Klumme

Smertensdag i Hjørring

Ingen vil tage ansvar for fadæsen omkring DR’s dækning retssagen om EBH-bank. Men måske der også ligger mere til grund for DR’s uheldige optræden end journalistisk sløseri
Ingen vil tage ansvar for fadæsen omkring DR’s dækning retssagen om EBH-bank. Men måske der også ligger mere til grund for DR’s uheldige optræden end journalistisk sløseri

Ritzau Scanpix

Debat
9. januar 2013

Her en kort (næsten fiktiv) rekonstruktion af en dag i en ung journalists liv. Dagen er i torsdags. Stedet er retten i Hjørring, hvor sagen mod den krakkede EBH-banks ledelse kører.

DR Nyheder har sendt Anders Lindemann derop. En ung, nyuddannet, talentfuld journalist, der som praktikant på DR Nyheder for et år siden blev nomineret til Kravlingprisen – de journaliststuderendes version af Cavling-prisen.

Journalisten skal dække en kompliceret retssag. Det betyder i dag, at sagen skal refereres uafbrudt. Nyhedsbabyen i DR Byen skriger af sult trods regelmæssig fodring. Som Lindemann forklarer i Jyllands-Posten: »Jeg sendte live i DR Update og Radioavisen omkring 15 gange den dag. Det kræver rigtigt stort fokus på, hvad der skal siges. Det var der, mit fokus var.«

Anders Lindemann er ansat på en af landets største redaktioner. DR Nyheder producerer konstant til tre platforme (radio, tv og web) og adskillige redaktioner. Man skal lidt tilbage i historien for at forstå Anders Lindemanns smertensdag i Hjørring.

Da Lisbeth Knudsen blev nyhedsdirektør i DR for 15 år siden, fik hun til opgave at centralisere nyhedstjenesten, skaffe flere seere og udbrede nyhedsdækningen til flere platforme. Det gjorde hun effektivt og dygtigt – og budskabet var klart: Journalister skal levere til alle platforme. De skal helst også kunne redigere materialet selv, og i den ideelle moderne nyhedsæra skal journalisten også selv optage billeder og lyd.

Alle skal kunne alt, til lands, til vands og i luften. Siden er der kommet skærpede formkrav. Der er deadline hvert eneste minut, tilsat krav om øget nærhed, intensitet, drama og billeddækning. Den eksterne og interne konkurrence om at tiltrække og fastholde seere er benhård.

Midt i denne nye virkelighed står den unge, ambitiøse reporter. Han skal i pauserne mellem sine 15 direkte sendinger vel også et smut ind i retssalen for lige at snuse til den historie, han skal dække. Han er ikke gammel, garvet og arrogant nok til at bede de umættelige redaktører i DR Byen om at holde deres kæft, så han rent faktisk kan følge med i retshandlingen, tænke sig om og lave et ordentligt referat. I moderne tv-nyhedsformidling er det kedelige inde i retssalen mindre væsentligt end det dramatiske udenfor. Og man skal jo også huske at spørge de anklagede om, hvad de føler. Den pressede reporter hører godt nok noget om, at demonstranterne vist nok er transporteret til Hjørring af DR, og begår så sit journalistlivs hidtil værste fejl. Han tænker ikke i helheder, han går ikke et skridt tilbage, og han benytter sig ikke af den skepsis og kritiske sans, som journalistuddannelsen har banket ind i ham i et par år eller tre. Han er en fange af live-hysteriet og konkurrencepresset og glemmer at tage den dybe indånding.

»Pulsen er helt oppe at køre. Jeg har kun mine lives i hovedet og fokus på at få stillet mine spørgsmål. Jeg står kun og tænker på, hvornår jeg kan komme til.« (Jyllands-Posten 6. januar)

Så sker katastrofen. Kolleger fra Jyllands-Posten og NORDJYSKE Medier kunne bagefter fortælle, at Anders Lindemann burde have forstået, at den såkaldte demonstration var et setup. Alligevel røg billederne ud, og historien blev dermed falsk. Anders Lindemanns skyld? Live-tyranniets skyld? Multimedie-journalistikkens skyld? Arbejdsbetingelser og mangel på kritisk distance i DR-Nyheders skyld? Vælg selv svaret.

Andetsteds i denne avis kan man læse om sidevirkningerne af den grimme dag i Hjørring. Det er lykkedes for DR’s ledelse at rode alt sammen. Nyhedsdirektøren angriber indirekte mediedirektøren og skyder nærmest hele skylden på et produktionsselskab, der gør, hvad der er aftalt med DR Medier. Nu handler det om den form for tv-iscenesættelse, som DR – inkl. DR Nyheder – anvender i mange programmer. Debatten kører i alle retninger i stedet for at handle om det væsentlige: Hvorfor gik det galt for TV Avisen i Hjørring? Hvorfor gik det galt med TV Avisens dækning af Statsministerens nytårstale kun tre dage før Hjørring? Menneskelige fejl eller systemfejl? Vælg selv svaret.

Men hvad skete der i øvrigt inde i retssalen?

Lasse Jensen er mediejournalist og vært på P1-programmet ’Mennesker og Medier ’

Ugens personlige klummer: Mandag: Derudefra Tirsdag: KampzonerOnsdag: I medierne Torsdag: I kulturen Fredag: KampzonerLørdag: Borgen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her