Interview

Duellen: ’SU-systemet er meget generøst’

Direktør hos Dansk Industri Lars Goldschmidt mener, at regeringens SU-oplæg er fornuftigt, men han savner fokus på kvaliteten af uddannelserne
21. februar 2013

Direktør hos Dansk Industri Lars Goldschmidt mener, at man i regeringens oplæg tager rigtigt fat. Man forsøger nemlig at indrette besparelsen sådan, at folk bliver motiveret til at starte tidligere på uddannelserne og komme hurtigere igennem.

»Vi ville nok være gået længere i forhold til at gå efter cafépenge og gøre taksterne endnu mere afhængige af forældrenes indkomster, men jeg synes, at det er et meget fornuftigt oplæg,« siger Lars Goldschmidt. Han synes især om, at perioden mellem de unge forlader ungdomsuddannelserne og starter på en videregående uddannelse holdes under to år. »Hvis man vil have de privilegier, som ligger i et meget generøst SU-system, er man altså nødt til at tage stilling inden for de første to år, efter man har taget en studentereksamen. Vi har verdens længste uddannelsestid, og den skal sænkes,« siger Lars Goldschmidt.

Han forstår ikke bekymringen fra højskoleforstander Jørgen Carlsen og filosof Ole Fogh Kirkeby over at sænke antallet af SU-klip. Hvor de mener, at en afskaffelse af det sjette studieår vil hindre fordybelse og virke kontraproduktivt, mener Goldschmidt, at en studietid på fem år er tilstrækkelig:

»Uddannelserne er designet sådan, at du i løbet af fem år tilegner dig en akademisk forståelse, som gør dig i stand til at blive ved med at arbejde med dit fag efterfølgende. Det, jeg har oplevet med mit fag, er, at jeg har udviklet mig lige siden, jeg begyndte. Man tilegner sig jo også kompetencer efter sin uddannelse.«

Uddannelsesforskere er enige om, at en reduktion af SU-klip vil betyde, at et vist antal mennesker, som ellers ville have gennemført en uddannelse, ikke bliver færdige. Hvordan forholder du dig til det?

»De har jo ret. Jeg tror dog ikke, at antallet er særlig stort. De indsatser, som skal gøres for at færre falder fra, skal i meget højere grad gøres inden studiestart i stedet for at give længere SU.«

Mens der er ros til SU-udspillet, savner Lars Goldschmidt til gengæld, at kvaliteten af uddannelserne diskuteres. Han mener, at ambitionsniveauet bør sættes i vejret på de studerendes vegne.

»Der er et problem i kun at diskutere SU, når det egentlig drejer sig om, at man skal have en så god uddannelse som muligt. Kvaliteten af uddannelsen er jo en vigtig diskussion, og den er fraværende her. Det, synes jeg, er en skam,« siger Lars Goldschmidt, som tror, at man kan nå endnu længere med de studerende.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels-Holger Nielsen

'»Der er et problem i kun at diskutere SU, når det egentlig drejer sig om, at man skal have en så god uddannelse som muligt. Kvaliteten af uddannelsen er jo en vigtig diskussion, og den er fraværende her. Det, synes jeg, er en skam,« siger Lars Goldschmidt, som tror, at man kan nå endnu længere med de studerende.'

Ikke alle figenblade klæder den åndelige diversitet og omtanke lige godt. Det her er bræk, som skal tjene til at låse os alle fast i konkurrencestatens ubønhørlige imperativer. At det kommer fra Lars Goldschmidt kan vel kun overraske de færreste. Det er din bevidsthed og vores alles samfundsmæssige ræson og etik, de er ude efter. Sådan noget kan kun bremses i opløbet. Giv dem ikke en meter.