Læsetid: 3 min.

... og hvad taler mænd om?

Læserne spørger, og Informations skribenter svarer - så godt de nu kan
17. november 2012

Malene, Valby

Jeg var i sommerhus med en flok veninder i weekenden, hvor det slog mig, hvor meget kvinders samtaleemner kun kredser omkring mænd, børn og parforhold. Der er bare ikke interesse for andet, ser det ud til, og hvis jeg for eksempel begyndte at tale om mit fag, et sjovt radioprogram om reptiler, jeg hørte forleden, eller om tennis, som jeg har spillet i mange år, eller om en interessant bog, der har optaget mig meget, blev diskussionen lynhurtigt drejet væk fra det igen og over på familieliv.

Jeg keder mig oprigtigt med den slags snak, og jeg forstår det heller ikke – mine venner er både sjove, veluddannede og intelligente kvinder i begyndelsen af 40’erne. Hvad skal jeg gøre, og hvad taler mænd om, når de er i sommerhus?

Svar I:

Det er ikke et kønsspecifikt fænomen, at gamle venner ikke har noget at tale om. Jeg ved jo ikke, hvad der i sin tid bragte jer sammen (studier, mødregruppe, curling?), men det lyder, som om det er længe siden, og som om turen til sommerhuset er en nostalgisk hilsen til et fællesskab, der var engang. Jeg tror ikke, du kan klandre kvindekønnet for din kedsomhed. Problemet er snarere at I er gået i stå. Den årlige sommerhustur var sikkert sjovere de første gange – i hvert fald er jeg sikker på, at du husker den som sjovere. Bourgogne har mere klasse, men på fotografier ser de, der drikker øl af flasken, ud, som om de har det sjovere. Det er en velkendt tabsoplevelse: Efter intenst sociale studieår og en håbefuld entre på arbejdsmarkedet, står dit sociale liv stille. Du møder færre og færre nye mennesker. Du trækker dig ind i familien og hænger ud med dine børns venners forældre. Gode venner bliver lige så langsomt til gamle venner. Og pludseligt en aften i et sommerhus viser det sig, at gamle venner knap nok er bekendte. Du begynder at tale om reptiler og undrer dig bagefter over, at dine bekendte ikke svarer med et Kant-citat. Jeg ved ikke hvad mænd snakker om, men jeg tror heller ikke at det er løsningen på dit problem.

Nikolai Thyssen

Svar II:

Den åbne adgang til at delagtiggøre hinanden i de nære relationers veje og vildveje er en af kvindelivets største fordele. Måske en af hovedårsagerne til, at vi lever længere end mænd. Når det er sagt – som politikerne siger i hver anden sætning – så har jeg selv haft samme oplevelse i ±kønsopdelte sommerhussammenhænge. Jeg kender flere kloge kvinder, der får pausefisk i øjnene, når samtalen flytter sig til det fjerne liv.

Mit fordomsfulde bud på, hvad internerede mandefællesskaber taler om, er at de snakker mindre, drikker mere og foretager sig ting som at grille hele dyr og spille fodbold. Eller sagt på en anden måde – kønnene har tendens til at blive en lidt ensidig udgave af sig selv, når de ikke blandes. Det kan være sjovt, befriende eller trygt at være i kønsopdelte sammenhænge, men også lidt kedeligt i længden. En weekend kan godt være lang, hvis samtaleemnet begrænser sig til at endevende relationer, der ikke har ændret sig synderligt siden sidst. Du bør blive ved med at tale om det, der optager dig. Gør det gerne gående, så I tilfører samtalen bevægelse og frisk luft. Det er også okay at tage en bog med og sætte sig lidt i et hjørne.

Mette Davidsen-Nielsen

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu