Læsetid: 2 min.

Rudaizky er helt ude i hampen

Debat
24. januar 2013

I et indlæg i Information beskylder Finn Rudaizky (DF) mig for at være Enhedslistens marionet, fordi jeg går ind for et forsøg med kontrolleret salg af hash i København. Man kan spørge sig selv, om Rudaizky overhovedet følger med i Københavns kommunale politik.

For det første har københavnske socialdemokrater længe ønske at se på alternativer til en forbudspolitik. Alle erfaringer viser, at forbudspolitikken omkring hash er slået fejl. Antallet af hashmisbrugere i Danmark er steget stødt, og hashhandlen udgør i dag en milliardomsætning for de organiserede kriminelle. Det er to tendenser, vi gerne vil til livs, og derfor er vi nødt til at se på løsninger.

For det andet er der i mine øjne en ganske væsentlig forskel på at legalisere hash og på at frigive det, som Finn Rudaizky i sit indlæg påstår, jeg vil.

Jeg vil ikke give los og frigive hash for, at fl ere mennesker skal ryge det. Jeg vil gennemføre en forsøgsvis legalisering af hash, hvor det bliver lovligt at købe hash under kontrollerede former – det kunne for eksempel være på apoteker.

En forsøgsvis legalisering af hash giver os mulighed for at se på de sundhedsmæssige udfordringer, der er omkring brugen af hash. Både gennem oplysning og vejledning ved den direkte kontakt med brugerne, og gennem kontrol med den hash, der sælges, så hashpsykoser så vidt muligt kan undgås.

Samtidig undgår vi, at brugerne kommer i kontakt med det hårde, kriminelle miljø, som i øjeblikket sidder på hashhandlen i København.

Forbudspolitikken har fejlet
Håbet er, at vi ved at gennemføre en forsøgsvis legalisering kan fj erne en milliardomsætning fra de organiserede kriminelle, og dermed svække de bagmænd, som også står bag andre former for grov kriminalitet.

Jeg er ikke ude på at hente opbakning fra Enhedslisten, når jeg bakker op om en forsøgsvis legalisering af hash. Jeg har lært af mine erfaringer som justitsminister og som overborgmester, at forbudspolitikken er slået fejl. Vi er helt enkelt nødt til at gå nye veje.

Jeg indrømmer gerne, at jeg er blevet klogere på området. Jeg håber, at mine socialdemokratiske kolleger på Christiansborg også bliver mere åbne for tanken, når vi ved den forestående konference i marts begynder at tegne skitsen til en københavnermodel for legalt salg af hash.

Det er hverken rød eller blå politik. Det er det eneste rigtige.

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her