Klumme

Overhørt i Beijing

Hestekødsskandalen gør slet ikke indtryk kineserne. Samtidig giver de udtryk for, hvad de mangler i tilværelsen, og så skal de kæmpe med stadig mere forurening
22. februar 2013

Kineserne kan næsten dagligt læse om fødevareskandaler i deres eget land. Men nu har de statsstyrede kinesiske medier endelig muligheden for at pege kritiske fingre ad andre lande, og de har skruet gevaldigt op for dækningen af det europæiske ramaskrig over hestekød maskeret som oksekød.

Men mange kinesere, der normalt ikke har noget imod at spise hestekød, undrer sig over polemikken.

»Jeg forstår slet ikke, hvorfor europæere udskifter oksekød med hestekød. Er hestekød da ikke dyrere end oksekød,« spørger en kineser på sin mikroblog.

Nogle mener, at forbrugere i Europa burde være begejstrede for at få hestekød, som er dyrere i Kina, da det smager bedre. Andre opfordrer Europa til at eksportere hestekødet til specielt Nordkina, hvor der vil blive sat pris på det.

»De rige kinesere ville købe det i stor stil,« skriver en kineser med brugernavnet Jiangxiaoguang på sin blog og fastslår samtidig: »Europæerne forstår slet ikke at gøre forretning.« Samtidig er det en udbredt holdning, at problemet i Europa slet ikke kan hamle op med Kinas fødevareskandaler, som ofte har store helbredsmæssige konsekvenser.

Og de er vrede over, at kinesiske medier bruger så meget plads på historien frem for de hjemlige problemer.

»At blande hestekød i oksekød er en skandale i Europa, men ses som en innovativ forretningsidé i Kina, for det kinesiske folk er taknemmeligt, så længe dets mad ikke er blandet med gift,« skriver Xiaolei Kanshi. Og Shangshang Suiyue tilføjer: »De kinesiske medier fokuserer kun på hestekødsskandalen for at dække over det faktum, at de ikke tør rapportere om fødevareskandalerne herhjemme.«

Hvad mangler du?

Det kinesiske stats-tv, CCTV, har været på gaden, og har stillet hundredvis af almindelige kinesere spørgsmålet: »Hvad mangler du i 2013?«

Og på trods af den økonomiske vækst er det hyppigste svar: »Penge«. Et andet almindeligt svar er: »Søvn« – på grund af de lange arbejdstider.

Andre har dog mere praktiske mangler. »En vandmåler,« svarer en ældre kvinde. Samtidig er det, unge kvinder og mænd savner mest »en partner«.

På internettet er reaktionerne på spørgsmålet dog langt mere spydige, politiske og kritiske over for korruption i systemet.

»Jeg ved, at landet mangler ærlighed og integritet og ikke korrupte embedsfolk,« skriver Laotuonan på internettjenesten QQ. Og Yiran fortsætter i samme stil: »Jeg mangler alt lige nu. Men hvis jeg kunne være embedsmand i blot et år, så ville jeg slet ikke mangle noget.«

Mere forurening

»Før nytår kunne vi ikke trække vejret. Efter nytår kan vi ikke drikke vandet,« skriver en kineser på sin blog.

Før det kinesiske nytår, som lige er blevet fejret, begyndte kinesiske medier at fokusere på den massive luftforurening, som i usædvanlig høj grad har plaget hele det nordlige Kina.

Efter nytårsfestlighederne kan kineserne nu læse, at den også er gal med vandet. Som endnu et tegn på, at kinesiske medier er begyndt at rapportere mere aggressivt om landets miljøproblemer, har aviser inden for den sidste uge haft store forsidehistorier om, at grundvandet i 90 procent af Kinas byer er forurenet. 60 procent er »alvorligt forurenet«. Og blot tre procent af landets byer har rent grundvand.

Både bloggere og medier er stadig mere aktive for at skabe opmærksomhed om Kinas vandproblemer.

Deng Fei, en journalist og aktivist, har startet en kampagne via Weibo, en kinesisk platform for mikroblogs: »Hvordan ser floden ud i din hjemby? Tag et foto af den og upload den til Weibo, så vi alle kan se det,« opfordrede han. Og mange sendte billeder. Alle af møgbeskidte floder. Fyldt med affald og røde, grønne og blå kemikalier.

Det simple tiltag har vist kineserne med al tydelighed, at forureningen ikke kun er noget, de selv oplever lokalt, men er et stort nationalt problem.

Andre er blevet så harme over, at regeringen ikke har taget affære for at få miljøsvineriet stoppet, at de opfordrer lederne af lokale miljøkontorer til at tage en svømmetur i deres forurenede floder.

»Hvis miljøbeskyttelseskontorets chef tør svømme i floden i 20 minutter, så vil jeg betale ham 200.000 yuan,« lovede en entreprenør i Zhejiang-provinsen, som samtidig viste billeder af en lokal flod, der mest af alt ligner en flydende losseplads. Miljøchefen har endnu ikke taget mod tilbuddet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Jensen
Erik Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu