Interview

Duellen: ’Man har forrådt de danske værdier’

Filosoffen Ole Fogh Kirkeby mener, at man forråder den grundtvigianske model, når man skærer i uddannelsestiden. De studerende har brug for tid til at fordybe sig og få perspektiv på deres fag
21. februar 2013

Man har ikke bare forrådt den grundtvigianske model, men hele det danske pædagogiske system, skolesystemet, hospitalssystemet og alle de danske værdier i den internationale effektivitets navn. I stedet for at holde fast ved det, som var vores kvalitetsstempel, er vi blevet degraderet til at være et dårligt billede af andre,« siger Ole Fogh Kirkeby, filosof på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på Copenhagen Business School.

»Indtil videre er det endnu ikke lykkedes at ødelægge de studerende, men det skal nok komme, hvis det fortsætter på denne måde,« siger Ole Fogh Kirkeby.

Han er bekymret for, at man ved at forkorte SU-perioden tvinger de studerende til at haste sig igennem deres fag.

»Hvis man presser de studerende, får man dårligere kandidater ud af det. Vidensarbejde på et højt plan kræver jo, at man kan udvikle en distance til det, man gør og forstå det i et større perspektiv. Det er vigtigt, at man føler, at man selv har valgt det. Begge dele kræver tid. Tid til at undres over tilværelsen generelt og til at overveje, hvad man egentligt vil. Hvis man skal udvikle sig inden for sit fag, skal man også forstå sit fag i en større sammenhæng, og dér gavner det ikke, at man forceres igennem det,« siger Ole Fogh Kirkeby og tilføjer:

»At fjumre er jo mange forskellige ting. Et år er vel acceptabelt. Det er jo et spørgsmål om at trække en grænse og sige: Hvad er egentligt for meget? Et år eller to vil jeg ikke betragte som at fjumre.«

Kan du forstå, når politikerne i disse krisetider går ud og siger, at de studerende også må tage et ansvar?

»Det kan jeg ikke forstå. Jeg oplever i min verden, at de virkelig tager et ansvar. Hvis de på nogen måde bremses i gennemførelsen af deres studier, er det faktisk ikke, fordi de fjumrer. Så er det, fordi de har erhvervsarbejde, der modner dem,« siger Ole Fogh Kirkeby.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Viggo Helth
Viggo Helth anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu