Læserbrev

Folkeskolereform er kun for Antorini

Debat
27. december 2012

Børne og undervisningsminister Christine Antorini (S) skriver i sin kronik i Information den 21. december, at »vi skal gøre op med modsætningen mellem leg og læring, almendannelse eller uddannelse og faglighed eller sociale kompetencer«.

Modsætningerne er dog nogle, der skabes af Antorini selv. De er udtryk for, at Antorini ikke er tæt på børnenes hverdag, og derfor risikerer at gøre skade på børnenes udvikling.

Dansk pædagogik hviler på et stolt grundlag af dannelsestænkning, der traditionelt har sat barnets dannelse, myndighed og udvikling øverst på dagsorden, og således været med til at skabe livsduelige, kreative, sociale individer. Noget vi i Norden har været berømmet for.

Der har ikke været modsætning mellem leg og læring i denne praksis, og læring har været forstået bredt som relateret til både læring af livskompetencer og skolekompetencer. Det sidste er dog ikke tilfældet mere.

Modsætningen mellem leg og læring er opstået i fuld flor, efter at både den nuværende og tidligere regering så’rødt’ i angst for børnenes manglende skolekundskaber, og dermed til stadighed negligerer udvikling af alle andre relevante livskompetencer hos børn og unge. Det være sig trivsel, dannelse, livsduelighed og sociale kompetencer.

Antorinis enten-eller

Når Antorini taler om »leg og læring«, så er det (metoden) ’legen’ der skal føre til (målet) ’læring’ (af skolekompetencer). Det betyder, at legen altid vil være underordnet læringen, da den vil være middel dertil.

Dermed sker der netop ikke et både-og, men et enten-eller. Enten får vi børn der muligvis kan de basale skolekundskaber, men risikerer at blive individuelt og socialt afstumpede. Ellers understøtter vi udviklingen af den kompetente pædagogiske praksis, der i forvejen fungerer godt, og får både livsduelige, sociale børn, der kan tilegne sig skolekundskaber og bryde den negative sociale arv.

Flere børn og unge mistrives alvorligt, er i et stigende forventningspres, får stress og skal afgive retten til den barndom, leg og fritid, de ellers er sikret gennem FN’s børnekonvention.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her