Læsetid 4 min.

’Lad os genindføre faste bogpriser’

Det er indiskutabelt, at vi har fået kedeligere og mere ens boghandler med færre titler og med et sortiment, der bestemmes centralt af færre end fem kædeindkøbere, der køber ind til stort set alle butikker i hele landet
’Vi har erstattet den gode bog med det gode tilbud, så hvad gør vi nu?’ spørger Søren Møller Christensen – og kommer selv med tre bud.

’Vi har erstattet den gode bog med det gode tilbud, så hvad gør vi nu?’ spørger Søren Møller Christensen – og kommer selv med tre bud.

Erik Refner
11. januar 2013

Ingenting er helt hvad det ligner, og der findes sjældent enkle løsninger på rigtige problemer.Krisen i bogbranchen ser ud som en klassisk konjunkturkrise. Samfundet foråd sig, folk har ingen penge til forbrug, boghandlerne har ikke råd til at købe forlagenes bøger, forlagene skærer deres programmer ned, og de frie priser på bøger får både boghandlere og forlag til at konkurrere sig selv ihjel i en stadig vildere spiral, der kun efterlader monopoler og bestsellere. Det er der, vi står nu.

Eller er det måske endnu værre? Måske er bogbranchens krise grundlæggende slet ikke økonomisk, men derimod, at vi har mistet tilliden til bogen som fast valuta? At vi med indførelsen af de frie priser droppede den sidste rest af en kulturel ambition, som har været grundlaget for handel med bøger i Danmark siden 1830’erne? At vi med andre ord har erstattet den gode bog med det gode tilbud. Siden liberaliseringen begyndte for en halv generation siden har Folketinget i hvert fald kørt på frihjul og har overladt litteraturpolitikken til markedet og til bogbranchen selv. Nu kan vi gøre regnskabet op:

Det er indiskutabelt, at vi har fået kedeligere og mere ens boghandler med færre titler og med et sortiment, der bestemmes centralt af færre end fem kædeindkøbere, der køber ind til stort set alle butikker i hele landet. (Den professionelle indkøber er et fænomen, som ikke fandtes i dansk boghandel for ti år siden. Indkøberen er en sidegevinst ved den nu næsten totale koncentration af detailhandlen i kæder.) De er der endnu, de få tilbageværende selvstændige Gode Boghandlere, af den slags, som man går opløftet fra. Men de er enten ved at give op eller gå over til at sælge restoplag og badebolde.

Med det liberaliserede bogmarked fik vi også Det Gode Supermarked. Stedet, vi alle kommer, og som også gerne vil sælge os bøger – når det kan betale sig. Før købte man bøger hos boghandleren, og kun der. Det udelukkede befolkningsgrupper, som ikke kommer i boghandlen, og liberaliseringen har sandsynligvis ført til, at flere i dag kommer i kontakt med bøger end tidligere, og det er godt. Men supermarkederne har vist sig at være utro partnere for forlagene. De er ikke en stabil faktor, som man kan bygge noget på. De vil ikke sælge litteratur, uanset om det regner eller sner, sådan som Den Gode Boghandler gør. Det lærte forlagene i foråret 2012, hvor salget af bøger til supermarkederne pludselig faldt til det halve af, hvad det var i samme periode året før.

Det Gode Forlag

Den Gode Bog er stort set faldet bort som økonomisk faktor. Den er fuldstændig devalueret i folkelig anseelse. En væsentlig, kulturbærende titel sælges i dag i langt under halvdelen af det tidligere antal, og der er ingen penge i det. Det Gode Forlag er derfor kommet i en knibe, som det forsøger at komme ud af ved i stedet at udgive bestsellere og begrænse antallet af vigtige oversættelser og danske titler til et minimum.Det går tydeligvis ikke. Så hvad gør vi?

1) Lad os få genindført de faste bogpriser, selv om det næppe i sig selv vil redde hverken boghandlere eller forlag. Det kommer for sent, og der skal mere til. Men det vil være gratis, og da det må foregå ved lov, vil det forpligte Folketinget på en fastkurspolitik for litteraturen.

2) Momsen på bøger må afskaffes, eller den må i det mindste sænkes til samme sats som for kunst, som er 5 procent.

Ud over Danmark er det blandt alle Europas 29 lande kun Bulgarien, der har fuld moms på bøger. Norge, Irland og England har overhovedet ingen moms på bøger, medens normalen ligger på mellem 3 og 6 procent. En officiel svensk rapport konkluderer, at da Sverige i 2002 satte sin moms på bøger ned fra 25 procent til 6 procent, steg omsætningen så meget, at hele bogbranchen opnåede en lønsomhed, der modsvarede det øvrige erhvervslivs. En kraftig momssænkning vil også i Danmark give en umiddelbar saltvandsindsprøjtning, hvis afledte virkninger vil opveje statens tab af provenu. Men det vigtigste er, at den vil styrke bogens anseelse.

3) Folketinget må, som det allerførste, give boghandlerne en hjælpende hånd ved at stille en garanti for deres kredit (en bogpakke, helst administreret af institutionen Litterær Stabilitet). Boghandlernes likviditetsproblem går tilbage til finanskrisen i 2008, og mange af dem er nu kørt så langt ud økonomisk, at det måske er et spørgsmål om måneder, før der ikke længere findes danske boghandlere med et bredt sortiment af bøger. Garantien kunne kombineres med en ’sortimentsordning’ som den, man har i Finland, hvor de tilknyttede boghandlere påtager sig at lagerføre alle almene nye bøger i en vis tid. Forlagene stiller bøgerne gratis til rådighed i ét eksemplar, og hvis boghandleren sælger eksemplaret, skal han købe et nyt. Kreditten og de gratis bøger vil give Den Gode Boghandler noget at arbejde med. Og dem, der ikke vil være med, kan bare lade være.

4) Bogen står i lav kurs på bibliotekerne, og derfor må kommunerne som led i en ny fastkurspolitik forpligtes til at købe hver mindst ét eksemplar af alle væsentlige udgivelser. Efter kommunalreformen i 2006 er antallet af folkebiblioteker faldet, og alene de sidste tre år er deres samlede bogbestand dalet med en million bind om året, medens deres indkøb af gode nye bøger i dag er på et så lavt niveau, at det ville klæde et kulturelt endnu mere beskedent folk end det danske.

 

Søren Møller Christensen er medlem af Forlæggerforeningens bestyrelse, men indlægget er et udtryk for hans personlige holdning.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Træt af forstyrrende annoncer?

Få Information.dk uden annoncer for 20. kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu