Læsetid: 7 min.

LÆSERBREVE

8. januar 2013

Politisk debat, ja tak

Nationalbanken og regeringen har advaret imod, at debatten om den danske økonomi og den kommunale velfærd bliver for politisk.

Men økonomi handler ikke kun om tabeller og ligninger. Det er en diskussion af, hvad vi prioriterer og hvem vi prioriterer for. Og de diskussioner, bør tages i alle kroge af samfundet - ikke kun blandt politikere og økonomer. Alle skal være med i debatten om vores samfund og vores fælles fremtid.

Danskerne har krævet mere velfærd. En bred alliance af unge, offentligt ansatte og andre med bekymring for velfærden har meldt sig på banen i debatten for at få indflydelse på fremtiden. Statsministeren har, som en forurettet skolelærer, givet en røffel til alle, der protesterede.

Men Fogh skal ikke fjerne fokus fra det, det egentligt handler om: prioriteringer for velfærden. For ingenting er naturgivent. Vi vælger selv, om vi vil skære ned på velfærden. Eller om vi vil prioritere investeringer. Nedskæringer er ingen naturlov - de er politisk vedtaget, og fortjener en fri politisk debat.

Nanna Westerby Jensen
medlem af landsledelsen, SF's Ungdom

Bedre hjælp til boligløse

En eftermiddag efter min undervisnings afslutning på universitetet går jeg igennem byen med et opsplittet og defokuseret hoved. Jeg forsøger at hænge på i undervisningen, men må bakse med min syv år gamle skizofrenidiagnose. Helvede til jord, jeg køber en ristet hotdog med det hele og forbander, at FSB's kontor har lukket.

Derhjemme bor Stinna i min étværelses, og hun tager den samme medicin som jeg. Jeg forsøger at mobilisere min empati overfor hende; hun søger bolig som en rendegraver spreder jord. Hun skal have lov til at flytte folkeregisteradresse fra Helsingør, hvor hun ikke må sove hos sin stedfar.

Hun flyttede fra Kalundborg til Helsingør og forsøger at kontakte distriktspsykiatrien i Kalundborg, så hun kan få sin medicin. Nu bor hun hos mig, og jeg kan ikke forstå hendes råben og hendes umotiverede adfærd. Hun tager til Esbjerg for at søge bolig, jeg vil lade hende flytte ind hos mig, så hun får foden indenfor i Københavns Kommune, så hun kan søge gennem socialcentret.

Jeg hjælper Stinna så længe som jeg kan, men ønsker aflastning nu fra socialcentret. Kan I, Oh sociale skytsengle, nedkorte sagsbehandlingstiden? Og kan vi få nogle flere boliger til hjemløse og forbedret sagsbehandling med det samme?

XX
studerende, Kbh. NV

Pres på den katolske kirke

Mandag den 9. oktober bragte Horisont på DR1 en hårrejsende BBC udseendelse om børn, der blev og bliver misbrugt af katolske præster. Det så ud som om, der intet er at stille op mod den mafialignende katolske kirke, der bruger milliarder af penge for at dysse sagerne ned.

Da der for over et år siden blev bragt hårrejsende optagelser af dyretransport, reagerede man prompte. Dyremishandlingen foregik bl.a. på dansk jord, og det var godt, at man reagerede.

Selvom Horisont i mandags bragte sager der foregik i USA, Irland og Brasilien, er det vores pligt at reagere også her i landet. Dyr kan ikke tale deres sag, og derfor må vi gøre hvad vi kan for at beskytte dem. Men det kan børn sandelig heller ikke. Og så er det mennesker vi taler om. Er misbrug af børn så tabubelagt, at det er så svært at tale om det?

BBC's udseendelse er også blevet bragt andre steder i verden, og jeg undrer mig over, at forældre kan finde på at sende deres børn på katolske skoler og i det hele taget have tillid til den katolske kirke. Selvfølgeligt er ikke alle katolske præster pædofile, men hele standen har ansvar for at lægge pres på deres kirke så det ikke sker.

Hvor er UNICEF i alt dette? Kære Mimi Jacobsen, her har du virkelig en sag at kæmpe for.

Vesna Andersen
Nykøbing F

Gratis sprogskole?

Da jeg læste, at Dansk Flygtningehjælp annoncerede efter ubetalte og frivillige lektiehjælpere til indvandrere og flygtninge, der skal lære dansk, synes jeg som tidligere indvandrerlærer, at ideen var så god, at jeg straks meldte mig.

Jeg har fået 'tildelt' en ung pakistans kvinde, som er absolut nybegynder. Efter en enkelt gang lektiehjælp meddelte hun Dansk Flygtningehjælp, at hun gerne vil have mig som fast lektiehjælper.

Derpå har Dansk Flygtningehjælp fået mig til at skrive under på en kontrakt med den begrundelse, at så behøver Flygtningehjælpen ikke længere at formidle lektiehjælp til hende.

Nu viser det sig, at hun overhovedet ikke går på nogen sprogskole. Hendes eneste dans undervisning er min lektiehjælp i to timer om ugen på et bibliotek. De bøger, hun benytter, er lånt på biblioteket.

