Læserbrev

Det er politikerne, der skal opdrages

22. januar 2013

Lone Nørgaard skrev 16. januar en kronik om et stort problem: At næsten alle børn er i institution, mens begge forældre arbejder på fuld tid. Det burde vi debattere meget mere.

Jeg ønsker som Nørgaard, at flere forældre ville sige fra over for den herskende orden, der hylder vuggestuen som det bedste sted for børn. Jeg er enig i, at det har lav status at passe egne børn, og at den holdning bør ændres.

Men jeg synes, Nørgaard rammer forkert, når hun tror, at vi forældre skal opdrages til at forstå, hvad det kræver at have børn.

Jeg har endnu ikke mødt den mor eller far, der synes, det er alle tiders at piske rundt på arbejdsmarkedet, mens de har deres lille barn i fuldtidspasning.

Tværtimod synes jeg, at kronikken vidner om en manglende forståelse for, hvilke vilkår min generation har. Vi har nemlig ikke den frihed til at vælge, som Nørgaard tror.

Børnepasningsmodellen sætter en skruetvinge om os: Man får betalt 75 procent af udgiften til vuggestue af et kommunalt tilskud, finansieret af vores egne skattekroner. Hvis man selv vil passe barnet, kan man ikke få tilskuddet. Der er ingen skattelettelse til hovedforsørgeren, hvis den anden part går hjemme. og de fleste har ikke mulighed for at holde orlov uden løn, så man må træde helt ud af arbejdsmarkedet med store konsekvenser.

Deltidsarbejde er blevet et utænkeligt gode for mange. og der er stort set ingen muligheder for at finde deltidspasning.

Liberaliser børnepasningen

Det er derfor meget få, der reelt har mulighed for at gå hjemme eller skabe en mellemløsning, mens børnene er små, og det er urimeligt at pålægge den enkelte familie hele ansvaret for det.

Desuden er det ikke en gangbar løsning, hverken for den enkelte eller for samfundet, at vi opgiver vores arbejdsliv på stribe for at blive hjemmegående.

Så skytset skal rettes mod et højere niveau: Det politiske. For skolebørn har brug for en solid følelsesmæssig forankring hos deres forældre. Og det kræver tid.

Derfor må vi have nogle ordninger, der giver familierne mulighed for mere tid sammen. En begyndelse kunne være at liberalisere børnepasningen, så det blev muligt at få tilskuddet hjem i familien og give ret til orlov, mens man passer egne børn under tre år.

Anne Kirstine Waage Beck, ph.d.-studerende og medlem af småbørnsfamilieforeningen SAMFO

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu