Kommentar

Udfas støtten til Kvinfo

Når først ’special interests’ som Kvinfo har fået lufferne ned i statskassen, ja, så er det så godt som umuligt at få dem op igen.
Debat
6. november 2012

For nylig diskuterede sociologen Henrik Dahl og feministen Jette Hansen forholdet mellem liberalisme og feminisme. I denne debat slog Hansen fast, at de borgerlige har haft behov for at finde en institution, som kunne stå som symbolet på ”tyranni og undertrykkelse af menneskers frihed.” Og ifølge Hansen er denne institution så mere eller mindre ufortjent blevet Kvinfo.

Jeg er en af de liberale, som tidligere har skrevet kritisk om Kvinfo i landets aviser. Men modsat hvad Jette Hansen siger, så går min anke mod Kvinfo ikke så meget på, hvad Kvinfo egentlig mener. Min anke går først og fremmest på, at Kvinfo er finansieret af skatteyderne, og ærligt talt, så er det denne indsigelse mod Kvinfo, som jeg oftest hører i det liberale miljø.

Når først ’special interests’ som Kvinfo har fået lufferne ned i statskassen, ja, så er det så godt som umuligt at få dem op igen. Problemet med ”special interests” er, at hvis den ene side af Folketingssalen prøver at fjerne statsstøtten, så vil den modsatte side hurtigt kunne vinde vælgere ved at love fortsat støtte. Jeg foreslår derfor en exit-plan for Kvinfo: Der indgås et bredt forlig om en slutdato for støtten til Kvinfo (eks. alle partier med undtagelse af SF og Ø). Over en ti-årig periode reduceres det offentlige tilskud til Kvinfo med ti procentpoint per år. Efter ti år vil Kvinfo så være selvforsynende. Til den tid vil Kvinfo så have fået støtte i 35 år (1987 - 2022), hvilket også virker som et dejligt rundt tal.

Halvdelen af de frigjorte penge går til skattelettelser, så blå blok bliver glade. Den anden halvdel af pengene går til øget forbrug i den offentlige sektor, så de røde kan klappe i hænderne. Kvinfo spares for det chok, det vil være pludselig at miste alle skattekronerne med ét, og når organisationen så er selvforsynende i 2022, så skal den ikke længere bekymre sig om, at andre kan opfatte det som et meningstyranni, at Kvinfo får offentlige kroner for at politisere.

Kvinfo vil måske være uenig i denne prioritering, men ærlig talt: Gratis penge i millionklassen over en 35-årig periode. Man skulle da være et skarn for at kræve mere.

Hvis Cepos og Cevea kan stå på egne ben, så kan Kvinfo også.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Niels Engelsted

Ja, Ryan, bare du lover, at DI, Mærsk og ikke mindst Saxo Bank så også vil finansiere Kvinfo, så de kan stå på egne ben.

Jeg synes, man afslører sig selv, hvis man er modstander af de nødvendige og gode initiativer, Kvinfo står for.

Ryan Smith udtrykker i øvrigt til fulde det vildspor, diskursen om samfundet har taget: i stedet for fornæret at se på hvem, der får hvad, er hele ideen med vort demokratiserede samfund at lade pengene komme vidt forskellige interesser og holdninger til gode, der findes indenfor folkestyrets rammer. Med høj skattebetaling køber vi os mest mulig frihed til udfoldelse.

I et land med (sandsynligvis) verdens højeste ligestilling virker det også som spild af penge...

Desværre, Chris Green, er det langt fra tilfældet, vi er sakket agterud i det seneste årti.