Ved henvendelse til Dansk Flygtningehjælp har jeg fået at vide, at hun sandelig ikke er Flygtningehjælpens ansvar og samtidig foreslår ansatte i Flygtningehjælpen, at jeg tager hende under armen og går op til de sociale myndigheder i kommunen.

Men det er unægtelig Dansk Flygtningehjælps ansvar, at de snyder og bedrager velmenende danskere til at agere gratis og ubetalte sprogskoler samt opfordrer disse danskere til at være en slags socialrådgivere.

Der er stor forskel på at at være lektiehjælper, og på at skulle lære en elev dansk fra grunden af med to timer om ugen.

Svend Erik Sørrensen
Odense C

Eksklusions-top 10

På et herretoilet i Indre By faldt jeg i dag over et dokument fra Dansk Folkeparti, som rummer citater, der kan tilskrives de ni ekskluderede medlemmer af Dansk Folkeparti.
I papiret lægges der vægt på, at citaterne alle er bevis på, at ’De ni’ søgte at erodere partiets grundlag med utidige kommentar og tanker, der er i direkte modstrid med partiets linje. Det anføres, at partiet papiret er strengt fortroligt og kun må lækkes til pressen den dag, der serveres Rådhusfalafel i moskeerne, og Folketingets talerstol er erstattet af et bedetæppe. Her følger de 10 citater, der har medført eksklusion:
10. »Abu Laban, han er da dansker.«
9. »Jeg har læst lidt af koranen.«
8. »Samarbejdspolitikken under besættelsen sparede altså Danmark for mange genvordigheder.«
7. »Dagpenge.«
6. »Jeg vil gerne bede om ordet.«
5. »Jeg læste 1001 Nats Eventyr for mine børn i går.«
4. »Måske skulle man forsøge med dialog.«
3. »Shawarma – det smager da meget godt.«
2. »Jeg synes, at wc-papiret til årsmødet var hårdt og genbrugsagtigt.«
1. »Jeg har et forslag.«

Balder Mørk Andersen
SF-Frederiksberg

Demokratisk debat?

Når Danmarks Radio i Debatten den 5. oktober på DR2 angående Folketingets åbning sætter Erik Maier Carlsen overfor Thøger Seidenfaden (med diverse (mediemæssige letvægtere som lydkulisse) for at lade dem afspejle brudfladen i dansk politik i dag, så findes der to muligheder:
• Uduelighed. Redaktionen tror virkelig, at den politiske kamp i Danmark foregår mellem anskuelser repræsenteret ved disse to mænd.
• Ond vilje. Man har som en del af en (politisk?) dagsorden besluttet/valgt at sætte agendaen der, hvor disse to herrers enighed hører op.
Man kan diskutere, hvilken mulighed, der er mest skræmmende, men vi har muligvis den public service vi fortjener. Og det er virkelig skræmmende

Jan Danø
København N

Nej til farlige kemikalier

Tirsdag den 10. oktober sendte EU-parlamentets miljøudvalg et klart signal til medlemslandenes regeringer i Rådet om, at en ny kemikalielov i EU skal være til gavn for mennesker og miljø – og ikke være et knæfald for kemikalieindustrien.
Det oprindelige forslag havde netop til formål at beskytte mennesker og dyr mod kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer. Det fik Europas store kemikalieindustri under førstebehandlingen i Parlamentet og Rådet sat en kæp i hjulet for, hvorfor vi nu under anden- og sidste behandling forsøger at rede stumperne. Selvom resultatet af miljøudvalgets afstemning ikke er blevet optimalt, var det dog langt bedre end forventet. Det er opløftende at udvalget sendte et klart signal til resten af Parlamentet og til Rådet om, at der nu skal ryddes op i de (fleste) farlige kemikalier.
Vi har i den grønne gruppe fokuseret på fire centrale områder i de afsluttende forhandlinger: Farlige stoffer skal altid erstattes af mindre farlige alternativer, når de findes; der skal være fuld information for forbrugerne om de varer, der bliver sendt på markedet; ansvaret for produkternes sundhedsvirkninger skal lægges over på producenten; og der skal være gennemsigtighed i håndteringen af den endelige lovgivning.
Afstemningen i miljøudvalget er en bred opbakning til den grønne linie. Nu håber jeg, at socialdemokraterne, de konservative og de liberale kan modstå presset fra kemikalieinstustrien, så resultatet bliver fastholdt ved den endelige afstemning – og at Rådet ligeledes sætter mennesker og natur over hensynet til de inderligt forældede farlige industrier.

Margrete Auken
medlem af EU-parlamentets miljøudvalg (SF)

Kreativ ordføring

Når man sammenholder det, der sker ude i samfundet med den beskrivelse af samme, vi præsenteres for af ministre og de borgerlige partiers ordførere, kunne man få den tanke, at de alle hver morgen stiller til en lektions undervisning i kreativ ordføring.
Tør man gætte, hvem der i givet fald fungerer som lærer?

G. Brandt
Allerød

Og den fes ind

Med krigen i Irak har de allierede sendt et stærkt signal til Iran og Nordkorea: Hvis I ikke har nogle store bomber, så kommer vi og gir’ jer tæsk.

Morten Hesse
København S

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu