Klumme

Nye gnidningsløse knald

Foragten for kvinder møder man både i toget og på det store lærred, hvor vi ser det gnidningsløse knald. For selv en moderne Bond har jo ret til de kvinder, han redder
6. november 2012

Da jeg for et par uge siden landede i Danmark, tog jeg toget fra Kastrup til Hovedbanegården i en overfyldt cykelkupé. Ved næste stop landede tre acneknøse klods op af mig. Den ene var midt i en ophedet udskældning af en klam pige, som ingen burde have noget at gøre med. Hun gik bare og suttede på alt og alle, også de andre piger, en billig luder, totalt klam. Der var nærmest stening i luften. En af de andre ungersvende forsøgte at dæmpe ham, drenge blev vel ikke fordømt, hvis de forsøgte at sutte på for mange. »Du er måske bare misundelig?«

Måske er jeg bare blevet for fransk, for autoritær og bornert. Der var børn i kupeen, og de seksuelt nedladende ytringer i stadig mere højlydte vendinger blev ved og ved. Hvad de var enige om var i al fald, at hun var for meget. Så jeg rejste mig og fordømte deres obskøne højlydthed ved at kalde dem totalt klamme. Om de godt ville henlægge deres seksuelt nedladende tale til et andet rum.

Jeg konstaterede en hastig rødmen i to unge ansigter og satte mig ned. De fortsatte. Selvfølgelig.

Men næste runde chokerede mig endnu mere. Ingen fortrak en mine eller sendte mig et bifaldende blik. Hverken kvinden, der ammede et barn, eller manden, der var ved at diskutere løbehjul med sin seksårige søn ved siden af mig. Ej heller ikke det grånende ægtepar over for. Var det fordi de var enige med fyrene? Fordi de bare ikke havde lyst til at blande sig? Fordi dette er hverdag i Danmark? Eller fordi intet synspunkt er mere udbredt i verden, end at sådan en pige ret beset er en billig luder?

Jeg er i Danmark for at promovere den franske film Elles, en film jeg har skrevet manus til. Danmark har været et fint land at promovere den i, de fleste anmeldere har slugt det såkaldte budskab om, at spørgsmålet lykkelig eller ulykkelig luder måske kan nuanceres. Hvis man er nødt til at tjene penge med sin krop, er det måske en god idé ikke at gøre det billigt. Og så kan man måske klare det. Og så er man vel lykkelig?

Samtidig har et par andre film haft premiere, som handler om det samme. Den helt gratis kærlighed finder vi i Katrine Wiedemans Viceværten. Kærligheden lander midt i det hele i form af en blond havfrue. Samtlige anmeldere konstaterer, at hun er glad for sex, og jeg isner. Jeg har set, at pigen gør, hvad far vil. Fordi hun elsker fuldkomment, helbreder hun ikke kun viceværten, men også alle hans venner, med de samlejer, hun langsomt forstår noget af og måske får en smule ud af, inden hun forsvinder. Som engel.

Der er dem, der fortæller mig, at Elles forskønner prostitution, blot fordi kvinderne ser ud til at have det så godt. Andre fortæller mig, at vi kvinder bare skal kæmpe. Og mænd skal straffes for forbudte tanker.

De fleste sidder så stumme som folk i toget. De kloge siger, at de aldrig kunne finde på at gå ind og se Viceværten, hvor en dum blondine lader sig gennembolle i flere timer. De helt dumme stener i et andet hjørne af verden en kvinde i et mørkeland, så vi kan føle os så gode, og jeg sidder som en nyfødt engel og fatter ikke, hvad det egentlig er for en kunst, folk vil have, når kun 500 mennesker går ind og ser Wiedemans mesterværk. Jeg føler, at jeg forsøger at forstå verden for meget.

På en måde vidste jeg jo godt, at jeg skulle gå ind og se James Bond for at få et svar. Det gjorde jeg så søndag aften. For jeg har læst, at vi nu har en helt moderne James, og instruktøren Sam Mendes stoler jeg totalt på.

Det er der så al mulig grund til at gøre. Folk vrimler ind og slipper for at stille spørgsmål. For både det ubevidste og det bevidste tilfredsstilles.

Men sevfølgelig er luderen i 2012 også en vanvittig smuk, tatoveringsmærket, dybt smilende kvinde, der trods alt vil reddes, men efter to minutter ikke helt tror på ham. James Bond er ellers lidt blevet vicevært for en gammel verden i form af en kvinde, der er M. At han har ret til hende, når han har reddet hende, er vi ikke i den mindste Leths tvivl om.

Og så går den historie videre, som vi kender så godt.

Efter to uger i Danmark ligger jeg under dynen med depressive tendenser og må nok æde nogle piller. Diagnosen fra de unge mænd, da jeg stod af på hovedbanegården, var, at jeg havde støv på æggelederne.

