Læserbrev

Bødskov er uvidende

16. februar 2013

Justitsminister, Morten Bødskov, (S) fortjener ros for sin dristighed, når han i sin kronik den 8. februar bruger sin tid til og evner på at forsvare det ringe forslag til ny og mangelfuld offentlighedslov, som han nu har taget det fulde ansvar for.

Justitsministeren er tilsyneladende helt i defensiven, når han trækker det gammelkendte ’snage’-kort i forhold til andre borgere. Han påstår bl.a., at lovforslaget drejer sig om at beskytte borgerne mod, at der snages i deres sager. Det er en direkte pinlig påstand, da borgerne allerede er beskyttet af tavshedspligten i forvaltningsloven.

Disse private forhold har altid været beskyttet, og hvis sådanne private oplysninger kommer ud af den offentlige forvaltning, så er der embedsmænd eller politikere, som burde stå til ansvar i forhold til straffeloven. Men hvis uheldet for borgerne er ude, er det meget sjældent, at embedsmænd og politikere dømmes.

En af grundene til, at vi snart i 43 år har haft en offentlighedslov er, at 2. Verdenskrig stillede de danske politikere i et så dårligt lys, at de var nødt til at dele den magt, som de havde forvaltet så dårligt, med de unge mennesker, der satte livet på spil for Danmark.

Deltagerdemokrati

Disse unge mennesker krævede anerkendelse og medindflydelse. Forudsætningen for at kunne deltage i demokratiet var og er fortsat, at man har adgang til viden og oplysninger i den offentlige forvaltning. Og at man dermed kan få indsigt i politiske beslutninger. Offentlighedsloven er altså en forudsætning for deltagerdemokratiet, som desværre i over et årti har været under pres, da nutidens politikere hellere vil have markedsdemokrati, som er nærmest det modsatte af deltagerdemokratiet.

I markedsdemokratiet skal vi blot sige ja til de politiske varer, som er til salg, men ikke til diskussion. Det er formentlig derfor, at flertallet i Folketinget ikke mener, at der er brug for en offentlighedslov, som gør det muligt for folket at deltage i demokratiet og kontrollere magthaverne, som hele tiden selv beviser, at kontrollen er relevant.

Lad os så få en offentlighedslov – folkets lov – som Danmark kan være bekendt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Rune Stilling
  • Steen Sohn
  • Thomas Ryberg
  • Erik Pørtner Jensen
  • Niels Mosbak
  • Kurt Loftkjær
  • Bill Atkins
Rune Stilling, Steen Sohn, Thomas Ryberg, Erik Pørtner Jensen , Niels Mosbak, Kurt Loftkjær og Bill Atkins anbefalede denne artikel

Kommentarer

S og SF har en siker holdninger til begrebet åbenhed - det er noget der skal være tilstede:

Socialdemokratiet:
Værdier er udvikling, åbenhed og ansvar
Lov skal skabe langt større åbenhed i den lukkede danske bankverden
Vi ønsker åbenhed omkring selskabsskatterne

SF:
Åbenhed om lægers dobbeltroller
SF sikrer åbenhed i pensionssektoren
Åbenhed om hvad virksomhederne rent faktisk betaler
Åbenhed om spekulationsbonusser
SF tilstræber den størst mulige åbenhed om sine aktiviteter og ønsker at optræde åbent, aktivt og troværdigt kommunikerende i forhold til medlemmerne.

...men altså ikke åbenhed i forhold til danskerne.

Tak for fint indlæg, som kan hjælpe én med som borger at skulle sluge endnu en kamel fra politikere (og embedsmænd), der nægter at kalde en spade for en spade.

Pointen med markedsdemokratiet vs. deltagerdemokratiet er tankevækkende.

Bortset fra det undrer det mig, at det er næsten hele det politiske spektrum, der står bag. Er politikerne blevet så mig-mig-mig-fokuserede, at målet helliger midlet?

Kurt Loftkjær

@ Rune Stiling

Er det ikke snarere markedsdemokratiet med sine få udsalgsvarer, som har ført til en uhørt centralisering af magten i de enkelte partier - altså de partier som lige har haft magten eller dem, som har magten pt.?

Markedsdemokratiet kan vel ikke fungere, hvis ikke alle politikere retter ind og istemmer dagen salgsmantra?

Konsekvensen kan meget vel være en fordummelse af de menige politikere, som sikkert heller ikke få indsigt i sagerne. Jeg har konstateret en sådan udvikling på kommunalt niveau. Husk ordet om "viden er magt"!

Kurt Loftkjær

Støt underskriftindsamlingen "NEJ tak til den nye offentlighedslov"

På netsiden http://www.skrivunder.net/nej_tak_til_den_nye_offentlighedslov er der en borger, Susanne Jespersen, som har startet en underskriftindsamling mod det fremlagte lovforslag til ny Offentlighedslov. Jeg kan anbefale, at man støtter underskriftindsamlingen.

Netop nu d. 18. marts 2013 kl. 2042 er der på 8 dage indsamlet 12.607 underskrifter, hvilket må siges at være et overraskende stort antal for et umiddelbart meget abstrakt emne for mange.