Læsetid: 9 min.

Nationalfølelse i 8. klasse

Nationalfølelse er svaner, en tur om søen, flag og egentlig en temmelig svær størrelse at fange i billeder og tekst. 8. klasse på Blågård Skole har været rundt i København for at indkapsle nationalfølelsen. Se billederne og læs deres indlæg her
Debat
1. december 2012
Nationalfølelse er svaner, en tur om søen, flag og egentlig en temmelig svær størrelse at fange i billeder og tekst. 8. klasse på Blågård Skole har været rundt i København for at indkapsle nationalfølelsen. Se billederne og læs deres indlæg her

Vi synes at emnet nationalfølelse var det sværeste emne, fordi vi ikke vidste, hvad vores lærer mente. Det var svært at udtrykke sine nationalfølelser på et billede, fordi jeg ikke vidste, hvad det betød, men nu ved jeg at nationalfølelse betyder ens følelse for ens eget land. Men efter en lang diskussion med vores forældre, om hvad vi kunne tage et billede af som ingen andre for klassen kunne tænke på, gik vi en lille tur for at kigge os omkring. Lige pludselig kom der en taxi kørende med det amerikanske flag malet på. De viser en glæde for Amerika☺

Diana & Sevgi

--

Da jeg fik emnet nationalfølelse, syntes jeg det var svært. Jeg havde jo aldrig prøvet det før, så jeg vidste intet om det. Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle tage billede af, så jeg gik rundt og tænkte mig om. Vi havde kun 2 timer til at tage 2 billeder, og vi måtte ikke gå langt væk, så det var lidt svært. Men jeg gik hen til en skaterpark, hvor jeg så 2 små drenge, en afrikaner og en dansker. Jeg spurgte om jeg måtte tage et billede af dem, og det måtte jeg gerne. Jeg synes, det viser en nationalfølelse, fordi de har hver deres nationalitet, og fordi den ene er sort og den anden er hvid. De er forskellige, men har et fælleskab. Jeg blev glad for at se 2 forskellige kulturer sammen, det føles godt at de var sammen og legede og at de kunne enes.

Elmedine

--

Da vi fik emnet national følelse, tænkte vi begge på ALLES nationaliteter, og ikke bare vores egne. Vi havde en tanke om at tage et billede af en flok børn med forskellige hudfarver, men i det område vi var i, var der ikke nogen.

Så vi nøjes med vores egen nationalitet. Og vi ser os selv som danskere selvom vi har en helt anden baggrund. Derfor valgte vi at tage billeder af et EU flag, hvor der står ”DK” under det. Vi tænkte det var en god ide, fordi vi er alle danskere, uanset hvad vores baggrund er.

Mange opfatter nationalitet som ens baggrund, men ikke os. Desværre blev vores billede ikke som vi havde regnet med, men det var alligevel et godt billede.

Mange syntes, at det var et svært emne, fordi man ikke rigtig kan udtrykke en nationalitet på et billede, men det var heller ikke særligt svært, fordi emnet fik nogle tanker ind i hovedet og det inspirerede os rigtig meget. Lina og Jeg havde en diskussion om hvad vi skulle have et billede af, da vi kun fik lov til at vælge et i sidste ende, og derfor ville vi gerne have et godt et.

Fenek & Lina

--

Jeg føler mig dansk, men føler også vrede, hvis der er nogen der generer mit hjemland. Jeg tænker på de europæiske lande og det danske flag. Da jeg fik emnet, så vidste jeg ikke, hvad de mente med nationalfølelse. Jeg tog et billede af nummerplader, fordi der var euro i nummerpladen, og jeg tog et dansk flag.

Ihab

--

Da jeg først fik emnet, var det meget svært, fordi jeg ikke vidste hvad nationalfølelse var. Sikkert fordi jeg ikke hører ordet nationalfølelse så tit, men jeg fik forklaret nationalfølelse flere gange af min gruppe. Jeg tog forskellige steder hen for at blive inspireret, vi har bl.a. fotograferet DK-nummerplader. Man tænker sikkert forskelligt om nationalfølelse, men for mig betyder det at være dansk noget positivt. Det er vigtigt at man kan have venner hvis familie kommer fra andre lande. Miljøet er godt fordi det er nemt komme til at kende andre. Så forstår man sin omverden bedre. København er en tryg by hvor man ikke behøver at være bange for at gå på gaden. Alle har mulighed for at tage en uddannelse så man kan klare sig igennem livet.

