Klumme

Overhørt i London: Børnepenge, Plebgate II, Charles og klimaet

11. januar 2013

Børnepenge

I Storbritannien er tiden nu kommet til at betale den regning, som finansminister George Osborne sidste år udstak til landets rigeste børnefamilier. Om få dage vil de familier, der har et familiemedlem med en årsindkomst på over 60.000 pund, ikke længere få børnetilskud. De, der tjener mellem 50.000 og 60.000, vil stadigvæk få, men jo mere de tjener, jo mindre bliver børnechecken. Med implementeringen af politikken er diskussionen om det retfærdige i den nye ordning igen blusset op.

»Hvorfor påvirker disse ændringer kun individuelle indkomster over 50.000 pund? Hushold med to indkomster kan tjene 100.000 pund og beholde hele deres børnetilskud. Er vi virkelig ’alle sammen om det’,« spørger Jane Priest – en hjemmegående mor, hvis mand påtager sig ekstraarbejde og derfor tjener £55.000, for at hun kan gå hjemme og passe deres børn – i The Daily Telegraph.

En anden læser kalder i The Guardian regeringen for »Robbing Hoods«, der er »ude på at stjæle fra de fattige for at give til de rige«.

Regeringen har dog også tilhængere. En mandlig Guardian-læser erklærer, at han »ikke forstår konceptet bag børnetilskud«. »Jeg mener, hvis du ikke har råd til at få børn med den indkomst, du har, så lad vær med at få dem eller få et bedre job. Lad være med at tage hatten i hånden og gå til regeringen for at få hjælp.«

Cameron og Osborne har dog ikke takket for opbakningen.

Plebgate II

Det forhenværende regeringsmedlem Andrew Mitchell, der for et par måneder siden måtte trække sig fra sin post efter beskyldninger om at have kaldt politibetjente i Downing Street for »f****** plebs« (proletarer), har erhvervet sig overvågningsfilm af begivenheden i et forsøg på at rense sit navn.

Billederne førte til arrestationen af en politimand, der har hævdet at have overhørt ordvekslingen, men som tydeligvis ikke er til stede. Imidlertid er der dem, der påpeger, at mens ordet pleb måske nok er politisk uheldigt, så ændrer det ikke ved det faktum, at Mitchell verbalt angreb en politimand.

»Ordet pleb er vel uvæsentligt, eftersom Mitchell indrømmer ’f-ing. og banden’ af en politimand … Det burde være nok til at få ham afskediget fra en ministerpost,« mener Rosie fra London i avisen The Sun.

»Hvornår fortæller Mitchell os, hvad han præcis sagde? Han har undveget så længe nu, at selv hans egne betvivler ham,« skriver en anden læser.

Denne henviser til viceformanden for det konservative parti, Michael Fabricant, der benyttede Twitter til at sige, at Mitchell trods alt stadig godt kan have sagt pleb, selv om en politimand løj om at have overhørt det.

Ordet blev noteret i den oprindelige logbog, og overvågningsfilmen er uden lyd og varer for længe til kun at indeholde de få ord, Mitchell indrømmer at have sagt.

»Hvad blev der ellers sagt,« spurgte Fabricant i sin tweet.

Charles og klimaet

Kronprins og miljøforkæmper Charles har fået kynikeren frem i briten, efter at han i et interview med ITV har udtalt, at udsigten til at blive bedstefar har forstærket hans bekymringer i forhold til klimaforandringerne, fordi han ikke ønsker at »videregive en til stadighed mere dysfunktionel verden« til sit barnebarn.

»Jeg ønsker ikke at blive konfronteret af mit fremtidige barnebarn og høre denne (sic) sige: ’Hvorfor gjorde du ingenting’,« forklarede prinsen få dage efter, at landets meteorologiske institut have konkluderet, at 2012 var det næstvådeste år registreret i hele Storbritannien og det vådeste nogensinde for England.

Den regnfulde juleferie fik mange avislæsere til at blive indendørs og i stedet på internettet komme med gode råd til, hvad prinsen eventuelt kunne gøre for at mindske landets CO2-udslip.

»Han kunne begynde med at redde planeten med sin egen familie … Du kan ikke bo i fire huse og samtidig sige, at du er bekymret for planeten,« mener en Daily Mail-læser.

Andre læsere tog dog budskabet fra Charles og meteorologerne til sig:

»Jeg undskylder til alle britiske indbyggere. Det er min skyld. For otte år siden solgte jeg min tre-liter Hyundai og købte en Prius. Jeg håber, I kan tilgive mig. Jeg var bare ikke klar over den katastrofeagtige effekt min hasarderede handling ville have på vejret,« skriver Davie i samme avis.

På denne plads giver Informations faste korrespondenter hver fredag et indblik i den folkelige debat i de lande, hvor de befinder sig. Hvad taler man om hos barberen i Rom? I Londons undergrund? På cafeen i New York? I elevatoren i skyskraberen i Beijing?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu