David mod Googleiat

Hver gang vi bruger Google, undergraver vi danske mediers økonomi og bidrager kun økonomisk til samfundet i meget beskeden grad. Men hvad skulle vi dog gøre uden Google?
13. februar 2013

Vi tænker ikke over det, men hver gang vi klikker på Google, slår vi endnu et søm i de traditionelle mediers ligkiste. Google er alle vegne. Som søgemaskine, browser, e-mail-vært, oversætter, kortsøger og ejer af You- Tube, som forleden åbnede en dansk afdeling. Alene YouTube har 2,2 millioner danske unikke brugere om måneden. Antallet af Google-klik alene i Danmark skal formentlig tælles i milliarder.

Google er giganten over alle giganter. I Danmark er navnet det mest kendte mediebrand og indehaver af det bedste image ifølge en nylig undersøgelse foretaget af YouGov og Mediawatch. Dertil kommer, at Googles enorme database ved mere om vore vaner, interesser og forbrugsmønstre end stort set alle andre. Vi kan simpelthen ikke undvære de effektive og praktiske værktøjer, som Google tilbyder os. Der er heller ikke mange firmaer, hvis navn officielt er blevet et dansk verbum. Vi googler.

Og hver gang vi googler, lærer Google mere om os og kan bruge sin viden til at målrette annoncerne med stigende præcision. Mediernes markedsanalytikere og mediebureauernes segment-artister er det rene vand ved siden af Googles avancerede sorteringscomputere. Og det giver pote. Alene i Danmark har Google erobret annoncekroner i et sådant omfang, at man regner med, at foretagendets omsætning er større end alle danske dagblades tilsammen. Mere end to milliarder kroner. Mediekrisen handler ikke udelukkende om, at DR bruger dagbladenes nyheder og videregiver dem gratis på nettet. Det er kun en lillebitte del af en massiv omfordeling af annoncekronerne væk fra trykte medier og til nettet. Google er som en panserdivision, der erobrer mere og mere territorium og i processen udrydder de traditionelle mediers letbevæbnede kavaleri.

Google er det fremmeste eksempel på, hvordan nye, stærke spillere i løbet af et tiår ved hjælp af nettet har skabt en ny, global økonomi, hvor milliarderne ruller og kun meget få er i stand til at balancere skævhederne i den. Det lykkedes forleden den franske præsident at tvinge Google til at oprette en fond på 60 millioner euro (450 millioner kroner), som skal hjælpe de franske aviser, hvis indhold uden beregning bruges af Google. Det spiller ikke nogen rolle for Google, der for et par uger siden annoncerede et årsresultat for 2012 på 65 milliarder kroner. Årsresultat er en smuk betegnelse for et overskud.

Nu rumler andre europæiske lande med tilsvarende tanker om at få sugerøret ned i Googles pengetank. Man kunne begynde et andet sted: Kigge på, hvad Google betaler i skat. Det var udgangspunktet for den franske præsident Hollandes usædvanlige indkaldelse af Googles præsident Eric Schmidt. Et emne på dette topmøde mellem to store uafhængige nationer, Frankrig og Google, var, at Google i 2011 genererede en omsætning på mellem 1,2 og 1,4 milliarder euro i Frankrig, hvoraf kun 138 millioner euro blev opgivet til det franske skattevæsen.

I Danmark menes Google at have en omsætning på over 1,5 milliarder kroner, og Google Aps – som er det eneste Google-selskab i Danmark, som optræder på SKAT’s liste – havde i 2011 et overskud på 13,8 millioner kroner, hvoraf de betalte en selskabsskat på 3,4 millioner. Når man køber reklamer på Google, betaler man regningen i Irland. Så hver gang, vi bruger Google, undergraver vi danske mediers økonomi og bidrager kun økonomisk til samfundet i meget beskeden grad. Googles officielle overskud er 20 procent af den globale omsætning, og hvis det skulle omsættes til danske forhold, ville resultatet i Danmark være omkring 400 millioner kroner, som med en selskabsskat på 25 procent ville betyde 100 millioner i statskassen. En femtedel af den samlede støtte til aviser, blade og netmedier. Men sådan er det ikke.

Det er prisen for globaliseringen, og vi ’betaler’ den uden at klynke. Vi kan nemlig ikke forestille os en verden uden Google eller Facebook. Vi bruger alle sammen Google – og halvdelen af danskerne er på Facebook, der sammen med Google tegner sig for over en tredjedel af den tid, alle voksne danskere bruger på nettet.