Lamyaa

--

Da jeg først så emnet ‘Nationalfølelse‘ tænkte jeg, at det ville blive ret svært. Det blev det også. For nationalfølelse er jo noget specielt for os alle sammen, det kommer meget an på hvem man er. Jeg brugte de første ti minutter på at tænke over, hvad jeg ville tage et billede af. Kan man bare gå ud og tage et billede af en følelse? Jeg kunne i hvert fald ikke. Så jeg tænkte lidt inden jeg gik i gang. Det skulle jo være noget, der mindede mig om Danmark. Eller København. Eller Nørrebro. Eller måske bare en eller andet, der mindede mig om et sted. Noget der ville få nationalfølelsen frem i mig. Skulle det være noget, jeg var stolt af? Eller bare noget jeg godt kunne lide? Nationalfølelse har vel også meget med stolthed at gøre for mange mennesker. Men det behøver det vel ikke.

Da jeg havde fået nogenlunde styr på det, gik jeg i gang. Jeg gik ned langs søerne, for det giver mig en nationalfølelse at gå der. Jeg gik sammen med nogen af de andre, og vi gik og snakkede lidt. Vi var alle sammen ret forvirrede og kunne ikke rigtigt finde ud af hvad vi skulle tage et billede af. Der var mange, der tog billeder af svaner. Det giver vel også en nationalfølelse. Men vi gik ned forbi Søpavillonen, og det var der, jeg fandt mit billede.

Mit billede forestiller et ‘Ø‘. Det er Ø’et fra skiltet på Sø-pavillionen. S‘Ø‘-pavillionen. Det er jo kun Danmark (og Norge), der har ”Ø” i deres alfabet. Det gav mig en nationalfølelse.

Jeg synes, det var et spændende emne.

Johanne

--

Da vi fik emnet nationalfølelse,, gik vi rundt og tænkte, hvad var nationalfølelse? Og hvad det kunne betyde. Men så tænkte vi, at et flag kunne have noget med nationalfølelse at gøre. Vi gik rundt på Strøget og tog billeder af nationalfølelse fx, flag, nummerplader på biler som viser DK og andre forskellige ting. Nationalfølelse kan opfattes på mange forskellige måder. Min gruppe opfattede nationalfølelse som noget specielt for Danmark, som viser at Danmark er et land som har rettigheder og love. Vi brugte meget tid på nationalfølelse, fordi vi gik rundt og tog billeder og vidste ikke, om billedet passede ind til emnet nationalfølelse.

Maura

--

Da min gruppe og jeg fik emnekortet ’Nationalfølelse’, undrede det os, og vi tænkte, det er en følelse, hvordan kan man tage et billede af det? Vi spekulerede. Min gruppe og jeg gik forbi veje, gader og forbi Peblinge Søen. Jeg havde besluttet mig for at tage et billede af Peblinge Søen. Det skulle vise, at det er mit land, et godt land, som jeg er glad for. Jeg er glad for skolesystemet, det sociale system, for hvor privilegeret Danmark er og for Danmarks første kvindelige statsminister. Derfor viser jeg mine følelser med mine arme. Billedet er meget fredfyldt og har en dejlig og rolig stemning. København er en dejlig by, med mange forskellige nationaliteter, som mødes i dagligdagen og har det godt sammen og arbejder sammen. 

Mihran

--

Det første vi tænkte på, da vi fik emnet nationalfølelse, var at tage et billede af et flag, men vi fandt ud af det var for tyndt. Vi tog i stedet billede af en rød postkasse, som er meget kendt i Danmark. SF’s logo tog vi også billede af, fordi SF er et af de tre regeringspartier i Danmark. Vi tog billede af bilers nummerplader fordi der stod DK på dem. Vi tog billede af Rundetårn fordi det er en meget kendt bygning i København. Vi tog billede af Børsen. Vi tog billeder af statuer af kendte personer. Vi tog billede af S-tog. Vi var inde i Botanisk Have og tog billeder. Vi tog billeder af mange forskellige træer som f.eks. bøgetræer, som er Danmarks nationaltræ.

