Læserbrev

Demokrati skal med i skolereform

Debat
28. januar 2013

Folkeskolereformen er en ambitiøs og fremadrettet reform. Men den mangler noget: Det er nemlig ikke nok at reformere folkeskolens undervisning. Vi bør også se på skoledemokratiet.

Skolebestyrelsesarbejdet er et vigtigt element i folkeskolens daglige arbejde og ledelse, og derfor bør folkeskolereformen også indeholde en reform af skoledemokratiet. Er den måde, vi har skruet elevrådsarbejde og skolebestyrelsesarbejdet sammen på også tidssvarende i Ny Nordisk Skole? En reform er tiltrængt: Det er allerede i dag ganske svært at få forældrene til at engagere sig i skolebestyrelsesarbejdet. I en moderne, nordisk skole er der brug for, at demokrati og inddragelse går hånd i hånd med høj faglighed og den nyeste viden. Skolebestyrelserne skal, ligesom skolerne selv, være rustede til vidensamfundets krav til folkeskolen.

Bred repræsentation

Vi har derfor brug for at tænke flere interessenter ind i skolebestyrelsesarbejdet. Der bør ikke kun sidde forældre, elever og lærere i skolebestyrelserne. Der skal være repræsentation fra eksperter, der forsker i skoler og ledelse, som kan bringe den nyeste viden ind i den enkelte skoles hverdag. Det vil sikre, at skolens ledelse og lærerstab løbende udfordres af elever, forældre og fagfolk.

Og der er brug for, at skolebestyrelserne får deltagelse af dem, der ved, hvad eleverne skal kunne når de forlader skolen: nemlig ungdomsuddannelserne. Hvis den lokale tekniske skole eller gymnasium f.eks. var tilknyttet skolebestyrelsen, ville man hele tiden få input fra de uddannelser, der ved, hvor skoen trykker i forhold til elevernes kompetencer og faglige niveau, når de forlader skolen.

Udover ungdomsuddannelserne og eksperterne bør foreningslivet indtænkes i skolebestyrelserne, især hvis det som foreslået i regeringens udspil til folkeskolereform skal være flere foreningstilbud som musik, skoleskak og idræt i selve skoledagen. Det giver skolerne en endnu stærkere placering i lokalmiljøet og kan være med til at styrke samarbejdet mellem de frivillige foreninger og skolen.

En reform af skolebestyrelsesarbejdet er kort sagt en del af vejen til en ægte Ny Nordisk Skole, der er baseret på demokrati og inddragelse.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her