Hvor langt kan foragten for livets oprindelse gå?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Tine, det er såmænd bare et udtryk for, hvor lidt solidaritet, der er i Danmark, og for hvor lidt man kan forvente opbakning, når det gælder.

Det rammer kvinder, minoriteter - alle der har noget i klemme. Der er en mur af tavshed.

Det er fejt og sørgeligt, men desværre et faktum, at de færreste vil åbne munden, risikere noget, støtte andre, når der er behov.

Hvis man ikke kan tåle mosten, så er det sku da ikke smart at gå i biografen og se James Bond. Efter 50 år og mere end en snes film burde Tine da vide at hun ville ende med at blive forarget.

Det er ikke let sådan at se spøgelser alle vegne.

Inger Sundsvald

Den unge mand i toget hører bare til typerne der altid har været der: De forsmåede jaloux, dem med ejerfornemmelser, som ikke kan klare, at de ikke selv er den eneste ene. Typerne har altid været der, mest i værtshusmiljøer, men i dag vidt udbredt på nettet og i tv - for så vidt angår det grove sprog – og for lyrikerne og de dannede på en anden men ligeså klam måde.

De opblæste narre, der patetisk forsøger at holde fast i et image som mest betydningsfulde og mest værdifulde, men kun kan gøre det ved at nedgøre kvinder, er virkelig latterlige i deres egen selvhøjtidelighed. Men de kan desværre ikke selv se hvor foragtelige de er.

Lise Lotte Rahbek

Jeg er havnet i en positiv mental-lomme,
som sikkert ikke varer ret længe,
s jeg vil lige skynde mig at indvende,
men der er dog håb,
når den ene af de bebumsede knøse i s-toget forsøgte at dæmpe den animerede foragt-udgydelse,
og når man tænker på, hvor mange mennesker (m/k) der IKKE gider se Jamens Bond nedlægge tøsebørn på film-stribe.
:)

Jeg hørte en overraskende samtale i toget.

Tre piger der må have været pendant til de tre acne-knøse (bumse-bumser?). For meget sminke og en meget floskelpræget samtale.

Den ene siger

"T'Nøøø - så sidder han bare hele aften' ved computeren og spiller, og så tørt' han ikkngang op!"

Jeg var ved at flække af grin, for hvad spiller man foran en computer der kræver optørring bagefter?

Jeg ser den stigende uhøflighed og den fuldstændig manglende reaktion Tine oplever som et produkt af individualisering. I andre er kun noget hvis jeg skal bruge jer - ellers kan det sådan set være "fucking lig'meget" hvad i synes.

Thomas Østergaard

Så hvis der havde siddet 3 tøser og bagtalt klassens klamme horebuk der forsøgte at komme i bukserne på alle pigerne - så havde du naturligvis givet dem et tilsvarende fur?

Og hvis jeg, som mand, overfusede dem for at sexister der miskrediterede den stakkels horebuk ville det være både nobelt og anbefalelsesværdigt? Jeg tror nok det ville blive svært for tilskuerne ikke at fortrække en mine, men det kan godt være nogen af dem ville ringe efter politiet....

Om Viceværten (fra JP.dk: "Kontroversiel dansk film flopper stort":
Zentropa-filmen, der er støttet med knap 7 mio. kr., har fået hæderlige anmeldelser, men den blev kun set af 556 mennesker i åbningsweekenden. Ifølge Danske Biografer står den dermed for en af de dårligste åbninger nogensinde for en fuldtonet konsulentstøttet spillefilm.

Det er naturligvis trist at du blev så skuffet og deprimeret over at se Skyfall, men hvis jeg skal være helt ærlig, havde jeg nok forventet at en person der arbejder i filmbranchen havde mere realistiske forventninger til hvor meget konceptet ville blive bøjet.

Jeg er helt på det rene med at mænd absolut ingen troværdighed har, når slige alvorlige sager diskuteres.

Men hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg at der har været en smule depressive tendenser allerede inden du blev så rystet af tendenserne i det danske samfund.

Det ville være meget lidt gentleman-agtigt af mig at kalde dig for autoritær og bornert.

Men jeg synes bestemt kke at du virker for fransk.

Heinrich R. Jørgensen

Når et medlem af den danske stamme har opholdt sig udenfor riget i årevis, og har etableret en meningsfuld tilværelse der, så opnår man muligheden for at kunne betragte egen kultur.

Lise Lotte Rahbek

Heinrich R. Jørgensen

Nej. Jeg er dybt uenig.
Den måde man kan betragte den forladte kultur på er bestemt farvet og tendensiøs.
Det minder langt mere om forholdet mellem gamle kærester, som aldrig helt fik afklaret hvem der havde skylden for bruddet.