Vi er stolte over at være en del af Danmark. Det er et meget trygt land at leve i. Det var svært i begyndelsen at tage billeder, men det blev nemt, efter vi kom i gang. Nationalfølelse er, når man har følelser for sit land. Vi er tre drenge som er interesseret for fodbold. Når Danmark spiller som mod vores hjemland som f.eks. Irak og Tyrkiet så holder vi med vores hjemland. Og hvis de taber bliver vi ikke kede af det fordi vi også kan lide Danmark.

Haidar, Volkan og Omar

--

Da vi først fik emnet nationalfølelse, var vi ikke helt sikre på, hvad det gik ud på. Vi var godt klar over, at det havde noget med ens land og en følelse at gøre, men ellers var vi på bar bund. Da vi fik at vide, at det var en følelse, som skulle beskrive den følelse, man har for sit land, gik der mange tanker i gennem hovedet på os. Men da de tanker skulle ned på et billede, blev det straks meget sværere. Vi gik en tur rundt om søerne for at blive inspireret. Vi begyndte at tage nogle billeder af søen og folkene i byen, men det var som om, der manglede noget. Vi gik lidt videre, og pludselig så vi det! En masse duer fløj forbi os i fuld fart, og nogle svaner spiste brød nede i vandet. Det syntes vi, var den nationalfølelse vi ville ud med, for duer er overalt i byen og svanen er Danmarks nationalfugl. Så selvom vores forældre kommer fra forskellige lande, føler vi, at vi har den samme nationalfølelse her i Danmark, nemlig duerne og svanerne nede i søerne!

Rihane og Tanja

--

Da jeg læste emnet nationalfølelse, var det første jeg tænkte på Danmark og mit hjemland, fordi nationalfølelse går ud på at udtrykke sig med det, man føler om det land, man kommer fra. Så jeg tog et billede der minder om Danmark, selvom jeg kunne tage et billede, der mindede om mit hjemland gjorde jeg det ikke, fordi at jeg ikke rigtig har en følelse for mit hjemland, da jeg ikke har været der siden 2003, og det er 8 år siden.

Nationalfølelse er en følelse, man har. Da vi havde foto Marathon, fik vi alle sammen et emne og et af dem var nationalfølelse. Da jeg fik det, vidste jeg ikke, hvad det var, fordi jeg ikke havde hørt det før, men jeg fik at vide, hvad det betød, så gik jeg rundt med nogen andre grupper og kiggede mig omkring, så var der et hus som var rødt og hvidt så det mindede om Dannebrog. Da jeg så det, tænkte jeg, det her skal jeg bruge, fordi linjerne er bløde. Jeg har taget billedet fra en skæv vinkel og det giver en speciel effekt.. Billedet er taget et meget flot sted hvor folk kører på cykel eller går en tur. Det er blevet taget ude på Nørrebro ved søerne. Jeg synes at et af de sværeste emner var nationalfølelse, men nu ved jeg hvad det er det betyder.

Sarah

--

Da vi fik emnet nationalfølelse, vidste vi ikke rigtigt, hvad vi skulle tage billeder af. Fordi man kan forstå nationalfølelse på forskellige måder, vi tænkte på at tage et billede af et flag, men vi var i tvivl, om det ville beskrive noget om nationalfølelse.

Nationalfølelse var det sværeste emne, fordi vi havde ingen idé om, hvad vi kunne tage et billede af, som ville beskrive det mere præcist, men vi brugte stadig meget tid på at finde noget der passede til nationalfølelse, men vi fandt ikke noget som virkelig beskrev det på en korrekt måde.

Majid og Omar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

lars rosholm tørresø

DÈN var da også svær . . ikke kun idet de unge mennesker er 2. el. 3. generations indvanderer, så vidt jeg forstår det.
Jeg havde nok fotograferet radisser i væxt......