Google har gjort livet lettere for de fleste. Inklusive denne klummist, der i dag har googlet mindst 25 gange.

Lasse Jensen er mediejournalist og vært på P1-programmet ’Mennesker og Medier’.

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brugerbillede for Torben Arendal
    Torben Arendal
  • Brugerbillede for Jonathan Smith
    Jonathan Smith
  • Brugerbillede for Bo Johansen
    Bo Johansen
  • Brugerbillede for Niels Engelsted
    Niels Engelsted
  • Brugerbillede for rene bolvig
    rene bolvig
Torben Arendal, Jonathan Smith, Bo Johansen, Niels Engelsted og rene bolvig anbefalede denne artikel

Kommentarer

Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Men vi betaler ikke direkte til Google, så det må være reklamerne, der giver dem indtægter, eller er der noget, jeg har misforstået.

Omvendt går der også trafik den anden vej. Mange avisklik kommer via Google, enten fordi man søger på et emne, der henviser til en avisartikel, eller fordi man direkte søger en bestemt avis. Det kan også komme fra udlandet, og man kan få avien oversat via google. Så aviserne nyder også godt af Google.

So, what´s the problem?

Brugerbillede for Anders Feder

"Vi tænker ikke over det, men hver gang vi klikker på Google, slår vi endnu et søm i de traditionelle mediers ligkiste."

Jeg kan ikke følge præmissen. Google er en søgemaskine. Siden hvornår har 'de traditionelle medier' været en søgemaskine?

Ganske rigtigt laver Google meget andet end søgemaskiner, men en avis udgiver de da trods alt ikke endnu?

Man kan få den mistanke at klummisten i virkeligheden sigter efter at beskylde internettet for de traditionelle mediers lidelser - men da dette ville lyde for klynkende, vælger han at personificere sin afmagt i en enkelt ondskabsfuld multinational virksomhed, Google.

Heinrich R. Jørgensen, uffe hellum, Lise Lotte Rahbek, Søren Roepstorff, Karsten Aaen og Michael Kongstad Nielsen anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Lasse Jensen

Klummen skal forstås som beskrivelse af et grundlæggende problem for aviserne. Google er ganske rigtigt en (gratis) søgemaskine som vi ikke kan undvære. Det er i høj grad også et annoncemedie - det er her Google henter 65 milliarder dollars i omsætning i 2012 - og efter min mening er avisernes problem to-delt: For det første forsvinder annoncerne væk fra dagblade og over på nettet (Google i meget høj grad) for det andet tilbyder nettet (gratis) journalistisk indhold som for enormt mange mennesker er tilstrækkeligt til, at de opgiver at købe aviser i stigende omfang. Aviser er altså truet på to indtægtsfronter: Annoncerne (som i generationer har været den allervigtigste indtægtskilde) og abonnement/løssalg (som også er vigtig, men historisk set noget mindre end annoncerne) Jeg føler mig ikke afmægtig i forhold til nettet - er selv storforbruger - men synes at eksemplet Google er dybt interessant. At en søgemaskine (som altså også er YouTube, GMail, Chrome-browseren, Google Earth og en hel masse andet) i den grad kan påvirke den grundlæggende journalistiske økonomi synes jeg er interessant. Og jeg synes også det er interessant - og en anelse foruroligende - at der suges milliarder ud af nationale økonomier uden synderlig beskatning. Her er Google jo fuldstændig som andre megavirksomheder, Apple, McDonalds - og ikke bare en søgemaskine. Og nok udgiver Google ikke en avis i Danmark, men kontroversen med den franske stat skyldes jo, at Googles "avis" - Google News som ikke kommer på dansk - lukrerer på de franske avisers indhold uden at betale for det. Min klumme skal ikke læses som et surt gammelmandsangreb på alt det nye, men som et forsøg på at beskrive og problematisere de udfordringer, som det nye skaber....

Tue Romanow, Olaf Tehrani, Hans Ditlev Nissen, Lise Lotte Rahbek, randi christiansen, Torben Arendal, Jonathan Smith, Anders Feder, Flemming Andersen, Michael Kongstad Nielsen og Niels Engelsted anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Michael Kongstad Nielsen
Michael Kongstad Nielsen

Helt enig i, at de store multinationales selskaber "tryller" med selskabsskatten, det gør også Q8, Nestlé, Kellogg´s osv., og det burde der gøres noget ved, som EL foreslår det:
http://www.multinasserne.dk/

Linket fundet via Google. Men Lasse Jensen, er det ikke rigtigt, at aviserne også nyder godt af Google, da en hel masse klik på aviserne kommer via Google? Og via Facebook, efterhånden som alle aviser har grupper på Facebook (som bekendt også Information).

