Læserbrev

Leg og læring er velkommen

Debat
15. februar 2013

Claus Jensen fra BUPL i Aarhus (13. februar) er bekymret over, om børnenes leg glider ud med regeringens forslag til at gøre en god skole endnu bedre gennem flere og anderledes timer. Han er enig i, at »børn skal lære noget, de har krav på god undervisning, men der skal fortsat være tid til og rum til, at børn selv kan skabe aktivitet på egen hånd.«

Jeg er enig, og det er også en del af skoleudspillet. Det vil stadig være sådan, at de mindste elever fra 0.- 3. klasse kan fortsætte i SFO, efter deres skoledag slutter kl. 14, ligesom der fortsat vil være pauser i løbet af dagen, men lagt fleksibelt i forhold til børnenes undervisning og aktiviteter.

Det gælder også Jasmin fra 1. klasse, som Claus Jensen bruger som eksempel på, at legen skulle være forsvundet, fordi hun i et eksempel på aktivitetstiden i vores udspil sammen med legepatruljen kan vælge forskellige lege, hvor børnene også får bevæget sig.

Men der kunne også have været eksempler på, at Jasmin havde en pause, hvor hun kunne lege med dem, hun ville, eller at legen var tænkt ind som et element i undervisningen, som når 1. klasse eleverne på Frederiksberg Skole, som jeg besøgte for nylig, legede skattejagt ved at scanne QR-koder med opgaver rundt på hele skolen, eller havde ’Mario’-tid, hvor de var på den fysiske Mario-bane i gymnastiklokalet, skolen havde lavet som en kopi af Mario-computerspillet.

Den danske tradition

Claus Jensen henviser selv til den danske tradition, hvor en stærk pædagogisk strømning har haft den frie leg i centrum. Men det er ikke nødvendigvis kernen i en fælles nordisk tradition. Det fælles nordiske er i modsætning til stort set alle andre lande, at vi har gode dagtilbud med veluddannede pædagogiske medarbejdere lige fra børnene fylder et år. Der er ikke førskoler, men pædagogiske tilbud, der udvikler børnene sociale, motoriske, kreative, sproglige mv. kompetencer gennem leg og læring. På samme måde er der en fritidshjems- og SFO-pædagogik, der også bygger på samspillet mellem leg og læring.

Men der er også forskelle mellem de nordiske lande. I Danmark har der i højere grad været en stærk strømning for den frie leg, hvor der i Sverige er en stærkere tradition for, at pædagogen lægger større vægt på betydningen af barn-voksen-relationen for børns læring.

Leg og læring bør i langt højere grad også tænkes ind i selve skoledagen, og det er der helt nye muligheder for med aktivitetstimerne og samarbejdet mellem dygtige lærere og pædagoger som en del af skolen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her