Danskere bosat i udlandet glemmer altid, at de aldrig har kendt hele Danmark og at der kan være lige så stor kulturel forskel på en 20årig hipster fra Østerbro i forhold til en aldrende pensionsrådgiver i Nr. Snede, som der er mellem en priviligeret tilværelse i udlandet og en middelklassestand i Dk. Og så er der al den forsmåede kærlighed og det der ligner teenage-afstandslæggelsen til forælderen.

Danskere i udlandet tror de ved alt om danskere og Danmark og at alt er helt, som da de forlod landet.
Det er ikke tilfældet, men de kan ikke se forskellen.

Henrik Brøndum

Heldigvis er jeg jo en af de uvidende danskere i udlandet, saa ingen behoever anstrenge sig med laese mit indlaeg:

Vi er dog rige naar vi kan holde Tine Byrckel i sengen og paa medicin. Hvis jeg var Bjarne (Corydon) havde jeg sparet sygedagpengene og pillerne til Tine - og bedt hende om at faa den unge mand til at stoeve af.

Maends repspekt for kvinderne har generelt ikke daarlige kaar i Norden. I kvinder kan goere jer selv en tjeneste ved at skelne lidt mere klart mellem sprog og attituder og saa paa den anden side handlinger. I vil vel noedig for altid give afkald paa at gyse over en skrydende undersvend?

Paa handlingssiden er problemet, at der mangler muligheder i samfundet for den mand der ikke er saa god i skolen. Maend der goeres magteloese reagerer ofte voldsomt - det er uacceptabelt, men det sker.

Lise Lotte Rahbek

Henrik Brøndum
Det er de færreste forundt at være helt uvidende eller beåndede altvidende.
Så fut du bare den stråmand af, hvis du kan finde en tændstik. :)

Heinrich R. Jørgensen

Lise Lotte,

jeg mente at man opnår muligheden for at anskue den kultur man er rundet af, og er en del af uagtet et langstrakt eksil, hvis man kommer på afstand af den.

Oplevelsen er som i de folkloristiske fortællinger (oftest kaldet "eventyr"), hvor prinsen tager på en lang rejse, for siden at vende hjem til riget, som i mellemtiden synes forandret til ukendelighed, ligesom rigets beboere ikke kan genkende dets søn.

Den beskrivelse er (kan være) yderst præcis. Jeg ved det af personlig erfaring (som ikke alene består i egen erfaring). Tine Byrckel har skrevet om sine reflektioner og observationer mange gange, og det forekommer mig at mønstret er det samme. Annegrethe Rasmussen er også yderst flittig ved tasterne, angående samme betragtninger.

Hvad har de to journalister og jeg tilfælles, siden vi evner at observere, hvad langt de fleste rigsborgere ikke kan (og ofte stædigt nægter er sandt, eller må skyldes eksil-landssvigernes forskruethed)? Fravær og afstand over lang tid, såmænd.

Lise Lotte Rahbek

Heinrich

Jeg har selv været udenlands, længe nok til at jeg troede, at jeg kunne overskue hele riget og sætte fingeren på de ømme punkter og belære mine landsmænd om det, de gør forkert og som er meget bedre andre steder.

Nu forsøger jeg mig med en større grad af ydmyghed.

Heinrich R. Jørgensen

Lise Lotte,

Når man ikke er vant til at opgås danskere, så er det en øjenåbner at studere eksemplarer af den kultur. Da man selv er en del deraf, men også er blevet formet til og af andre kulturer, ser man ofte sig selv som man var og delvist stadigt er, samtidigt med at det man kender så godt, kan forekomme en dybt fremmed og aparte, fordi den adfærd (som rummer kulturelt bestemte tilgange til perception, værdier og meget andet) kan ligge usigeligt langt væk fra hvad der i mellemtiden er blevet normalt for én.

Det interessante er ikke så meget at se andre danskere opføre til besynderligt og afstumpet på andre måde end man selv gør. Det mest interessante for mig at se er, at man pludselig bliver i stand til at betragte den komplekse og uudgrundelige person man selv er, gennem disse oplevelser.

Lise Lotte Rahbek

Heinrich

Jeg tror ikke på, at man kan løfte sig selv ud af sin egen-hed, og betragte sig og sin adfærd som et fremmed objekt. Jeg tror, det er en illusion.
Det 'jeg' som betragter det fremmedgjorte jeg, er en del af det jeg, det selv betragter og kan derfor kun være forudindtaget.
Og nu bliver jeg lidt svimmel...

Så jeg nøjes med at formode, at bedrevidende udenlandsdanskere nok også fremover vil få et hak af min næbbethed. Det bekræfter dem oftest i at danskere er dumme og småtskårne, og så er begge parter jo tilfredse. :)

Inger Sundsvald

Det er sådan set ikke nødvendigt at skændes om hvem der er mest uopdragne – danskere eller folk fra andre lande. Det er jo ikke det klummen handler om.