Jeg tror, det er den rigtige vej at gå for aviserne, at kræve mere betaling. Men en svær vej. Dels fordi det stiller krav til produktet, om en kvalitet, som man vil betale for, dels fordi avisene selv benytter sig af Google og Facebook osv., og selv har vænnet sig til det gratis format.

Kristian Rikard, Jens Overgaard Bjerre, Søren Roepstorff, Karsten Aaen og Anders Feder anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Steffen Gliese
Steffen Gliese

Er det ikke også meget sigende, at nærværende avis ikke længere honorerer i avisen trykte kronikker og debatindlæg?

Brugerbillede for Sten Petersen

Google er ikke det eneste firma som konsekvent har noget imod at betale skat til den danske statskasse . Desværre . Men det må være op til vores politikere , for det første at få de tåbelige stater som er i EU til at indse at det er vigtigt at også firmaer betaler skat . Irland er et skræk eksempel på hvor galt det kan gå . De mangler i den grad indtægter . Andre redskaber kan tvinge skatteunddragerne til at betale skat . Annoncer der udbydes i Danmark bestilt af Danske firmaer skal bogføres og beskattes i Danmark , kunne være et andet redskab . Miljøafgift på de fastfoodkæder som langer mad ud af døren og hvis affald efterfølgende samles op på skatteydernes regning . Det er kun fantasien som sætter grænser . Men det kræver nok en ændring af fokus .

Brugerbillede for Hans Jensen

Nyhedsmedierne spiller jo selv med via deres net aviser. Havde de ikke nyheder online men kun en fysisk papiravis ville deres artikler ikke blive linket i google.

Men hvis man antager det er påkrævet for en moderne avis at være på nettet så kunne de starte med at spærre indholdet for ikke betalende brugere.

Problemet er vel i bund og grund at aviserne ikke følger med. Aviserne er gået fra at være betalte til at være gratis og frit tilgængelige i håbet om at de kunne tjene på annoncekroner, hvor google så bare har fat i den lange ende via langt mere sofistikeret reklame system.

Og netop en avis som information der i mine øjne har mere dybdegående artikler end bare telegram formidling kunne passende spærre for alt indhold hvis man ikke er abbonent.

Derudover synes der at være et basalt problem med artiklen: Googles reklame indtægter er for størstedelens vedkommende ikke via link til nyheder men alt muligt andet. Folk der søger på biler, frisører, odds, bookmakers, programmering, osv osv osv. Det er absurd at opstille det som om google æder avisernes reklame indtægter. Størstedelen af de google reklamer jeg personligt har klikket ville aldrig være vist i en fysisk eller online avis.

Jeg har i tidernes morgen selv reklameret for silke på google, med et budget for 100 dkr per måned, med kunder der kom ind. Hvor meget avis spalte plads ville jeg have fået for det? Google har opdyrket et reklame marked som for år tilbage var ikke eksisterende, mikro reklame kan man vel kalde det. At påstå det er indtægter google tager fra nyhedsmedier er blankt absurd.

Brugerbillede for Jacob Pind

Er det her de samme Danske medier som ikke forstod hvordan world wide web virkede med links, så vi fik indført kunstbegrebet dybe links, man kunne ikke forlige sig med at man kunne linked til enhvad ting på deres siden og ikke kun deres forside.
Desvære fik de jo domstole med på ideen, så det pludslige blev muligt at få fogerettet til st sige forbud, uaget de nemt kunne havde gjort brug af Reference i http header requesten til netop ikke at service den slags som ikke kom fra deres egen side.

Brugerbillede for uffe hellum

Hvor er det synd.

Aviserne har svært ved at tjene penge på at kopiere gratis information, og så fylde en masse reklamer på.

Alle har nu adgang til masser af billig og gratis information, så aviserne er nødt til at sælge sig selv på noget så kedeligt som værdi skabt af arbejde.

Journalistik, redaktion, forfatterskab, karrikaturkunst. Der er masser af arbejde, som kan forøge værdien af en avis, som så kan tage sig bedre betalt for reklamer og abonnement.

Sjovt nok giver det mindre i kassen at kopiere ukritisk fra Ritzau, at acceptere product placement, eller at plapre kernesegmentet efter munden. De fleste af os vil hellere læse en objektiv og muligvis tvetydig analyse end høre på moraliserende ævl.

