vil ud af det, så har de snildt råd til det.

Hmm, gad vide hvor solid den påstand er? At der er narkoludere - sexslaver.
I den ene ende
Og så luksus luderen der åbenbart tjener maaaange penge. I den anden ende.
Det vil sige at ludere enten er nogen sølle stakler eller "lækre ludere", ifølge den påstand.
Gad vide om ikke det mere er en fantasi der gerne skal dække over at det ikke er "synd" for luksus luderen?

Bare til almindelig orientering, så er her en artikel om en af de domme, der er blevet afsagt i Danmark vedrørende menneskehandel. Der blev afsagt to domme på henholdsvis tre et halvt og to års fængsel, hvilket i Bo Jensens optik så skulle betyde, at der er tale om et ikke så slemt tilfælde af menneskehandel. Men læs evt. og døm selv om det her er slemt eller ej.

http://www.information.dk/151960

Jeg kan se at Majbritt Nielsen har reageret på mit indlæg.

Jeg må med glæde meddele at jeg ikke er ekspert på området og derfor ikke ved hvad de forskellige slags prostituerede koster.
Men jeg synes at have hørt at en "Luksus-luder" kan tjene et to-cifret tusinde kroner på en enkelt kunde.

http://da.wikipedia.org/wiki/Prostitution

Om det er synd for kvinde der tjener f.eks. 100.000 kr. om måneden, vil jeg lade være op til hende selv at afgøre.

Narkoludere og kvinder der holdes fanget på bordeller og kun lige får til dagen og vejen, mener jeg det er synd for. Og at disse naturligvis skal hjælpes så meget som muligt. En indsats her er bydende nødvendig.

Et forbud mod købesex kan dog risikere at gøre disse menneskers liv endnu mere usikkert og komme til at foregå under endnu mere uhumske forhold.

Den 1. januar 1999 blev Sverige det første land i verden til at kriminalisere prostitutionskunder, og lovens indførelse har gjort en positiv forskel, konkluderer en ny rapport som justitiekansler Anna Skarhed har udarbejdet for regeringen

Nej til købesex handler om værdierAf :Camilla Schwalbe, formand, Danmarks Socialdemokratiske Ungdom 20. nov. 2012 | Kommentarer Camilla Schwalbe, formand, DSU: Jeg er dybt skuffet over, at regeringen har kasseret planerne om at forbyde køb af sex. De hundredvis af prostituerede rundt om i landet, der hver dag må have sex med op til 20 mænd for at få pengene til at slå til, må nu se langt efter bedre forhold. Regeringens beslutning om at følge Straffelovsrådets indstilling, uden videre debat, undrer mig af flere grunde. For det første er et forbud mod sexkøb ikke et spørgsmål om jura, men et spørgsmål om værdier. Det handler om noget helt banalt, nemlig om hvorvidt vi mener det er i orden, at man i Danmark anno 2012 kan købe retten til at trænge ind i et andet menneske. Jeg har talt med massevis af tidligere prostituerede, og de fortæller om de enorme fysiske og psykiske konsekvenser, det har haft at være prostitueret.

De lider stadig af eftervirkningerne selv mange år efter, at de er stoppet. De arbejds- og livsvilkår, man har som prostitueret, ville vi aldrig acceptere i nogen anden sammenhæng. Derfor mener jeg, at det må være klar socialdemokratisk politik at forbyde køb af sex. Der er tale om et overgreb på et andet menneske, uanset hvordan man vender og drejer det.

For det andet har jeg meget svært ved at se, hvad det er for juridiske problemer, der står i vejen for et forbud. Sverige gennemførte et forbud mod køb af sex i 1999, Norge og Island fulgte efter i 2009. Jeg har meget svært ved at se, hvad det er, som regering, parlament og politi magter i Sverige, Norge og Island, som man ikke magter i Danmark.

Det virker mest af alt som en dårlig undskyldning, Den svenske rigsadvokat undersøgte i 2010 konsekvenserne af det svenske forbud. Og her gjorde hun mange af de bekymringer, som også har været fremme i den danske debat, til skamme. Ikke bare er svenskernes lyst til at købe sex kraftigt formindsket, det samme er holdningen om, at det er i orden at købe et andet menneske. Specielt blandt de unge. Gadeprostitutionen er halveret, og modsat Danmark, har Sverige ikke oplevet en voldsom stigning i antallet af handlede kvinder.

Endelig melder politiet, at tilværelsen for de prostituerede ikke er blevet forringet efter forbuddet. Det er på høje tid, at regeringen viser, hvilke værdier den står for, når det gælder samfundets svageste. De prostituerede er blevet ladt i stikken i alt for mange år. Der er rigeligt, som er trængt ind hos de prostituerede – nu er det på tide, at budskabet om nej til sexkøb trænger ind hos regeringen.

Martin Stanjiok

Nu er Camilla Scwalbe ikke den største sofa i IKEA.

"Der er tale om et overgreb på et andet menneske, uanset hvordan man vender og drejer det."

Nej!

Hvis person A tilbyder en seksuel ydelse mod betaling til Person B, og Person B benytter sig af dette tilbud så er det ikke ensbetydende med at Person B forgriber sig på Person A.

Det er logik for, selv svært udfordrede, burhøns.

@ Per Holm Knudsen

"I denne artikel i Politiken væmmes Camilla Schwalbe ved analsex: http://politiken.dk/debat/ECE1820537/skal-vi-vaere…"

Vi lever i et frit land og du kan jo ikke forlange at alle skal løbe rundt og fetichere røvhullet. Bortset fra det læser jeg det mere som, at hun er imod, at folk skal stille op til analsex, som en del af deres arbejde, det er noget lidt andet, men det selvfølgelig altid letterre, at prøve at mistænkeliggøre folks udsagn ved, at referere dem uden for kontekst.

Per Holm Knudsen

@ Søren Rehhoff

Det er vel i grunden ret ligegyldigt, hvorledes voksne mennesker frivilligt dyrker sex, men Camilla Schwalbe er jo i hvert fald tydeligt optaget af andres analsex. Og det er såmen blot det, jeg i al stilfærdighed gør opmærksom på.

@ Per Holm Knudsen

"Det er vel i grunden ret ligegyldigt, hvorledes voksne mennesker frivilligt dyrker sex, men Camilla Schwalbe er jo i hvert fald tydeligt optaget af andres analsex. Og det er såmen blot det, jeg i al stilfærdighed gør opmærksom på."

Det forekommer mig, at det du stilfærdigt prøver på er, at fremstille Camilla Schwalbe som en bornert krampe, ved at fordreje det hun skriver, iøvrigt et typisk billigt trick i den her debat og det har du så åbenbart tænkt dig at fortsætte med.

Per Holm Knudsen

@ Søren Rehhoff

"Det forekommer mig, at det du stilfærdigt prøver på er, at fremstille Camilla Schwalbe som en bornert krampe,"
- ja, det er mit indtryk, når jeg læser hendes skriblerier.

@ Per Holm Knudsen

" “Det forekommer mig, at det du stilfærdigt prøver på er, at fremstille Camilla Schwalbe som en bornert krampe,”
- ja, det er mit indtryk, når jeg læser hendes skriblerier."

Ja og det ville nok heller ikke hjælpe, hvis du prøvede at læse hendes skriblerier engang til, så det er nok sådan, det bare er.

Per Holm Knudsen

@ Søren Rehhoff

Hun starter og slutter til kommentar med væmmelse ved analsex - det kan du vel selv læse. Men det er måske bare et billigt retorisk trick fra hendes side, er det det du mener?