Jeg har ikke selv set Bond-filmen, men efter hvad jeg har fået refereret andetsteds fra, så er alt ved det gamle, og faktisk endnu værre; og så forstår jeg bedre både overskriften, slutbemærkningen og harmen, der fører til den depressive tilstand over den vedblivende og konstante foragt for kvinden, der også så tydeligt demonstreres af de unge mænd.

Inger Sundsvald

Men sådan er det jo!

Og hvis ingen protesterer, så bliver unge mænd bekræftet i, at det er helt ok med den tilgang til en luder/piger/kvinder – og drømme sig til at kunne gøre ligesom Bond, for det er jo den facon tingene bør være på. Bare spørg på MANFO og 180grader.

Bond indskriver sig i en Bond-tradition. Mes hurtige biler, hurtige damer og dyrt legetøj - til mænd. Kan man ikke klare dette, skal man nok holde sig væk fra en sådan film.

Interessant er det dog at det er Bond-filmens, Skyfalls, kvindesyn, Byrckel angriber. Og ikke det politiske i den: at vi behøver hemmelige tjenester. Og at de bare kan få lov til at gøre alting. For i dag ved man jo aldrig hvem fjenden er. Derfor skal MI6 have ret til at rode rundt i privates papirer mv. uden dommerkendelse mv.

Heinrich R. Jørgensen

Lise Lotte,

man kan blive yderst vel-integreret i flere kulturelle sammenhænge, men stadigt fra tid til anden opdager hvor langt man er fra at være fuldt assimileret i nogen af dem.

Man kan nogle gange få oplevelsen af, at den svagt anderledes væremåde og tænkemåde man praktiserer i den kultur man er tilflyttet, er udslag af personlige, bevidste valg. Til andre tider kan man få aha-oplevelser ved betragtning af ens oprindelige kulturfæller, og komme stærkt i tvivl om hvor bevidst man egentlig er, når ens adfærd i det kulturfremmede ligner bevidstløse rygmarvsreaktioner, der blot følger det mønster man engang blev tillært.

Kære Tine Byrckel,

jeg tænkte straks, da jeg læste din klumme - åh, nej, ikke allerede nu igen - kan kvinder da ikke tåle at se en underholdende Bond-film fuld af latterlige stereotyper uden at skulle rulle sig ud bevæbnet med kagerullen og kaste sig over disse grimme mænd - du appellerer igen til den sædvanlige underskov af uartikulerede og øjensynlig frustrerede og humorforladte debbattøser - de gamle kendinge ...

http://www.information.dk/308076?page=6

But, we are still amused - men guderne har kun tilladt mig denne ene kommentar, så alle kan få en rolig nat ...

Afterplay: for øvrigt er denne klamme fordanskning det ”gnidningsløse knald” bare en reference til den skønne kvinde Erica Jong og hendes uskyldige bog ”Fear of Flying” – har bogen, kan anbefales – cheers, and sweet dreams …

Wikipedia: Fear of Flying

Kære Alle

For det første havde jeg også rejst mig op og skældt tre piger ud, hvis de havde talt om drenge på den nedladende måde. Ingen smålige sider her, jeg er både en person som har tendens til at blive gal i skralden - og gøre noget ved det. Jeg har til gengæld - på trods af at der vist nok findes ligeså mange prostituerede mænd som kvinder - aldrig hørt en mand blive omtalt som luder fordi han gik i seng med mange piger.
Engang sad jeg i et forstadstog på vej mod Paris. Tre unge fyre legede med at åbne togdøren og hænge ud af den. De var helt sikkert af typen "man" er bange for og var også i gang med at vise sig. Jeg var da også bange af mange grunde. Jeg kikkede mig omkring og tænkte: er der ikke en voksen til stede? Og måtte erkende at øhhh, det var jeg da vist selv. Og ved gud var jeg da bange for at blive pandet én, men ikke desto mindre rejste jeg mig og skældte dem huden fuld. Jeg kunne bare ikke selv leve med, hvis en af dem var faldet ud. Og så holdt de op.
Og hvad angår Actionfilm , så er jeg da vild med dem på deres præmisser. Og har været rigtig glad for at se James modernisere sig igennem Craigs figur. Jeg kunne også godt se, at denne bestræbelse fortsatte i Skyfall - I Criags følsomhed) men så var der blot dette parallelle (nærmest ubevidste) tema med udryddelse af kvinder. Især den kvindelige chef, måtte selvfølgelig dø, (fordi hun havde fejlet som.. mor !!) og den kvindelige agent som blev sendt tilbage til skrivebordet.
Så kære venner. Tre skridt frem og to tilbage. Det er de dage, hvor jeg mærker de to tilbage at jeg lægger mig under dynen om det nu er i dk eller i fr. Men så står jeg op igen og skælder nogen ud :-)
kærlig hilsen Tine