Læserbrev

Hvad gjorde Rohde forkert?

Mener Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, at EU med Lissabontraktaten er gået for vidt?
15. januar 2013

Venstres landsmøde blev i år en ukontrollabel mediebegivenhed, da baglandet reagerede mod en kronik fra Venstres spidskandidat til Europa-Parlamentet, Jens Rohde.

Det faldt endog visse medlemmer af partiets ledelse for brystet, at Rohde anså det som »hul i hovedet og et stort spild af ressourcer, at de 27 EU-lande har hver sit forsvar«.

Jeg tillader mig en stille undren over, hvordan det kan være i strid med Venstres politik at være tilhænger af en EU-hær. Jeg var til stede i folketingssalen, da Venstre stemte for Lissabontraktaten. Jeg var endog ordfører på traktaten og husker debatten indgående. I den forbindelse er der grund til at minde alle venstrefolk, der stemte ja, om et par detaljer.

Som bekendt afviste Folketingets flertal at sende Lissabontraktaten til folkeafstemning. Det betød imidlertid ikke, at traktaten ikke indeholdt nyskabelser. Og en af disse var artikel 24 (TEU):

»Unionens kompetence inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik omfatter alle udenrigspolitiske områder samt alle spørgsmål vedrørende Unionens sikkerhed, herunder gradvis udformning af en fælles forsvarspolitik, der kan føre til et fælles forsvar«. Lad det være sagt med det samme, at der ikke her står noget om ”;hul i hovedet”;. Den slags står for Rohdes egen regning.

Men formuleringen om »gradvis udformning af en fælles forsvarspolitik, der kan føre til et fælles forsvar« synes ikke langt fra Rohdes kronik. Og det rejser et interessant spørgsmål.

For vidt?

Mener Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, at EU med Lissabontraktaten er gået for vidt? Det synes at være tilfældet, når han afskediger sin fremmeste EU-general for blot at parafrasere den traktat, som en enig venstregruppe har stemt igennem Folketinget. Eller har han måske ikke læst traktaten, inden ja-knappen lyste?

Tillad mig at oplyse, at ordet ”;forsvar”; forekommer ikke færre end 19 gange i den traktat, som Venstre både har stemt igennem Folketinget og nægtet at forelægge danskerne til bedømmelse. Lars Løkke Rasmussen vil måske indvende, at Danmark med sit forsvarsforbehold står udenfor. Men Venstre ønsker jo helt officielt at ophæve alle danske forbehold.

Spørgsmålet er derfor, om det er Jens Rohde eller partiformanden, der er ude af trit med Venstres politik?

Morten Messerschmidt, MEP, DF

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jens Rohde har vel begået den bommert at tage Lissabon-traktaten og Venstres støtte til den alvorligt.
Det var jo ikke meningen, at han skulle sige det højt.

Formålet er jo at få sneget EU ind ad bagdøren, indtil al suverænitet er afgivet. At snige er kodeordet, og her er det ikke rart, at Rohde kommer til at hoste, så opmærksomheden vendes mod bagdøren.

Intelligens, taktisk snilde og et fysisk udtryk der kunne signalere selvstændig tankevirksomhed - har jo aldrig været Jens Rohdes fortrin, så nok også derfor han blev parkeret af Venstre i EU køen. Som mange andre partier iøvrig også har for vane, når man er ved at være udtjent, tyndslidt og gennemskuet. Men man kan åbenbart være en for iøjnefladende cirkusklovn.