Ib Christensen og Jens Overgaard Bjerre anbefalede denne kommentar
Brugerbillede for Jens Overgaard Bjerre
Jens Overgaard Bjerre

"Så hver gang, vi bruger Google, undergraver vi danske mediers økonomi og bidrager kun økonomisk til samfundet i meget beskeden grad."
Prisen for en reklame kommer vel et eller andet sted fra og trækkes fra i skatten og ligges på varen. Jeg synes selvfølgelig, at det er interessant, at Google ligesom alle andre erhvervsgiganter ikke betaler synderlig meget skat i Danmark. Men noget gør firmaet jo trods alt.

De danske medier får jo også støtte fra skattepengene. Især tv, der får verdens største licensstøtte gennem tvungne - ikke frivillige - licensopkrævninger. For bare man er indehaver af en mobiltelefon, så skal man til lommerne med penge til TV2 og DR og 'Radio Døgnet Gak'. Den form for tvungne ekstra-skatter, betegnes iøvrigt 'statskapitalisme'.

Men interessant er det selvfølgelig, at verden og dets medier ændrer sig. Og der burde være meget større opmærksomhed på medierne og deres arbejde. Men her står vi med en 'gordisk knude': Det er journalisterne selv, som skal være de kritiske. Internettet og især Wikipedia er en stor fordel, som gudskelov ikke er kommet på finansloven endnu. Og det kan være, at den gordiske knude løser sig langsom, men sikkert i fremtiden, hvis ikke Internettet bliver censureret. Og DET er der desværre meget som tyder på.

Brugerbillede for Olaf Tehrani

Det er prisen for globaliseringen, og vi ’betaler’ den uden at klynke.

Ingen grund til at klynke. I stedet kunne vi stemme på politikere, der vil lave de skatteregler om - regler, der er i helt urimelig grad forfordeler hjemlige selskaber til fordel for de multinationale.

Brugerbillede for Bjarne Sinkjær
Bjarne Sinkjær

For mig er problemet at flere af de globare spillere er så store at de kan spille selv mellemstore nationer ud mod hinanden. Kæden for Google går så vidt jeg har hørt fra Irland, til Barmuda, til Holland og så USA? Løsningen er i mine øjne at nationerne holder sammen og stiller virksomhederne et fælles ultimatum. Men så længe nationernes politikere kun tænker nationalt (der hvor de vælges), så har de multinationale selskaber fat i den lange ende. Hvis EU derimod, med 500 millioner borgere, satte Google, Apple, Microsoft osv. stolen for døren, tror jeg ikke at de holdt længe. Hvilket får mig til at tænke på de radikale og finansskat. Hvad dælen nøler I efter?

Brugerbillede for Kim  Christiansen
Kim Christiansen

Skattereglerne er et internationalt problem og skal løses internationalt. Derfor er det et job for E.U. eller større at stoppe disse tåbelige skatteregler. Google har som sådan intet med dem at gøre. Der findes ikke et internationalt firma som ikke udnytter skatteregler på den ene eller anden måde.

Brugerbillede for Christian Johansen
Christian Johansen

Som søgemaskine kan jeg anbefale www.duckduckgo.com, der ikke stavnsbinder til et lukket informationsspejl og ej heller gemmer indtastninger til viderebrug og salg. Bruger sommetider Google ved siden af men kun fordi jeg har følgende "add-ons" installeret.

NoScript (et kondom i nettets mørke, som kræver lidt tilvænnning men til stor fryd for privatlivet)
BetterPrivacy (smider de informationsheftige flashcookies ud)
Webmail Ad Blocker (så jeg ikke skal se på f#@$^n reklamer når jeg vil koncentrere mig om mine e-breve)

Det er faktisk utroligt så imødekommende hjemmesider kan være når de ikke er plastret til med støj.

Brugerbillede for John Vedsegaard
John Vedsegaard

Der findes, som mange har indset, andre søgemaskiner end google, men ikke nogen som er lige så god, sørgeligt men sandt.

Jeg mener der burde være en afgift på reklamer, herunder også digitale af slagsen, den kunne for eksempel fastsættes så de selskaber der levere de reklamer slet ikke skal betale skat, men skatten er indbygget i afgiften. Det kunne for eksempel være en pris pr. visning på 1 krone, samme for alle "nyhedsbreve" med reklamer indbygget og at alle reklamer skal gennem en offentlig kontrolmekanisme eventuelt EU-relateret, alle andre digitale reklamer gøres ulovlige.